HF-dichte modem/router gezocht

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

HF-dichte modem/router gezocht

#1 Bericht door PA9X »

Ik maak gebruik van ADSL met een Zyxel P2602 modem/router. Met de beam in de top (13m) geen probleem met de netwerkverbinding. Maar met 5W in WSPR mode op de vertical die wat lager staat (7m), valt de verbinding regelmatig weg. De vertical de hoogte in is helaas geen optie. Kan iemand mij vertellen welk betaalbare modem/router voor analoge telefoonlijn hier beter tegen bestand is?

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#2 Bericht door PD5EE »

Ik heb ook zo'n router en ook bij mij valt de verbinding ook met enige regelmaat weg. En dan ben ik dus niet eens met de hobby bezig.

Dat Zyxel ding gaat er bij mij binnenkort uit, dan neem ik zo'n Fritz!box.

Theo

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#3 Bericht door Theo »

Maak gebruik van een speedtouch 510, deze blijft doen wat ie moet doen.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#4 Bericht door PA-een »

Het zou zomaar kunnen dat het inderdaad aan het merk/model modem ligt, maar ik zou ook even proberen uit te sluiten dat je modem geen last heeft van RFI die via je telefoonlijn of voeding binnenkomt. Er is weinig voor nodig om de sync om zeep te helpen. Zou zonde zijn als je nieuwe modem hetzelfde probleem blijkt te hebben.
Zyxel was in mijn ervaring van 10+ jaar geleden een prima merk, maar geen idee hoe het er tegenwoordig mee gaat.

Heb je iets van een filter achter je vertical? Desnoods je coax een paar keer oprollen of een ferrietklemmetje om de voedingskabel van je modem proberen...

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#5 Bericht door Ton_O_E »

Het modem te ver van het "isra-punt" (het punt waar je van kpn overgaat op prive-kabel)
wil ook nog wel eens zorgen voor de nodige storingen (uit eigen ervaring)
Ik heb overigens ook een speed-touch 510, nooit problemen tijdens het zenden.
Tijdens de jota, wel eens, dat de wifi weg valt
(ik heb ook nog wel een speedtouch hier liggen om te testen)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#6 Bericht door coolepascal »

Wat heeft het voor zin dat ding rf dicht te maken als er UTP en ADSL draadjes in en uit gaan.
Kijk eerst maar eens of je geen HF op het lichtnet zet doorje antenne situatie.
Kijk ook of er geen coax parallel aan je utp lijntjes lopen (directionele koppeling)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#7 Bericht door xxxx »

PD1JP.

Heb je ook een mantelstroom filter onder je vertical?. Had hier dezelfde problemen met de dipolen, mantelstroom filter gemaakt en problemen waren verleden tijd!.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#8 Bericht door PA9X »

De Zyxel zit bijna op de splitter en deze hangt aan het ISRA punt, dus daar ligt het niet aan. De internetvervinding blijft in tact (controlelampje blijft branden), maar het apparaat stopt met "routen". De router is ook niet meer te benaderen.

De UTP door het huis is het probleem niet. Als ik ik deze loskoppel van het modem blijft het probleem. Naast dit modem hangt een accespoint (Linksys WRT120N) met slechts 5cm UTP kabel. Deze blijft in bedrijf, de Wifi verbinding blijft in de lucht, maar de verbinding met de Zyxel wordt verbroken.

HF over het lichtnet, daar zou de Linksys toch ook last van moeten hebben naast alle andere apparaten die aan het lichtnet hangen?

In de Zyxel gaat ook nog een telefoonlijntje van 3m met een toestel erachter voor VoIP. Zou dat de boosdoener kunnen zijn? Of is die Zyxel gewoon een slecht apparaat?

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#9 Bericht door PA-een »

Niet alle apparaten hoeven er last van te hebben en niet alle apparaten die er last van hebben zijn slecht.
Dat het ding bovenop je ISRA zit betekent niet dat je probleem uitgesloten is, de koperdraden van KPN kunnen het ook al opvangen (misschien loopt jouw paar wel onder je antenne door?).

Er is al een paar keer gevraagd over mantelstroomfilters, tot nu toe heb je daar nog geen antwoord op willen geven?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#10 Bericht door PA9X »

PA-een schreef:Niet alle apparaten hoeven er last van te hebben en niet alle apparaten die er last van hebben zijn slecht.
Dat het ding bovenop je ISRA zit betekent niet dat je probleem uitgesloten is, de koperdraden van KPN kunnen het ook al opvangen (misschien loopt jouw paar wel onder je antenne door?).

Er is al een paar keer gevraagd over mantelstroomfilters, tot nu toe heb je daar nog geen antwoord op willen geven?
Niet een kwestie van geen antwoord willen geven, maar gewoon vergeten om antwoord te geven. Ik maak gebruik van mantelstroomfilters, daar ligt het probleem niet.

Het koper van KPN komt door de vloer de meterkast binnen waar dus ook het modem en de accespoint hangen. De KPN draad komt niet in de buurt van de antenne. Overigens blijven de internetverbinding en het adsl signaal wel in tact, in ieder geval blijven de controlelampjes branden. Alleen de router lijkt de pakketjes niet meer door te sturen. Zit het dan toch in de router alleen, of zou HF toch via een andere weg het modem insluipen?

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#11 Bericht door PE0SAT »

Je zegt route niet meer, misschien dat je dat nog verder kunt uitleggen?

Zoals ik het hoor, is de ppp verbinding met je ISP dan weg en je ATM sessie blijft staan (lampjes blijven branden)
Als je hier dan op door borduurt, is dus je public IP adres weg en kun je niet meer met het internet verbinden.

Al de kabels eruit halen en dan stap voor stap gaan onderzoeken wanneer het fout gaat. En pas op met conclusies
want andere apparatuur kan heel anders reageren en je op het verkeerde been zetten.

73 Jan PE0SAT

PS ook ik heb goede ervaring met Zyxel
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#12 Bericht door PA9X »

Jan, het is zo dat op het moment de set in Tx gaat, de verbinding met de router weg is, ongeacht of het vanaf een bedrade of draadloze verbinding is. De Zyxel is dan ook niet meer te benaderen, vanaf geen enkele pc of laptop. Dit duurt een paar minuten, en dan herstelt de verbinding zich, maar in sommige gevallen moet ik de Zyxel even uit zetten.

Ik denk dat ik binnenkort alles stap voor stap maar eens ga nalopen, alle kabels erin en eruit! In ieder geval alvast bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#13 Bericht door pa3met »

Ik heb een heel groot spectrum aan ZyXEL spllen gehad inclusief de 2602 series.

De enige problemen die ik er mee gehad heb is het resyncen zodra ik op 160m
uitkwam; dan was de verbinding naar het internet weg. Niet zo vreemd natuurlijk omdat
die band precies in de carriers ligt van ADSL2(+).

Mijn Ciso 876 heeft soortgelijke problemen. Wel minder. Als ik op 160m wil gaan werken dan doe ik
het volgende:

100W op 160m in het midden van de band -- modem/router gaat resyncen en na het resyncen heeft het ding
netjes ook de 160m band niet meer in gebruik voor de carriers en kan ik naar hartelust CW'en (die enkele keer, arm rechts zit even in de puin) en SSB'en.

Uiteraard is dan de net. speed van mijn DSL connectie ietsje lager maar dat is minimaal.

(675 kHz carrier/bins worden hier ion IJsselstein ok niet gebruikt als je kijkt naar bits per bin)

In jouw geval lijkt het er op dat ook instraling plaats vindt op de LAN port(s). CHeck of je CAT5 gebruikt; eventueel kan je afgeschermde kabels gebruiken en/of metalen pluggen. Verder is het belangrijk dat je shack in ieder geval niet teveel HF binnen krijgt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#14 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: HF-dichte modem/router gezocht

#15 Bericht door PA9X »

PB1SAM schreef:De verbinding met de router is weg, is wel een heel algemeen omschreven probleem.
Is dat via wireless of via UTP? Als het via UTP is, gaat dan ook het lampje op je netwerkkaart uit?
Als je een ping opzet naar je router, en je gaat dan zenden, blijf je dan antwoord van je router krijgen?
En als je een ping opzet naar een IP adres op internet?
Overigens kun je met ping -t zorgen dat je pc eindeloos door blijft pingen, ipv na 3x pingen te stoppen.
Afbreken kun je daarna met CTRL/C
Helaas op de netwerkkaart van de pc geen controlelampjes.

De verbinding is zowel wireless als UTP. Ik maak gebruik van 3 LAN poorten, waarvan er één verbonden is met het accespoint met UTP kabeltje van 5cm. Ook als ik de twee andere kabels loskoppel, blijft het probleem. Ook als ik alleen het accespoint loskoppel, en via UTP probeer, blijft het probleem.

Ik heb geprobeerd continu te pingen (ping -t) naar de router, maar als ik ga zenden is de verbinding met de router weg zowel via UTP als wireless, en ook internet dus. De controlelampjes van de LAN poorten op de Zyxel blijven dan ook uit.

Overigens doet het probleem zich voor op 10,20 en 40m. Daarom dacht ik dat het probleem HF inslag op de Zyxel zou moeten zijn. Ik moet alleen nog proberen zonder de telefoonlijn op de VoIP poort, maar ik twijfel of dat draadje van een paar meter het verschil zal maken.

Plaats reactie