SSB op 30 meter
- elinek
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
- Roepletters: PH4E
- Locatie: Wormer
- Contacteer:
SSB op 30 meter
Met belangstelling het draadje over SSB op 60 meter gelezen.
60 Meter is een smal bandje van 15 kHz en daar wordt toch ssb op bedreven. Als je daar afspraken over maakt is dat best te doen.
De 30 meter is een stukje breder, 50 kHz. Daar mag in Nederland, volgens de regelgeving, in alle modes op gezonden worden, ook in ssb. Volgens de bandplannen mag dit niet en in veel landen is het zelfs wettelijk niet toegestaan.
Welke stappen moeten er ondernomen worden om ssb wel op de 30 meter band te kunnen bedrijven? Het liefst natuurlijk wereldwijd. Als het op 60 meter kan moet het qua bandbreedte op 30 meter zeker kunnen. Of zijn er nog andere bezwaren, zoals bij
voorbeeld het secundair zijn?
30 Meter is voor mij een leuk bandje, mijn loopantenne haalt het nog net en de resultaten in FT8 zijn vaak erg leuk, zeker als de 20 meter al dicht is. Daarom lijkt ssb mij ook erg interessant op de 30 meter band.
60 Meter is een smal bandje van 15 kHz en daar wordt toch ssb op bedreven. Als je daar afspraken over maakt is dat best te doen.
De 30 meter is een stukje breder, 50 kHz. Daar mag in Nederland, volgens de regelgeving, in alle modes op gezonden worden, ook in ssb. Volgens de bandplannen mag dit niet en in veel landen is het zelfs wettelijk niet toegestaan.
Welke stappen moeten er ondernomen worden om ssb wel op de 30 meter band te kunnen bedrijven? Het liefst natuurlijk wereldwijd. Als het op 60 meter kan moet het qua bandbreedte op 30 meter zeker kunnen. Of zijn er nog andere bezwaren, zoals bij
voorbeeld het secundair zijn?
30 Meter is voor mij een leuk bandje, mijn loopantenne haalt het nog net en de resultaten in FT8 zijn vaak erg leuk, zeker als de 20 meter al dicht is. Daarom lijkt ssb mij ook erg interessant op de 30 meter band.
https://www.elinek.nl (de site met alles wat je al wist)
- PA3GNZ, Tjeerd
- Berichten: 6044
- Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
- Roepletters: PA3GNZ
- Locatie: JO22NB
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
30 meter hebben wij op secundaire basis. Het staat er niet heel duidelijk, maar volgens mij is SSB niet toegestaan.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
- PA0ETE
- Berichten: 7672
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Het was destijds vanwege de primaire gebruikers. Dat het in Nederland is toegestaan is waarschijnlijk een fout of een misverstand. Dit is gebeurd toen vanwege FT8-frequenties het stuk bovenin voor data uitgebreid moest worden. Ik weet niet zeker of het nog teruggedraaid gaat worden, maar als dat zo is, dan is dit nog niet gebeurd omdat het duur is om het terug te draaien. Meestal wordt het dan later gecombineerd met andere aanpassingen.
Er zijn meerdere landen in Zuidelijk Afrika waar SSB al vanaf het begin op deze band is toegestaan.
Er zijn twee problemen bij in SSB werken daar. De eerste is dat je geen (buitenlandse) tegenstations hebt, terwijl het bereik in Nederland beperkt is. Maar veel meer krijg je een hoop over je heen. Bovenin is het data en onderin zitten veel gebruikes rondom 10,105 en 10,122 (dat is waar ik meestal zit).
Lange tijd was 10 MHz de enige CW-only-band, De onderste 30 kHz is dat in de meeste landen nog steeds. Dat is voor mij een reden dat de band leuk is.
Het bandplan is eenvoudig, daar is in elk geval geen plek voor SSB ingeruimd. Een goede frequentie ervoor zou mogelijk 10,127 kunnen zijn, net onder het datagedeelte. Maar ik denk dat je dit beter niet kunt doen.
.
Er zijn meerdere landen in Zuidelijk Afrika waar SSB al vanaf het begin op deze band is toegestaan.
Er zijn twee problemen bij in SSB werken daar. De eerste is dat je geen (buitenlandse) tegenstations hebt, terwijl het bereik in Nederland beperkt is. Maar veel meer krijg je een hoop over je heen. Bovenin is het data en onderin zitten veel gebruikes rondom 10,105 en 10,122 (dat is waar ik meestal zit).
Lange tijd was 10 MHz de enige CW-only-band, De onderste 30 kHz is dat in de meeste landen nog steeds. Dat is voor mij een reden dat de band leuk is.
Het bandplan is eenvoudig, daar is in elk geval geen plek voor SSB ingeruimd. Een goede frequentie ervoor zou mogelijk 10,127 kunnen zijn, net onder het datagedeelte. Maar ik denk dat je dit beter niet kunt doen.
.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7672
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
In de bovenste 10 kHz is het niet toegestaan omdat de bandbreedte daar beperkt is, maar in de rest van de band is dat niet zo.PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑24 aug 2025, 13:50 30 meter hebben wij op secundaire basis. Het staat er niet heel duidelijk, maar volgens mij is SSB niet toegestaan.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7672
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Bericht bij Amateur Radio Newsline, afgelopen vrijdag:
NEW ZEALAND HAMS EYE BAND PLAN CHANGES FOR 30M
PAUL/ANCHOR: The New Zealand Association of Radio Transmitters is advocating for a new band plan giving space to single sideband on 30 metres. Jim Meachen ZL2BHF has more details.
JIM: Following the lead of the amateur bandplan in place in Australia, the New Zealand Association of Radio Transmitters is recommending the establishment of a new 10 kHz-wide sub-band for SSB on 30 metres. This change would divide the CW-only band in half, giving it 20 kHz at the bottom of the band.
Digital mode operators would get 20kHz of spectrum -- double their current allocation - at the top of the band. Sideband's proposed 10 kHz would be found between 10.120 and 10.130 MHz.
With SSB operation already legal in New Zealand, the association notes that only the approval of this revised bandplan stands in the way of the change taking place. The proposal is for this to occur on a 12-month trial basis, with a review to take place in the final months.
This is Jim Meachen ZL2BHF.
(NZNET NEWS, NZART)
NEW ZEALAND HAMS EYE BAND PLAN CHANGES FOR 30M
PAUL/ANCHOR: The New Zealand Association of Radio Transmitters is advocating for a new band plan giving space to single sideband on 30 metres. Jim Meachen ZL2BHF has more details.
JIM: Following the lead of the amateur bandplan in place in Australia, the New Zealand Association of Radio Transmitters is recommending the establishment of a new 10 kHz-wide sub-band for SSB on 30 metres. This change would divide the CW-only band in half, giving it 20 kHz at the bottom of the band.
Digital mode operators would get 20kHz of spectrum -- double their current allocation - at the top of the band. Sideband's proposed 10 kHz would be found between 10.120 and 10.130 MHz.
With SSB operation already legal in New Zealand, the association notes that only the approval of this revised bandplan stands in the way of the change taking place. The proposal is for this to occur on a 12-month trial basis, with a review to take place in the final months.
This is Jim Meachen ZL2BHF.
(NZNET NEWS, NZART)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PE1PQX
- Berichten: 5229
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Tussen 10.1MHz en 10.14MHz mag je SSB maken, er staat geen beperking bij. Tussen 10.14MHz en 10.15Mhz maximaal 500Hz breed.PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑24 aug 2025, 13:50 30 meter hebben wij op secundaire basis. Het staat er niet heel duidelijk, maar volgens mij is SSB niet toegestaan.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"We went to the moon 9 times. You're going to fake something, do it once and shut up." - Charlie Duke
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"We went to the moon 9 times. You're going to fake something, do it once and shut up." - Charlie Duke
- PA2RU
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Heft heeft zelfs in de staatscourant gestaan dat we er SSB mogen doen , kan het artikel zo snel niet vinden helaas.
Alleen word het je niet in dank afgenomen als je dat daar zou doen....beter niet doen vind ik
Alleen word het je niet in dank afgenomen als je dat daar zou doen....beter niet doen vind ik
73 René PA2RU
-
PA0AA
- Berichten: 632
- Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
- Roepletters: PA0AA
- Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Persoonlijk denk ik, dat de ( buitenlandse ) collega amateurs, die problemen hebben met Nederlandse amateurs met SSB in het 50 kHz brede 30 meter bandje,
helemaal een hartverzakking krijgen, als ze er achter komen, dat er in Nederland in het 15kHz brede 60 meter bandje ook SSB bedreven wordt.
Eigenlijk zie ik het probleem ook niet zo. 30 meter SSB is hier in NL toegestaan. Punt.
Wij lopen toch ook niet te zeuren, dat ze in de USA de 80 meterband mogen gebruiken tot 4000 kHz, en wij maar tot 3800 kHz ?
73, Ruben, PA0AA.
- PA2RU
- Berichten: 2051
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Wie heeft het hier over de 60 of 80m band??
Het gaat er om dat we dat op 30 sinds enige tijd wel mogen doen..
Die wijziging is er gekomen nadat er vragen zijn gesteld mbt digimode's beneden 10140khz
Geloof dat wij zelfs het enige EU land zijn ( voor zover bij mij bekend ) waar het is toegestaan om SSB te doen op 30
Alleen daarom al vind ik het niet handig om het toe te passen
Het gaat er om dat we dat op 30 sinds enige tijd wel mogen doen..
Die wijziging is er gekomen nadat er vragen zijn gesteld mbt digimode's beneden 10140khz
Geloof dat wij zelfs het enige EU land zijn ( voor zover bij mij bekend ) waar het is toegestaan om SSB te doen op 30
Alleen daarom al vind ik het niet handig om het toe te passen
73 René PA2RU
- pa3a
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
- Roepletters: PA3A
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Je hebt nu eenmaal de wet en de IARU aanbeveling (bandplan enzo). De fatsoenlijke wetenden houden zich al jaren aan de bandplannen.
Maar ja, niets houd ons
in principe tegen om over de hele 20m band willekeurig waar ft-8 of SSTV of FM-fone te gaan zitten doen, behalve een bandplan
. Het zal echter niet gewaardeerd worden door de wereldwijde community. De zendamateurs wereldwijd hebben nl. afspraken gemaakt over gebruik van frequentieruimte (mooi woord), rekening houdend met van alles en nog wat waarvan niet iedereen weet heeft (reken ik mijzelf ook onder).
Maar ja, niets houd ons
Re: SSB op 30 meter
Ik luister nog wel eens op 30 meter, maar heb daar nog nooit wat in SSB gehoord.
- PF5X
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
- Roepletters: PF5X
- Locatie: Cuijk, JO21wr
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Daar zijn er steeds minder van, vooral onder de FT8 operators die notoir op 24.911 verschijnen terwijl de digi band voor alle drie IARU regio's vanaf 24.915 begint (naar boven). Schijnt dat een van de FT8 programma's standaard 24.911 als werkfrekwentie ingebouwd heeft. Hartelijk dank dus ... (#not).
In de IARU regio 3 worden wel vaker zeer CW onvriendelijke voorstellen gedaan. Een tijd geleden kwam de WIA (Australie) met een belachelijk voorstel om de CW band van 40m maar te halveren. In die regio is de amateurdichtheid wel minder natuurlijk, maar voornoemd voorstel was bedoeld om globaal in te voeren.
SSB op 30m vind ik een bijzonder slecht idee. De band is klein, wordt nu reeds gedeeld met digi modes, en we hebben al vaak last van SSB van vissers en (Z.O.) Aziatische piraten. Op 80 en 40 is ruimte zat voor lokaal telefonie verkeer (en wat dacht je van 2m en 70cm ... of begin een netje op 10m). Antenne kan toch geen probleem zijn (stuk draad van ca. 10m en wat counterpoise spul en je bent op 40 in de lucht).
Enno, PF5X
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40. CT7BTL in Portugal/Algarve.
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40. CT7BTL in Portugal/Algarve.
- PA0ETE
- Berichten: 7672
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Er is wel een verschil. Op 60 meter staat USB tussen 5354,0 - 5366,0 in het IARU bandblan. Dus dat is conform regelgeving in NL én het bandpland. Dat is op 10 MHz niet zo. SSB staat daar zoals ook anderen al aangaven niet in het bandplan.PA0AA schreef: ↑11 sep 2025, 16:17Persoonlijk denk ik, dat de ( buitenlandse ) collega amateurs, die problemen hebben met Nederlandse amateurs met SSB in het 50 kHz brede 30 meter bandje,
helemaal een hartverzakking krijgen, als ze er achter komen, dat er in Nederland in het 15kHz brede 60 meter bandje ook SSB bedreven wordt.![]()
.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Berichten: 7672
- Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
- Roepletters: PA0ETE
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: SSB op 30 meter
Ik vond het nav je post wel interssant om eens te kijken hoeveel amateurs. Het aantal amateurs in Australié groeit, mede door de zeer eenvoudige Foundations license (waar je zonder meer dan een paar uur leren voor kunt slagen, en Foundations in Australie geeft vrijwel dezelfde mogelijkheden als de hogere klassen, maar met maximaal 5W).PF5X schreef: ↑18 sep 2025, 12:11 In de IARU regio 3 worden wel vaker zeer CW onvriendelijke voorstellen gedaan. Een tijd geleden kwam de WIA (Australie) met een belachelijk voorstel om de CW band van 40m maar te halveren. In die regio is de amateurdichtheid wel minder natuurlijk, maar voornoemd voorstel was bedoeld om globaal in te voeren.
Het land heeft 15.500 amateurs, op een bevolking van 28 miljoen in 2025, waarbij het inwoneraantal sneller groeit dan het aantal amateurs (in 2021 was het aantal inwoners nog krap 26 miljoen). Hieronder kun je een overzicht per land vinden.
Niet alle landen 'meten' dit op dezelfde manier. Het op 1 na grootste land in dit opzicht, Japan was lange tijd het grootste land in aantal bijvoorbeeld, maar dat kwam omdat uit piëteit de overleden amateurs nooit uit het bestand gehaald werden. Tegenwoordig worden overleden amateurs er niet meer meegeteld, en na de correctie ging het aantal vervolgens drastisch naarbeneden.
De belangstelling voor CW groeit overigens wereldwijd nog steeds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Amateur_r ... mographics
(N.b. je kunt bij de lijst bovenaan klikken om de lijst op een andere manier te sorteren, bijv. op percentage van de bevolking dat amateur is, maar dat zullen de meesten ongetwijfeld weten
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me