Ik wil een LiFePo4 accu aanschaffen en die zo aansluiten dat ik met mijn 3 transceivers kan switchen tussen voeding en accu. Op zich zou alleen de accu voldoende zijn die ik af en toe oplaad maar ik denk dat de hogere spanning van de lader niet zo lekker is voor de radio's die aangesloten zijn en nooit echt losgekoppeld zijn van de voeding met door middel van een schakelaar in de voedingslijn.
Bij voorkeur iets wat redelijk kant en klaar is waarbij ik niet teveel hoeft te timmeren en te zagen
Iemand zoiets gemaakt/gekocht of een idee hiervoor?
Volgens mij kan dat met een wisselschakelaar: de radio's hangen dan OF aan de accu, OF aan de voeding.
En als ze aan de voeding hangen, kun je prima de accu laden met de lader en krijgen je radio's die hogere spanning niet te verwerken.
Met een 3-standen schakelaar zou je je radio's zelf volledig kunnen afschakelen van welke voedingsbron dan ook.
pe1cmo schreef: ↑12 dec 2025, 19:42
Een volle lifepo4 accu is 14V en je transceiver hoort dat aan te kunnen.
Je moet er voor zorgen dat je lader dus niet boven die 14V kan komen.
De grens voor transceivers is 15 Volt, iets daar onder is zeker veilig.
De spanning van een volle LiFePO4-accu, ik heb 200Ah in de camper, is circa 13,3 volt. De laadspanning is max. 14,7 volt, meestal minder. Mijn IC-705 heeft daar de afgelopen twee jaar geen probleem mee gehad. De andere electronica overigens ook niet.
Trouwens, de zender in je personenauto krijgt onder het rijden ook de normale laadspanning van 14,3 volt voor zijn kiezen...
Eigenlijk is het dus gemakkelijker om de standaard voeding achterwege te laten.
Heb je dan tijdens het laden dan geen storing van de lader op je ontvanger, is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van je lader. Wat is jullie ervaring?
Ik gebruik al 2jaar een 12V 20A lifePo4 voor Portabel of Vrij van het Lichtnet gebruik.
De Accu heeft een ingebouwde BMS die je via Bluetooth kunt uitlezen.
Toch is het raadzaam om de spanning te Monitoren, wanneer spanning 12V is denk je
al gauw dat het nog prima is, maar de Accu heeft dan maar 10% accu capaciteit !!
De BMS schakelt de Accu af bij 10V , en als de Laadspanning boven de 14,6V stijgt.
Ik laad met een regelbare Voeding, 15V en 4Amp.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971. En meer dan 50 Jaar radio-actief
Jaaaaren geleden iets dergelijks gemaakt (20 jaar + terug) met een loodaccu en een voeding.
Loodaccu werd onder spanning gehouden door de voeding en een relais schakelde de afnemers tussen voeding en accu.
Relais schakelde op lichtnet en bij uitval lichtnet nam de accu naadloos over.
Zodanig dat ik de uitval van het lichtnet pas merkte toen internet weigerde wegens dode router (die ging niet via de accu, laptop met eigen accu) tijdens een qso.
Het hoeft allemaal niet zo fancy.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Spullen zijn gemaakt voor in de auto. Daar heb je ook een dynamo of sinds een jaar of 20 een DC-DC omvormer.
In de auto is de laadspanning vaak 13.8 tot 14.5 volt en met DC-DC kan het zelfs 15.4 volt zijn (lithium 12V accu). Een apparaat voor in de auto moet dus minstens 14.5 V aankunnen in mijn optiek.
Maar je hebt altijd bonentellers bij bedrijven.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Met de radio's zal dit waarschijnlijk wel goed gaan. Maar op diezelfde accu wil ik ook een MFJ-929 tuner aansluiten en een controller voor een AMA (Wimo) loop. Deze laatste is bedoeld voor 13,5V, voor de MFJ geven ze 12-15V aan.
Misschien voor de zekerheid even navraag doen bij Wimo wat de echte specificaties zijn m.b.t. de voedingsspanning.
De Ama loop controller kan tot 15v aan, kreeg een keurige mail van Wimo nav mijn vraag.
Inmiddels een Eco-Worth 12v 100Ah LiFePo4 accu besteld en ontvangen inclusief lader. Bij JBE in Breda een verdeelblok https://www.jbe.nl/k-po-kdc-1-nvt-620-dc.html besteld om alle apparatuur in de shack aan te sluiten. Komende week alles even aansluiten, dan kan ik ook een paar dagen zonder stroom met de radio spullenboel .