Reverse beacon network vanuit het buitenland
Reverse beacon network vanuit het buitenland
Kort geleden had ik het genoegen om actief te kunnen zijn vanuit VK-land. Om te kijken of mijn signaal ergens aankwam wilde ik gebruik maken van het RBN. Het is me niet gelukt om VK4/PA4J/B te spotten. Wanneer ik dan (niet de bedoeling uiteraard) PA4J/B seinde werd ik wel gespot. Iemand ervaring hiermee ? Kan natuurlijk ook mijn slechte seinkwaliteit geweest zijn , de FT817 heeft geen memory keyer aan boord helaas.
Ben benieuwd ! 73 Jan
Ben benieuwd ! 73 Jan
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Re: Reverse beacon network vanuit het buitenland
Volgens mij is /B een baken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
met VK4/PA4J was het waarschijnlijk wel gelukt.
In begrijp waarom je niets anders hebt geprobeerd.
Dan moet ik terug om dat te proberen
@ ON4AVT wel gedaan VK/ VK4/ met en zonder /B
Ook CQ geroepen met de verschillende opties, geen succes.
Ik zag wel binnen RBN een callsign als VK/G4bgh/P CQ roepen dus dat lijkt wel te werken.
Bedankt voor de reacties.
@ ON4AVT wel gedaan VK/ VK4/ met en zonder /B
Ook CQ geroepen met de verschillende opties, geen succes.
Ik zag wel binnen RBN een callsign als VK/G4bgh/P CQ roepen dus dat lijkt wel te werken.
Bedankt voor de reacties.
Is PA4J je cal of een 2de call? Ik heb OT8S als vanity call, en die wil RBN ook niet altijd annemen. In het buitenland is de locatie ook niet altijd correct.
Het is wel leuk als je ziet waar je signaal naartoe gaat.Volgende keer beter,hi
Het is wel leuk als je ziet waar je signaal naartoe gaat.Volgende keer beter,hi
Voor reverse beacon network detectie moet je twee keer CQ of twee keer TEST zenden. Daarnaast moet het ritme van het morse signaal kloppen, maar dat wist je natuurlijk al. Ik gebruik de in de set ingebouwde callgever.
Verder speelt mee, dat niet of minder vaak voorkomende call signs, met name bij diegene die met een "bijzondere" of "gelegenheids-" prefix uitkomen, door de software al snel als een fout worden beoordeeld. Je moet het callsign bij minder bekende of "speciale" gelegenheids prefix dan ook vaker herhalen, dan de normale twee keer, welke gebruikelijk is voor een veel voorkomende prefix. (Zoals PA0 bijvoorbeeld.)
Als voorbeeld: PH7TPW werd als het twee keer achter elkaar uitgezonden werd, niet herkend of genomen, maar als ik mijn call daarna vier keer achter elkaar uitzond, had ik geen problemen met detectie.
Ik vond deze opmerking ergens in QST, toen RBN bij mij, in het begin, niet lukte. Daarnaast voeg ik, om mijn intentie duidelijk te maken, dat ik uit ben op RBN-detectie ook nog RBN na de CQ toe. Ik luister overigens tussendoor wel op mijn zend frequentie naar iemand die mij zou kunnen aanroepen.
Hoe er met /B detectie van een baken door de RBN software omgegaan wordt weet ik niet. Ik hoor regelmatig een baken op 15 meter vanuit Sicilië, maar heb het callsign nooit in RBN terug kunnen vinden. Ook is het zo, dat alleen een deel van de "morse band" uitgeluisterd wordt. Een morse signaal kan dus buiten het door RBN monitor gebied vallen. Waar de grenzen precies liggen weet ik niet. Mogelijk is dat hardware afhankelijk.
Advies. Probeer RBN thuis eens rustig uit en kijk hoe vaak je call herhaald moet worden. Probeer daarnaast eens wat het effect van /B is. Mogelijk word je dan genegeerd.
Verder speelt mee, dat niet of minder vaak voorkomende call signs, met name bij diegene die met een "bijzondere" of "gelegenheids-" prefix uitkomen, door de software al snel als een fout worden beoordeeld. Je moet het callsign bij minder bekende of "speciale" gelegenheids prefix dan ook vaker herhalen, dan de normale twee keer, welke gebruikelijk is voor een veel voorkomende prefix. (Zoals PA0 bijvoorbeeld.)
Als voorbeeld: PH7TPW werd als het twee keer achter elkaar uitgezonden werd, niet herkend of genomen, maar als ik mijn call daarna vier keer achter elkaar uitzond, had ik geen problemen met detectie.
Ik vond deze opmerking ergens in QST, toen RBN bij mij, in het begin, niet lukte. Daarnaast voeg ik, om mijn intentie duidelijk te maken, dat ik uit ben op RBN-detectie ook nog RBN na de CQ toe. Ik luister overigens tussendoor wel op mijn zend frequentie naar iemand die mij zou kunnen aanroepen.
Hoe er met /B detectie van een baken door de RBN software omgegaan wordt weet ik niet. Ik hoor regelmatig een baken op 15 meter vanuit Sicilië, maar heb het callsign nooit in RBN terug kunnen vinden. Ook is het zo, dat alleen een deel van de "morse band" uitgeluisterd wordt. Een morse signaal kan dus buiten het door RBN monitor gebied vallen. Waar de grenzen precies liggen weet ik niet. Mogelijk is dat hardware afhankelijk.
Advies. Probeer RBN thuis eens rustig uit en kijk hoe vaak je call herhaald moet worden. Probeer daarnaast eens wat het effect van /B is. Mogelijk word je dan genegeerd.
