portofoon

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

portofoon

#1 Bericht door martinmack »

Beste,

Ik zit te denken, als ik mijn certificaat heb, om een portofoon te kopen om mee te kunnen zenden :)
Maar ik heb gezien dat je bij sommige ook de antenne er af kan halen en er een diamond Antenne op kan doen, Vraag 1: Wat is nou zo bijzonder aan die diamond?

Ik zat te kijken voor een portofoon, maar 5watt is de hoogste die ik kan vinden, bestaan er portofoons die de 10 watt of hoger halen?
Misschien een gekke vraag, maar als je de antenne er af kan halen, bestaat er dan niet de mogelijkheid om er een kleine versterker tussen te plaatsen? Zodat je de 10watt gaat halen? Of bestaat er een pottofoon die 10watt uitzend?

Groeten,
Martin

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: portofoon

#2 Bericht door PE7EB »

Martin, Diamond is gewoon een van de vele merknamen van fabrieksantennes, sommigen zweren erbij, net zoals ze dat bij Kenwood, Icom of Yaesu doen.(willekeurige volgorde), terwijl er nog een flink aantal merken zijn.
Een antenne kan je kopen, maar het is ook een van de eenvoudigste zaken die je zelf kan bouwen, met als bij komend voordeel dat je dan meteen wat verder in de theorie achter de werking gaat verdiepen.
Saillant detail, er zwerft ergens op het www een ontwerp van een J-pole antenne voor 2m op basis van een lengte H0 flexrail :mrgreen:

Een porto met een zendvermogen >5W zal je niet snel vinden, eenvoudig omdat dat niet erg zinvol is, om er dan toch nog een redelijke tijd mee te kunnen zenden, zou de accu dermate groot worden dat het geheel veel te groot en te zwaar wordt.
Daarnaast speelt ook de warmte huishouding een rol, ook een porto heeft geen rendement van 100 procent, een deel van het opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte en die moet afgevoerd worden, daar de porto anders uiteindelijk rooksignalen gaat afgeven.

De meeste amateur porto's hebben inderdaad een afneembare antenne (BNC of SMA connector) waardoor je de porto kunt aansluiten op een externe antenne, al dan niet met tussenvoeging van een lineaire versterker om het vermogen wat op te krikken.
Diverse merken produceren dergelijke eindtrapjes, maar zelfbouw is ook geen onoverkomelijke mega klus, zeker als je hulp kunt vinden van een mede amateur die je kan helpen bij het afregelen van versterker en bijbehorend filter.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: portofoon

#3 Bericht door PA3BAS »

Om het wat concreter te maken, kijk eens op de website van bijvoorbeeld hamshop, rys of een andere aanbieder.

Uit eigen ervaring weet ik dat een iets grotere antenne op een porto het leuk kan doen. Ik heb een Baofeng, en het maakt veel uit of ik de bijgeleverde rubber duck gebruik of een later aangeschafte Nagoya in het voordeel van de laatste. Niet zozeer door het merk alswel de lengte (was 15cm en nu 30 oid)

Lineaire versterkers kan je voor niet teveel op tweedehands of marktplaats vinden. Let wel op het frequentiebereik van die dingen. Vaak zijn ze voor 27 MHz als er niets bijstaat, en daar ga je het niet mee redden.

Je kan ook voor iets meer een tweedehandse dualbander aanschaffen. Totdat je de papieren binnenhebt gewoon de mic loskoppelen en opbergen. Kan je lekker luisteren.

Zelfbouw kan natuurlijk en leert je de materie goed kennen, maar kopen kan dus ook.
.... But will it blend?

martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

Re: portofoon

#4 Bericht door martinmack »

Bedankt voor de uitgebreidde uitleg allemaal :D

Ik wil niet gelijk met een station en ene grote antenne beginnen :P , ik wil het rustig aan doen!
Maar waarom ik dit eigenlijk vroeg was, met de intentie of je met 5watt wel zendberijk heb. Ik bedoel is je berijk dan aardig ver?

En over die antennes.
Wat is dan het verschil tussen een fabrieksantenne en een diamond of een ander merk, als het zendvermogen niet verhoogd word?
Wat berijk je er dan mee?

Groeten,
martin

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: portofoon

#5 Bericht door PE7EB »

Ook een antenne heeft een bepaalde versterking, meestal uit gedrukt in decibel (dB).
Hier moet je meteen weer even scherp opletten, want voor antennes gebruikt men de dBi en de dBd.
De dBi geeft de versterking ten opzichte van de imaginaire (denkbeeldige) isotrope antenne, een bolvormig punt in de ruimte wat naar alle zijden een gelijke hoeveelheid energie afstraalt.
De dBd geeft de versterking ten opzichte van een halve golf dipool, welke op zijn beurt weer een versterking heeft van 2,15 dBi.
Commerciële fabrikanten geven de verstreking vaak op in dBi, enkel en alleen omdat 5,15 natuurlijk meer indruk maakt dan 3 ;)

Een kwartgolf groundplane antenne (google maar even wat dat is) heeft een versterking van 0dBd, terwijl een halve golf antenne een versterking heeft van 3 dBd.
dB is trouwens een verhoudingseenheid, waarbij voor vermogen geldt dat elke 3 dB een verdubbeling is. (denk aan je diafragma, elke stap een halvering, -3 dB is ook een halvering)
5W in een 0 dB antenne geeft dus een uitgestraald vermogen (ERP) van 5 Watt, het zelfde vermogen in een 3 dB antenne geeft derhalve een ERP van 10W, verliezen even niet meegerekend.
Die 3 dB werken ook bij ontvangst, waardoor je dus zwakkere, lees verdere signalen kunt ontvangen.
Wil je nog verder dan ga je aan richtantennes denken, met versterkingen (bundeling) van 10 dB of meer.

Wat je met 5W kunt bereiken is van diverse factoren afhankelijk, frequentie, antenne hoogte, antenne type, propagatie enz.
Op 10 meter kom je tijdens top condities met 5W in een brijnaald de wereld rond, terwijl je met diezelfde 5W op 2 meter met het standaard antennetje van je porto misschien maximaal 10km haalt, afhankelijk van de hoogte waarop je staat.

Veel van deze informatie vindt je trouwens terug in het cursusboek :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: portofoon

#6 Bericht door PA0ETE »

martinmack schreef:Bedankt voor de uitgebreidde uitleg allemaal :D

Ik wil niet gelijk met een station en ene grote antenne beginnen :P , ik wil het rustig aan doen!
Maar waarom ik dit eigenlijk vroeg was, met de intentie of je met 5watt wel zendberijk heb. Ik bedoel is je berijk dan aardig ver?

En over die antennes.
Wat is dan het verschil tussen een fabrieksantenne en een diamond of een ander merk, als het zendvermogen niet verhoogd word?
Wat berijk je er dan mee?

Groeten,
martin
Het plugje zit er om twee redenen. Veel porto's ontvangen tegenwoordig niet meer alleen de amateurbanden, maar ook bijvoorbeeld de FM-band en soms zelfs de middengolf en de kortegolf. De antenne die wordt meegeleverd is tevens geschikt om die frequenties goed te ontvangen, maar om zo'n antenne geschikt te maken voor die banden moet je een veer laten op de amateurbanden: daar werkt hij dus minder goed.

Als je een specifieke antenne koopt voor 2m en 70 cm dan ontvangt hij die frequenties niet, maar hij werkt wel net iets beter op de amateurbanden. Er zijn ook porto-antennes te koop die iets groter zijn en die ook net wat meer versterking geven. Niet iedereen wil een grote antenne bij zijn porto (die gaat niet in je binnenzak en soms zelfs niet eens in je rugzak).

Als je een porto koopt, speciaal om hem op een antenne op het dak te gebruiken, kun je misschien beter een mobilofoon overwegen. (Bijv. bij Baco in IJmuiden, compleet werkend op de 2m-band inclusief repeaters en met 25W output voor 99 euro. Ik neem aan dat ze ze nog steeds leveren, mooie apparaten, vooral die van Kenwood, maar zij zijn niet het enige adres met zoiets).

Het is niet vanwege het zendvermogen, maar zo'n hoge antenne ontvangt ook veel beter en sommige signalen die erg sterk zijn zullen zo'n (gevoelige) portofoon makkelijk dichtdrukken (niet op het kanaal zelf, maar als ze op een andere frequentie zitten). Een mobilofoon of een mobielset kan daar gewoonlijk heel veel beter tegen.

Wat betreft de vermogenswinst: antennes geven inderdaad niet meer zendvermogen, maar wat ze wel doen is het signaal beter bundelen. Je kunt wat dat betreft denken aan de reflector van een zaklantaarn. Hierdoor lijkt een zaklamp heel veel feller van licht dan het lampje alleen, maar hij doet het maar in één richting. Bij een rondstraler gebeurt dat door de antenne alleen naar de horizon te laten stralen, dus niet omhoog of omlaag. Hoe smaller de bundel hoe feller het licht, cq. hoe groter het gebundelde zendvermogen.

Er is nog iets anders dat meespeelt bij een antenne op het dak: de hoogte van de antenne is de allerbelangrijkste factor bij de goede werking. Ook dat kun je vergelijken met het licht: als je op een uitkijktoren gaat staan kun je veel verder kijken, en als je daar een grote schijnwerper op zet, dan komt hij ook een stuk verder dan wanneer die schijnwerper 2m boven de grond zou staan :-)

Even opgezocht, de mobilofoons bij Baco:
baco-army-goods.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: portofoon

#7 Bericht door PE7EB »

Waar woon je trouwens Martin? als het in de buurt van Alkmaar is kan je nog wel aanschuiven bij onze gecombineerde N en F cursus. :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

Re: portofoon

#8 Bericht door martinmack »

Hallo,

Wat een goede uitleg weer, heel erg bedankt :D
Nu begin ik het een beetje te begrijpen. Het zelfde dus als je een product onder druk zet of samen perst, dan is je rendement ook veel hoger :wink:
Dus die antenne is als het ware samn geperst en gebundeld en maakt zo meer rendement?

Maar waarom mag je een antenne niet naar de wolden zo schijnen? Doet elke agent of conducteur tog ook?

3db verdubbeld het, maar ik zat te kijken en vond deze antenne: http://www.ebay.com/itm/DIAMOND-NR-770H ... 43adccc6d7
Is dit een goede antenne? Er staat 5,5 dB, klopt dat? Hoeveel watt maakt dat?

Kan elke diamond antenne op elke merk portofoon?

Alvast bedankt

Martin

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: portofoon

#9 Bericht door PA0ETE »

martinmack schreef:Hallo,

Wat een goede uitleg weer, heel erg bedankt :D
Nu begin ik het een beetje te begrijpen. Het zelfde dus als je een product onder druk zet of samen perst, dan is je rendement ook veel hoger :wink:
Dus die antenne is als het ware samn geperst en gebundeld en maakt zo meer rendement?

Maar waarom mag je een antenne niet naar de wolden zo schijnen? Doet elke agent of conducteur tog ook?

3db verdubbeld het, maar ik zat te kijken en vond deze antenne: http://www.ebay.com/itm/DIAMOND-NR-770H ... 43adccc6d7
Is dit een goede antenne? Er staat 5,5 dB, klopt dat? Hoeveel watt maakt dat?

Kan elke diamond antenne op elke merk portofoon?

Alvast bedankt

Martin

Zo werkt het niet. Het is de antenne die ervoor zorgt dat het signaal gebundeld wordt. Die bundeling zorgt ervoor dat er meer van het zendvermogen op de juiste plek tegenkomt.

Mooie grap naar de wolken (of bedoelde je dat niet?). Het is niet altijd dat je niet naar boven wilt stralen. André Kuipers is ook zendamateur (PI9ISS is de call die hij gebruikt) en voor een QSO met hem moet je juist wel naar boven stralen.

Ze noemen de extra winst ERP (effectief uitgestraald vermogen). Je mag dat inderdaad in vermogen uitdrukken. 3 dB is inderdaad (bij zendvermogen) ongeveer een verdubbeling, 6 dB een verviervoudiging.

Als je bij een zendontvanger met 1W een antenne met een winst van 0 dB vervangt door eentje met 6 dB, dan is het verschil met de nieuwe antenne even groot als wanneer je op de oude antenne 4W maakt. Er is met de nieuwe zender wel een extra voordeel: het gaat aan de ontvangstkant ook 6 dB beter. Je tegenstation mag dus zijn zendvermogen door vier delen en dan werkt het nog steeds even goed als op de oude antenne :-)


Voor wat betreft de mobielantenne, er zijn veel antennes die vergelijkbaar goed werken. 5,5 dB vind ik wat veel. De 2,15 dB voor 2m zal beter kloppen. De antenne is voor 2m ongeveer een halve golf. Op 70 cm bestaat hij uit twee halve golven. Heel precies zal hij 3 dB beter werken dan 2m. Dus: 2,15 + 3 dB = 5,15 en niet 5,5. Gewoonlijk raak je bij zo'n verdubbeling in lengte ook nog een beetje zendvermogen kwijt (door de spoel in het midden. Het zal dus waarschijnlijk eerder tussen 2,5 en 3 dB in liggen. Op een vergelijkbare manier heb je verliezen bij 2m.

