Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
BernardV

Even voorstellen

#1 Bericht door BernardV »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bernard, 44 jaar regio Hoogeveen.

Momenteel bezit ik nog geen licentie, dus zend ook niet en ben alleen luisteraar. Door een collega welke half 2023 een N-licentie heeft gehaald is het idee een licentie te halen er gekomen. Ik heb met de basiskennis die ik bezit 4 proefexamens gedaan op ham-radio.nl waarvan er 2 geslaagd waren en 2 nipt (slechts 1 en 3 fout teveel) gezakt, dus met het bestuderen van de stof moet het me wel lukken deze te halen. Mijn streven is dat begin volgend jaar te doen.

Het begin is eigenlijk al van jongs af aan, als klein jochie was ik al bezig met electronica, bouwde schakelingen, FM-bugs (wie niet?) etc. Dit ook gevoed door de boeken die mijn vader had liggen.
Daarna is het meer verschoven naar de computers, beginnend met een TI-99/A4, daarna een C64 en vanaf daar door naar de x86 versies.
Electronica is altijd een hobby gebleven en vanaf 2005 ongeveer ben ik dit meer gaan oppakken i.c.m. met het programmeren van de AVR's en PIC's. Waarbij alle randelementen natuurlijk geplaatst moeten worden, zoals de kristallen e.d. op zelf ge-etste printjes (gezichtsbruiner voor het belichten, gootsteenontstopper voor het ontwikkelen en een combinatie van zoutzuur en waterstofperoxide voor het etsen).

Al met al ben ik momenteel aan het oriënteren naar de mogelijkheden als zendamateur en ben in het bezit van een simpele portofoon welke net zo bekend als berucht is, namelijk een Quansheng KV-5. Zenden zal ik (zoals al eerder genoemd) ook niet doen voordat ik in het bezit ben van een licentie.
Het luisteren geeft mij veel plezier en ik vind het mooi te horen dat het nog redelijk druk is, helemaal op de repeater frequenties in de 2m en 70cm band.

Al met al heb ik er zin in en sta open voor adviezen.

//EDIT: Ik weet dat het portofoontje wat ik heb niet veel voorstelt, dus als jullie ook adviezen hebben voor beginners qua apparatuur welke ook betaalbaar zijn hoor ik het graag.

Bedankt voor het lezen en zodra de licentie binnen is zal ik dit direct melden.

Groet,

Bernard

PS. Als iemand meer informatie wil ben ik te bereiken via PM, aangezien Google ook "De huiskamer" indexeert vind ik dit genoeg informatie die publiek beschikbaar is.

Plaats reactie