Antennes van vroeger
Antennes van vroeger
Hallo Allemaal
Misschien leuk om een draadje te starten met plaatjes van
oude antennes installaties zoals dat vroeger was.
Voor mij dus nu ruim 40 jaar geleden.
gewoon aan de schoorsteen hi en tuidraden
Deze foto is van ca 1980
Toen pas ik pe1ear was
Misschien leuk om een draadje te starten met plaatjes van
oude antennes installaties zoals dat vroeger was.
Voor mij dus nu ruim 40 jaar geleden.
gewoon aan de schoorsteen hi en tuidraden
Deze foto is van ca 1980
Toen pas ik pe1ear was
73's
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
- pe1rea
- Roepletters: PE1REA
Re: Antennes van vroeger
Als ik nu foto's had van alle installaties die ik vroeger had gehad (of mijn vader) maar die heb ik niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
- coolepascal
- Contacteer:
'The thing to have' in die tijd was een 16-Elm Tonna. Je zag die dingen overal..... 6.40M de buren zullen het enig gevonden hebben.
Ik moest het doen met een GPtje dat ik gewoon los over de nok van het dak had gezet.
Nu al ruim 30 Jaar een Commet-901 op het dak staan, valt dat ook nog onder 'van vroeger' ?
Ik moest het doen met een GPtje dat ik gewoon los over de nok van het dak had gezet.
Nu al ruim 30 Jaar een Commet-901 op het dak staan, valt dat ook nog onder 'van vroeger' ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
-
- Roepletters: pd0dfm
Ik had een zelfbouw GP en een 4 el. Quad van J-Beam op een mast van ongeveer 12 meter.
Nog spijt dat ik na een verhuizing de quad heb weggegeven.
Nog spijt dat ik na een verhuizing de quad heb weggegeven.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.
Hallo Allemaal
Nog een antenne foto van toen ik vroeger
op vakantie met pe1dcy was in zuid-frankrijk
Een 10 elements veron beam op boomstammen mast en een stolle rotor
achter het bakhuis
de set was toen een Sommerkamp 225
Ik was nog geen gelicenseerd amateur maar pe1dcy martin uit Wageningen
was ook mee !
Ik denk 1978 ofzo
Nog een antenne foto van toen ik vroeger
op vakantie met pe1dcy was in zuid-frankrijk
Een 10 elements veron beam op boomstammen mast en een stolle rotor
achter het bakhuis
de set was toen een Sommerkamp 225
Ik was nog geen gelicenseerd amateur maar pe1dcy martin uit Wageningen
was ook mee !
Ik denk 1978 ofzo
73's
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Dit was de laatste periode dat ik nog bij mijn ouders woonde. In 1997 dit huis verlaten om elders in Tiel te gaan wonen.
Voor deze periode had ik een 10 elm Wisa voor 2 meter en een GP voor het verticale werk. Een foto hiervan moet ik waarschijnlijk gaan scannen.
Via: https://www.pa3gnz.nl/histnld.htm is meer radio historie te lezen.
Een Fritzel GPA30, de radialen waren naar de goot aan de achterkant gespannen. De andere antenne is een X30. Enkele jaren later is dit ontmanteld.Voor deze periode had ik een 10 elm Wisa voor 2 meter en een GP voor het verticale werk. Een foto hiervan moet ik waarschijnlijk gaan scannen.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 03 sep 2024, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- Juul - PE0GJG
- Roepletters: PE0GJG
- Contacteer:
Ik ben begonnen met een RingoRanger en daarna een B215 van HyGain (allebei voor 145 Mhz) ( in 1975 )
Een GPA 30 om te luisteren want ik mocht in 1975 nog niet uitkomen op HF.
Een GPA 30 om te luisteren want ik mocht in 1975 nog niet uitkomen op HF.
40 jaar geleden had ik een dv27 antenne voor 11m.. tv signaal elke keer zwart/wit of watergolven als ik uitzond.. en dat met 0.5 watt..
-
- Roepletters: ON4GED
- Contacteer:
Op het dak van de stadsbibliotheek van Schneverdingen (Niedersachsen - D) staat sins vele jaren een antenne. Sinds 2008 zie ik ze jaarlijks en zo zag ik ze ook stilaan aftakelen. Ik maak er sinds 2014 ieder jaar enkele foto’s van.
Onderaan hangt een Yagi, en erboven een 4x ???. Ze was me van op de eerste dag dat ik er kwam meteen opgevallen. Bij mij in de buurt stond er ooit ook een dergelijke antenne op een dak, en de aanpassing om die vier elementen aan elkaar te koppelen was mooi te zien. Tijdens de cursus voor het zendexamen was deze koppeling even aan bod gekomen, maar toen ik ze in de praktijk zag begreep ik plots veel beter hoe de vork daar echt in de steel zat.
