Even voorstellen: PE1HMA
Even voorstellen: PE1HMA
Begin jaren ‘70 van de vorige eeuw heeft PA0GO (sk) uit Arnhem het radiovirus bij mij aangewakkerd. Telkens als ik als jochie langs zijn qth fietste, een paar straten verderop van mijn ouderlijk huis, keek ik vol bewondering naar zijn antenne: een qubical quad, gevoed met een kippenladder, voor de hoogste HF banden op een kantelmast. Op enig moment was de mast gestreken en heb me brutaal in zijn tuin laten zien. Gefascineerd keek ik toe hoe hij er aan het werk was. Hij stelde zich voor en was heel gastvrij. Sindsdien regelmatig bij hem langs geweest.
Alles, maar dan ook alles in zijn shack was zelfbouw. Lang verhaal kort: mijn
eerste KG-ontvanger was een zelfbouw 0V1 met materialen die hij ter beschikking stelde. En natuurlijk met zijn hulp! Het chassis met wat onderdelen heb ik nog steeds. Die gaan nooit meer weg. Pure nostalgie, hihi.
In de jaren ‘80 actief als luisteramateur (NL4710) en in ‘82(?) zendamateur geworden: PE1HMA. Jaren actief geweest met o.a. ATV. Door verhuizingen en andere beslommeringen is de hobby op een heel laag pitje komen te staan. Wel altijd lid van de VERON gebleven en mijn call aangehouden.
Een paar jaar geleden zijn we verhuisd naar een verbouwde boerderij in het buitengebied in Oost Brabant. Met behoorlijk wat grond biedt dit perspectief om, eindelijk, eens fatsoenlijke antennes weg te spannen voor HF. Er hangen nu twee dipolen voor 10 en 20 meter en een endfed voor 10 t/m 80 meter. Vergeleken met ons vorige QTH in Schiedam is, los van de beperkte ruimte die we daar hadden, het gebrek aan QRM een verademing.
QSO’s maken heeft niet mij hoogste prioriteit. Zelfbouw en knutselen trekt me meer. Ondanks dat ik het niet zo opheb met digitale modes, heb ik op dit moment wel actief met VARAC. Voornamelijk op 10, 20 en 40 meter. Leuke bijkomstigheid is dat je hiermee een indruk van de condities krijgt.
Tot zover…
73’s, Rob
Alles, maar dan ook alles in zijn shack was zelfbouw. Lang verhaal kort: mijn
eerste KG-ontvanger was een zelfbouw 0V1 met materialen die hij ter beschikking stelde. En natuurlijk met zijn hulp! Het chassis met wat onderdelen heb ik nog steeds. Die gaan nooit meer weg. Pure nostalgie, hihi.
In de jaren ‘80 actief als luisteramateur (NL4710) en in ‘82(?) zendamateur geworden: PE1HMA. Jaren actief geweest met o.a. ATV. Door verhuizingen en andere beslommeringen is de hobby op een heel laag pitje komen te staan. Wel altijd lid van de VERON gebleven en mijn call aangehouden.
Een paar jaar geleden zijn we verhuisd naar een verbouwde boerderij in het buitengebied in Oost Brabant. Met behoorlijk wat grond biedt dit perspectief om, eindelijk, eens fatsoenlijke antennes weg te spannen voor HF. Er hangen nu twee dipolen voor 10 en 20 meter en een endfed voor 10 t/m 80 meter. Vergeleken met ons vorige QTH in Schiedam is, los van de beperkte ruimte die we daar hadden, het gebrek aan QRM een verademing.
QSO’s maken heeft niet mij hoogste prioriteit. Zelfbouw en knutselen trekt me meer. Ondanks dat ik het niet zo opheb met digitale modes, heb ik op dit moment wel actief met VARAC. Voornamelijk op 10, 20 en 40 meter. Leuke bijkomstigheid is dat je hiermee een indruk van de condities krijgt.
Tot zover…
73’s, Rob
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: Even voorstellen: PE1HMA
Welkom Rob. Mooi verhaal.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
Welkom terug Rob, die quad van PA0GO viel wel op vanuit de HTS 
Erwin, PA3DAF
-
PA3RIS
- Roepletters: PA3RIS
- Contacteer:
Welkom Rob, en veel plezier op dit forum.
Dat ‘mastje’ heeft mij altijd geïntrigeerd, maar ik heb nooit de moed gehad om aan te bellen…
Mijn QTH is Velp
Mijn QTH is Velp
.... But will it blend?
Hoi Bas,
Lees nu pas je bericht..
Ja, zelfs zijn kantelmast had Gerrit zelf gemaakt. Van drie oude lantaarnpalen. De rotor, ook zelf gemaakt van een motor met tandkast aandrijving, zat onderaan de mast. Via een pijp door de mast gekoppeld aan de antenne. Die antenne, uiteraard, ook zelf gemaakt. Achteraf was ik wel jaloers op zijn lef en vaardigheden!
Oberigens, ik ben geboren en getogen in Arnhem, Presikhaaf (Elsweide om precies te zijn). Via Arnhem-zuid, Veldhoven, Maarheeze, Schiedam, nu geland in het buitengebied van het altijd pitoreske Oploo
Hoi Rob,
Leuk je hier tegen te komen en dat je weer met de hobby bezig bent.
Van Veldhoven kan ik me nog herinneren dat ik een keer bij je op bezoek ben geweest.
We luisterden toen naar een Engels baken op 23 cm, dat maakte wel indruk.
Zal geweest zijn net voor of net na ik mijn machtiging had gehaald, 2e helft jaren 80 denk ik.
Veel plezier met de hobby en we komen elkaar nog wel tegen.
Groeten,
Eric PE1MIX.
Van Veldhoven kan ik me nog herinneren dat ik een keer bij je op bezoek ben geweest.
Zal geweest zijn net voor of net na ik mijn machtiging had gehaald, 2e helft jaren 80 denk ik.
Groeten,
Eric PE1MIX.
Hoi Eric,pe1mix schreef: ↑27 apr 2026, 09:17 Hoi Rob,
Groeten,
Eric PE1MIX.
Long time no see! Leuk je hier te treffen. Ja, dat waren nog eens tijden.. we zijn in 2008 naar Schiedam verhuist. Voor werk.
Daar weinig radioactiviteit ontplooit. Nauwelijks plek voor antennes en erg veel QRM. Zoals ik hierboven al schreef zijn we weer terug naar Brabant verhuisd. Nu in het buitengebied van Oploo. Een verademing. Veel ruimte voor antenne experimenten en nauwelijks tot geen QRM. Het radiovirus leeft hier helemaal op!
We treffen elkaar vast nog wel eens. Hier of via de ether.
73’s, Rob
- PA0MUS
- Roepletters: PA0MUS
- Contacteer:
Mooi verhaal en welkom op dit forum!!!
Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR