accu pak FT818 snel leeg

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

accu pak FT818 snel leeg

#1 Bericht door pd4kk »

Goede dag ik heb laats een nieuwe FT818 aangeschaft en kom er achter dat het accu pak zeer snel leeg loopt zonder gebruik te maken van het setje.
dit is al binnen 14 dagen in mijn oude afgebrande FT817 ging hij veel langer mee die kon ik na 3 maanden nog gewoon op accu spanning gebruiken .
hebben hier meer mensen die dit probleem hebben ik hoor het graag .

73 PD4KK

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: accu pak FT818 snel leeg

#2 Bericht door PH2LB »

Het schijnt dat een FT818 een hogere IDLE drain heeft dan de 817(ND), er wordt aangeraden de accu los te koppelen als je hem niet gebruikt.
Het wordt genoemd op de SotaBeams website

https://www.sotabeams.co.uk/ft817-818-p ... e-adapter/
Comments from the manufacturer on using these adapters with the FT-818

"People are slowly discovering the actual differences between the FT-817 and the FT-818. I have been made aware (and verified myself) that Yaesu changed the battery charging circuit in the FT-818. As a consequence the FT-818 draws about 4mA from the internal battery when an external power plug is attached to the radio, the radio is powererd off, and the external source is not powered. This current will drain the internal battery in less than a week. But be aware that both the FT-818 and FT-817 have a current draw of about 0.2mA all the time - even without an external power plug attached - and that the internal battery will always completely drain in less than 2 months. This applies to any plug, even the original one supplied with the radio.

While not directly related to my adapter, it does call into question how best to use the internal battery of an FT-818 and whether it is a good idea to permanently attach the adapter to an FT-818 if the user intends to use the internal battery.

My conclusion for the FT-818 are:

1. Because of internal leakage current in the FT-817 or FT-818, users should never store the radio, even for a day, with a battery connected (internal or external). Rather, they should charge the battery and then immediately unplug it. Doing anything else will risk permanent damage to the battery.

2. Keeping any external power cord plugged into the FT-818 will accelerate the problem for users of the internal battery. This includes the PowerPole Adapter.

3. Keeping an external power cord plugged into the FT-817 does not increase the leakage current, but the advise from #1 above is still the same."
Zelf heb ik een FT817ND en die ligt soms weken tot zelf maanden in de koffer als hij niet mee naar buiten gaat.
Zeg er wel bij dat ik na gebruik hem altijd netjes even vol laad.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: accu pak FT818 snel leeg

#3 Bericht door pe1hzg »

pd4kk schreef:Goede dag ik heb laats een nieuwe FT818 aangeschaft en kom er achter dat het accu pak zeer snel leeg loopt zonder gebruik te maken van het setje.
Gebruik je iets als een voedingsconnector naar powerpole converter?

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: accu pak FT818 snel leeg

#4 Bericht door pd4kk »

PH2LB . oké duidelijk bedankt ga hem laden en dan er even uit halen.
PE1HZG. ik gebruik alleen het mee geleverde snoertje ..

73 pd4kk

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: accu pak FT818 snel leeg

#5 Bericht door pe1hzg »

pd4kk schreef: ik gebruik alleen het mee geleverde snoertje ..
De voedingsplug van een FT818 bevat een schakelaar. In de FT818 wordt deze (meer) gebruikt.

In de 817 bijvoorbeeld, als je de displayverlichting op "auto" hebt staan, schakelt de 817 de verlichting uit als de voedingsplug erin zit maar er geen spanning op staat

In de 818 blijft de displayverlichting aan als de plug erin zit, of er wel of niet spanning op staat.

Dus: is de plug verwijderd als de accu leegloopt?

(dit is de reden van mijn windcamp-adapter vraag: in de 818 blijft dan o.a. de verlichting aan en is de accu inderdaad na een paar dagen leeg)

Geert Jan

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: accu pak FT818 snel leeg

#6 Bericht door pd4kk »

pe1hzg Jan plug blijft hier altijd in het setje zitten gebruik hem ook hier voor digi modes.
bedankt voor de uitleg.

73 Kees

Plaats reactie