PIC in LTspice
PIC in LTspice
Ik wil voordat ik ga bouwen een schakeling gaan simuleren in LTspice. Voor deze schakeling wil ik een PIC10F322 gaan gebruiken, echter loop ik nu vast hoe ik deze kan importeren in LTspice. Weet iemand hoe ik deze PIC erin kan krijgen?
@Moderator, mocht de vraag meer in computers thuishoren a.u.b. verplaatsten.
@Moderator, mocht de vraag meer in computers thuishoren a.u.b. verplaatsten.
Re: PIC in LTspice
Wat wil je precies simuleren? LTspice is een simulator voor analoge schakelingen, niet voor microcontrollers.
73,
Wouter Jan PE4WJ
73,
Wouter Jan PE4WJ
- coolepascal
- Contacteer:
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Je kunt in LTspice geen microcontroller importeren. Je zult zelf het gedrag van de microcontroller en relevante interfaces moeten modelleren in LTspice met de beschikbare functies. Dit wordt snel complex tot onuitvoerbaar.
Je hebt in (LT)spice, naast vele IC's, discrete componenten en passieve componenten, ook leuke andere bouwblokken: limiter, integrator, differentiator, summer, multiplier, formuleblokken, etc. Je kunt ook willekeurige golfvormen invoeren vanuit een tabel met tijd-spanning combinaties (piecewise linear source). Je kunt er dus heel veel mee, ook voor niet elektronicatoepassing.
Je hebt in (LT)spice, naast vele IC's, discrete componenten en passieve componenten, ook leuke andere bouwblokken: limiter, integrator, differentiator, summer, multiplier, formuleblokken, etc. Je kunt ook willekeurige golfvormen invoeren vanuit een tabel met tijd-spanning combinaties (piecewise linear source). Je kunt er dus heel veel mee, ook voor niet elektronicatoepassing.
Dank voor jullie reacties en het antwoord is duidelijk, alleen analoge onderdelen zijn mogelijk. Ik had de stiekeme hoop dat ik een onderdeel er in kon maken waarin ik zelf de specs aan toe kon voegen. Maar dan kom je al snel uit op losse onderdelen en geen gehele PIC.
Ik wil een driver maken die PWM moduleert en een 555 is leuk om mee te beginnen maar de maximale frequentie houd bij pak hem beet 2 MHz op. Met de PIC10F322 zou ik met theoretisch tot 16 MHz kunnen gaan. Met de helft was ik al blij. Maar ik begrijp dat dat helaas niet mogelijk is. Toch bedankt voor de uitleg!
Ik wil een driver maken die PWM moduleert en een 555 is leuk om mee te beginnen maar de maximale frequentie houd bij pak hem beet 2 MHz op. Met de PIC10F322 zou ik met theoretisch tot 16 MHz kunnen gaan. Met de helft was ik al blij. Maar ik begrijp dat dat helaas niet mogelijk is. Toch bedankt voor de uitleg!
- coolepascal
- Contacteer:
Wat wil je precies ? Welicht is een oplossing nabijpd1ahm schreef: ↑03 sep 2024, 18:38 Dank voor jullie reacties en het antwoord is duidelijk, alleen analoge onderdelen zijn mogelijk. Ik had de stiekeme hoop dat ik een onderdeel er in kon maken waarin ik zelf de specs aan toe kon voegen. Maar dan kom je al snel uit op losse onderdelen en geen gehele PIC.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Een led driver maken en met PWM moduleren voor data overdracht.
- PA3DJS
- Contacteer:
Aha, je wilt dus een Pulse Width Modulator bouwen met een carrier van 16 MHz. Is die data analoog of digitaal (dus dat er maar sprake is twee verschillende duty cycles)?
De output gaat naar een (zelf te bouwen) driver om een LED stevig aan te kunnen sturen.
Als je alles zelf ontwerpt met discretes, is dit echt een goede klus voor LTspice (of andere PSPICE variant).
De output gaat naar een (zelf te bouwen) driver om een LED stevig aan te kunnen sturen.
Als je alles zelf ontwerpt met discretes, is dit echt een goede klus voor LTspice (of andere PSPICE variant).
Ja inderdaad!
De data is trouwens digitaal. Ik ben al blij met 8 MHz, maar de genoemde PIC zou tot 16 kunnen gaan. De vraag is alleen of het signaal nog netjes is en de 1 en 0 nog te lezen zijn. Het probleem zit namelijk ook in de schakelfrequentie van een led. Die zal hoogstwaarschijnlijk niet 16 MHz aan pulsen kunnen verwerken. Zodoende was ik al blij met 8 MHz.
Als jullie een alternatief weten hoor ik het graag en probeer dat zeker uit.
De data is trouwens digitaal. Ik ben al blij met 8 MHz, maar de genoemde PIC zou tot 16 kunnen gaan. De vraag is alleen of het signaal nog netjes is en de 1 en 0 nog te lezen zijn. Het probleem zit namelijk ook in de schakelfrequentie van een led. Die zal hoogstwaarschijnlijk niet 16 MHz aan pulsen kunnen verwerken. Zodoende was ik al blij met 8 MHz.
Hoe snel gaat je data? (In termen van bit/s), want misschien kun je met een lagere subcarrier dan 8 MHz werken?
En, als je data al digitaal is, waarom dan PWM? PWM is eigenlijk alleen handig als je modulatie signaal analoog is, waarbij de puls breedte dus varieert met je modulatie signaal. Bij een digitaal signaal lijkt PWM me niet noodzakelijk/ teveel complexiteit? Je kunt ook "gewoon" gaan on-off keyen van de subcarrier, is in principe hetzelfde als 0/100% PWM. Daar wordt de modulator simpeler van.
73,
Wouter Jan PE4WJ
En, als je data al digitaal is, waarom dan PWM? PWM is eigenlijk alleen handig als je modulatie signaal analoog is, waarbij de puls breedte dus varieert met je modulatie signaal. Bij een digitaal signaal lijkt PWM me niet noodzakelijk/ teveel complexiteit? Je kunt ook "gewoon" gaan on-off keyen van de subcarrier, is in principe hetzelfde als 0/100% PWM. Daar wordt de modulator simpeler van.
73,
Wouter Jan PE4WJ
- PA3DJS
- Contacteer:
Dan zou ik (als ik jou zou zijn) eerst zeker willen weten of de LED en het detectorcircuit dat 16 (of MHz aan kan. Ik vermoed dat als je een dikke LED gaat gebruiken je een driver nodig gaat hebben met current peaking. Dit is (vind ik) wel leuk ontwerpwerk.pd1ahm schreef: ↑04 sep 2024, 08:47 Ja inderdaad!
Wellicht snap ik het niet, maar wil je 8 MHz baudrate PWM'en over een 16 MHz draaggolf?
- PE9ZZ
- Roepletters: PE9ZZ
- Contacteer:
Je kan met een PIC geen PWM van 16 MHz maken. Ook niet van 8 MHz. Daarvoor zul je toch echt iets analoogs moeten fabriceren. Dat kun je dan prima simuleren in LTSpice. Maar met digitale data moet je toch gaan denken aan oogpatronen enzo. Neem eens een kijkje bij modules voor SPDIF (TOTX, TORX).
Tjerk, 9ZZ
Tjerk, 9ZZ