PI2TXL en C4FM

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Martin67

PI2TXL en C4FM

#1 Bericht door Martin67 »

Dag allen,

Vandaag, 15-04 omstreeks 14:00 uur hoorde en zag ik vanuit de auto op mijn C4FM radio op PI2TXL twee calls voorbijkomen welke kennelijk met elkaar in QSO waren: VK4SD en K0EHT. Het QSO duurde ongeveer een kwartier. Ik kan dit niet verklaren mede gezien de geografische afstand. Het QSO daarentegen klonk wel authentiek. PI2TXL is mixed-mode, dus dat is wel verklaarbaar. Maar verder en zoals gezegd, ik kan er geen logische verklaring voor vinden. Misschien iemand van hier wel?

73’s.

Martin.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: PI2TXL en C4FM

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Martin,

Mixed mode is een mogelijkheid, maar dit zie ik nergens terug.
Wellicht is er een koppeling met Echolink.

Misschien kan je de beheerder met je vraag aanschrijven: https://pd2tx.com/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/

Martin67

#3 Bericht door Martin67 »

Ha die Geert, dankjewel alvast. Ik ga Nico (de beheerder, weet ik inmiddels) even een berichtje sturen. eens horen of hij zich een beeld bij mijn waarneming kan vormen. TNX.

73's Martin.

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Prima, koppel je het antwoord hier terug?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Dat is niet ongebruikelijk. Het hangt ervan af met welke room zoals dat heet de repeater gekoppeld is. Een dergelijke room daar kunnen meerdere repeaters aan gekoppeld zijn. En een QSO maken kan (met een AMBE-stick) zelfs vanaf de computer. Bijv. met het programma BlueDV, dat er voor windows is en volgens mi ook nog steeds voor Android.

Het kan soms voorkomen dat buitenlandse amateurs voor hun al dan niet vooraf gesproken een vrij willekeurige room kiezen. Als dat dan een room is waar een of meerdere repeaters aan gekoppeld zijn, dan doen die repeaters mee. Je kunt je bij zo'n QSO gewoon via de repeater inmelden. Verre stations vinden dat soort reacties van de ´locals´ vaak leuk omdat het niet in alle rooms/reflectors/workgroups erg druk is.

Tenzij ik de vraag hier verkeerd begrepen heb is dit gebruikelijk, en gebeurt het voor alle digitale modes zo, net als voor analoge repeaters die via internet gelinkt zijn. En analoge repeaters kunnen dus op vergelijkebare wijze gekoppeld zijn via EchoLink, AllStarLink of IRLP (er zijn er nog meer van). Dat kan ook via het eigen systeem van Yaesu. De eigen infrastructuur hiervoor van Yaesu is WIRES-X, voor analoog is dat WIRES. De meeste Yaesu-apparaten zijn daarvoor al voorbereid.

De terminologie van de verschillende modes is verschillend. Een room bij C4FM/System Fusion heet bij DMR een workgroup en bij D-STAR (dat de terminologie van IRLP leent) heet het een reflector. Bij EchoLink heet zoiets een conference server, maar het is allemaal hetzelfde ding.

Een dergelijke "backbone" is een server op internet waar de repeaters aan kunnen koppelen. Zo'n backbone is in een aantal gevallen nodig omdat repeaters vaak maar beperkt internet hebben, onvoldoende om meer dan slechts enkele koppelingen te ondersteunen.

Tegenwoordig heb je meer en meer bridges, dwz dit soort dingen die voor meerdere modes, en vaak ook zowel digitaal als analoog werken. Je kunt daar een repeater met netwerkfunctionaliteit aan koppelen, waarbij meerdere of zelfs de meeste modes ondersteund worden. Meestal is de geluidskwaliteit van dat soort bridges erg goed. Voorbeelden hiervan zijn *VK6-HUB* in West-Australië (werkt wereldwijd en koppelt onder andere DMR, AllStar en Echolink), en DoDropIn, in de VS, die de meeste modes ondersteunt. Op beide lopen diverse internationale rondes in een vast tijdschema, waarbij een wisselend aantal repeaters automatisch gelinkt en ge-unlinkt wordt.

Informatie over DoDropIn: https://dodropin.info/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

Even gekeken PI1NOS en PI1UTR zijn beide gekoppeld aan de room Hobbyscoop-NL.

