hulpvragen bij bouw dipool 10 en 20 m

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Zoekontvanger
Roepletters: pd3rav

hulpvragen bij bouw dipool 10 en 20 m

#1 Bericht door Zoekontvanger »

De situatie: ik gebruik een endfed antenne voor 10/20 en 40 m, een knutselkit van HF-kits.
Het is mijn eerste antenne als N amateur.

Nu heb ik vaker wel dan niet last van storing en zou ik de ontvangst willen verbeteren.
Met mijn huidige antenne hoor ik op 20 en 10 meter wel amateurs uit de VS en Canada maar dit moet beter kunnen en met minder storing denk ik.

Helaas zijn de mogelijkheden zeer beperkt qua ruimte en ik wil ook de goede relatie met de buren behouden.

Nu ben ik al weken door het eindeloze bos (waardoor ik nu de bomen niet meer) zie aan het wandelen en overweeg een dipool te plaatsen.
Ik zou die kunnen plaatsen op een schoorsteen op 1,5 meter boven het dak uit.

Ik ben aan het kijken voor een tweedehands Fritzel dipool; dan zou ik in 1 keer klaar zijn. Die zijn nu niet te vinden in complete en goede staat.
Daar komt bij dat zelf iets maken eigenlijk veel leuker is denk ik.

Nu kwam ik het volgende tegen: https://www.nonstopsystems.com/radio/fr ... rotary.htm

Dit lijkt een redelijk doortimmerd plan te zijn van iemand die er verstand van lijkt te hebben dat tegen niet al te hoge kosten is na te bouwen.

Mijn vragen hierover zijn:

- waarom gebruikt de beste man eerst een stuk kippenladder en daarna pas een stuk coax?
- kan ik deze dipool ook bouwen met een 1:1 balun en dan aansluiten met 50 Ohm coax?
- waarom ziek ik geen 'traps' in deze multiband antenne?

Heeft iemand nog aanvullende opmerkingen, tips etc?
Bij voorbaat dank voor de moeite.

EA5JEX
Roepletters: pa5cw

Re: hulpvragen bij bouw dipool 10 en 20 m

#2 Bericht door EA5JEX »

Dit is een dipool die dmv een tner wordt afgedtemd op de verschillende banden, na de tuner heb je 50 ohm en kun je dus coax gebruiken. Lijkt een beetje op g5rv antenne alleen die heeft niet op.alle banden tuner nodig en is van draad.
Dir gebruik ik.op fit.moment ook en geeft minder storing dan mijn vertical dx-commander.

Dit zou ik qua kosten en eenvoud eerst overwrgen
Ook een zs6bkw is mogelujk, dit is een afgeleide van de g5rv.

Suc6 Keex

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#3 Bericht door PE4BAS »

Ik heb de tekst op die website even gelezen. Incl. het schrijven over de dipool van DK2DB. In de tekst staat duidelijk dat hij de tuner op zolder heeft en dan vanaf de tuner met coax naar beneden gaat. Ik denk dat dit best gaat werken. Maar of het veel beter werkt als je endfed is de vraag. De werking van een antenne hangt ook van je omgeving af. De enige tip die ik je kan geven is het te proberen.

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#4 Bericht door PA3DJS »

Die dipool is erg kort (zo'n 7m). Nergens op 10, 20 of 40 m is die dipool resonant. Als je daar een 1:1 baluin aanhangt met een coax moet je alsnog onder aan de coax tunen. Ik vrees dat je geen goede 1:1 balun gaat vinden die het grillige impedantieverloop van 10 naar 40 m aan kan.

Vandaar dat de amateur in jouw link eerst verliesarm met kippenladder naar binnen gaat naar een gebalanceerde tuner, en dan met coax (die netjes SWR=1 ziet) naar de shack.

De tuner in een set heeft echt onvoldoende bereik om het grillige impedantieverloop recht te trekken naar 50 Ohm.

Zoekontvanger

#5 Bericht door Zoekontvanger »

Bedankt voor de zeer snelle behulpzame reacties...

Heb ik toch overheen zitten lezen die antennetuner.
Dit gaat hem ook niet worden voor mij dus.
Ik zal de alternatieven die worden genoemd maar eens bekijken.

( Net nog even geluisterd: op 20 m heb ik over de hele band s7; is niet leuk.)

- PD2SKZ -
Roepletters: PD2SKZ
Contacteer:

#6 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoi!

probeer eens een gesloten antenne. Ikzelf heb met open antennes ook heel veel last van qrm hier. Sinds ik gesloten antennes gebruik hoor ik weer veel en veel meer.

Sven.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#7 Bericht door PA4WK »

beste PD3RAV,
waarop baseer je de aanname dat een dipool beter zou werken dan een end-fed?
Ik weet niet wat je maximaal aan lengte kwijt kunt, maar bij gebruik van een end-fed heb je afhankelijk van het model er een paar banden bij.
Heb je een Common mode (CM) choke gebruikt onder je end-fed? ook deze kun je bij HF-kids bestellen.
Er is op dit forum al veel geschreven over het gebruikt van Common mode (CM) chokes, en ook op internet is veel te vinden.
Hier een duidelijke uitleg van HF-kits. https://www.hfkits.nl/mantelstroom-filters/
Ook kun je wat Sven al aangaf een gesloten antenne proberen, dat kan ook tot verrassend goede resultaten leiden.
En wat je buren betreft, zolang jij op/boven je eigen dak/tuin blijft en niet hoger komt dan 5 meter hebben geen recht van klagen.
Bij mij heeft het wel eens geholpen om mijn vermelding op het antenne register te laten zien toen een achterbuurman die notabene niet eens vrij zicht had op mijn antennes vroeg of het allemaal zo maar mocht. Soms moet je een beetje blufpoker spelen. Daarna hebben we samen bij mij in de tuin een biertje gedronken, eind goed al goed.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Zoekontvanger

#8 Bericht door Zoekontvanger »

@PA4WK

Ik meen op mijn zoektocht gelezen te hebben dat een dipool minder storing op pakt dan een end-fed.
Een mantelstroomfilter heb ik niet geplaatst bij mijn end-fed.
De schoorsteen ( laag en oud) waar ik de antenne moet plaatsen deel ik met mijn buurman; de antenne zal dus altijd voor een deel ook boven zijn dak zweven.

Nadeel van een g5rv en g5rv is dat ik dan in ongeveer het midden van mijn tuin een stuk kippenladder naar beneden krijg met daarop de aansluiting van de coax. De coax moet dan ook door de tuin heen. Ik haal die 15,5 meter wel in de achtertuin, maar alleen diagonaal.

Een gesloten antenne zou kunnen, maar zijn die er ook in een 'mulitband' uitvoering?

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#9 Bericht door PA4WK »

Die zijn er zeker Google maar eens op Multiband Delta loop.
Maar ik zou als ik jou was eerst eens met de end-fed verdergaan, die heb je tenslotte al en past het beste in je tuin.
Een goed mantelstroom filter kan je veel storing schelen, en een end-fed is echt niet slechter dan een dipool mits goed gemaakt, dus met couter poise en mantelstroom filter.
Kijk even goed naar de link naar de site van HF-kids die ik je in het vorige bericht stuurde, kijk even naar de afbeelding, ik zou voor de meest rechtse (Nr.4) van de 4 afbeeldingen gaan. Ook een mantelstroom filter vlak voor de set kan nuttig zijn, dit moet je echt uitproberen.
Een extra mantelstroom filter is altijd handig, en als je hem maakt zoals HF-kids hem levert ( https://www.hfkits.nl/product/1-30-mhz- ... oomfilter/) is het heel makkelijk om hem ergens tussen je kabel te schroeven, het is dan snel duidelijk of en hoeveel storing je minder hebt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA9X
Roepletters: PA9X
Contacteer:

#10 Bericht door PA9X »

In de meeste gevallen komt de storing bij een EndFed niet door common mode stromen. Maar wordt direct opgepikt door de antenne. Een EndFed is gewoon wat gevoeliger voor storing. Als RDI een storingsmelding onderzoekt, ziet men in veel gevallen dat er ook een EndFed wordt gebruikt.

Sowieso is een mantelstroomfilter en een tegencapaciteit bij een EndFed een noodzaak. Om te voorkomen dat je coaxmantel een actief deel van je antenne wordt en alles wat in de shack en in huis ermee verbonden is. Een mantelstroomfilter voorkomt RF inslag.

Mocht je weinig ruimte hebben, dan is een antenne zoals een Cobweb een optie. Zelfbouw voor alleen 10m en 20m kan ook: https://www.pa9x.com/how-to-build-10-an ... o-antenna/. Beide antennes hebben een veel rustigere ontvangst dan een EndFed.

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#11 Bericht door PA0BAK »

Zoekontvanger schreef: 11 nov 2024, 12:13Ik haal die 15,5 meter wel in de achtertuin, maar alleen diagonaal.
Mijn tuin is ook maar 10m diep (en 6m breed), en mijn huis is 10m lang, wanneer ik over mijn huis meereken, kan ik 20m kwijt.
Door mijn antenne in de vorm van een "Z" te spannen, waarbij de uiteinde ook nog een paar meter terug gaan, heb ik toch 2x 23m koper op kunnen hangen.
Deze stuur ik aan met een symmetrische voedingslijn, lekker makkelijk en goedkoop.

Is dit optimaal: Nee, zeker niet, maar voor mijn stukje grond wel het beste van wat ik heb geprobeerd.
En het voordeel is ook de prijs, om te experimenteren heb ik eerst tweeling snoer gespitst, en na de experimenten dit vervangen door teflon antenne draad uit Gouda.
De antenne hangt tussen de 6m en 4m hoog en gedeeltelijk 1m boven een zinken dakgoot.

De voedingslijn is aangesloten op een ferriet-trafo met aftakkingen, die ik gebruik als balun, maar dan met voordeel dat deze galvanisch gescheiden is van de transceiver.
Vandaag met 10W op 10m met Brazilië gewerkt en op 12m met Canada en Indiana (USA).

Mijn advies: koop een paar stukken 44mm afvoerpijp en een stuk tweeling snoer, ga lekker van alles proberen en ontdek zo wat in jouw situatie het beste werkt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

EA5JEX
Roepletters: pa5cw

#12 Bericht door EA5JEX »

Een gesloten antenne (deltaloop) is in principe niet geschikt voor meer banden, tenzij voor 7 en 21 Mhz.
Ik zou eerst een dipool proberen met open lijn en bijvoorbeeld 2 maal 10 meter met tuner, dan kun je alle hoge banden werken.

Kijk vooral op de site van wijlen Frits pa0fri.

Kees

Zoekontvanger

#13 Bericht door Zoekontvanger »

@ pa9x : Ziet er interessant uit. Ik ga hier goed over nadenken of en hoe ik dit zou kunnen fabriceren.

PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

#14 Bericht door PA3DAF »

PA9X schreef: 11 nov 2024, 13:15 In de meeste gevallen komt de storing bij een EndFed niet door common mode stromen. Maar wordt direct opgepikt door de antenne. Een EndFed is gewoon wat gevoeliger voor storing.
Ik hoor/lees dit vaker maar waarom pikt een dipool of gesloten antenne die storing dan ook niet direct op?

Ik kamp hier ook met veel storing, op 80m ontvang ik vrijwel niets door S9 storing. Maar die storing staat in het spectrum op 80m (anders ontvang ik deze niet) waarom zou ik dan met een ander type antenne minder last hebben van die storing?
Erwin, PA3DAF

PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

#15 Bericht door PA3DAF »

Is DIT misschien een interessante optie voor de hogere banden?
Erwin, PA3DAF

Plaats reactie