Beste Pelk en ON4AVT, bedankt voor jullie opmerkingen en aanvullingen. Ik vermoed dat na het lezen dat het een combinatie is van mijn niet zo bekende call en mijn niet zo nette sleutelen. Mijn normale call PA4J wordt makkelijk herkend bij CQ en PA4J/B gaat ook prima. Volgende keer (hopelijk..) heb ik het sleutelen beter onder de knie, ben nog in opleiding en neem ik een set(je) mee wat een ingebouwde callgever heeft. De QMX+ is in aanbouw.
Nogmaals bedankt ! 73 Jan PA4J
Nogmaals bedankt ! 73 Jan PA4J
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
de genoemde call leek qua structuur op een die ook issues heeft met RBN.
PA8X (waarbij X niet de letter is die hij heeft) komt nauwelijks voor in de lists. Wijzigt die onder toezicht van de call-eigenaar naar bv PA3MET dan is dezelfde setup wel
bij RBN makkelijk en in grote getalen te vinden. Direct terug naar de andere call -- en hop nauwelijks spots,
Volgens de makers van de RBN software zou alles goed moeten zijn maar "wij" en jij denk ik nu ook, denken er anders over.
PA8X (waarbij X niet de letter is die hij heeft) komt nauwelijks voor in de lists. Wijzigt die onder toezicht van de call-eigenaar naar bv PA3MET dan is dezelfde setup wel
bij RBN makkelijk en in grote getalen te vinden. Direct terug naar de andere call -- en hop nauwelijks spots,
Volgens de makers van de RBN software zou alles goed moeten zijn maar "wij" en jij denk ik nu ook, denken er anders over.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
.
Misschien is de Foxbox iets om te maken..?
https://www.wijkamp.com/pd2ew/beacons.html
https://github.com/W8UPD/FoxBox
Wel zou het handig zijn om ongeveer de juiste seinsnelheid te weten.
Mijn Morseboodschap werkte destijds ook niet lekker en nu weet ik dus ook waarom..
Dank voor de goede info hier!
.
Misschien is de Foxbox iets om te maken..?
https://www.wijkamp.com/pd2ew/beacons.html
https://github.com/W8UPD/FoxBox
Wel zou het handig zijn om ongeveer de juiste seinsnelheid te weten.
Mijn Morseboodschap werkte destijds ook niet lekker en nu weet ik dus ook waarom..
Dank voor de goede info hier!
.
- pa3a
- Roepletters: PA3A
- Contacteer:
RBN wordt gevoed door CWSkimmers. Die kun je instellen op verschillende niveaus om een call als waar (correct genomen) te valideren voordat die naar RBN wordt gestuurd.
Sommige calls hebben het dan moeilijk en worden niet doorgegeven. Mij is niet bekend dat RBN zelf een filter algoritme heeft.
Sommige calls hebben het dan moeilijk en worden niet doorgegeven. Mij is niet bekend dat RBN zelf een filter algoritme heeft.
Probeer het eens nadat je een zelfspot hebt geplaatst in een van de vele clusters ..
Geef daarna nog maals paar keer cq
Geef daarna nog maals paar keer cq
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
nou ja, ik heb de mails teruggehaald met de amateur in kwestie plus Pete, N4ZR.pa3a schreef: ↑02 okt 2024, 19:17 RBN wordt gevoed door CWSkimmers. Die kun je instellen op verschillende niveaus om een call als waar (correct genomen) te valideren voordat die naar RBN wordt gestuurd.
twee keer test. Ene resultaat: korte call --> 3 x gespot, andere call, zelfde test, 23x (!)
paar mail sverder kwam een van de skimmer guru's er bij en:
'Hello folks,
I am afraid that this would be a skimmer issue. Aggregator simply pass all the spots to the RBN and
then we just add them to the database and telnet feed."
Vervolgens ergens in de mails:
"The thing that had me wondering about the website is that <call> began to be spotted again after we changed to the new site. after 2 years of no spots. "
en een van de laatste stukken in de mails:
"I just checked and found over 30 recent spots of <call> on the RBN, all but three yesterday and all but one on 80 meters, and most within a 30-minute period. There is no discernible pattern as to which Skimmers copied you, except that you were decently loud. I think this pretty much rules out a Skimmer bug, so I am left mystified."
van de aggregator heb ik ergens gelezen dat er (een soort van?) regex gebruikt wordt om te bepalen of een call wel of niet valide is. Als er dus geen matching plaats vindt...
En echt, -- als we <call1> gebruiken, zelfde setup, voor een uur en dan <call2> met dezelfde installatie dan zien we dat <call1> ongeveer 10% gespot wordt tov <call2>
(en dat hebben we verschillende momenten van de dag getest. eerst call1, dan call2, of eerst call2, dan call1; dan overdag, dan avond etc)
Het script wat gebruikt wordt voor een uurtje RBN is afgezien van de call variable helemaal hetzelfde.
Het enige verschil is <PA3MET> versus <PA8X> waarbij nogmaals die laatste call een representatie is van hoe de call er uit ziet.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- pa3a
- Roepletters: PA3A
- Contacteer:
Dus Skimmer issue als RBN alleen maar verzamelt.
Ik heb CWSkimmer zelf en ken de instellingen en de fouten die ontstaan.
Ik gebruik RBN verder niet.
Ik heb CWSkimmer zelf en ken de instellingen en de fouten die ontstaan.
Ik gebruik RBN verder niet.