Draagband Icom IC-251E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

Draagband Icom IC-251E

#1 Bericht door pe2aab »

Ik heb een oude Icom IC-251E. Nu is het zo dat de draagband daarvan aan het oplossen is. Het ding plakt en voelt aan zoals tape aanvoelt als het lang op een product heeft gezeten. Plakkerig en zwetend zeg maar.

Heeft iemand hier al eens een vervangende band voor gevonden? Er zit ook een metalen strip in het kunststof voor de stevigheid. Op dit moment overweeg ik om de band eraf te halen en weg te gooien. (en uiteraard goed op te meten alvorens ik de band weg gooi).
Iemand een idee?

Het is en blijft Icom dus wellicht past deze band wel?
https://www.bci-communications.nl/icom- ... 0-ic-7300/
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

Re: Draagband Icom IC-251E

#2 Bericht door pe1cmo »

bekend, plak isolatie wegsnijden, stalenband blijft dan over, en dat met krimpkous doen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#3 Bericht door pe2aab »

Ja dat is een goed (en goedkoop) alternatief inderdaad Rene. Die houd ik in gedachten. Ik heb de band er wel afgehaald en apart gelegd. Die optie kan ik zeker nog toepassen!

Dit zijn de afmetingen trouwens. Je ziet de plakzooi zelfs al op het blaadje papier dat eronder ligt.
IMG_0232.jpeg

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#4 Bericht door on4ged »

Ik weet niet meer waar, maar ik heb in het verleden meermaals zaken gezien waar dergelijke handgrepen te koop aangeboden werden. Zelf heb ik héél lang geleden ergens een gekocht, maar waar? Helaas zijn de meeste electronica winkels verdwenen of enkel nog online. Kijk ook eens bij de andere merken en hun toeboren, vb. bij Yaesu. Misschien hebben die nog een passend model. En anders bij nonkel Ali of nonkel Jef. Daar zou je zeker iets passend moeten kunnen vinden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

#5 Bericht door PA3DAF »

Ik ben voor mijn oude Yaesu's bij de lokale schoenmaker terecht gekomen. Die heeft leren draagriemen voor tassen op de rol. Passende maat en kleur uitgezocht, afgeknipt, gaatjes erin geponst, stalen strip erin schuiven en klaar :D .
Erwin, PA3DAF

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#6 Bericht door pe2aab »

Dat is inderdaad ook een slimme oplossing!

andre
Contacteer:

#7 Bericht door andre »

Is de weekmaker die aan het vergaan is. Ik heb lang geleden eens voor een klant een stuk kunststof met of ether, thinner of wasbenzine helemaal kunnen cleanen. Misschien even het proberen waard. Geen idee hoe lang je er dan vanaf bent. Mijn voorbeeld was toen van een intercom systeem. Denk dat inmiddels deze klant ook al geheel vergaan is. Kan het ook niet meer vragen want ik ben uitgewerkt.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Contacteer:

#8 Bericht door andre »

zal wel wasbenzine geweest zijn. Thinner en ether gaan nog meer plakken dacht ik.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PG7VG

#9 Bericht door PG7VG »

Plakkend kunststof kun je schoonmaken met isopropylalcohol.
Geen eigen ervaring mee maar dit lees ik altijd op een fotografie forum.
73, Peter.

pe1hzg

#10 Bericht door pe1hzg »

Ik denk dat de draagband al een "aftermarket" is.

De draagband van de 251 die ik ken is van leer, niet van plastic.

En, alas, bij mij deze leren draagband is ook behoorlijk in de rui.

Als je echt een dergelijke draagband wil (plastic) dan moet ik een opgraving starten in mijn shack.
Het zou wel eens kunnen zijn dat Aliexpress beter gesorteerd is.

Is de 251 nog helemaal in orde? *het* probleem met deze dingen zijn de holnietjes in de pertinax printplaat, ik heb bij apparaten van dezelfde leeftijd (211, 240 enzovoort) alle holnietjes moeten ruimen en vervangen door een "Z-draadje". En da's best een klus.

Thijzer

#11 Bericht door Thijzer »

Je vindt ze gewoon op Aliexpress en Amazon. Je moet alleen even zoeken naar de juiste benaming maar zodra je 1 hebt gevonden, vind je de rest ook.

Hopelijk werkt deze link:

https://www.amazon.nl/PATIKIL-vervangin ... M6QW&psc=1

PA3BAS
Roepletters: PA3BAS

#12 Bericht door PA3BAS »

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: | Hot Sale 18/20/25Cm Pvc Zware Draaggreep Grip Case Speakerkast Amp Riem Handvat
https://a.aliexpress.com/_EuH8BF8
.... But will it blend?

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#13 Bericht door pe2aab »

Ja top! Die lijkt te passen! Voor die paar euro; maar eens proberen.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik zou voor zo'n handgreep niet het allergoedkoopste nemen. Je wilt niet dat je dat ding oppakt en dat ineens de hangreep los schiet. Howel ik aan de vegetarische, bijna veganistische kant ben, zou ik denk ik toch voor leer kiezen of in elk geval iets stevigs.

Nu moet ik wel zeggen dat ik redelijk vaardig ben in het naaien van etui's voor apparatuur en dergelijke. Ik heb er nu alleen bij de duurste spullen nog de tijd voor over, maar in het verleden maakte ik vaak tassen voor bijv. portofoons, exact passend.

Het gaat maar om een paar euro, en het is niet een nieuw apparaat, maar het is toch zonde als ie op de grond kukelt. Een flink deel van de spullen bij Alie heeft voldoende kwaliteit, maar dit is nou net iets waar ik voor kwaliteit zou gaan...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe2aab
Moderator
Contacteer:

#15 Bericht door pe2aab »

Hi John,

Klopt heb je gelijk in. Heel eerlijk; het is meer vanuit een esthetisch oogpunt en makkelijk om de set in de shack te verplaatsen. Niet zozeer om er nog grote afstanden mee af te leggen. Maar inderdaad heeft het origineel een metalen strip in zich die de stevigheid garandeert. (is het werkelijk het origineel? Jij en Geert Jan gaven al aan dat de originele varianten van leer waren, al dan niet voorzien van een metalen strip als binnenkern). Dat kan ik niet direct zien bij de Ali variant. Zal daar nog even wat dieper induiken.

Plaats reactie