Storing elke 61 kHz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Storing elke 61 kHz

#1 Bericht door PA9X »

Op mijn webSDR op de nieuwe QTH heb ik elke +/- 61 kHz smalbandige stoorsignalen. Gezien de sterkte van de signalen lijkt het om verschillende stoorbronnen te gaan. Geprobeerd om uit te peilen met een loop antenne, maar de storing lijkt uit verschillende richtingen te komen.

Screenshot van spectrum in de bijlage. Geluidsopnames staan hier:
https://1drv.ms/f/c/5a1a6b944704cbdb/Ig ... c?e=4e5wBk

Het bijzondere is dat ik dezelfde storing in 2021 ook al opmerkte, niet alleen in mijn toenmalige QTH, maar ook op andere webSDR’s in Nederland. Ik heb toen een melding gedaan bij Agentschap Telecom, waarna zij een onderzoek hebben ingesteld. Over de uitkomst heb ik niets meer vernomen, maar niet lang erna was die storing weg.

Destijds kreeg ik van een Amerikaanse amateur de informatie dat het om netwerkapparatuur zou gaan.

Zijn er nog meer die deze storing ontvangen en/of herkennen?
Bijlagen
Storing-61kHz.jpg

PA9X
Contacteer:

Re: Storing elke 61 kHz

#2 Bericht door PA9X »

Ik vond inmiddels mijn oude topic hierover ook weer terug:

viewtopic.php?f=20&t=24408

Nog wel benieuwd of er nog meer zijn die dit horen.

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#3 Bericht door on4ged »

Op 10 meter 28 MHZ heb ik ook regelmatig een dergelijke storing om de ± 60 kHz. Geen idee van waar ze komt, ook geen idee hoe ik erachter moet komen, noch hoe ze eventueel op te lossen. Vanaf hoger dan 29 MHz is die storing meestal bijna volledig verdwenen. Eigenlijk is het zo dat ik die storing meer zie dan hoor. Ze is voornamelijk zichtbaar op de waterval van de IC-7300, horen doe ik amper iets. Ik denk zelf dat mocht ik iets ontvangen tussen die 60kHz storingen in, ik waarschijnlijk een normaal qso zou moeten kunnen voeren. Maar eigenlijk stoort ze me niet erg want ik krijg hier amper eens iets te horen op 10 meter.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

andre
Contacteer:

#4 Bericht door andre »

Voor de grap even AI er op los gelaten en die komt met het onderstaande:

Ethernet / Netwerkkabels: Dit is de meest waarschijnlijke boosdoener. Gigabit en 100BASE-TX netwerken gebruiken een kloksignaal van 125 MHz dat wordt gescrambled (gedeeld) om EMC-straling te spreiden. Een deling door 2047 levert frequentiesprongen op van ruwweg \(125.000.000 \text{ Hz} \div 2047 \approx 61.06 \text{ kHz}\). Vooral ondeugdelijke of slecht afgeschermde UTP-kabels (Cat 5e/6) gaan lekken.

Ik heb er als vraagstelling specifiek 61kHz bij gemeld. Geef je een andere waarde aan, komt AI met iets anders op de proppen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE7EB
Roepletters: PE7EB

#5 Bericht door PE7EB »

Klinkt wel plausibel eigenlijk, maar UTP (Unshielded Twisted Pair) is altijd niet afgeschermd, dat weet AI blijkbaar (nog) niet.
Ondeugdelijk, onvoldoende of onregelmatige twisting zou wel een rol kunnen spelen.

Bij FTP (Foiled Twisted Pair) en ShTP (Shielded Twisted Pair) is de afscherming overigens vooral bedoeld om ongewenste signalen uit de kabel te houden.
73 es gud dx de eric pe7eb k

PA9X
Contacteer:

#6 Bericht door PA9X »

Inmiddels zie ik deze storing ook op andere webSDR's, dus lijkt wederom meer dan een lokaal probleem.

Maar weer eens melden bij RDI.

coolepascal
Contacteer:

#7 Bericht door coolepascal »

Schakelende voedingen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE7EB
Roepletters: PE7EB

#8 Bericht door PE7EB »

PA9X schreef: 10 jun 2026, 19:56 Inmiddels zie ik deze storing ook op andere webSDR's, dus lijkt wederom meer dan een lokaal probleem.

Maar weer eens melden bij RDI.
Dat kan geen kwaad natuurlijk Jean-Paul, maar Gigabit en 110Base netwerken zijn dat ook niet, die zijn ook overal, hoogstwaarschijnlijk ook op elke locatie waar een webSDR actief is.
En of dat de oorzaak is lijkt me makkelijk te onderzoeken, op de webSDR site alles uitschakelen behalve de uiteindelijk webSDR zelf, is de storing er dan nog zal het dus wat anders zijn.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Plaats reactie