BZX55C6V8
BZX55C6V8
Voor de BZX55C6V8 zocht ik enkele vervangers, liefst het origineel. Heb vervangers geprobeerd maar werkte niet goed
Misschien zo hier of daar zoiets nog uit te halen ?

- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Re: BZX55C6V8
Wat werkte er niet goed? Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar een 500 mW 6.8V zener is toch niet heel bijzonder. Het zou mij niets verbazen als iemand op het forum die nog heeft liggen.
- PA1Bj
- Roepletters: PA1BJ
- Contacteer:
De werkelijke zenerspanning wordt lager met toename van de stroom. Wellicht is een 7v5 of 6v2 uitvoering proberen handig ?
https://www.vishay.com/docs/85604/bzx55.pdf
https://www.vishay.com/docs/85604/bzx55.pdf
Het is een 'speciale' zener, geen gewone had ik begrepen, er zit een extra tor in de behuizing ( onder voorbehoud, zal het nog nazien ), dit alles werkt super snel en accuraat voor een thyristor aansturing .. de start output is zeer snel te noemen.
De 'gewone' vervangers hadden deze razendsnelle respons niet ..... dat hebben we indertijd gemeten.
De 'gewone' vervangers hadden deze razendsnelle respons niet ..... dat hebben we indertijd gemeten.
nu ben ik het kwijt
het typenr wat jij hebt opgegeven is een gewone standaard zenerdiode en niks geen extra tor of wat dan ook
weet je zeker dat typenr klopt ?
of laat eens een stuk schema zien waar die voor gebruikt wordt
het typenr wat jij hebt opgegeven is een gewone standaard zenerdiode en niks geen extra tor of wat dan ook
weet je zeker dat typenr klopt ?
of laat eens een stuk schema zien waar die voor gebruikt wordt

Nuttige opmerking ,even verder nakijken, mogelijk is het verwisseld hi kom er op terug
.. had de vraag gepost omdat ik even niet in de gelegenheid was om de data zelf te bekijken ( oogoperatie tijdje geleden, inmiddels weer goed zicht hi ) .. maar had dat wel moeten doen. Per slot van rekening hangt het niet van een papieren data boek af, is op internet alles te vinden. Ik had me laten wijsmaken dat deze diode uitgerust was met een extra torretje etc. Goed dat je het even opgemerkt had, met dank hi
In de betreffende schakeling werkten alleen de originelen 100 % ( snelheid - traagheid ) maar niet de vervangers indertijd, zodoende.
Binnenkort start ik met die schakeling en vind uit of er nog een ander type diode verwerkt is, dan laat ik dat hier ter completering nog weten. Iedereen bedankt voor de inbreng en misschien tot een volgende keer maar weer hi
In de betreffende schakeling werkten alleen de originelen 100 % ( snelheid - traagheid ) maar niet de vervangers indertijd, zodoende.
Binnenkort start ik met die schakeling en vind uit of er nog een ander type diode verwerkt is, dan laat ik dat hier ter completering nog weten. Iedereen bedankt voor de inbreng en misschien tot een volgende keer maar weer hi

mea culpa .. teruggevonden ! https://zendamateur.com/viewtopic.php?f ... 1l#p291760
met excuus : niets wijsgemaakt hi
Nog maar eens .. weet iemand of zo'n originele bzx55c6v8 nog te krijgen is, hier of daar ? Anders maar een ander type vervanger gaan zoeken.
met excuus : niets wijsgemaakt hi

Nog maar eens .. weet iemand of zo'n originele bzx55c6v8 nog te krijgen is, hier of daar ? Anders maar een ander type vervanger gaan zoeken.
BZV 13 als EQ, ???
Uit de data die ik inmiddels vond van het origineel is af te leiden dat :
..... lage ruisfactor en een aangepaste temperatuur coefficient .. de diode is in een ( klein ) gebied 'ingesteld' * ( slim gedaan in die tijd dat deze diode actueel was ) waardoor deze high precision te noemen was - is. Oscillatie trad niet makkelijk op. Deze diode werd voor diverse soorten van schakelingen gebruikt.
Het huisje is wat groter als van de 'normaal' gangbare dioden en het zou best kunnen dat er iets extra's is toegevoegd om deze specificaties te halen ( onder voorbehoud, heb dit niet kunnen verfieren tot nog toe ).
..... lage ruisfactor en een aangepaste temperatuur coefficient .. de diode is in een ( klein ) gebied 'ingesteld' * ( slim gedaan in die tijd dat deze diode actueel was ) waardoor deze high precision te noemen was - is. Oscillatie trad niet makkelijk op. Deze diode werd voor diverse soorten van schakelingen gebruikt.
Het huisje is wat groter als van de 'normaal' gangbare dioden en het zou best kunnen dat er iets extra's is toegevoegd om deze specificaties te halen ( onder voorbehoud, heb dit niet kunnen verfieren tot nog toe ).
Volgens mij heb ik die nog wel liggen.
Laat maar weten of er nog interesse voor is, dan ga ik even spitten.
Laat maar weten of er nog interesse voor is, dan ga ik even spitten.
* Bearcat UBC125XLT * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Bearcat UBC 785 * Diamond X510N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X510N * Diamond D-190 * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Ik heb deze kunnen vinden, kun je hier iets mee?
Gr, Ron
https://photos.app.goo.gl/S48YdAocdqsohGXYA
Gr, Ron
https://photos.app.goo.gl/S48YdAocdqsohGXYA
* Bearcat UBC125XLT * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Bearcat UBC 785 * Diamond X510N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X510N * Diamond D-190 * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
- PE9ZZ
- Roepletters: PE9ZZ
- Contacteer:
Dit vind ik een raar verhaal. Een zener is een zener, punt. Er zitten op geen enkele manier wat voor magische eigenschappen dan ook aan. Een BZX55C6V8 is gewoon een 400 mW zenerdiode. Die zitten ook in mijn bakje. Denk ik. Misschien is de schakeling in kwestie hier te posten?
Edit: in mijn bakje zitten zeners met C6V8PH erop. Ik heb wel BZX55C6V2 (van ST) erin zitten.
Tjerk, 9ZZ