Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#46 Bericht door PA1AIS »

floris-jan schreef: 14 sep 2022, 12:53 Weet iemand of enphase micro omvormers goed/storingsvrij zijn?

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... it=enphase

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... it=enphase
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

floris-jan
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#47 Bericht door floris-jan »

Thanks, ziet er goed uit dus, een goede kennis handelt erin dus kan ik mooi daarmee mijn 2 platte daken behangen zonder storing👍

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#48 Bericht door PA2RU »

pa3kc schreef: 14 mar 2022, 08:49 Wij hebben een Growatt 3000MTL-S en hebben daar geen storingen van.
Wij hebben aangegeven die wel te willen , alleen is die intussen veroudert.
De vervanger zou GroWatt MIC3000TL-X zijn...iemand daar ervaringen mee?
73 René PA2RU

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#49 Bericht door pa4o »

Van de Firma SAJ is er iemand geweest die een filter heeft geplaatst voor de 15m band om de storing eruit te filteren bij de betreffende buren. Dit heeft dus helemaal niets geholpen, het AT kan mij verder niet meer helpen. Zijn nog genoeg andere banden over waar ik wel wat kon doen kreeg ik te horen. :-( Nou daar ben ik dus mooi klaar mee, ik mag heel graag contesten maar die band kan ik dus vergeten als de zon schijnt! Vind het trouwens ook nergens op slaan die uitspraak. Maakt dus helemaal niks uit hoe erg dat rommel stoort. Is dus geen norm voor schijnbaar ondanks dat dit systeem ontzettend erg stoort wat ook uit de meting kwam van het AT.

Peter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#50 Bericht door PE1PQX »

@PA4O: Handhavingverzoek indienen.... AT heeft volgens mij o.a. de taak dergelijke (EMC) storingen aan te pakken. De EMC normen zijn er niet voor de kat-zijn-viool.
Als 15mtr verstoord is, kan er ook veel meer verstoord zijn rondom die frequentieband en eventuele harmonischen ook.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#51 Bericht door PA3HAW »

pa4o schreef: 30 dec 2022, 15:48 Van de Firma SAJ is er iemand geweest die een filter heeft geplaatst voor de 15m band om de storing eruit te filteren bij de betreffende buren. Dit heeft dus helemaal niets geholpen, het AT kan mij verder niet meer helpen. Zijn nog genoeg andere banden over waar ik wel wat kon doen kreeg ik te horen. :-( Nou daar ben ik dus mooi klaar mee, ik mag heel graag contesten maar die band kan ik dus vergeten als de zon schijnt! Vind het trouwens ook nergens op slaan die uitspraak. Maakt dus helemaal niks uit hoe erg dat rommel stoort. Is dus geen norm voor schijnbaar ondanks dat dit systeem ontzettend erg stoort wat ook uit de meting kwam van het AT.

Peter
Hallo Peter

Zoals je weet heb ik hier ook storing van die SAJ omvormer.
Hier heb ik door de hele HF band elke 40khz een storingspiek.
Ook in de 15 meter band ,tussen die storingspieken door ,is die band rustig.
Ik vraag mij af , of die SAJ omvormer wel de hoofddader is, omdat hier niet die
hele 15 meter band vol zit met storing , alleen elke 40 khz.
De enigste mogelijkheid om daar achter te komen is , die SAJ omvormer even uitschakelen.
Dan weet je het zeker..


Voor de rest is het natuurlijk kletskoek van het AT...

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#52 Bericht door pa4o »

Hoi Nico,

Zoals je weet is het AT hier toen geweest en heeft het net al ik ook geconstateerd dat het wel degelijk die omvormer is. Na het uitschakelen van die ding was de storing weg. Het stoort hier echt als een gek en dat was ook zijn conclusie. Het is jammer dat er geen of bijna geen eisen voor zijn, Brussel beslist zei de beste man nog tegen mij. Snap het echt niet waarom hun de fabrikanten van omvormers, hun product niet beter maken, zelf heb ik een SMA omvormer en heb totaal geen last van storing. Zal wel goedkoper zijn om onderdelen weg te laten.

Peter

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#53 Bericht door PB4PT »

Sinds een week heb ik een PV installatie met 2 strings van (8+5) panelen op een Foxess T3/G5 omvormer.
Geen optimizers.
Bij installatie nadrukkelijk steeds gewezen op het belang van het minimaliseren van het "oppervlak" wat ontstaat als je de strings op het dak in het platte vlak bekijkt.

Mijn ontvangers en antennes staan erg dicht bij deze opstelling (op zolder, direct onder het dakoppervlak).

Als ik met een Funcube pro+ dongle naar bijvoorbeeld de 80m kijk, dan zie ik geen verschil bij in- en uitgeschakelde PV installatie.

Omdat de FoxEss omvormer nog niet in dit forum genoemd wordt, lijkt me dit een waardevolle toevoeging aan dit topic.

De installateur heeft ook de nodige navraag gedaan omdat dit een "nieuwe" vraag voor hem was.
De samenwerking op dit onderwerp was dan ook goed te noemen.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#54 Bericht door PD7P »

sinds een kleine 2 maand heb ik ook last van een storing om de 40 Hz,met name in de banden van 40 t/m 10.
In de buurt zijn een heel blok woningen met zonnepanelen gelegd in het kader van verduurzaming.
Aangezien dat ook bij mijn vriendin is gebeurt ben ik eens even gaan kijken bij haar welke installatie zo heerlijk werkt...

Ja hoor.....SAJ...

Als ik bij haar intrek(wat wel de planning is) vrees ik voor mijn hobby..

ikke grote boos :evil: :evil:

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#55 Bericht door PA3HAW »

PD7P schreef: 03 feb 2023, 14:41 sinds een kleine 2 maand heb ik ook last van een storing om de 40 Hz,met name in de banden van 40 t/m 10.
In de buurt zijn een heel blok woningen met zonnepanelen gelegd in het kader van verduurzaming.
Aangezien dat ook bij mijn vriendin is gebeurt ben ik eens even gaan kijken bij haar welke installatie zo heerlijk werkt...

Ja hoor.....SAJ...

Als ik bij haar intrek(wat wel de planning is) vrees ik voor mijn hobby..

ikke grote boos :evil: :evil:
Hallo , Ik zou zeker een klacht indienen bij het AT , en erbij vermelden dat je niet de enigste bent die last heeft van die SAJ omvormer.
Ik heb er hier ook last van , elke 40 khz. door die hele hf band., ook een melding bij het AT gedaan , wacht nog op een meting.
Gelukkig is de storing net buiten de frequenties van de dig.modes. ,


Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#56 Bericht door PA3Y »

Advies gevraagd: Ik had de SMA Sunnyboy 3.6 besteld vorig jaar maar deze is helaas zeer slecht leverbaar. Het is onduidelijk wanneer deze geleverd kan worden, en de panelen (10x Trina 390WP) liggen al sinds 2 januari op het dak niks te doen...

Nu geeft de leverancier aan dat ik als alternatief een AEG AS-IR02-3600-2 kan krijgen.
Ik heb de lijst op https://www.pc5e.nl/info/emc-apparatuur-overzicht-nl al geraadpleegd maar zie geen AEG omvormers vermeld staan, dus er zijn geen "slechte" gevallen daar gemeld. Maar ook geen goede en wil graag weten of er een risico is op storing, aangezien mijn ruisvloer al hoog genoeg is.

Wat zijn jullie ervaringen met AEG omvormers? Hebben deze net zo'n goede reputatie als SMA wat betreft storingen op onze banden?
73 Nico PA3Y

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#57 Bericht door pe1cmo »

Zijn er ook al positieve (niet storende) hybride inverters bekend?

Ik wil in mijn nieuwe huis panelen aanleggen met een dikke huis accu van minimaal 15kWh. Maar hiervoor zoek ik nog een 5kW inverter die overdag de accu laad en 's avonds eerst de accu aanslaat, en indien leeg pas 230V gaat gebruiken.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#58 Bericht door PA3DZA »

SMA, SUNNY TRIPOWER 8.0 SE

hier in gebruik en bij de buren,
Antenne 5 m van zonnepanelen af (qrz.com) te zien en de inverter in de schuur.
geen storing geconstateerd.
Accu komt eraan bij de buurman, ben wel benieuwd wat dat gaat doen.

Martien PA3DZA.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#59 Bericht door pe1cmo »

Martien,

Dank je, en goed om te weten dat ze dus storings vrij zijn. Maar ik heb even de specs bekeken, die omvormer is voor Li-ion batterijen van 200 - 600V en die zijn niet alleen vreselijk duur, maar Li-ion met dat vermogen wil je niet in huis hebben wegens brandgevaar.
Daarbij, vliegt hij in de fik, de rook is uiterst giftig. Dus gaan we verder zoeken.

Ik zoek eigenlijk een inverter die bijvoorbeeld met 48V LiFePo4 cellen kan werken, die zijn veel veiliger in huis en gaan veel langer mee terwijl ze een stuk goedkoper zijn dan Li-ion.
Li-ion is een 1000 laad cyclussen, LiFePo4 tussen de 5000 en 8000.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#60 Bericht door PA3DZA »

Dat zou goed mogelijk kunnen zijn, maar ik weet niet wat voor een soort accu dat is.
ik heb mij er ook niet in verdiept, maar de accu is niet van SMA zoveel als ik weet, maar past wel op die
inverter. en het is wel alles regulier spul dus niks zelf gemaakt of zoiets.

zal eens een keer vragen wat het is.

Martien.

Plaats reactie