Ik kan zo snel niet vinden waar PI2TXL aan gekoppeld is. Het is gebruikelijk dat dergelijke repeater aan internet gekoppeld zijn, maar hij hoeft geen standaard room/reflector/workgroup/conference-server te hebben waar hij standaard aan gelinkt is. Via DTMF kun je zo'n repeater de normaal niet gekoppeld is dan aan andere rooms en/of repeaters linken. En dit gaat vanaf andere repeaters ook. Het hoeft echter niet altijd aan te staan. Het kan ook zijn dat de beheerder aan het testen was of dat het een tijdelijk iets was.

Veel repeaters koppelen aan een landelijke backbones, of in een regio, zoals bijv. PI1NOS en PI1UTR doen.

De pagina op repeaterbook van PI2TXL linkt door naar de (mooie en uitgebreide) website van PD2TX, naar ik aanneem de beheerder (heet inderdaad Nico).

PI2TXL op Repeaterbook:

https://www.repeaterbook.com/row_repeat ... L&ID=13508

Pagina op de website van PD2TX over de repeater:

https://pd2tx.com/archives/1147

Hij gebruikt Motorola GM340's. Dat is een van de weinige analoge apparaten die snel genoeg schakelen om bij gebruik voor een repeater ook DMR te ondersteunen. In principe zijn de meeste zelf gemaakte repeaters tegenwoordig multimode. Dat wil zeggen dat deze repeater ook zal werken voor D-STAR, DMR, NXDN en P25. Een beheerder kan dat handmatig schakelbaar maken of via scannen (het signaal dat het eerst gedetecteerd wordt bepaalt dan de mode). Dat heeft nadelen, bij sommige modes is er een dominante reflector of workgroup die druk gebruikt wordt, en in de praktijk zal een repeater die daaraan gelinkt is dus een groot deel van de dag alleen in die mode werken. Veel beheerders (inclusief ondergetekende bij D-STAR) kiezen daarom één van de digitale modes, en bij C4FM dus vaak in combinatie met FM.

N.b. C4FM gebruikt als enige vaak de mogelijkheid om de uitgang in FM te laten zenden, terwijl het niet uitmaakt of je op de ingang met C4FM of FM werkt. Zijn alle stations C4FM dan schakelt de uitgang naar C4FM, zit er eentje bij die FM doet, dan komt alles er in FM uit. Maar er zijn ook "pure" C4FM-repeaters die alleen dat ondersteunen, en ook dat automatisch schakelen kun je anders configureren. Dit hangt allemaal van de keuzen van de beheerder af.

Deze repeater richt zich zo te zien ook op de toeristen/amateurs die het eiland bezoeken. Daarom ligt netwerkfunctionaliteit wel voor de hand, zodat stations bijv. met de mensen thuis kunnen praten via de repeater.

Martin67

#7 Bericht door Martin67 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 apr 2026, 18:29 Prima, koppel je het antwoord hier terug?
@ Geert: uiteraard. :) Ik heb de beheerder een mail gestuurd, dus het is even afwachten
@PA0ETE: dank voor je uitgebreide reactie en duiding. Mooi inkijkje in deze fascinerende techniek. Zeer gewaardeerd.

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef: 16 apr 2026, 09:38
.....bij DMR een workgroup en ....
Volgens mij Talkgroup.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0ETE
Contacteer:

#9 Bericht door PA0ETE »

Klopt, workgroup is bij Tetra. Ik doe niets met DMR. Wel Tetra (af en toe) C4FM en D-STAR.

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ok al doe je niets met DMR dan moet je wel de juiste info geven. :wink:

Maar het gaat over PI2TXL....
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Ik gaf er alleen een verklaring voor dat toen ik nog niet zolang wakker was, ik nog niet de juiste term piraat had :) :lol:

pe1hzg

#12 Bericht door pe1hzg »

Repeaters die ik gemaakt heb geven een duidelijke indicatie dat ze een "verbinding" hebben aan het einde van locale doorgangen. Dat geeft ook een waarschuwing an gebruikers dat als ze een locaal QSO starten, ze mogelijk verbonden zijn met een reflector of zo iets en de verbinding niet zo locaal als ze denken.

Normaal ben ik geen voorstander van een repeater die "bloept". Sommige mensen die de repeater misbruiken, spelen ping-pong met dit soort indicaties. In de praktijk heb ik dit voor repeater-link verbindingen nog niet mis zien gaan.

Wat ik *wel* mis heb zien gaan is dat mensen de indicatie negeren. Het is niet gestandaardiseerd en het blijkt ook dat niet iedereen even zorgvuldig luistert. Daar is nog aan te werken.

PA0ETE
Contacteer:

#13 Bericht door PA0ETE »

De repeaters met internetaansluiting die ik gemaakt heb, hebben vanaf het begin die verbinding gehad. Vaak zijn ze opgestart als simplex-repeater, bij echolink noemen ze dat een link in plaats van een repeater, en digitaal heeft zoiets vaak een hotspot. Die repeaters relayeren niet lokaal en geven alleen het signaal naar internet door.

Maar er zijn daar ook verschillen in. Als je een repeater hebt op een hoog punt die veel stations trekt, is zo'n digitale aansluiting iets anders dan bij een repeater met een lage antenne. Ik heb expres een beperkt bereik gekozen omdat ik met de techniek wil experimenteren, maar ook omdat het doel van de repeaters eerder de connectiviteit is, dan de afstand die via de repeater zelf te overbruggen is. Ik had nog wat andere dingen, bijv. data en spraak tegelijk over dezelfde uitgang versturen waar ik mee wil(de) experimenteren. Deze repeaters zijn duidelijk bedoeld voor internettoegang, cq toegang tot het netwerk voor de betreffende modes.

Er is geen strakke grens tussen die twee: bij een rustige repeater op een hoog punt kan de internetconnectiviteit het verschil maken of het een repeater is die voornamelijk stil is, of dat de repeater ook gebruikt wordt.

Bij de digitale modes is het niet nodig om aan te geven dat iemand vanaf internet komt of dat die mogelijkheid er is. Er zijn maar weinig solitaire digitale repeaters. Het is daar de regel dat de repeaters op een netwerk gekoppeld zijn (via internet of via links door de ether). En repeaters hebben natuurlijk ook een eigen soort van "cultuur", bij de ene repeater past die connectiviteit beter dan bij de ander, net als manier waarop dit geïmplementeerd wordt moet aansluiten bij de manier van gebruik en de mensen die er gebruik van maken.

Martin67

#14 Bericht door Martin67 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 apr 2026, 18:29 Prima, koppel je het antwoord hier terug?
De beheerder van PI2TXL (Nico) heeft gereageerd en had er ook geen verklaring voor. Ik heb hem ter ondersteuning nog twee foto's gestuurd van het display van de radio welke ik onderweg maakte. Verder: Ik schaar het voorlopig maar even onder de wondere -en soms on(be)grijpbare- wereld van de radio. Tnx voor de uitleg en de moeite in dit draadje.

73's

Martin

PA0ETE
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Bij D-STAR zijn er twee routingmanieren. Het originele systeem, dat geen gelinkte repeaters en reflectors en het door amateurs, voornamelijk buiten Japan gemaakte systeem met de gekoppelde repeaters, met daarvoor meerdere systemen die dat ondersteunen.

Als je in het originele systeem (callsign routing) iets vekeerd doet, ben je in een groot gebied op de betreffende reflector te horen. Maar de communicatie gaat maar in één richting. Degene die dat doet beseft dit niet: hij connect niet met een reflector of repeater, maar degene met wie hij eerder communiceerde zit op de betreffende reflector, waar het callsignroutingsysteem hem heeft aangetroffen. En zo gebeurde het in de begintijd soms dat je één kant van een lokaal QSO hoorde ergens aan de andere kant van de wereld, zonder dat het betreffende station ooit op je reageerde. Complicatie was verder dat in die tijd de meeste van de repeaters in Nederland het oude systeem niet ondersteunde. Als je dus al begreep wat er aan de hand was, en je wist hoe je dat kon oplossen dan kon je dat via de meeste repeaters niet doen. Later werd het besef hierover groter, en tegenwoordig ondersteunen nagenoeg alle repeaters ook callsignrouting.

Bij C4FM is zoiets me niet bekend, maar er is wel een Yaesu eigen systeem (waarvoor je een kastje met bijbehorend serienummer moet hebben) en een door de amateurs bedacht alternatief, waar PI2TXL overduidelijk gebruik van maakt. Mogelijk zit er bij de verschillen tussen deze beide systemen wel iets, waardoor zoiets (of een ander niet vooraf voorzien effect) zou kunnen voorkomen.

Plaats reactie