Antennestroom

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Antennestroom

#1 Bericht door PE4BAS »

Een tijdje terug heb ik een antennestroom meter gemaakt om de balans van mijn doublet in de gaten te kunnen houden. Deze doublet is opgehangen als inverted-V 2x20m.

Wat mij opvalt is dat ik bij flinke regenval of nu met sneeuw wel 10-20% meer antennestroom heb. Of mijn signaal dan ook sterker is durf ik niet te zeggen, rapporten op FT8 kun je niet echt vertrouwen, maar het lijkt wel zo.

Wat is de oorzaak hiervan? Meer grond reflectie? Capaciteit t.o.v. aarde?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennestroom

#2 Bericht door PA3DJS »

Op grond van je info durf ik die conclusie niet te trekken.

Als jouw antennestroommeter dicht bij een stroomknoop zit, hoeft er maar weinig aan de antenne te veranderen om de stroom te doen toe- of afnemen.

Als door de sneeuw de stroomknoop wat verder van de meetpositie wegschuift, neemt de stroom die je meet toe. Omgekeerd, schuift de knoop naar de meetplek toe, dan neemt de stroom af.

Bij flinke regenval kan de grondgeleiding toenemen. Een 2*20 m dipool (of inverted V) die pakweg 10 m hoog hangt zal dan een lagere impedantie geven (in de mast, tussen de draden) op 80m. Je gain gaat er dan op vooruit. Het betekent dan niet automatisch dat de stroom onderaan een kippenladder toeneemt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Antennestroom

#3 Bericht door PE4BAS »

Bedankt voor de uitleg.

Ik hoef mijn antennetuner niet opnieuw te tunen met deze sneeuw. Dus ga er van uit dat de impedantie dan niet veranderd?
Als het heel erg nat is na een aantal dagen of hevige regenval is dat wel het geval, dan moet ik hem minimaal bijstellen.

Hoe zit dat met die stroomknoop, als die verschuift maakt dat nog wat uit voor de impedantie aan het begin van de ladderlijn?

Overigens zit er geen sneeuw op de ladderlijn en ook niet op de antenne zelf.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennestroom

#4 Bericht door PA3DJS »

De stroomknoop (dus waar de stroom minimaal is) was even een voorbeeld om te laten zien dat een hogere stroom ergens in je ladderlijn t.g.v. neerslag niet automatisch betekent dat je uitgestraald vermogen toe- of afneemt. Afhankelijk van de kippenladderlengte, kan het zomaar zijn dat geen stroomknoop hebt.

Als de stroom verandert (bij gelijk ingangsvermogen), moet de impedantie ook veranderen. Je hebt het over 10%, dan verwacht ik niet dat je SWR erg veel aan de wandel gaat. Dus ik snap je opmerking dat je niet hoeft te tunen.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Antennestroom

#5 Bericht door pa3dq »

Moi,
Gebruikte de antenne stroom meter om de tuner en het maximale "stroom" punt
Samen te laten vallen met het minimale SWR punt
Nu heb ik jaren een 40m ZEPP antenne gebruikt en je zou zeggen dat je verschil in stroom zou meten
Omdat er maar aan een zijde 40m zit en de ander uiteinde feeder niets, hmm nee dus
Maar ook voor 160m als 1/4golf werkt de antenne goed
Van vreemde of andere weers omstandigheden waren de invloeden gering
Maar dat was vroeger nu met een ATU werkt alles automatisch allband goed :D
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Antennestroom

#6 Bericht door PE4BAS »

De stroomknoop (dus waar de stroom minimaal is) was even een voorbeeld om te laten zien dat een hogere stroom ergens in je ladderlijn t.g.v. neerslag niet automatisch betekent dat je uitgestraald vermogen toe- of afneemt. Afhankelijk van de kippenladderlengte, kan het zomaar zijn dat geen stroomknoop hebt.
M.a.w. waarschijnlijk veranderd de lengte (minimaal) van het systeem doordat de draden nat worden zodat in feite het meetpunt opschuift. Ik zou hetzelfde effect kunnen zien als ik de ladderlijn zeg maar.....5-10cm zou verlengen?

@PA3DQ volgens mij is de 1/2 wave ZEPP een heel ander principe. Maar kan het mis hebben...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Antennestroom

#7 Bericht door Steef »

Misschien zijn er nog oude SPARKS hier die kunnen uitleggen hoe ze vroeger de antenne aanpaste aan boord?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antennestroom

#8 Bericht door PA1AIS »

Dan denk ik dat je een sparks moet hebben die bijna alweer terug komt.
Sinds eind 70er jaren waren het allemaal al automatische tuners van Sailor, Skanti en Debeg.
Daarvoor was het op de Noordzee hoofdzakelijk MF en werd met een schakelaar met vaste, eenmalig instelbare tongen, ingesteld. De sparks kon zelf dus vaak niks. Alle kanalen (kristallen) Werden door de service monteur eenmalig met kunststof schroefjes op een trommel ingesteld (Sailor).

Alle indicaties waren en zijn altijd alleen maar antennestroom vanuit de tuner.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Antennestroom

#9 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Yep Old sparks never _.. .. .
Heb hier met lampjes zins 1984 en werkt nog steeds, per band een andere weergave iets met langere en kortere golven

Wou met de ZEPP antenne aangeven dat zelfs als er aan een uiteinde niet met draad word afgesloten het niet veel uitmaakt kwa antenne stroom verschillen, al hier
Voed hier alles met open feeder heb voor heen gehad 2x20m double zepp. 40m windom, 40m qad loop enz enzv
En nu 84m horizontale delta loop (sky wire) en 40m inverted L ant voor 160m
Kwa antenne heeft een ieder zo zijn specifieke voor en nadelen kwa sig ruis verhouding bij RX
Bij TX teld denk zoveel mogelijk draad in de lucht om het rendement te halen
En inderdaad met weers veranderingen verschuift afstemming soms iets maar weinig

Kan ook stroom per feeder ( ipv lampjes) meten en verschillen zijn er iets maar nog geen nadelige invloeden bemerkt
Tegen woordig steek ik de banane stekker van 1 feeder even door de ringkern om stroom indicatie meting te doen gewoon vu metertje met potmeter
Alles heel amateuristisch natuurlijk 8)

73 gl
Bijlagen
18-1-2021.jpg
18-1-21.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennestroom

#10 Bericht door PA3DJS »

PE4BAS schreef:
De stroomknoop (dus waar de stroom minimaal is) was even een voorbeeld om te laten zien dat een hogere stroom ergens in je ladderlijn t.g.v. neerslag niet automatisch betekent dat je uitgestraald vermogen toe- of afneemt. Afhankelijk van de kippenladderlengte, kan het zomaar zijn dat geen stroomknoop hebt.
M.a.w. waarschijnlijk veranderd de lengte (minimaal) van het systeem doordat de draden nat worden zodat in feite het meetpunt opschuift. Ik zou hetzelfde effect kunnen zien als ik de ladderlijn zeg maar.....5-10cm zou verlengen?
Klopt door nattigheid, en/of verandering van grondgeleiding, verandert de elektrische lengte iets, en daarmee verschuift het staandegolfpatroon in de kippenladder iets. Het weerstandsdeel (even uit gaande van ongeveer een halve golf dipool of wat korter), neemt af bij toenemende grondgeleiding. De SWR in de kippenlader verandert dan ook iets.

In mijn postzegeltuinantenne-opstelling kijk ik naar de common mode stroom in de coax die naar de volledig gebalanceerde tuner gaat. Even lekker tegenstrijdig: die is niet perfect gebalanceerd. Er zit wat onbalans in om de onbalans in de antenne te compenseren.

Plaats reactie