Transverter voor audio?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sottezero

Transverter voor audio?

#1 Bericht door sottezero »

Heb wel eens ooit met een transverter geluisterd op satcom met een 70cm ontvanger.
Is dat in principe ook mogelijk met audio?

Ik wil 20.000-60.000 hz omzetten naar iets hoorbaars of zichtbaars.
Waarom?
Laatst een docu gezien over katten waarin gezegd werd dat deze beestjes van ~0 tot 60.000 Hz kunnen waarnemen. En daardoor dingen horen voordat wij ze zien. Geschakelde voedingen moet als rammstein klinken voor die beestjes :shock:

PE1LWT
Roepletters: PE1LWT

Re: Transverter voor audio?

#2 Bericht door PE1LWT »

kijk eens naar de werking van een vleermuis(bat) detector , deze zet geluiden buiten ons hoorbaar gebied om naar ons hoorbaar gebied.

coolepascal
Contacteer:

#3 Bericht door coolepascal »

sottezero schreef: 15 apr 2026, 21:34 Heb wel eens ooit met een transverter geluisterd op satcom met een 70cm ontvanger.
Is dat in principe ook mogelijk met audio?

Ik wil 20.000-60.000 hz omzetten naar iets hoorbaars of zichtbaars.
Waarom?
Laatst een docu gezien over katten waarin gezegd werd dat deze beestjes van ~0 tot 60.000 Hz kunnen waarnemen. En daardoor dingen horen voordat wij ze zien. Geschakelde voedingen moet als rammstein klinken voor die beestjes :shock:
Heel jonge kinderen hebben daar ook last van.
Je kan idd gewoon een ontvanger bouwen. Dus een vfo op 20khz, samen met je microfoon signaal in een (liefst dubbel) gebalanceerde mixer (om zo van beide originele signalen af te komen) stoppen, en dat naar je koptelefoon sturen.

Je kan ook gewoon op je pc een audio spectrum analyser instaleren.
En ja... de vleermuis detector natuurlijk
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#4 Bericht door PA0ETE »

Voor het geval dit bij lezers over het hoofd wordt gezien: vleermuizen luisteren naar audio. Dat zijn geen radiogolven. Voor het luisteren naar vleermuizen heb je dus een geschikte microfoon nodig en voor het luisteren naar radiosignalen op dezelfde frequentie een antenne.

Een kennis van me heeft enkele van die dingen, en heeft er volgens mij ook wel eens aan gebouwd.

Er zijn ook zenders die zo laag en lager zitten. Bijv. de generatorzender in Grimeton. Er zijn hobbyïsten die onder 8,2 kHz zitten waar je geen vergunning voor nodig hebt. Daar worden (met trage morse) nog afstanden van een paar honderd km mee gemaakt.

Infosite over dit soort lage radiofrequenties (niet het vleermuisaudio dus, en de site is inderdaad http, niet https):

http://www.vlf.it/

Voor de ontvangst van deze signalen worden meestel geluidskaarten van een PC gebruikt. Al dan niet met een voorversterker en met geschikte SDR-software. Het ruisniveau is zo laag heel hoog dus een ultragevoelige ontvanger heb je niet nodig.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#6 Bericht door PE4WJ »

Met een vleermuisdetector (zie de links die John @pa0ete stuurde) gaat dit inderdaad heel mooi. Leuke tip: je kunt hem ook gebruiken om een klein lek in een fietsband te vinden, gewoon richten op het wiel en dan het wiel voorbij laten draaien, waar het ruisen het hardst is zit het lek :D

Mocht je een testsignaal nodig hebben - zoek een switch mode voeding die op iets van 40 kHz schakelt. Mijn K-PO / MAAS 13.8V voeding maakt prachtig ultrasoon (ik vermoed als gevolg van magnetostrictie van de trafo) op de schakelfrequentie van 40 kHz hi. Een bosje sleutels rinkelen maakt trouwens ook heel veel ultrasoon.

73,

Wouter Jan PE4WJ

sottezero

#7 Bericht door sottezero »

The detector is made up of a Knowles SPU0410LR5H MEMS microphone, which has a flat frequency response up to 80kHz
Kijk, hier heb ik wat aan. Een can de zaken waar ik tegenaan liep was dat de meeste mikes bij 22khz welnophielden

Thank voor de vele on en off topic antwoorden. Die liw frequency doet me enigszins denken aan vroeger met onderzee boten en koude oorlog.

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#8 Bericht door PD2EW »

.

@sottezero en anderen:

Kijk even dit topicje na en er staat vast wel een vermelding naar SAQrx in.
https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=24361
Microfoon aan je Windows computer of laptop... en gáán!

Werkt goed, heb het alleen niet geprobeerd met vleermuizen...
Wel zie ik het audiospectrum verschijnen, ook in de eenvoudigste versie (voor 48k = 24 kHz).

Je kan de bewuste frequentie aflezen, als piek in het spectrum.
SAQrx werk op ALLE Windowsversies, maar wél alléén met de default geluidskaart!

.
Bijlagen
SAQrx_48k.zip
(127.7 KiB) 13 keer gedownload

pe1hzg

#9 Bericht door pe1hzg »

Merk op dat er meerdere mechanismen zijn:
  • Transformeren van het spectrum, bijvoorbeeld 20000 -> 0Hz, 40000 -> 20000 Hz. Als je tot 60 kHz wil luisteren dan lukt dat niet in een keer omdat je maar 20 kHz "bandbreedte" hebt in je gehoor (en voor volwassenen is dit wellicht een stuk lager). Dit is hoe klassieke transverters werken
  • Delen van het spectrum, bijvoorbeeld delen door 4: 0 -> 0 Hz, 80000 -> 20000Hz.
Je zult in ieder geval even na willen denken hoe je dit wil laten werken.

Kitbuilding.org heeft jaren geleden een kit gehad, gebaseerd op "Delen", die is niet meer op vorraad maar de beschrijving is er nog wel, zie https://kitbuilding.org/index.php/nl/bo ... t-detector

Geert Jan

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#10 Bericht door PD2EW »

.

Grappig, die Batdetecor van Kitbuilding, daar heeft junior (inmiddels 12 jaar) er eentje van gemaakt, want ik had destijds wat kits besteld bij Kitbuilding en daar was deze er eentje van..
Hij heeft allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd, ook om te kijken of er iets wat voor hem onhoorbaar is toch zichtbaar kon worden gemaakt, zoals sleutelbos, vingerwrijven met droge vingers enz..

Naar aanleiding van zijn experimentjes heb ik ook een nepvleermuis gemaakt, met Arduino en Ultrasoon elementjes.

Wat mij opviel is, dat hij erg veel hoorde dat inmiddels voor mij al onhoorbaar was..., zo van: "kan die piep ook uit..? Ik heb er last van..' :D
Dat gold dus ook voor de mini-SAQ die ik gemaakt had, een instelbare generator voor oa het testen van de SAQ bouwkit van Arne Sikö.
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 20#p307120

Het is dus maar wat je gebruikt als oppikelement en dat werkt ook bij de audiointerface van je computer:
- een (ultrasoon) microfoon voor een geluidsgolf
- een actieve (PA0RDT) antenne voor het E veld
- een loopantenne voor het H of B veld

.

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#11 Bericht door PE4WJ »

sottezero schreef: 17 apr 2026, 15:15
The detector is made up of a Knowles SPU0410LR5H MEMS microphone, which has a flat frequency response up to 80kHz
Deze microfoon gebruik ik ook op mijn ultrasoon RX, werkt uitstekend!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie