Combi Yagi 6 en 2 meter
Combi Yagi 6 en 2 meter
Wil ook wat meer DX werk gaan doen op 2 en 6 meter, maar moet sowieso voor 6 meter een andere antenne, denk dat de 2 elements in de Hexbeam niet echt geschikt is voor DX.
Gisteren wel China gewerkt maar dat zal meer aan de ontvangst liggen aan de chinese kant. Gisteren nog geprobeerd met USA maar dat was dus nadanoppes.
Voor 2 meter heb ik een 10 elements yarda yagi hangen dat is redelijk denk ik maar voor DX te weinig.
Maar aangezien ik te weinig ruimte heb in de mast zou ik de 2 meter yagi kunnen vervangen door een combi Yagi met 2 en 6 meter.
Beide apart gevoed met coax. Vraag ik me wel af of je dan gelijktijdig kunt werken op zowel 2 als op 6 meter of gaat dat problemen geven.
Nu zag ik een 6 element voor 6 meter een 16 elements voor 2 meter zie onderstaande maar ik tel er maar 10 voor 2 meter, alleen dit zit net over de grensafscheiding met de tuin van de buren qua draaicirkel.
Er is ook nog een kleinere met 4 elementen voor 6 en 8 voor 2 meter eveneens dubbel coax gevoed.
Wat heb je minimaal nodig om wat DX te kunnen doen op 6 meter
Dan wil ik de 6 meter optie in de Hexbeam misschien achterwege laten.
Gisteren wel China gewerkt maar dat zal meer aan de ontvangst liggen aan de chinese kant. Gisteren nog geprobeerd met USA maar dat was dus nadanoppes.
Voor 2 meter heb ik een 10 elements yarda yagi hangen dat is redelijk denk ik maar voor DX te weinig.
Maar aangezien ik te weinig ruimte heb in de mast zou ik de 2 meter yagi kunnen vervangen door een combi Yagi met 2 en 6 meter.
Beide apart gevoed met coax. Vraag ik me wel af of je dan gelijktijdig kunt werken op zowel 2 als op 6 meter of gaat dat problemen geven.
Nu zag ik een 6 element voor 6 meter een 16 elements voor 2 meter zie onderstaande maar ik tel er maar 10 voor 2 meter, alleen dit zit net over de grensafscheiding met de tuin van de buren qua draaicirkel.
Er is ook nog een kleinere met 4 elementen voor 6 en 8 voor 2 meter eveneens dubbel coax gevoed.
Wat heb je minimaal nodig om wat DX te kunnen doen op 6 meter
Dan wil ik de 6 meter optie in de Hexbeam misschien achterwege laten.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5
- PF5X
- Roepletters: PF5X
- Contacteer:
Re: Combi Yagi 6 en 2 meter
Op 6m heb je minimaal condities nodig en vervolgens activiteit. Als die er zijn, en dat is in CW/SSB tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend, dan kun je soms met een heel kleine antenne al DX werken. Ik heb al mijn 215 DXCC landen (in classic modes CW of SSB, dus met het oor opneembaar) vnl met een 3 of 4 elements yagi gewerkt. Ik heb een tijdje een 6 ele gehad en ja dan gaat het makkelijker. Maar ik heb nu slechts een moxon in de mast hangen en daar heb ik in het verleden KP2M mee gewerkt in CW en vorig jaar op 3 juni een heel rijtje Amerikanen mee gewerkt (ook in CW). Allemaal multi-hop Es dus. Ok, ik gebruik wel een amp (+6dB). Overigens met die moxon is single hop Es geen enkel probleem. Je kunt heel Europa werken.
In Portugal werkte ik met een random wire + MAT-40 tuner en 100W V5, TZ, TT8 en PY0F en nog wat andere landen. Dat is dan met TEP (okt-nov).
Als je onder DX-en ook werken in FT8 verstaat, dan zou je op papier nog minder nodig hebben.
In Portugal werkte ik met een random wire + MAT-40 tuner en 100W V5, TZ, TT8 en PY0F en nog wat andere landen. Dat is dan met TEP (okt-nov).
Als je onder DX-en ook werken in FT8 verstaat, dan zou je op papier nog minder nodig hebben.
Enno, PF5X
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40. CT7BTL in Portugal/Algarve.
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40. CT7BTL in Portugal/Algarve.
Enno, dank voor je toelichting.
Ik had albegrepen dat je condities nodig hebt, het ES en Tropo is me nog niet heel duidelijk.
CW is helaas door omstandigheden niet besteed, en ik weet dat er veel meningen zijn over het digitale gebeuren, wat voor de een niks is kan voor voor een ander weer een uitkomst bieden, zo ook in mijn geval.
En zoveel verschil met bijv. RTTY of PSK is er ook niet, beide geschied met voorgeprogrammeerde macro's op de PC.
Maar daar ging de vraag ook niet over.
Tja het liefste had ik voor HF ook een Ultra-Beam willen plaatsen, en zo ook de 6 elements voor 50mHz en 10 elements voor VHF.
Maar nu staat alles precies op eigen grond en met laatst genoemde ga ik er overheen en staat hij op Noord of Zuid boven de tuin van de buren en laat die daar nou net een tafel met stoelen hebben staan.
Ga er een goed over nadenken om dan toch de huidige VHF beam te vervangen door de 4 + 8 elements, en meteen goed denken of ik deze niet beter boven de Hexbeam kan plaatsen.
Doordat ik de VHF er nu onder heb zitten ging de SWR op 12 meter over de zeik met de hexbeam.
Helaas heb ik genoeg ruimte om alles verder uit elkaar te zetten.
We hebben weer stof om na te denken.
Ik had albegrepen dat je condities nodig hebt, het ES en Tropo is me nog niet heel duidelijk.
CW is helaas door omstandigheden niet besteed, en ik weet dat er veel meningen zijn over het digitale gebeuren, wat voor de een niks is kan voor voor een ander weer een uitkomst bieden, zo ook in mijn geval.
En zoveel verschil met bijv. RTTY of PSK is er ook niet, beide geschied met voorgeprogrammeerde macro's op de PC.
Maar daar ging de vraag ook niet over.
Tja het liefste had ik voor HF ook een Ultra-Beam willen plaatsen, en zo ook de 6 elements voor 50mHz en 10 elements voor VHF.
Maar nu staat alles precies op eigen grond en met laatst genoemde ga ik er overheen en staat hij op Noord of Zuid boven de tuin van de buren en laat die daar nou net een tafel met stoelen hebben staan.
Ga er een goed over nadenken om dan toch de huidige VHF beam te vervangen door de 4 + 8 elements, en meteen goed denken of ik deze niet beter boven de Hexbeam kan plaatsen.
Doordat ik de VHF er nu onder heb zitten ging de SWR op 12 meter over de zeik met de hexbeam.
Helaas heb ik genoeg ruimte om alles verder uit elkaar te zetten.
We hebben weer stof om na te denken.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5
Zoals Enno al zei: condities!!!
Er hangt ook veel af van de lokale situatie, zoals storing uit de omgeving. Bij mij thuis is dat vreselijk en beperkt de ontvangst enorm. Het voordeel is wel dat ik meestal wel wordt gehoord zodra ik stations kan ontvangen... maar werken is nog een ander verhaal, want het is vreselijk druk. Een enkele keer wel mazzel als er leuke DX voorbij komt in CW, want bijna iedereen klontert samen met FT8 op 50.313.
Je zegt pas geleden China te hebben gewerkt op 6 meter en dat is best stoer, want het moet multi-hop sporadische E (afkorting Es) zijn geweest en de ervaring leert dat echt harde signalen via multii-hop Es over die afstanden niet zo vaak voorkomen. Vaak is het wat marginaal.
