politiek, techniek en de pers

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

politiek, techniek en de pers

#1 Bericht door pe1cmo »

Tja, hoe vertaal je de grote Spaanse stroom storing nu??

De energie maatschappijen hebben diverse keren het probleem van "overvoltage" aangekaart bij de politiek. Dit speelt al vanaf 2022.
(Maar de politiek wil namelijk groene stroom, en voor alle andere dingen gaan de oren dicht).

Wat is "overvoltage" dit is een te hoge netspanning op het hoogspanningsnet. Of te wel vertaald, er wordt meer stroom opgewekt dan afgenomen.
Dan moeten er leveranciers worden afgeschakeld om die spanning weer omlaag te krijgen.

Volgens de pers steeg de spanning boven de maximale waarde, en doordat men bronnen ging afschakelen steeg die verder, waardoor andere bronnen ook afschakelden, en hoe meer afschakelde, hoe hoger de spanning werd ?? (Volgens mij zakt die dan)

En dan de minister van energie, die had nog nooit klachten gehad over dat het net uit balans was, er grote "overvoltage" problemen waren enz. Dit terwijl de energiemaatschappijen regelmatig klagen.

Vermoedelijk is er bij het afschakelen ook een centrale afgeschakeld, terwijl die juist nodig is om het net stabiel te houden. De zonnepaneel installaties vullen dit aan, en moeten eigenlijk als eerste worden afgeschakeld.
En de politiek, wil nog meer groene stroom en de paar (kern)centrales afschakelen, beter voor het milieu.

Dan het langzame opstarten, om een energie centrale te laten draaien is veel energie nodig, die ze tijdens het opstarten van het net halen. Maar als er geen netspanning is, dan kan je geen centrale opstarten. Dus moet je stukje voor stukje ergens beginnen en uitbreiden.
Soms heeft men een groot aggregaat als hulpbron, zodat je wel standalone kan opstarten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: politiek, techniek en de pers

#2 Bericht door PA0BAK »

Een paar jaar geleden liepen veel klokken niet gelijk, doordat het lichtnet niet meer 50Hz was.
Ook hierover waren toen discussies over het koppelen van centrales, met name uit oost-Europa.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#3 Bericht door TheoP »

Dat kwam toen omdat een land meer energie afnam dan er beschikbaar was.
En dit niet vertelde dat het gebeurde.

Spanje heeft als Achilleshiel, zeer slechte verbindingen naar de rest van de Europa.
De 2 stuks die er zijn konden bij lange na niet de klap opvangen van het uitzetten van de aanbieders.
Het nadeel van het uitzetten van zonne energie is dat het aanbod ook direct weg is.
En als je hier teveel van weg schakelt, dan heb je een een enorme deuk, die je niet meer kunt opvangen met de 2 lijnen naar Frankrijk.
Nuts voorzieningen moet je ook niet aan de markt overlaten is de les.

Theo

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#4 Bericht door pe1rea »

Tja, dat was een eeuwigheid terug al vertelt, maar ja, er is een partij die 'de markt' als heilige graal heeft.
Hoe dat werkt hebben we al een poosje kunnen aanschouwen aan de andere kant vd grote haringvijver.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1hzg

#5 Bericht door pe1hzg »

pe1cmo schreef: 18 mei 2025, 09:06 Wat is "overvoltage" dit is een te hoge netspanning op het hoogspanningsnet. Of te wel vertaald, er wordt meer stroom opgewekt dan afgenomen.
Dan moeten er leveranciers worden afgeschakeld om die spanning weer omlaag te krijgen.
Toch is zo'n verklaring niet helemaal ondenkbaar. het netwerk is een stuk ingewikkelder geworden met alle technische ontwikkelingen.

Stel dat je een woonwijk afschakelt. Schakel je dan een belasting af, of een leverancier? Wat is de netto energiebalans van een woonwijk die vol hangt met zonnepanelen? Hoe weet je dat?

Maar ook op kleinere schaal wordt 't steeds moeilijker. Ik gebruik even andere spanningen om gemakkelijker te rekenen. Stel dat je een lamp hebt, of een verwarmingsapparaat. Bij 200V loopt er 1A, dus 200 ohm, en de energie is 200W. Als het een "weerstand" is dan zou dit ding op 100V 0.5A trekken (dezelfde 200 ohm). Bij 300V zou er 1.5A gaan lopen (dezelfde 200 ohm)
Als de spanning stijgt gaat er meer stroom lopen -> dat werkt een spanningsverhoging tegen en stabiliseert de boel.

Nu gaan we hetzelfde experiment doen met een schakelende voeding. Eentje die automatisch schakelt tussen 80 en 300V. We gaan weer uit van 200V, 1A. Een schakelende voeding regelt om voldoende energie te onttrekken en niet meer, dus 200V * 1A = 200W.
Bij 100V zal zo'n voeding 2A gaan trekken, immers weer 100V * 2A = 200W.
Bij 300V zal de voeding 0.66A gaan trekken, immers 300 * 0.66 = 200W.
Als de spanning stijgt dan daalt de stroom

Dit is heel vervelend gedrag voor een energiebedrijf. Als de spanning stijgt, daalt de stroom. Als de stroom daalt, stijgt de spanning verder. Maar ook andersom: als de spanning daalt, stijgt de stroom, doordat de stroom stijgt daalt de spanning verder. Dit is het gedrag van een 'negatieve weerstand' (reken maar eens uit!).

Een effect kun je al zien als je bijvoorbeeld een voeding aansluit via een lange kabel (velddag?). De boel kan gaan oscilleren. Het zijn dingen waar je als ontwikkelaar van een voeding rekening mee moet houden.

Maar stel nu dat je een woonwijk hebt waar een hoop van dit soort apparaten in zitten. En opnieuw weer de nodige zonnepanelen die bijvoorbeeld bij bepaalde spanning afschakelen, of juist niet.

Als je de conclusie trekt dat dit het regelen van het energienetwerk ingewikkeld maakt, dan heb je m'n verhaal begrepen. Bij welke parameters is het systeem nog stabiel, en wanneer niet meer, en hoe regel je dat?

Ik werk niet in de energievoorziening dus ik weer niet "hoe ze dit doen" maar ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig de nodige uitdagingen zijn. Mischien dat iemand die wel in de energiesector werkt kan vertellen of m'n verhaal een beetje klopt?

Geert Jan

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#6 Bericht door PA3DJS »

Negatieve weerstand van moderne belastingen is inderdaad een probleem. Ik heb er diverse keren mee te maken gehad met voedingsbussen. De ouderwetse boilers waren zo gek nog niet. Een gewone lineaire belasting die je eventueel op wijkniveau aan en uit kan zetten bij teveel of te weinig energie op het net zou dan een manier zijn om de boel stabiel te houden.

Wat zie je hier in de buurt? Nieuwbouw met 3*32A (leuk voor je vastrecht). Voor de warmwatervoorziening zitten er doorstroomboilers in (NUL warmte-opslag dus).

PA0KLS
Roepletters: PA0KLS

#7 Bericht door PA0KLS »

De netspanning moet zijn: 230 volt +/- 10%, dus minimaal 207 V en maximaal 253 V. De omvormers van DC naar AC zijn zo gemaakt dat ze bij 253 volt uitschakelen. Wat er gebeurt bij 207 volt weet ik niet, maar ik verwacht dat ze dan ook uitschakelen. Overigens gaat dat heel "bedachtzaam", als de spanning weer onder de 253 volt daalt, dan wordt dat eerst even aangekeken, alvorens er weer ingeschakeld wordt.

Ik heb nog niks gehoord over de oorzaken van de spanningsuitval in heel Spanje, maar ik vrees dat daar stommiteiten uitgehaald zijn, dus men zal er wel niet zo open over zijn. Maar ik ga dat wel goed in de gaten houden, soms kun je uit het combineren van diverse berichten de werkelijke gang van zaken wel boven tafel halen.

Zo ook de aangehaalde frequentiedaling enge jaren geleden. Dat kwam omdat men in Bosnië-Herzogewina de levering (opwekking) van elektriciteit ontkoppeld had van het abonnement. De serven in dat land namen toen een abonnement in Servië, maar bleven gewoon afnemen in het land waar ze woonden. De Bosniesche centrales moesten dus eigenlijk meer leveren dan waarvoor ze betaald werden, maar dat was (opzettelijk) niet gecommuniceerd. En in Servië werd dat ook niet opgewekt. Daardoor werd er Europawijd meer stroom afgenomen dan dat de centrales leverden. Daarmee zakt ook de frequentie iets, een stukje van een Hertz. En zo liepen de klokken na een maand of twee wel een kwartier achter. Door heel Europa.

Je kunt je voorstellen dat men niet stond te dringen om dat internationaal uit te leggen. Het zal daar in de vergaderkamers wel behoorlijk gestormd hebben. Overigens wordt dit, het lopen van de klokken, dus de geaccumuleerde fase van het lichtnet, centraal in Europa, Zwitserland, waar anders, bijgehouden. Je kunt daar iets van zien op het internet.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#8 Bericht door TheoP »

youtu.be/-9DFsfgJiRU
Hier wordt een zeer plausibele verklaring gemaakt, met bron vermelding.

Theo

TomNL

#9 Bericht door TomNL »

PA3DJS schreef: 19 mei 2025, 18:12 Nieuwbouw met 3*32A (leuk voor je vastrecht).
Zal 3x35 zijn. Wie (specifieke uitzonderingen daargelaten) heeft dat nodig? Het zal niet voor die doorstroomboiler (2 kW?) zijn.

PA3DJS
Contacteer:

#10 Bericht door PA3DJS »

TomNL schreef: 22 mei 2025, 17:20
PA3DJS schreef: 19 mei 2025, 18:12 Nieuwbouw met 3*32A (leuk voor je vastrecht).
Zal 3x35 zijn. Wie (specifieke uitzonderingen daargelaten) heeft dat nodig? Het zal niet voor die doorstroomboiler (2 kW?) zijn.

Ja, het is inderdaad 3*35A. De rekenaars van het complex hebben dat bedacht en noemen specifiek dat daardoor het vastrecht ongeveer EUR 100/maand hoger is.

Het zal wel een combinatie zijn van warmtepomp, elektrisch koken, doorstroomboiler, etc. Ik denk dat de doorstroomboiler de boosdoener is (want die werd ook genoemd). Zo'n doorstroomboiler/verwarmer heeft geen buffer zoals een ouderwetse Daalderop of Inventum boiler. Als je met 6 liter/minuut wilt douchen moet je toch aan 10 kW denken. 10 kW in combinatie met een regendouche gaan bewoners niet leuk vinden.

TomNL

#11 Bericht door TomNL »

PA3DJS schreef: 22 mei 2025, 18:08 Ja, het is inderdaad 3*35A. De rekenaars van het complex hebben dat bedacht en noemen specifiek dat daardoor het vastrecht ongeveer EUR 100/maand hoger is.

Het zal wel een combinatie zijn van warmtepomp, elektrisch koken, doorstroomboiler, etc. Ik denk dat de doorstroomboiler de boosdoener is (want die werd ook genoemd). Zo'n doorstroomboiler/verwarmer heeft geen buffer zoals een ouderwetse Daalderop of Inventum boiler. Als je met 6 liter/minuut wilt douchen moet je toch aan 10 kW denken. 10 kW in combinatie met een regendouche gaan bewoners niet leuk vinden.
Ik realiseerde me niet dat het inderdaad zo veel vermogen nodig heeft. Ze zijn er zelfs met een opgegeven vermogen van 18 kW. Hebben vanzelfsprekend ook allemaal 3 fasen nodig.

In het geval van Enexis scheelt dat 140 euro in de maand met 3x25. Ik zou een gewone boiler kopen en dat doorstroomding gauw op Marktplaats zetten. :mrgreen:

PA1JER
Roepletters: PA1JER

#12 Bericht door PA1JER »

18kW? Dan heb je nog maar een klein straaltje.

Als je flink wil douchen op een doorstromer ga je nog een stuk hoger. Eigen ervaring. En je moet hem leegmaken als je in de winter niet thuis bent. Als je een beetje ruimte hebt is een echte boiler fijner of een doorstromertje op gas. (vroeger stond de propaanfles buiten, naast de badkamer )

Wist niet dat vastrecht zo duur was hier.

PA3DJS
Contacteer:

#13 Bericht door PA3DJS »

Als die doorstroomboilers zonder buffervat gemeengoed gaan worden (nemen weinig ruimte in), dan moeten de netwerkbedrijven flink aan de bak. Mensen komen thuis van hun werk, en gaan even lekker onder de douche staan. Dan komt er even 10...20 kW bij.

Ik ben voorstander fan een flink water buffervat. In een 100 l vat "zit" zo'n 1 kWh aan warmte per 10 graden temperatuurstijging. Daar moet je toch wat mee kunnen doen om vraag en aanbod een beetje naar elkaar toe te krijgen en of het net wat stabieler te krijgen.

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#14 Bericht door elsinga »

Zag recent op Yoputube een innovatie voor in de camper wereld: een douche recirculatiesysteem. Water komt warm binnen van een boilertje en wordt daarna van afvoer weer naar douchekop gepompt, met wat bijwarmen. Voordeel: watervervbruik is erg laag en opwarmen kost weinig energie (je verwarmt alleen bij om het warmteverlies tijdens het douchen op te vangen). Ja, je doucht in je eigen zeepwater, maar dat heb je in een bad ook. En je kunt voor het laatste afspoelen weer vers water gebruiken.

Dit systeem kan ik me voor in een woonhuis ook wel voorstellen, scheelt veel energie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#15 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef: 23 mei 2025, 14:22 Dit systeem kan ik me voor in een woonhuis ook wel voorstellen, scheelt veel energie.
Zolang we allemaal de WC doortrekken met drinkwater geloof ik de noodzaak niet zo.
Wanneer ik van het gas afstap in mijn huis, kost dat mij vele malen meer dan wat ik er aan kan terug verdienen.
Het is dan ook een ruim 100 jaar oud huis en ik ben ook al enige jaren met pensioen...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie