Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#76 Bericht door PA1AIS »

Juul,

Ik ben het met je eens.

Ik hoorde vandaag op de radio dat veel jongeren het Nederland onvoldoende beheersen en onvoldoende taalvaardigheid hebben.
Dat beloofd nog wat in de toekomst.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#77 Bericht door PH2X »

^ Ai
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#78 Bericht door Rene - pg3r »

Soms mis ik Wim Stoltenberg wel.

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#79 Bericht door PA3ECZ »

PA1AIS schreef: 12 mei 2023, 08:38 Juul,

Ik ben het met je eens.

Ik hoorde vandaag op de radio dat veel jongeren het Nederland onvoldoende beheersen en onvoldoende taalvaardigheid hebben.
Dat beloofd nog wat in de toekomst.....
Dat komt omdat ze de hele dag op die "Gleerplaat" bezig zijn.
Als dat uitvalt kunnen ze niets meer!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#80 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 11 mei 2023, 13:52 Ik weet het niet hoor maar volgens mij ging het hier over "wat we horen met onze oren" en niet over schrijfwijze van zaken. Want zover zijn de, in dit geval, repeaters nog niet.
Mijn 2m-repeater (PI3XDV) kan dit hoor. Ik ben aan het experimenteren met een systeem waarmee je via een FM-repeater tegelijk met een lopend QSO IRC-stijl kunt chatten zonder elkaar te storen... Er zit ook een SSTV-repeater in trouwens.

Maar je hebt wel gelijk.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#81 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 12 mei 2023, 06:57Calorie en SI hebben weinig met elkaar gemeen, en wetenschappelijk is het gebruik van hoofd- en kleine letters al veel langer consistent.
Daar is geen wet voor nodig. Zo is er nog steeds gebakkelei over het gebruik van SI voorvoegsels bij digitale waarden. Maar als ik beweer dat een kilobit 1024 bits is ben ik niet strafbaar, ook al houd ik me niet aan de wet. Het heet dan eigenlijk kibibit, al kennen weinigen dat woord en beweert de spellingscontrole hier zelfs dat het woord fout is.
Het is niet verplicht, net als bij de taalvarianten. Er zijn alleen af en toe mensen die op alle zakken hout willen leggen... :D

PA3CQN schreef: 12 mei 2023, 06:57 Mode is groepsdwang. Waar opvoeders kinderen daar steeds voor waarschuwen vinden we het als volwassenen ineens wel acceptabel.
Het idee dat iets wat 'modern' is ook beter is, is een drogreden.
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Ik weet het een en ander van mode (ik heb er veel over geschreven, ik ben een aantal jaren vertaler geweest voor een van de couturiers in Nederland). Ik kleed me zelf niet modieus overigens. En dat is ook een keuze. Ik weet ook dat er een hoop mis is in de mode, met name de goedkope kleding die maar heel kort meegaat en gemaakt is door zogenaamde 'sweat shops' van bedrijven die we uit de tv-reclames kennen.

Maar voor de meeste volwassenen is mode een keuze. Ik heb een heel duidelijk beeld van wat ik mooi vind. Waarom zou je mooie dingen afdoen als groepsdruk? Zelfbewuste jonge mensen laten zich echt niets vertellen op dat gebied. Het is in elk geval niet zo dat bedrijven dingen van bovenaf afdwingen en dat zelfs zouden kunnen. Ieder jaar zijn er prominente bedrijven die er redelijk catastrofaal naast schieten door kleding te presenteren die mensen domweg niet kopen. En behalve de dure en goedkope kleding die jonge mensen tegenwoordig leuk vinden is er ook een hele grote categorie die vooral vintagekleding (die jij ook al aanhaalde) leuk vindt. Ook komen trends inderdaad vaak terug. In de jaren 70 was de kleur bruin voor interieurs heel populair. In de jaren 80 werden de spullen in die kleur op grote schaal gedumpt, en waren lange tijd uit de gratie. De laatste jaren is bruin weer aan een opkomst begonnen. (Ik was zelf juist zo blij dat het verdwenen was ;-) ) Maar ook daar, waar er volgens mij veel minder groepsdruk is, spelen die dingen.

De groepsdruk bij kinderen is ook niet primair een mode- of misschien beter een merkenprobleem, al speelt dat wel een rol. Het is vooral een statusprobleem. De coole kids worden gevolgd, en de mensen die er niet echt bij horen of sociaal niet helemaal mee kunnen die worden gepest. In landen waar alle kids in een schooluniform lopen heb je exact dezelfde problemen, dus dat kan het niet zijn...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#82 Bericht door PA0ETE »

PA1AIS schreef: 12 mei 2023, 08:38 Juul,

Ik ben het met je eens.

Ik hoorde vandaag op de radio dat veel jongeren het Nederland onvoldoende beheersen en onvoldoende taalvaardigheid hebben.
Dat beloofd nog wat in de toekomst.....
Daar staat tegenover dat jongeren tegenwoordig beter zijn in andere talen, en met name het Engels dan vroeger. En de kids zijn veel vaardirger in het schrijven van teksten, vaak zelfs ten kosten van het spreken.

Ik schreef hierboven dat ik nooit iemand op zijn taalfouten wijs, maar je maakt het me hier wel echt heel moeilijk hoor.

(Nee, nee, ik blijf bij mijn principes, dit schot voor open doel laat ik hier toch echt passeren :lol: )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#83 Bericht door andre »

in 1989 heb ik mijn machtiging behaald. Ik ben toen eigenlijk veel met packet radio on air geweest met een 7/24 node op 70cm en 2 meter. (Ja, ik weet, dat was niet zo toegestaan). Maar toen al viel mij het taalgebruik op.
Ik zal één voorbeeld noemen, maar waren er véél meer. In taalgebruik 'even wachten' werd toen al verbasterd naar 'ffw88' iets wat nu nog steeds heel veel wordt gebruikt in de sociaal media berichten... :lol:

En wat taalvaardigheid betreft, dat is de laatste jaren op de basisscholen enorm achteruit gegaan. Als ik thuis wat teksten lees van een 10 jarige, man man wat een drama. :(
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#84 Bericht door PA0ETE »

Toch is het lezen van boeken rondom die leeftijdsgroep de laatste jaren enorm populair geworden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#85 Bericht door pe1rea »

Rene - pg3r schreef: 12 mei 2023, 08:59 Soms mis ik Wim Stoltenberg wel.
Pff, ik niet...
Wat een drama was dat altijd...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#86 Bericht door PA1AIS »

pe1rea schreef: 12 mei 2023, 14:51
Rene - pg3r schreef: 12 mei 2023, 08:59 Soms mis ik Wim Stoltenberg wel.
Pff, ik niet...
Wat een drama was dat altijd...
:lol: :lol:

Heimwee?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#87 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 12 mei 2023, 08:38 Juul,

Ik ben het met je eens.

Ik hoorde vandaag op de radio dat veel jongeren het Nederland onvoldoende beheersen en onvoldoende taalvaardigheid hebben.
Dat beloofd nog wat in de toekomst.....
In welke taal worden de andere vakken (dan Nederlands gegeven), C++, Fortran, Rust, etc?
Nee, vakken krijg je doorgaans in het Nederlands! Als je slaagt, dan is je Nederlands niet al te beroerd, want anders slaag je niet.

Die Inspecteur-generaal gaat in mijn ogen echt te kort door de bocht. Je gaat mensen laten zitten, wat onnodig is.

Ik had een keer een stagiair onder mijn hoede. Zijn verslag zat v.w.b. technische inhoud best goed in elkaar, maar v.w.b. spelling en zinsbouw was het wat minder (positief uitgedrukt). Moet ik hem afbranden zodat hij een slechte avond/nacht gaat hebbben? Nee, natuurlijk niet. Hij wist zelf echt wel dat zijn Nederlands beneden gemiddeld was en ik ga dat niet in een paar weken significant verbeteren.

De oplossing was: zijn stageverslag even mee naar huis, de meest opvallende spelfouten heb ik even verbeterd (of minder slecht gemaakt?), en hij heeft het aangepast. Hij blij, zijn stagebegeleider vanuit school blij, mijn werkgever blijk, ik blij.

Taal is voor mij een middel en geen doel op zich. Het verandert door de jaren heen, en daar zullen we aan moeten wennen.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#88 Bericht door PH2X »

PA0ETE schreef: 12 mei 2023, 14:40 Toch is het lezen van boeken rondom die leeftijdsgroep de laatste jaren enorm populair geworden.
Dan zegt dat blijkbaar niets over hun taalvaardigheid.

Op mijn lagere school werd nog wel veel tijd besteed aan taalvaardigheid. Het is ook niet moeilijk, vind ik. Echter wordt het veel te moeilijk uitgelegd. Voor het maken van qso's maakt het mij niet uit of de ander nu wel of niet de regels/voorschriften volgt en hoe iemand spreekt. De verschillen zijn zelfs leuk. Als beiden in een qso zich er niet aan storen dan is dat toch geweldig. De hobby verbroedert, verschillen vallen weg. Dat ik mij wel aan de 'voorschriften' houd is alleen omdat ik mij wel graag houd aan hoe ik het geleerd heb. Ook het uitspreken van mijn roepnaam zal ik nooit afraffelen. En dan nog komt deze niet altijd goed over. Een ander op zijn/haar taal wijzen zal ik hier niet snel doen (tenzij als grapje met een knipoog). Op een of twee uitzonderingen na: ik werd op dit forum eens door een mede-amateur uitgelachen, op een vervelende manier. Dat ik iets niet wist en of ik wel echt zendamateur was. Ik kon het niet laten hem daarna eens op zijn taalgebruik (taalfouten) te wijzen en dat hij dat (de juiste schrijfwijze) niet wist. Maar goed, toen was ik getergd. Inmiddels weet ik dat je soms beter niet kan reageren. Het heeft er helaas wel voor gezorgd dat ik dit forum minder ben gaan gebruiken.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#89 Bericht door pa1bvm »

knip *****
Lees nogmaals het mooie stuk van PA0PRT er nog maar eens over na in CQPA - 1977. (zie mijn eerdere posting ). Maar ik betwijfel of je dat gedaan hebt. Zal wel teveel werk zijn.
Knip ****

en dat is dan wel het gehalte waar we zo naar opzoek zijn ?? ...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#90 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 20:19 Ik raad een iedereen aan het meer dan voortreffelijke stukje uit 1977 !!! van Henk - PA0PRT te lezen. Henk was destijds eindredacteur van CQPA.
Het stond in het januari nummer ( 14 jan. ) van CQPA 1977.
Hij gaf het de titel "Waardig" mee.

Ik denk dat we ons daar wel in kunnen vinden. Het is dus nog steeds actueel.

©Copyright redenen verhinderen het plaatsen van het stukje. Maar het is te vinden in het prachtige openbare archief van CQPA.

https://www.vrza.nl/wp/cq-pa-archief/

Ik doe nu even niet meer mee in dit “overleg”. Naar mijn idee is er nu genoeg over geschreven.
Ik heb vanwege de post van PA1BVM nog even de betreffende tekst erbij gehaald. Ik was niet vanaf het begin bij deze discussie, en heb het betreffende stukje uit CQ-PA pas net gelezen.

Ik ken deze kwestie, en Juul waarschijnlijk ook nog wel. Toevallig heb ik het hier vorige week ook nog met Evert-Jan over gehad via e-mail.

Er zit een historie voor en een historie na (ik bedoel de tekst waar Juul naar verwijst, de tweede CQ-PA van 1977 op pagina 28.

Ik wil overigens beginnen met dat de toenmalige voorzitter ook een aantal taalfouten in het stukje heeft zitten. Bijv. het woord ether, dat hij consequent zonder H schrijft :)

De kwestie waar het hier over gaat betreft twee amateurs die op 145,000 MHz actief waren. Dat is de frequentie waar ik met Juul heb kennisgemaakt in januari 1976 (ik was nummer 1 in zijn logboek, Juul nummer 10 in het mijne :) ), dit voor alle anderen.

145,000 was lange tijd in Nederland een lokale frequentie, met name in de regio 't Gooi en daaromheen was het erg druk op dat kanaal. In 1976 echter, veranderde het bandplan en werd het frequentiepaar 145,000 en 145,600 repeaterfrequentie. Maar ondanks commentaar daarover bleef de goegemeente er gewoon zitten.

Vervolgens besloot de repeatercoördinator in die tijd om een aanvraag voor een repeater in Soesterberg toe te wijzen op precies dit frequentiepaar. De coördinator was zeer streng in het bandplan, en joeg bijvoorbeeld ook iedereen van aanroepfrequentie 145,500 als die na één doorgang niet QSY was gegaan.

Op 145,000 waren er vervolgens twee amateurs, waarvan er eentje in Weesp zat, en de ander vlakbij de repeatercoördinator in Amstelveen, die geregeld een soort cabaret-programma uitzonden, in de stijl van Wim T. Schippers. Overigens voor zover ik me herinner zonder muziek erbij. De uitzendingen waren ongetwijfeld bedoeld als protest tegen de "ontruiming" van de populaire frequentie. Maar er was veel kritiek op.

De reden dat ik weet dat dit stukje in CQ-PA hierover gaat, is dat er in het stuk over een 'lavement' gesproken wordt. Dat was namelijk zoals de Weespse amateur van de twee zijn zendontvanger noemde.

De twee kregen in 1976 hiervoor alletwee een zendverbod opgelegd, maar ze stapten hiervoor naar de rechter, die in 1977 het oordeel van de toenmalige RCD bekrachtigde.

Echter, drie jaar later kregen de twee in hoger beroep alsnog gelijk: hun vergunning was op onterechte gronden ingetrokken, en RCD werd bevolen om de beide heren hun zendmachtiging terug te geven, wat ook gebeurde. Alleen had de rechter niet gezegd dat de beide heren hun oude PA0-call terug moesten krijgen, en RCD gaf ze dus ook twee PE1-calls, die ze zelf niet mochten kiezen.

Dat is de achtergrond van het stukje.

Natuurlijk wil ik niet goed praten dat de beide heren deze uitzendingen (met groot vermogen) deden. Maar tegelijk was het ook wel een beetje flauw om die repeater net op die ene frequentie te zetten. Er was toen een 25 kHz-raster, dus er waren daardoor van 145,600 tot 145,800 negen repeaterfrequenties, en op het moment van verstrekken van de vergunning voor de repeater in Soesterberg waren er drie repeaters in Nederland (PI3ALK op 145,800, PI3FLE op 145,675 en PI2AMR op 145,650), er waren frequenties genoeg.

Bedenk dat dit de tijd was van de kristallen. Ik had zelf in die tijd een kantenwijk van 12 gulden per week, en een extra kristallenpaar voor een nieuw kanaal in mijn TR-2200G kostte 45 gulden. 145,000 was in die tijd de enige simplexfrequentie die ik (behallve 145,500 MHz waar je niet op mag QSO-en) in dat apparaat had. Ik had me namelijk voor de aanschaf van dat apparaat (dat toen 870 gulden kostte) dik bij mijn vader in de schulden gestoken, en ik betaalde een flink deel van mijn zakgeld aan het terugbetalen daarvan (een halfjaar of zo later heeft pa mij het geleende bedrag overigens kwijtgescholden :) )

De gezellige, enigszins gemakkelijke QSO's makende club op 145,000 viel na het in de lucht komen van PI3PYR (Soesterberg) direct uit elkaar. Mede vanwege de kristallenkwestie weken die uit naar allerlei verschillende lokale frequenties.

Dat is dus de context van het stukje ¨WAARDIG!¨ in CQ-PA van de tweede week van 1977.

(Nota bene, ik heb hier bewust niet de calls van betrokken amateurs genoemd. Dat wil ik hier niet doen. Van twee van de drie (de amateur uit Weesp en de repeatercoördinator met wie ik jaren daarna heel goed contacht heb gehad leven niet meer, en ik denk dat de amateur uti Amstelveen van dit duo vermoedelijk ook niet meer leeft. Als je de roepnamen per sé wilt weten, bijvoorbeeld omdat je dit hebt meegemaakt en de roepnamen niet meer weet, dan kan ik je die nog wel per e-mail laten weten.)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie