Marktplaats waarschuwingen draad?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2WN
Roepletters: PA2WN

Marktplaats waarschuwingen draad?

#1 Bericht door PA2WN »

Dag mede MP gebruikers,

Een paar weken geleden ben ik genaaid op Marktplaats bij de poging een antenne analyzer over te nemen.
Na enige DM communicatie heb ik een beheoorlijk bedrag overgemaakt, maar nooit iets ontvangen. Aangifte bij MP en de politie heeft uiteraard niets opgeleverd..
CAA-500.png
Nu zie ik een zelfde advertentie met precies dezelfde bewoording, deze keer uit Groningen:
CAA-500_3.png
Markplaats zegt weer: wij zien geen probleem :(

Opwel, MP == KUT, kijk uit en vooral voor dit soort sprookjes.
Les geleerd..

PS: kan er een doorgaand onderwerp worden geopend voor deze toestanden, zodat wij in ieder geval elkaar op de hoogte kunnen houden?
Bijlagen
CAA-500_2.png
73 de PA2WN, Theo

- PD2SKZ -
Roepletters: PD2SKZ
Contacteer:

Re: Marktplaats waarschuwingen draad?

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Reageer met een ander account en regel een ophaal afspraak. Bied ook flink meer zodat hij akkoord gaat met dit.

Als hij dan voor je staat ….. vul zelf maar in.

Succes met het terughalen van je geld.

Veroordeel me maar wat je wilt maar via de weg die je hoort te bewandelen, politie aangiftes etc, kom je geen steek mee verder. Je zult het moeten halen anders gebeurd er niets. Heb dit zelf al een aantal keer zo opgelost en heb m’n geld terug gehad.

PA2WN

#3 Bericht door PA2WN »

Het stuk verdriet had de advertentie laten verlopen toen de poen binnen was. Geen kans om nog eens te reageren.
73 de PA2WN, Theo

_PD2CW_

#4 Bericht door _PD2CW_ »

Charles_

#5 Bericht door Charles_ »

Waar ik als eerste naar kijk is hoelang iemand op marktplaats actief is en hoeveel ervaringen er over die aanbieder zijn.
In dit specifieke geval is er sprake van slechts 1 ervaring bekend... Daarnaast is hij pas 5 dagen actief, eerst kennelijk vanuit Maastricht en nu blijkbaar vanuit Rotterdam. Die uit Groningen is een andere naam, maar het zou mogelijk dezelfde oplichter kunnen wezen.

Wat anderen hierboven reeds opmerkten, zelf gaan ophalen is de beste optie. Maar zou je dan nog wel reageren als je weet dat het van ver gehaald moet gaan worden?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#6 Bericht door TheoP »

6 dagen actief is meestal een teken van een oplichter als er leuke spullen te koop worden aangeboden.

Theo

PA2WN

#7 Bericht door PA2WN »

De oplichter waar ik intrapte was, volgens MP, respectievelijk 1.5 en 6 jaar actief. Weet niet of dat te spoofen is of dat iemand daarwerkelijk een account expres zolang op hold zet om het later te kunnen misbruiken.
Het feit dat er geen "ervaringen" bij staan had mij moeten triggeren.
73 de PA2WN, Theo

PA2WN

#8 Bericht door PA2WN »

Charles_ schreef: 12 jun 2025, 21:24 Waar ik als eerste naar kijk is hoelang iemand op marktplaats actief is en hoeveel ervaringen er over die aanbieder zijn.
In dit specifieke geval is er sprake van slechts 1 ervaring bekend... Daarnaast is hij pas 5 dagen actief, eerst kennelijk vanuit Maastricht en nu blijkbaar vanuit Rotterdam. Die uit Groningen is een andere naam, maar het zou mogelijk dezelfde oplichter kunnen wezen.

Wat anderen hierboven reeds opmerkten, zelf gaan ophalen is de beste optie. Maar zou je dan nog wel reageren als je weet dat het van ver gehaald moet gaan worden?
Vandaar dat de woonplaats Maastricht of Groningen was, meer kans dat iemand dat te ver vind en laat opsturen.
Als je toch besluit te gaan ophalen wordt je naar een vals adres gestuurd.
73 de PA2WN, Theo

pc1mb
Roepletters: PC1MB

#9 Bericht door pc1mb »

Goed advies om geen grote bedragen over te maken naar een verkoper met nul ervaringen, want dat was die eerste.

Eén ervaring is ook erg dun.

Ophalen dus, het is niet anders. Vals adres gebeurt niet zo vaak, meestal kan het dan nooit of wordt er niet meer gereageerd ofzo, dan weet je ook genoeg.

andre
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

Ik, 17 jaar ervaring op marktplaats, toch recent bijna (mogelijk)in de val gelopen.

Geinteresseerd in een product van paar 100 euro, was in de buurt op 20km, ophalen dus. Ter plaatse bij een appartementen complex en aangebeld. Na een tweede keer werd er pas op aanbellen geantwoord. "Kom eraan" werd er geroepen. Dat duurde en duurde maar. Toen kwam er een gof gti-tje aanscheuren, noord -afrikaans uiterlijk achter het stuur en stopte voor de entree van het complex. Toen ben ik maar in mijn auto gestapt en weggereden. Met de verkoper geen contact meer gekregen.

Misschien onterrecht in dit geval, maar als mijn gevoel al niet klopt, ben ik er direct klaar mee.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#11 Bericht door elsinga »

Zoonlief is een paar honderd euro kwijt geraakt aan iemand die 17 jaar actief was op MP. Helaas account gehackt...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH7R
Roepletters: PH7R

#12 Bericht door PH7R »

elsinga schreef: 13 jun 2025, 16:34 Zoonlief is een paar honderd euro kwijt geraakt aan iemand die 17 jaar actief was op MP. Helaas account gehackt...
2 factor inschakelen. Voorkomt niet alles maar extra zekerheid.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#13 Bericht door PA1JER »

Alleen betalen via MP en ook de betaling via mp, kost extra maar dan heb je rust.

Wil iemand een behoorlijk bedrag via tikkie, WhatsApp etc.dan gaan de alarmbellen af.

Zorg iig dat minstens de communicatie volledig via MP gaat.

Oplichters willen dat niet. Ja ik ben ook eens opgelicht, zocht een tweeter en iemand reageert dat ie er een heeft voor 15 euro (normale prijs toen).. Beter dus geen "gevraagd" advertenties meer plaatsen .

PE1IDY
Roepletters: pe1idy

#14 Bericht door PE1IDY »

PA1JER schreef: 13 jun 2025, 17:55 Alleen betalen via MP en ook de betaling via mp, kost extra maar dan heb je rust.

Wil iemand een behoorlijk bedrag via tikkie, WhatsApp etc.dan gaan de alarmbellen af.

Zorg iig dat minstens de communicatie volledig via MP gaat.

Oplichters willen dat niet. Ja ik ben ook eens opgelicht, zocht een tweeter en iemand reageert dat ie er een heeft voor 15 euro (normale prijs toen).. Beter dus geen "gevraagd" advertenties meer plaatsen .
inderdaad , zo doe ik het ook
kon een paar dagen terug nog een mooie MSO5104 van rigol kopen voor weinig duhhh
ik doe dan altijd een bod en wacht even af
binnen 10 minuten via marktplaats bericht dat dit een verdacht account was en dat alles verwijderd is
en het gekke is dat het inderdaad soms accounts zijn die al een aantal jaren actief zijn, dus blijkbaar gehacked
maar zodra je om betaalverzoek via marktplaats vraagt sturen ze een tikkie.
dan weet je wel hoe laat het is.

maar goed , ze weten altijd wel weer iets nieuws te vinden en ook ik moet toegeven dat ik door mijn hebzucht (naar mooie meetapparatuur) wel eens ben opgelicht
:D live starts at 1000 Mhz

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#15 Bericht door PA0AA »

PE1IDY schreef: 13 jun 2025, 18:30
PA1JER schreef: 13 jun 2025, 17:55 .......... Wil iemand een behoorlijk bedrag via tikkie, WhatsApp etc.dan gaan de alarmbellen af........
Voor nu ben ik blij, dat ik geen smartphone heb. In mijn omgeving hoor ik niets dan narigheid met die ellendige toestelletjes.
Ik ben dus ook nog nooit slachtoffer geworden van bank helpdesk fraude. :lol:
Voor mij gaan WhatsApp en tikjes en dergelijke het dus ook niet worden.

Als ik iets wil hebben ga ik het altijd ophalen, en reken cash af. Zelfs op de waddeneilanden, als het echt moet. Zo groot is Nederland niet.
Is het een groot bedrag, dan gaan de verkoper en ik beiden in onze eigen auto's naar een plaatselijke PIN automaat,
zodat de verkoper zekerheid heeft, dat het geld niet vals is, en ik meteen het te kopen artikel aangereikt krijg vanuit zijn auto.

NB. Als het een artikel voor onze hobby is, kan het ook helpen om de call van de verkoper te vragen, dit geeft net
iets meer zekerheid, omdat je z'n identiteit dan kunt achterhalen. Echter, 100% zekerheid is ook in dit geval niet gegarandeerd.

73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie