Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#16 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:
elsinga schreef:Ik neem ook even aan dat je dat niet *mag*. Er is maar een heel klein stukje frequentieband vrijgegeven voor licentievrije TETRA en dat is niet waar de hulpdiensten hun DMO gebruiken. Dus strikt genomen ben je illegaal aan het zenden.

Kun je op TETRA wel meeluisteren zonder te zenden of loop je dan uit de pas met de sync of zo?
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar die frequentie waar je licentievrij met TETRA zou mogen zenden, ik weet daar namelijk niets van.
Het gaat om 445.2 MHz - 445.3 MHz, zoek maar eens in het frequentieregister. Is al een keer eerder hier aan de orde geweest. Ik heb er toen nog een screenshot van geplaatst. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

auke1965
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2012, 13:26

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#17 Bericht door auke1965 »

Meldt de frequentie hier dan even

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#18 Bericht door PE1PQX »

auke1965 schreef:Meldt de frequentie hier dan even
ff LEZEN!!!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

SUN Defense
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2012, 16:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#19 Bericht door SUN Defense »

Het is mogelijk om middels de programmeer software (CPS) de DMO (of zelfs TMO) groepen op "alleen ontvangen" te zetten.
Een agent zou je kunnen aanhouden als je in bezit van een porto bent die op DMO kan zenden, is niets veranderd ten opzichte van analoge apparatuur.
Als je in de scannerperiode een portofoon had die kon zenden op het HB had je ook een probleem.
Sterker nog de wetgeving is aangepast speciaal voor T2000 (officiële benaming voor de Tetra spraakcommunicatie), het verbaast mij daarom ook dat het wel toegestaan is om de DMO gegevens in een Tetra apparaat te zetten.

Ik programmeer ook voor andere mensen, ook de 20 DMO groepen. Standaard wordt bij mij het vinkje aangezet zodat er alleen ontvangen kan worden, alleen als iemand kan aantonen (legitimatie) van bijv. de Brandweer te zijn worden die groepen vrijgegeven.
Ik faciliteer geen gebruik van illegale frequentie of DMO groepen en dat zouden de andere programmeerders ook moeten doen, je gaat een (bekende) inbreker toch ook geen breekijzer lenen en verwachten dat ie er niet mee inbreekt??

De koop en verkoop van de CLEAR versie, is altijd toegestaan zonder vergunning. Om de TEA encryptie te verkopen heb je een licentie/vergunning/toestemming nodig, TEA2 heb je nodig om C2000 werkend te krijgen. Als ik mij goed heb laten inlichten heb je ook toestemming van BZK nodig voor het aanschaffen van TEA2 apparatuur in NL, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Vroeger werd het illegaal zenden beschouwd als een economisch delict, overtredingen op het gebied van C/T2000 vallen echter onder strafrechtelijke delicten met de daarbij behorende(eventuele) vrijheidsontneming. + de minimaal 6 uurtjes op het bureau, agenten zullen niet zo snel erom kunnen lachen gok ik zo....
Dit is dan ook gelijk de reden dat ik hier mijn handen niet aan wil branden....

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#20 Bericht door Noobopradiogebied »

Er zijn enkele dingen legaal en ook enkele dingen illegaal. Hieronder wat ik er van begrijp.

1. c2000 is normaal voorzien van encryptie, 't bezitten van de sleutel om dit verkeer af te luisteren is natuurlijk illegaal. Dit met uitzondering voor hulpdiensten, defensie etc.
2. indien bijv. brandweer in een gebouw is kan de verbinding met de "centrale" wegvallen. Hierna wordt overgeschakeld op 't systeem van normale radio zoals ik het begrijp.. Dit tenzij er een hulpzender van c2000 in de buurt neergezet wordt die als centrale optreedt. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld serieuze calamiteiten.
3. De signalen kunnen natuurlijk sterk genoeg zijn om buiten het gebouw te komen, zolang deze niet van encryptie voorzien zijn mogen ze natuurlijk met een scanner vrij beluisterd worden. Gebruikt men echter een transciever (die op deze frequentie kan) die een signaal uitzendt op een frequentie die niet door amateurs gebruikt mag worden gaat men buiten de eventuele vergunning en is men dus eigenlijk "illegaal" bezig. Dit geldt natuurlijk helemaal als het iemand is zonder zendvergunning.
4. Als echter de brandweer gebruik maakt van een pmr-frequentie die ook door 't publiek vrij te gebruiken (om te zenden) is (446mhz?) kan elke idioot zich mengen in dit verkeer, of dit verstandig is...... Ook met herkenningssignalen die een transciever ongevraagd uitzendt (meehoppen op frequentie) geldt hetzelfde principe. Ontvangen mag (scanner), zenden (digitaal of analoog) mag niet (mits een publieke "vrije" frequentie gebruikt wordt).

zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... teren.html

Please correct me if I'm wrong :roll:

Daarnaast denk ik dat het een goede keuze was om dit draadje door te laten gaan. Het publiek wijzen op wat legaal en illegaal is kan alleen maar toegejuicht worden.
Laatst gewijzigd door Noobopradiogebied op 13 mei 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#21 Bericht door elsinga »

1. klopt
2. tegenwoordig gebruiken steeds meer brandweerkorpsen weer analoge porto's voor on-site communicatie. Veelal UHF en vaak op de RampNet 3A frequenties (417/427MHz)
3. alleen luisteren mag inderdaad, zenden buiten de plek waar je een vergunning hebt niet
4. brandweer op PMR446 frequenties? Dachtutniet! :) BHV van een klein bedrijf/kantoor, dat gebeurt nog wel eens.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#22 Bericht door PA0ETE »

Noobopradiogebied schreef:Er zijn enkele dingen legaal en ook enkele dingen illegaal. Hieronder wat ik er van begrijp.

1. c2000 is normaal voorzien van encryptie, 't bezitten van de sleutel om dit verkeer af te luisteren is natuurlijk illegaal. Dit met uitzondering voor hulpdiensten, defensie etc.
2. indien bijv. brandweer in een gebouw is kan de verbinding met de "centrale" wegvallen. Hierna wordt overgeschakeld op 't systeem van normale radio zoals ik het begrijp.. Dit tenzij er een hulpzender van c2000 in de buurt neergezet wordt die als centrale optreedt. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld serieuze calamiteiten.
3. De signalen kunnen natuurlijk sterk genoeg zijn om buiten het gebouw te komen, zolang deze niet van encryptie voorzien zijn mogen ze natuurlijk met een scanner vrij beluisterd worden. Gebruikt men echter een transciever (die op deze frequentie kan) die een signaal uitzendt op een frequentie die niet door amateurs gebruikt mag worden gaat men buiten de eventuele vergunning en is men dus eigenlijk "illegaal" bezig. Dit geldt natuurlijk helemaal als het iemand is zonder zendvergunning.
4. Als echter de brandweer gebruik maakt van een pmr-frequentie die ook door 't publiek vrij te gebruiken (om te zenden) is (446mhz?) kan elke idioot zich mengen in dit verkeer, of dit verstandig is...... Ook met herkenningssignalen die een transciever ongevraagd uitzendt (meehoppen op frequentie) geldt hetzelfde principe. Ontvangen mag (scanner), zenden (digitaal of analoog) mag niet (mits een publieke "vrije" frequentie gebruikt wordt).

zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... teren.html

Please correct me if I'm wrong :roll:

Daarnaast denk ik dat het een goede keuze was om dit draadje door te laten gaan. Het publiek wijzen op wat legaal en illegaal is kan alleen maar toegejuicht worden.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar hier kloppen meerdere dingen niet aan. Best veel dingen eigenlijk...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#23 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:1. klopt
2. tegenwoordig gebruiken steeds meer brandweerkorpsen weer analoge porto's voor on-site communicatie. Veelal UHF en vaak op de RampNet 3A frequenties (417/427MHz)
3. alleen luisteren mag inderdaad, zenden buiten de plek waar je een vergunning hebt niet
4. brandweer op PMR446 frequenties? Dachtutniet! :) BHV van een klein bedrijf/kantoor, dat gebeurt nog wel eens.
Ik heb begrepen dat er veelal in de band (VHF) wordt gewerkt óp kanalen waar in andere regio's dan weer taxi's gebruik van maken. Ik heb ze daar zelf ook wel eens op beluisterd. Het bandje onder 430 is vooral voor trunking radio toegewezen. Daarnaast zitten er diverse commerciële Tetra-gebruikers in dat bandje, onder andere het netwerk van Entropia/Mission Critical. Ik ben daar overigens wel blij mee: wij gebruiken hier in de regio als amateur apparatuur die oorspronkelijk voor die band geleverd is een heel klein beetje hoger, boven de 430 MHz. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#24 Bericht door PA0ETE »

P.s. de term PMR wordt in Engeland vaak algemeen gebruikt voor bijna alle mobilofoonapparatuur bij niet-overheidsorganisaties. Daar wordt voor wat wij vaak PMR noemen voluit de term PMR446 gebruikt.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#25 Bericht door Noobopradiogebied »

dank je voor je verduidelijking, weer wat geleerd en daar ben ik hier voor.

Naar aanleiding van je reply heb ik nog iets dieper gespit. En inderdaad zitten ze standaard in andere bereiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#26 Bericht door PA0ETE »

Noobopradiogebied schreef:dank je voor je verduidelijking, weer wat geleerd en daar ben ik hier voor.

Naar aanleiding van je reply heb ik nog iets dieper gespit. En inderdaad zitten ze standaard in andere bereiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrestrial_Trunked_Radio
Wat ik ook bedoelde is dat de procedures zoals je beschrijft voor gebruik van DMO niet kloppen. DMO is in de oorspronkelijke Tetra-norm wel ongeveer zo bedoeld als je beschrijft, namelijk als je buiten het bereik van een (lokaal) netwerk komt kun je op die manier nog altijd communiceren. In de aanbesteding van C2000 is echter al vrij vroeg besloten dat DMO gebruik zou worden in plaats van de portofoons waar de brandweer in Nederland in de analoge tijd vaak aparte kanalen voor had.

Ik vind DMO, mede op basis van de praktijkervaringen die inmiddels diverse zendamateurs met DMO hebben, voor dat werk bij de hulpverleningsdiensten niet erg geschikt. Daar komt nog bij dat er in het begin ook nog allerlei beperkingen waren, o.a. een norm die voorschreef dat de apparatuur (porto én mob.) bij DMO terug moest schakelen naar 300 mW, en daarnaast een flink deel van de Nederlandse apparatuur gebukt ging onder een structurele fout in de firmware van de apparatuur en dat er daarnaast bij de portofoons voor brandweerwerk ongeschikte portofoonantennes zijn geleverd die vaak al na twee jaar ernstige defecten vertoonden die meestal door de gebruikers niet werden onderkend. 300 mW is overigens 300 mW gedeeld door iets meer dan 4 (= 6 dB), waar t.o.v. FM nog eens 6 dB vanaf gaat vanwege extra ruis door de grotere bandbreedte. In totaal 16,5 dB slechter dus dan een 1W FM-portofoon (2 x 6 dB + 4,5 dB vanwege het verschil tussen 300 mW en 1W). Daarnaast nemen de problemen vrij spectaculair toe naarmate er meer mensen van hetzelfde DMO-kanaal gebruik maken. Daar zijn wel een paar goede oplossingen voor, maar dat voert hier een beetje ver :-) Voor 1-op-1-communicatie, als de twee gebruikers tenminste niet te dicht bij elkaar staan maar >15m afstand, werkt het overigens gewoon goed. Meeluisteraars die pulsen (bij sommige apparaten kan dat niet uit) kunnen de prestaties van de verbinding daarbij flink verslechteren in de vorm van het trager reageren van de PTT-knop en ook doordat uitzendingen hierdoor verminkt, gedeeltelijk of niet worden ontvangen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#27 Bericht door coolepascal »

kortom, Tetra hoe mooi interesant en zinvol de techniek ook is, is volkomen ongeschikt voor de diensten waarvoor C2000 in het leven is geroepen.
Uiteraard had men dat vooraf al kunnen weten, en weten we dat nu ook.
C2000 echter is een politieke keuze, en in de politiek geld nu eenmaal dat een minister die een onverstandig besluit heeft genomen (en daar hebben we vele van gehad) mag nooit door zijn/haar ambtenaren (die de minister immers hebben geadviseerd) worden afgevallen.
Op lossing is de de specificaties bijstellen.

Stel je wilt een muur rood verven maar naar een jaar blijkt de verf gebleekt te zijn, wel dan specificeren we gewoon een rose muur.

Desondanks zie ik zat interesante mogelijkheden voor tetra voor de mobiele toepassingen.
Ben erg benieuwd hoe wij amateurs over laten we zeggen drie jaar over onze ervaringen met Tetra denken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#28 Bericht door Noobopradiogebied »

na dit allemaal te lezen hebben jullie toch wel met de ogen gerold toen dit systeem werd ingevoerd in NL? :lol:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#29 Bericht door coolepascal »

een beetje ervaren amateur had dat zo kunnen voorspellen.
Is dan ook gebeurd.
maar het is ICT dus is het de bedoeling dat het project door onkunde in incompetentie volkomen verkloot wordt.
Of ken jij wel een overheids ICT project dat sucsesvol is verlopen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tetra Portofoon/mobilofoon 380/400Mhz

#30 Bericht door PA0ETE »

Zo zit het dus niet. Wat ik schreef gaat uitsluitend over DMO. Over het algemeen is de gemiddelde gebruiker van C2000 (die over het algemeen alleen TMO gebruikt) tegenwoordig hartstikke tevreden. De problemen die er zijn hebben te maken met bepaalde keuzen bij de de aanleg bij het netwerk. Bij de uitrol in Ierland is als je corrigeert naar rato van aantal deelnemers en geografie zo'n 5 maal zoveel in het Tetra-netwerk geïnvesteerd als bij ons. Daar hoor je nooit over problemen.

Nadeel is hier dat er geen geld beschikbaar is gemaakt om ook binnenhuisdekking te realiseren. Hierdoor moeten eigenaren van een aantal gebouwen zelf verplicht zorgen voor C2000-repeaters. Daarnaast is het netwerk niet redundant uitgevoerd. Als je kijkt naar het netwerk van Entropia (dat volgens mij momenteen nog niet landelijk dekkend is), dan zie je direct twee grote verschillen met het C2000-netwerk. Bij C2000 zijn de opstelpunten 50 meter hoog, en bij Entropia is dat 30 meter. Dat geeft een andere celgrootte en ook een betere dekking en meer capaciteit bij gelijke spreiding van de gebruikers. Een ander verschil is dat het netwerk van Entropia is uitgevoerd volgens het Mission Critical-predicaat voor Tetra-netwerken. Dat betekent dat er een aantal extra veiligheidsmaatregelen zijn getroffen. Onder andere is een Mission Critical wel volledig redundant uitgevoerd, zodat het bestand is tegen uitval van delen van het netwerk op een redelijk grote schaal. C2000 is dat niet. Dat is zonder meer een geldkwestie geweest. Met name de trage uitrol, tegenwerking door aversie tegen het systeem en organisatorische stommiteiten die je misschien ook altijd wel hebt bij dit soort grote projecten hebben gezorgd dat de kosten voor het project al snel veel hoger waren dan geraamd. Uiteraard is het ook een politiek prestige-object. Je moet je bedenken: Tetra is niet anders dan een variant van GSM (heel simpel: voor een netwerk dat "speciaal" voor hulpdiensten is bedacht kun veel meer geld vragen dan voor een GSM-netwerk dat door de vaak moordende concurrentie relatief goedkoop en goed gecalculeerd kon worden uitgerold). GSM werkt goed, waarom zou dat voor variant Tetra niet gelden? Alleen dat stiefkind DMO hè.... of het nog goed komt met dit zwarte schaapje? :-)

Plaats reactie