Eigenlijk wilde ik zelf ook een keer zo'n antenne bouwen maar dat is er nog nooit van gekomen. Maar elke keer ik er nog zo een zie kriebelt het telkens weer. Er een foto van nemen, daar kan ik dan niet onderuit. Dit type van antenne, met of zonder reflector, zag ik vele jaren terug zeer regelmatig. Nu zijn ze een echte zeldzaamheid geworden. Wie goed naar de foto’s kijkt ziet de langzame aftakeling, elk jaar weer een klein beetje anders, elk jaar weer een stukje minder. De eerste cijfers (bijv 6_2014) geven de maand en jaar van de opname.
Onderaan hangt een Yagi, en erboven een 4x ???. Ze was me van op de eerste dag dat ik er kwam meteen opgevallen. Bij mij in de buurt stond er ooit ook een dergelijke antenne op een dak, en de aanpassing om die vier elementen aan elkaar te koppelen was mooi te zien. Tijdens de cursus voor het zendexamen was deze koppeling even aan bod gekomen, maar toen ik ze in de praktijk zag begreep ik plots veel beter hoe de vork daar echt in de steel zat.
Eigenlijk wilde ik zelf ook een keer zo'n antenne bouwen maar dat is er nog nooit van gekomen. Maar elke keer ik er nog zo een zie kriebelt het telkens weer. Er een foto van nemen, daar kan ik dan niet onderuit. Dit type van antenne, met of zonder reflector, zag ik vele jaren terug zeer regelmatig. Nu zijn ze een echte zeldzaamheid geworden. Wie goed naar de foto’s kijkt ziet de langzame aftakeling, elk jaar weer een klein beetje anders, elk jaar weer een stukje minder. De eerste cijfers (bijv 6_2014) geven de maand en jaar van de opname.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Ik heb recentelijk oude antennes uit een getuide mast gehaald bij een andere RZA. Het ging om: 8 elements yagi voor FM, een yagi voor VHF TV, een UHF TV Yagi en een Ringo voor 2 (en 70 dacht ik} bovenin de mast. Alles errug oud en vastgeroest (dus zaag en haakse slijper).
Bovenin zit nu een Comet GP 15 (en die is dus niet oud) met nette H1000 kabel.
Bovenin zit nu een Comet GP 15 (en die is dus niet oud) met nette H1000 kabel.
Dat demonteren van die 2 antennes was nog op hoogte ook .. heb geen hoogtevrees echter toen de ladder stond aan de achterzijde van het huis dacht ik wel zo das hoog .. samen met een maatje gedaan .. ik schat een jaar of 7 geledenPA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑03 sep 2024, 19:52 Dit was de laatste periode dat ik nog bij mijn ouders woonde. In 1997 dit huis verlaten om elders in Tiel te gaan wonen.
gpa30x30.jpg
Een Fritzel GPA30, de radialen waren naar de goot aan de achterkant gespannen. De andere antenne is een X30. Enkele jaren later is dit ontmanteld.
Voor deze periode had ik een 10 elm Wisa voor 2 meter en een GP voor het verticale werk. Een foto hiervan moet ik waarschijnlijk gaan scannen.
De gpa30 heeft na poetsbeurt nog lang zn werk gedaan hier en is nu bij een andere om in gebruik
- PA3GNZ, Tjeerd
- Contacteer:
Hallo Roy,
Leuk dat je reageert. Jullie hebben dat toen prima opgelost, iedereen blij. Zelfs mijn vader, die eerst wat kritisch was.
Leuk dat je reageert. Jullie hebben dat toen prima opgelost, iedereen blij. Zelfs mijn vader, die eerst wat kritisch was.
Tsja die UHF antenne noemden wij vroeger een Wisa-matje.
Ik heb er vele geplaatst in de jaren 70 hi..
Je hebt ook een goedkopere uitvoering dat was meer een wasbordje
Die onderste antenne was denk ik een kanaal 4 lopik(ned 1) 2 elements
Er is ook een tijd geweest dat ze antennes van de daken haalden
en aan de deur kwamen vragen om ze te verwijderen.
De tijd van de centrale antennes dus hi..
Nog een foto van toen ik die z.g.n kraaien-bek antenne ook TV UHF plaatste
voor ontvangst van de kema-toren(Arnhem) kanaal 50 en 53 en ARD,WDR3 en ZDF2 in jaren 70 (Kleef en Wesel)
Amateurs van nu plaatsen bijna alleen maar vertikale stokken nog
andere antennes worden niet of nauwelijks getolereerd nog.
Maar t was een mooie tijd toen
Ik heb er vele geplaatst in de jaren 70 hi..
Je hebt ook een goedkopere uitvoering dat was meer een wasbordje
Die onderste antenne was denk ik een kanaal 4 lopik(ned 1) 2 elements
Er is ook een tijd geweest dat ze antennes van de daken haalden
en aan de deur kwamen vragen om ze te verwijderen.
De tijd van de centrale antennes dus hi..
Nog een foto van toen ik die z.g.n kraaien-bek antenne ook TV UHF plaatste
voor ontvangst van de kema-toren(Arnhem) kanaal 50 en 53 en ARD,WDR3 en ZDF2 in jaren 70 (Kleef en Wesel)
Amateurs van nu plaatsen bijna alleen maar vertikale stokken nog
andere antennes worden niet of nauwelijks getolereerd nog.
Maar t was een mooie tijd toen
73's
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
PA3BNX
Lodewijk
Mijn Credo!
Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.
- PA3GNZ, Tjeerd
- Contacteer:
Omdat men wil kwebbelen op de praatpaal. Ik vermoed dat veel hedendaagse zendamateurs niet weten wat je kan DX'en als je een beam op 2M hebt.
Es, Aurora, Tropo en MS. Dit laatste heb ik op 2M nooit gebruikt.
De antennemast , een zwiepmast aan de gevel , bij mijn ouderlijk huis in Drogeham anno 1982
Voor 2 meter een 13 elements horizontale antenne en voor het verticale werk werd een discone gebruikt
De foto is reeds vergeeld en gelukkig gedigitaliseerd
Helemaal bovenin zat een UHF antenne voor ontvangst van de Duitse zenders uit Aurich. We woonden aan
de grens van het bereik en daarvoor moesten de antennes al minstens 17 a 18 m hoog worden opgesteld.
Deze Fuba XC 391 was tevens draaibaar en daarmee werd ook aan TV-DX gedaan.
De kanalenkiezer met van die wieltjes werd daardoor op een gegeven moment lam gedraaid. Gelukkig zaten
er 2 laatjes, met elk 6 wieltjes, zodat ik de onderste 6 voor DX kon gebruiken.
Mooie tijd was dat en kortgeleden heb ik nog zo'n Fuba XC391 op de kop weten te tikken. NOS , nieuw in een reeds
aan de tijd onderhevige doos, die waarschijnlijk al die jaren in een hok heeft gelegen.
Omdat ik benieuwd was hoe deze antenne presteerde heb ik de VNA er op los gelaten en de SWR bleek prachtig te
zijn over het gehele UHF bereik waarvoor de antenne gemaakt was. Ik las dat deze antenne door Fuba zo eind jaren 60 is ontwikkeld en bijzonder dat ze in die tijd al een antenne maakten,
die over zo'n groot frekwentie bereik een goede aanpassing gaf. Bijzonder , omdat ze in die tijd nog geen NEC, Mmana
of Yagi Optimizer gebruikten. Dat moest allemaal nog bedacht worden
Voor 2 meter een 13 elements horizontale antenne en voor het verticale werk werd een discone gebruikt
De foto is reeds vergeeld en gelukkig gedigitaliseerd
Helemaal bovenin zat een UHF antenne voor ontvangst van de Duitse zenders uit Aurich. We woonden aan
de grens van het bereik en daarvoor moesten de antennes al minstens 17 a 18 m hoog worden opgesteld.
Deze Fuba XC 391 was tevens draaibaar en daarmee werd ook aan TV-DX gedaan.
De kanalenkiezer met van die wieltjes werd daardoor op een gegeven moment lam gedraaid. Gelukkig zaten
er 2 laatjes, met elk 6 wieltjes, zodat ik de onderste 6 voor DX kon gebruiken.
Mooie tijd was dat en kortgeleden heb ik nog zo'n Fuba XC391 op de kop weten te tikken. NOS , nieuw in een reeds
aan de tijd onderhevige doos, die waarschijnlijk al die jaren in een hok heeft gelegen.
Omdat ik benieuwd was hoe deze antenne presteerde heb ik de VNA er op los gelaten en de SWR bleek prachtig te
zijn over het gehele UHF bereik waarvoor de antenne gemaakt was. Ik las dat deze antenne door Fuba zo eind jaren 60 is ontwikkeld en bijzonder dat ze in die tijd al een antenne maakten,
die over zo'n groot frekwentie bereik een goede aanpassing gaf. Bijzonder , omdat ze in die tijd nog geen NEC, Mmana
of Yagi Optimizer gebruikten. Dat moest allemaal nog bedacht worden