Zoals gezegd, het is een aardige antenne en Diamond is geen slecht merk. Er zijn overigens veel kopieën van Diamond te koop. Die zijn vaak niet van echt te onderscheiden. Er zijn zowel kopieën die precies net zo goed werken als de antennes van Diamond zelf als nepperds die nauwelijks werken. De nepperds zijn soms niet te herkennen. Ik heb hier zelf echter een kopie van een merk dat bijna hetzelfde logo heeft maar wel een andere naam als Diamond. (Een kopie van de SRH-36 voor portofoons). Die antenne is echt uitstekend.

Voor wat betreft of iedere antenne past wil je meestal een antenne die liefst dezelfde aansluiting heeft. Dat is heel zeker het geval bij een portofoon. Een nieuwe connector aanzetten is veel werk, het kan niet altijd en een verloopje naar een andere connector geeft altijd enig verlies. Als beide apparaten 50 ohm zijn (of als ze beide een andere impedantie hebben die gelijk is) en de antenne is geschikt voor die frequentie en het max. zendvermogen is hij altijd aan te sluiten.

martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

Re: portofoon

#10 Bericht door martinmack »

Hallo,
Mooie grap naar de wolken (of bedoelde je dat niet?). Het is niet altijd dat je niet naar boven wilt stralen. André Kuipers is ook zendamateur (PI9ISS is de call die hij gebruikt) en voor een QSO met hem moet je juist wel naar boven stralen.
Grap???
Nee heel serieus! De antenne wijst tog altijd naar boven? :?
Voor wat betreft de mobielantenne, er zijn veel antennes die vergelijkbaar goed werken. 5,5 dB vind ik wat veel. De 2,15 dB voor 2m zal beter kloppen. De antenne is voor 2m ongeveer een halve golf. Op 70 cm bestaat hij uit twee halve golven. Heel precies zal hij 3 dB beter werken dan 2m. Dus: 2,15 + 3 dB = 5,15 en niet 5,5.
He?? :o :shock: Moet ik nou 2 antennes aanschaffen?
Want je telt ze op....
Waar woon je trouwens Martin? als het in de buurt van Alkmaar is kan je nog wel aanschuiven bij onze gecombineerde N en F cursus.
In Nijkerk, vlak bij Amersfoort. Dus vlak bij PA0ETE

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: portofoon

#11 Bericht door PA3BAS »

Een rondstralende antenne ontvangt met de zijkant. Hij wijst dus wel omhoog, maar ontvangt alles om zich heen. Dit alles heel simpel gezegd hoor.


Twee halve golven geeft de lengte van de antenne aan, uitgedrukt in golflengte (halve golf van de tweemeterband is 1 meter, zo simpel). Als je een dualbandantenne gebruikt is die voor twee frequentiebanden te gebruiken (what's in a name), maar het is nog steeds maar één antenne, ook al bestaat ie uit twee halve golven of zoiets.
.... But will it blend?

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: portofoon

#12 Bericht door Apae »

martinmack schreef: In Nijkerk, vlak bij Amersfoort. Dus vlak bij PA0ETE
Dan zou je nog kunnen overwegen in Utrecht aan te sluiten: we hebben inmiddels drie cursusavonden gehad. Zie Start nieuwe cursus VRZA/VERON Utrecht

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: portofoon

#13 Bericht door pc1mb »

Dat is wel een F cursus. Misschien een brug te ver, zeker om ergens halverwege aan te haken?

martinmack
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:34

Re: portofoon

#14 Bericht door martinmack »

Twee halve golven geeft de lengte van de antenne aan, uitgedrukt in golflengte (halve golf van de tweemeterband is 1 meter, zo simpel). Als je een dualbandantenne gebruikt is die voor twee frequentiebanden te gebruiken (what's in a name), maar het is nog steeds maar één antenne, ook al bestaat ie uit twee halve golven of zoiets.
Dus die antenne van 5,5db moet je eigenlijk ook door 2 delen? Dus kort door de bocht, het zijn eignelijk 2 VERSCHILLENDE antennes in 1?

Ik probeer eerst de thuis zelf cursus :D

Heel erg bedankt alllemaal :D

Martin

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: portofoon

#15 Bericht door PA4MIC »

pc1mb schreef:Dat is wel een F cursus. Misschien een brug te ver, zeker om ergens halverwege aan te haken?
Betreft een gecombineerde N/F cursus, er wordt begonnen met N stof en zo overgegaan naar de F. Dus zeker de moeite waard om aan te schuiven.

Plaats reactie