Een dikke week geleden in Frankrijk o.a. nog JA, BG, VR "gehoord" (FT8) maar geen ervan kunnen werken (ca. 175 W in een Tonna Yagi van ca. 3,5 meter lang). Deze staat op zolder, naar schatting gaan er enkele dB's af voor de dakpannen. Richting ONO staat de kerk er ook nog voor, dus niet helemaal representatief.
De eerste Amerikaan werkte ik in Frankrijk met CW. In plaats van half Europa was ik maar een van de weinigen. Dat scheelt enorm dus.
Propagatie via de F2 laag wordt lastiger, want de zonne-activiteit wordt minder en de kans op F2 openingen wordt erg klein. Over de evenaar is de kans nog het grootste, maar juni is niet de beste maand. In maart waren er nog enkele mooie dagen maar daarna niet veel meer "echte DX" gezien of gewerkt.
Een vuistregel voor de antennegain is dat de gain ongeveer evenredig is met de boomlengte. Verdubbeling levert je dus grofweg 3 dB op en dat is betrekkelijk weinig, zeker in relatie tot de extra investering (en windlast). De antennehoogte is ook een belangrijke factor, vooral als je naar een vrije horizon vlakbij kunt kijken. Dat wordt namelijk vaak over het hoofd gezien. De vorm van de het verticale stralingspatroon is afhankelijk van de antennehoogte.
Tijdens de jaren '90 had ik een soort Bijzen mast met de 6 m antenne op ca. 17 m boven de grond. Rondom bijna alleen maar akkers en boomgaarden en naar het oosten alleen akkerland. De mast kon ik uitschuiven en tijdens een goede F2 opening naar het oosten had ik met een spectrum analyser signalen gemeten van de toen nog analoge Russische TV op 49.750. De mast een paar keer in- en uitgedraaid, antenne 7 of 17 meter. Het verschil was ongeveer 6 dB.
In de hogere stand is de eerste (verticale) hoofdlob lager en vooral als de MUF net boven de werkfrequentie ligt, komen de meeste golven via een lage hoek binnen.
Op mijn huidige plek is de antenne veel te laag, ca. 10 m boven de grond. Hij kijkt amper over de nabijgelegen huizen heen en dat is goed te merken. Zwakkere openingen zijn voor mij buiten beeld (en ook hoor ik geen snars door de storing).
Uiteindelijk is het totale verhaal een statistische oefening. Met FT8 kun je dat een beetje inschatten, want de signaal-ruisverhouding levert je wel een aanknopingspunt op. Immers kun je aan de hand van de gerapporteerde signaal ruisverhouding (zoals -10 etc) inschatten wat je meer of minder zou ontvangen bij meer of minder antennegain.
In theorie neemt de veldsterkte 6 dB af bij verdubbeling van de afstand, maar daar komt nog z.g. hop loss boven (demping ionosfeer en bodemreflecties). Een grove indicatie is 7 dB per hop. Es hops zijn maximaal ongeveer 2000 km, maar zijn dan marginaal en dus zwak. Kortere hops zijn sterker en multi-hop is meestal een combinatie van verschillende hops en de rekensom (ideale omstandigheden) is dan ongeveer voor sporadische E:
Code: Selecteer alles
Afstand dBm IARU [JA] S-meter
1500 km -86 S9+7 dB
3000 km -99 S8 [S7]
4500 km -110 S6 [S3]
6000 km -119 S4 [S1]
7500 km -128 S3 [S0] Niet onmogelijk dus. Want er komt nog de gain aan weerskanten bij. Doe er gemakshalve 10 dB bij voor bescheiden antennes en je ziet wat er kan.
Voor F2 is de uitkomst voor 9000 km ongeveer -116 dBm. Dat is dus wel enkele dB's beter dan sporadische E.
Maar: de ervaring leert dat signalen zelden zo hard zijn en dat is een duidelijke indicator voor een suboptimale ionosferische situatie. Ik schat dat het tabelletje niet zo ver af ligt van de werkelijkheid met wat antennegain aan beide kanten.
Als je lage omgevingsruis hebt (Fa 10 dB), dan is de ruisvloer (2500 Hz) ongeveer -130 dBm.
Succes in elk geval met de keuze veel DX gewenst!
Zijn er mensen die de 6M2MDX-2C van YU1CF in gebruik hebben en daar wat info over kunnen verstrekken.
Nadat ik de huidige Vargarda 9 elements onder de Hexbeam had geplaatst, merkte ik een behoorlijke SWR verslechtering op de 12 meter van de Hexbeam.
Nu ik de 6M2MDX-2C wil gaan plaatsen komt er nog meer aluminium in de mast.
Kan ik deze beter boven de Hexbeam plaatsen zodat deze geen invloed heeft op de Hexbeam? Hoop dat dit kan ivm een stel behoorlijk grote palmen in de tuin.
Of deze toch onder de Hexbeam maar dan 90 graden gedraad tov de Hexbeam.
De Hexbeam meer naar boven schuiven is zover ik me kan herinneren geen optie ivm een berging in de tuin.
Aangezien de mast onderaan kantelt komt deze schuin te liggen, het is niet de meest ideale tuin om iets met antennes te doen
Nu zal de combi bema lager komen te zitten daar deze niet zoals de Vargarda een draagarm heeft voor de boom.
Zelf zit ik er aan te denken om de Hexbeam zover mogelijk naar beneden te laken zakken, en dan de Combi beam erboven iets onder de X200.
In de hoop dat de combi beam geen negatief effect heeft op de Hexbeam.
Nu ik de 6M2MDX-2C wil gaan plaatsen komt er nog meer aluminium in de mast.
Kan ik deze beter boven de Hexbeam plaatsen zodat deze geen invloed heeft op de Hexbeam? Hoop dat dit kan ivm een stel behoorlijk grote palmen in de tuin.
Of deze toch onder de Hexbeam maar dan 90 graden gedraad tov de Hexbeam.
De Hexbeam meer naar boven schuiven is zover ik me kan herinneren geen optie ivm een berging in de tuin.
Aangezien de mast onderaan kantelt komt deze schuin te liggen, het is niet de meest ideale tuin om iets met antennes te doen
Nu zal de combi bema lager komen te zitten daar deze niet zoals de Vargarda een draagarm heeft voor de boom.
Zelf zit ik er aan te denken om de Hexbeam zover mogelijk naar beneden te laken zakken, en dan de Combi beam erboven iets onder de X200.
In de hoop dat de combi beam geen negatief effect heeft op de Hexbeam.
Niemand die een advies heeft?
Door mijn ziekte (PF24KWF) ben ik niet meer in staat om zelf mijn mast te strijken en antennes te wisselen cq experimenteren helaas.
Ik moet al help inroepen in de spaarzame vrije tijd die onze zoon heeft, om dit te komen doen.
En geeft bij mezelf al een frustratie dat ik dit zelf niet meer kan, dit is al een van de dingen die ik heb moeten opgeven.
Neem aan dat er best wel mensen zijn die hierin een stukje leidraad kunnen geven?
Ik zou zeer dankbaar zijn met info.
Door mijn ziekte (PF24KWF) ben ik niet meer in staat om zelf mijn mast te strijken en antennes te wisselen cq experimenteren helaas.
Ik moet al help inroepen in de spaarzame vrije tijd die onze zoon heeft, om dit te komen doen.
En geeft bij mezelf al een frustratie dat ik dit zelf niet meer kan, dit is al een van de dingen die ik heb moeten opgeven.
Neem aan dat er best wel mensen zijn die hierin een stukje leidraad kunnen geven?
Ik zou zeer dankbaar zijn met info.
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Je vraag is denk ik wat te algemeen om zo te beantwoorden. Wat wat bedoel je met DX. Het is denk ik heel moeilijk om de verbinding met China nog te overtreffen
6 meter (anders dan 2 meter) is een band waar de rapporten vaak heel sterk zijn. Dat komt omdat veel van het verkeer via de ionosfeer gaat. Is dat band open dan gaat het ook met een bescheiden installatie nog. Verder zijn de condities grillig en is er in de standaardperioden buiten april tot augustus niet zo heel veel activieit. Als die condities er wel zijn gaan heel veel mensen erheen. Om die reden vallen de korte soms random openingen die vaak in oktober en rond de kerstdagen plaatsvinden veel mensen niet op, en dikwijls kun je dan de band wijd open treffen terwijl er weinig stations zijn.
Ik wek op 6 meter met een rondstraler (halve golf eindgevoed verticaal) of met een horizontale dipool. Dat gaat heel goed, maar ik heb ook redelijk wat Europese DX gewerkt met een binnenantenne op zolder en 10W (in SSB).
Een drie elements is al heel mooi een vijf elements ook. Het kan echter altijd beter. Datzelfde geldt voor 2 meter. Combi-antennes zijn vaak een compromis. Een combi-anenne voor 4 meter en 2 meter is minder problematisch dan voor 6 en 2 meter. Dat komt omdat de 3e harmonische van 50 MHz net boven 150 MHz zit, en dus nog redelijk dichtbij 145 MHz. Daardoor werkt een antenne op- 6 meter ook nog enigszins op 2 meter, en die zorgt ervoor dat de 6 meterantenne in een aantal gevallen door de antenne op 2 meter uit afstemming gaat. In elk geval moet je zeker twee coaxkabels gebruiken, tenzij je speciale dingen gaat doen. Dan kun je denken aan het optimaliseren van het ontwerp op optimaal resultaat, maar het zal vaak toch een compromis zijn.
Een 4 meterantenne is op 144 MHz hoogohmig, enandersom is dat ook zo. De antennes beïnvloeen elkaar dan wel een klein beetje, maar niet zoveel dat dat in het ontwerp lastig aan te passen is. Je kunt bij zo'n antenne vaak ook één coax gebruiken.
Ik weet echter niet of ik je daarmee voldoende helpt.
Als je twee losse antennes zou nemen (en ik besef dat dat qua ruimte vermoedelijk niet gaat, maar dit dus ter indicatie) dan denk ik dat je met een 16 elements voor 2 m en een 5 elememts voor 6 meter een leuke deuk in een pak boter kunt slaan. Ik ben als journalist bij meerdere mensen geweest die indertijd bijv. vier stuks 16 elements tonna hadden staan, en de opstelling dan ook nog met een elevatierotor voor EME-werk. Maar ja die moeten dan weer in CAMRAS hun meerdere tonen
Het kan altijd beter, maar de genoemde antennes daarmee zit je denk ik wel boven het gemiddelde van mensen die op deze banden DX bedrijven.
6 meter (anders dan 2 meter) is een band waar de rapporten vaak heel sterk zijn. Dat komt omdat veel van het verkeer via de ionosfeer gaat. Is dat band open dan gaat het ook met een bescheiden installatie nog. Verder zijn de condities grillig en is er in de standaardperioden buiten april tot augustus niet zo heel veel activieit. Als die condities er wel zijn gaan heel veel mensen erheen. Om die reden vallen de korte soms random openingen die vaak in oktober en rond de kerstdagen plaatsvinden veel mensen niet op, en dikwijls kun je dan de band wijd open treffen terwijl er weinig stations zijn.
Ik wek op 6 meter met een rondstraler (halve golf eindgevoed verticaal) of met een horizontale dipool. Dat gaat heel goed, maar ik heb ook redelijk wat Europese DX gewerkt met een binnenantenne op zolder en 10W (in SSB).
Een drie elements is al heel mooi een vijf elements ook. Het kan echter altijd beter. Datzelfde geldt voor 2 meter. Combi-antennes zijn vaak een compromis. Een combi-anenne voor 4 meter en 2 meter is minder problematisch dan voor 6 en 2 meter. Dat komt omdat de 3e harmonische van 50 MHz net boven 150 MHz zit, en dus nog redelijk dichtbij 145 MHz. Daardoor werkt een antenne op- 6 meter ook nog enigszins op 2 meter, en die zorgt ervoor dat de 6 meterantenne in een aantal gevallen door de antenne op 2 meter uit afstemming gaat. In elk geval moet je zeker twee coaxkabels gebruiken, tenzij je speciale dingen gaat doen. Dan kun je denken aan het optimaliseren van het ontwerp op optimaal resultaat, maar het zal vaak toch een compromis zijn.
Een 4 meterantenne is op 144 MHz hoogohmig, enandersom is dat ook zo. De antennes beïnvloeen elkaar dan wel een klein beetje, maar niet zoveel dat dat in het ontwerp lastig aan te passen is. Je kunt bij zo'n antenne vaak ook één coax gebruiken.
Ik weet echter niet of ik je daarmee voldoende helpt.
Als je twee losse antennes zou nemen (en ik besef dat dat qua ruimte vermoedelijk niet gaat, maar dit dus ter indicatie) dan denk ik dat je met een 16 elements voor 2 m en een 5 elememts voor 6 meter een leuke deuk in een pak boter kunt slaan. Ik ben als journalist bij meerdere mensen geweest die indertijd bijv. vier stuks 16 elements tonna hadden staan, en de opstelling dan ook nog met een elevatierotor voor EME-werk. Maar ja die moeten dan weer in CAMRAS hun meerdere tonen
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Het is niet makkelijk om met een berekening te bepalen wat het effect zal zijn. Antennes beïnvloeden elkaar nu eenmaal.
Wat mij wel opvalt, is dat de 2 meter antenne zo veel invloed heeft. Want als ik het goed begrijp, "kijkt" de 2 meter antenne in dezelfde richting als de hexbeam. De elementen van de Yagi zijn erg kort ten opzichte van de golflengte van de HF banden en zouden amper invloed mogen hebben. De boom zou ook weinig invloed mogen hebben.
Ik weet niet hoe de voedingslijn op de hexbeam is aangesloten, maar als er geen balun, choke o.i.d. tussen zit, kan het zo maar zijn dat over de coax naar de hexbeam mantelstroom loopt. De coax maakt dan deel uit van de antenne. Dat betekent ook dat een deel van de energie de verkeerde kant op gaat.
Heb je details over de hexbeam en met name de voeding ervan?
- PF5X
- Roepletters: PF5X
- Contacteer:
Een antenne moet bij voorkeur zo hoog mogelijk in termen van golflengte worden gemonteerd voor een zo laag mogelijke afstraling (je wilt DX werken). De antenne voor de laagste frekwentie/grootste golflengte moet dus in absolute maten de hoogst gemonteerde antenne zijn. Dat is in jouw geval de Hexbeam. Dus: die 2m stick eruit, hexbeam helemaal bovenin, en dan heb je daaronder meer ruimte voor de combi 2m/6m beam. Die 2m stick kan ergens op een paaltje dat je aan de muur monteert. Ik neem aan dat je met die antenne alleen lokaal werkt dus "who cares".
Ik heb kortgeleden iemand geholpen met een hexbeam, en ook daar bleek 12m de meest kritische band qua afregeling. Heeft te maken met het feit dat die erg dicht bij de elementen van 10m zit. Dus iid wel zaak om die combibeam op enige afstand onder de hexbeam te zetten. 1m eronder lijkt me in dit verband het minimum. Maar het blijft een trial-and-error aangelegenheid. Succes.
Ik heb kortgeleden iemand geholpen met een hexbeam, en ook daar bleek 12m de meest kritische band qua afregeling. Heeft te maken met het feit dat die erg dicht bij de elementen van 10m zit. Dus iid wel zaak om die combibeam op enige afstand onder de hexbeam te zetten. 1m eronder lijkt me in dit verband het minimum. Maar het blijft een trial-and-error aangelegenheid. Succes.
Enno, PF5X
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Dat zo hoog mogelijk is voor 2m en 6 meter wel van belang maar het is niet altijd zo hoor. Er zijn een aantal uitzonderingen.
Een magnetische loop straalt bijvoorbeeld ook laag af bij opstelling op de begane grond. Maar dan praat je wel vooral over frequenties onder 10 MHz. Het zal op 6 meter en 2 meter vast ook wel zo werken, maar een magloop is niet zo'n effectieve antenne, wat onder 10 MHz een minder grote rol speelt om enkele redenen.
Een magnetische loop straalt bijvoorbeeld ook laag af bij opstelling op de begane grond. Maar dan praat je wel vooral over frequenties onder 10 MHz. Het zal op 6 meter en 2 meter vast ook wel zo werken, maar een magloop is niet zo'n effectieve antenne, wat onder 10 MHz een minder grote rol speelt om enkele redenen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Dank voor de reactie, ik kan de hexbeam ik schat nog zo’n 50 tot 75 cm omhoog schuiven, doordat de berging niet haaks in de tuin staat kan ik hem niet helemaal bovenin zetten.PF5X schreef: ↑09 jul 2026, 12:02 Een antenne moet bij voorkeur zo hoog mogelijk in termen van golflengte worden gemonteerd voor een zo laag mogelijke afstraling (je wilt DX werken). De antenne voor de laagste frekwentie/grootste golflengte moet dus in absolute maten de hoogst gemonteerde antenne zijn. Dat is in jouw geval de Hexbeam. Dus: die 2m stick eruit, hexbeam helemaal bovenin, en dan heb je daaronder meer ruimte voor de combi 2m/6m beam. Die 2m stick kan ergens op een paaltje dat je aan de muur monteert. Ik neem aan dat je met die antenne alleen lokaal werkt dus "who cares".
Heeft het nog effect als ik de combibeam de andere kant uit laat kijken ?
Het is hier lastig om met antennes te experimenteren, door de palmen die ooit nog klein waren maar nu fors gegroeid zijn en het feit dat de berging dus schuin in de tuin staat.
De 12 meter band stond zonder de VHF yagi al niet geweldig , en na de plaatsing van de VHF yagi gaat het richting 1:3
En om de Hexbeam eruit te laten ga ik denk ik spijt van krijgen in de wintermaanden, en denk dat ik niet blij wordt van alleen een endfed of dipole antenne.
Misschien wil ik te veel met te weinig ruimte
Dank voor de reactie, ik kan de hexbeam ik schat nog zo’n 50 tot 75 cm omhoog schuiven, doordat de berging niet haaks in de tuin staat kan ik hem niet helemaal bovenin zetten.PF5X schreef: ↑09 jul 2026, 12:02 Een antenne moet bij voorkeur zo hoog mogelijk in termen van golflengte worden gemonteerd voor een zo laag mogelijke afstraling (je wilt DX werken). De antenne voor de laagste frekwentie/grootste golflengte moet dus in absolute maten de hoogst gemonteerde antenne zijn. Dat is in jouw geval de Hexbeam. Dus: die 2m stick eruit, hexbeam helemaal bovenin, en dan heb je daaronder meer ruimte voor de combi 2m/6m beam. Die 2m stick kan ergens op een paaltje dat je aan de muur monteert. Ik neem aan dat je met die antenne alleen lokaal werkt dus "who cares".
Heeft het nog effect als ik de combibeam de andere kant uit laat kijken ?
Het is hier lastig om met antennes te experimenteren, door de palmen die ooit nog klein waren maar nu fors gegroeid zijn en het feit dat de berging dus schuin in de tuin staat.
De 12 meter band stond zonder de VHF yagi al niet geweldig , en na de plaatsing van de VHF yagi gaat het richting 1:3
En om de Hexbeam eruit te laten ga ik denk ik spijt van krijgen in de wintermaanden, en denk dat ik niet blij wordt van alleen een endfed of dipole antenne.
Misschien wil ik te veel met te weinig ruimte
Er zit een choke bij de Hexbeam het is de hexbeam van SP7CYNPA2S schreef: ↑08 jul 2026, 14:16Het is niet makkelijk om met een berekening te bepalen wat het effect zal zijn. Antennes beïnvloeden elkaar nu eenmaal.
Wat mij wel opvalt, is dat de 2 meter antenne zo veel invloed heeft. Want als ik het goed begrijp, "kijkt" de 2 meter antenne in dezelfde richting als de hexbeam. De elementen van de Yagi zijn erg kort ten opzichte van de golflengte van de HF banden en zouden amper invloed mogen hebben. De boom zou ook weinig invloed mogen hebben.
Ik weet niet hoe de voedingslijn op de hexbeam is aangesloten, maar als er geen balun, choke o.i.d. tussen zit, kan het zo maar zijn dat over de coax naar de hexbeam mantelstroom loopt. De coax maakt dan deel uit van de antenne. Dat betekent ook dat een deel van de energie de verkeerde kant op gaat.
Heb je details over de hexbeam en met name de voeding ervan?
Even gezocht en vond SP6CYN hexbeams (typo neem ik aan). Weinig detail info, ik snap ook wel dat hij het ontwerp niet zo graag aanbiedt om te laten copy-pasten door anderen. Ik las een opmerking van PA7MM op Eham dat afstemmen op 12 m lastig is (misschien de amateur waar Enno PF5X over sprak).
Ook had iemand een andere balun geplaatst, niet duidelijk waarom.
Het is in essentie een soort fan dipole (en ditto reflector) en de onderlinge beïnvloeding van de elementen van dergelijke constructies is een flinke uitdaging. Ik heb het wel eens geprobeerd maar uiteindelijk besloten een dipool op te tuigen met ladderlijn en tuner. Wisselen van band is wat werk, maar ach, je hebt dan ook nog wat te doen
Maar goed, terug naar het onderwerp: de kernvraag is hoe de onderlinge beïnvloeding van de 6/2 m combi en de hexbeam gaat uitpakken. Daartoe de volgende redenering:
Van de gevonden foto's van de SP6CYN hexbeams leid ik af dat de stralers een zigzagvorm hebben, waarbij ze in het midden richting de mast lopen en daar dan aangesloten zijn op de (symmetrische?) voedingslijn. Ik veronderstel dat die via de balun overgaat op de coax.
Door de vorm van de stralers is het waarschijnlijk dat deze zich grotendeels gedragen als gestrekte dipolen. De drager (boom) van de Yagi zal daarmee weinig koppelen. Immers staat het haaks op elkaar.
De reflectoren bevatten een aanzienlijk deel dat parallel loopt met de boom, waardoor die vermoedelijk meer zullen koppelen. Het is hoe dan ook een grote gok hoe dat precies in elkaar zit, want je hebt zowel inductieve als capacitieve koppeling. Wanneer de symmetrie van de hexbeam perfect is dan zouden de in de boom van de Yagi opgewekte tegengestelde stromen elkaar moeten opheffen echter is de vraag of dat de praktijk zo is.
Een belangrijke overweging in het hele verhaal is het volgende: als je de huidige 2 meter antenne vervangt door de combi, zal de beïnvloeding door de boom grofweg vergelijkbaar zijn.
De 50 MHz elementen zijn ongeveer 3 meter lang en er zal wat meer koppeling zijn op de HF banden dan bij de huidige 2 meter antenne, maar de verandering zal vermoedelijk ook beperkt zijn.
Wel zal het 6 m deel van de Hexbeam aanzienlijk koppelen met het 6 m deel van de combi Yagi, maar als de hexbeam eventueel wat hoger wordt geplaatst, wordt dat wel iets minder. Beter zou het zijn om het 6 m deel uit de hexbeam te halen, maar ik zou ervoor kiezen om het eerst zo te laten en te kijken hoe het uitpakt. Je kunt dan ook nog beide antennes vergelijken en een grove indruk krijgen van de "winst" van de Yagi.
In elk geval succes!