Hoe een magneetvoet los te nemen?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Hoe een magneetvoet los te nemen?

#1 Bericht door Cor - PA4Q »

Recentelijk heb ik een magneetvoet aangeschaft om daarmee op mijn bestelbus experimenten te doen met verschillende antennetypes.

Bij een eerst test heb ik de voet gemonteerd op de achterdeur van de bus, zodat ik er makkelijk bij kon. Maar het weer verwijderen zonder het plaatwerk en de lak te beschadigen kostte mij erg veel moeite.
Laat staan als ik de voet midden op het dak van de bus gezet zou hebben.

Wat weet ik niet, snap ik niet of doe ik verkeerd. Kortom hoe verwijderen anderen een magneetvoet van hun auto zonder beschadigingen?
Ik heb mijn experimenten voorlopig stilgelegd.

73, Cor PA4Q

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#2 Bericht door PA0BAK »

Eerst kantelen, zonder schuiven, daarna kan hij bijna zonder kracht te zetten worden afgenomen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#3 Bericht door on4avt »

Na een tijd zul je ook de plaats zien waar hij staat.
In ieder geval is hij van goede kwaliteit.
Je hebt er die er afwaaien,hi!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#4 Bericht door PA0LMD »

Leg er een dun plaatje kunststof onder, heeft geen invloed op de kleefkracht want het dak is door de sterke magneet toch al verzadigd.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#5 Bericht door PD5DJ »

on4avt schreef: 10 dec 2022, 07:32 Na een tijd zul je ook de plaats zien waar hij staat.
In ieder geval is hij van goede kwaliteit.
Je hebt er die er afwaaien,hi!
Ik heb eens een Hyundai gereden daar kleefde amper een magneet voet op.
Mijn een na laatste auto Toyoto Corolla kleefde dezelfde antenne + voet als een malle.
Geen idee wat het nu op de Dacia doet :?: heb geen mobiele spriet meer.

Misschien een stukje dun vijverfolie? rubber achtig lekker dun, gelijk antislip.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl


sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#7 Bericht door sottezero »

Zelfs met schuin afhalen merkte ik dat door wind en bewegingen van antenne, de magneet toch iets verschuift en dat levert altijd krassen op. Daarop een vaste mount gebruikt en die moest met 2 inbus boutjes vastgezet worden en dat leverde ook schade op. Toen raamantenne gebruikt maar de beugel waar ook de coax doorheen loopt veroorzaakt schade aan de raamrubbers en soms ook glas.

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#8 Bericht door Cor - PA4Q »

Bij mij was er zoveel kracht nodig dat ik vermoed dat dit alleen maar goed gaat met een stevige antenne op de connector bevestigd. Dat levert dan, mogelijk, voldoende hefboomlengte op om het voor elkaar te krijgen. Maar ik ga dit zeker proberen.
PA0BAK schreef: 09 dec 2022, 23:05 Eerst kantelen, zonder schuiven, daarna kan hij bijna zonder kracht te zetten worden afgenomen.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#9 Bericht door on4ged »

sottezero schreef: 10 dec 2022, 16:45 Zelfs met schuin afhalen merkte ik dat door wind en bewegingen van antenne, de magneet toch iets verschuift en dat levert altijd krassen op. Daarop een vaste mount gebruikt en die moest met 2 inbus boutjes vastgezet worden en dat leverde ook schade op. Toen raamantenne gebruikt maar de beugel waar ook de coax doorheen loopt veroorzaakt schade aan de raamrubbers en soms ook glas.
Ik heb twee magneetantennes. De ene is een grote magneetvoet (CTE International 12cm diameter) pl259 koppeling waar ik een antenne naar believen op kan schroeven. Die wordt dan voorzien van een duoband 2m en 70cm antenne van 45 cm lengte. Bij mijn reizen naar DL heeft die zeer dikwijls op het autodak gestaan en heeft nooit krassen gemaakt, niet door het plaatsen, niet door te verschuiven tijdens de rit en ook niet door ze nadien weg te nemen. Zoals hier reeds aangegeven heb ik ze ook altijd lichtjes gekanteld (met de antenne erop) en dan weggenomen. Onderaan de antenne voet zat een dunne beschermfolie die blijkbaar altijd keurig zijn werk heeft gedaan zonder beschadigingen van de lak. Nu durf ik ze op mijn nieuwe wagen niet meer te gebruiken omdat ik de beschermfolie heb moeten verwijderen om de voet te demonteren voor nodige opkuis van de aansluiting. Ik heb er nadien wel een nieuwe plastiekfolie op gekleefd maar niet meer op een rijdende wagen gezet. Enkel nog zelden mobiel-fix.
Intussen heb ik, een nieuwe duobandantenne Nagoya met vaste magneetvoet van 3cm diameter. Onderaan zit ook weer een beschermfolie. Ook deze antenne heeft me tot nu toe nog geen krassen opgeleverd en ze verschuift ook niet tijdens de rit. Mijn snelheid op de Duitse snelwegen ligt meestal op 130kmh, soms even een korte uitschieter tot max 150 kmh. Maar nog nooit problemen gehad met een verschuivende of loslatende antenne.
Dus in jou geval zou ik doen zoals het hier al door enkelen beschreven is gewoon de antenne eerst lichtjes kantelen en dan opheffen.
Nog wel even een kleine tip, ik heb bij het verwijderen altijd mijn vinger gehouden op de plek waar ik de antennevoet laat kantelen zodat hij niet kan verschuiven of wegglijden tijdens de demontage.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#10 Bericht door sottezero »

Misschien moet ik erbij vertellen dat ik gezien de plekken waar ik kom met de auto en de zend/ontvanger ik niet een 45cm piemeltje had maar een SG7900 2/70 en een HF10CL, die volgens mij 160 en 220cm lang zijn.
Ik weet niet wat voor antennes Cor gebruikt maar ik ga dan altijd van het ergste uit, dus echte lange antennes en niet stompjes/dummyloads van een paar een cm die met een aliexpress magneetvoet nog blijven zitten op de snelweg.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hoe een magneetvoet los te nemen?

#11 Bericht door on4ged »

Ik heb ook een mobiele antenne die uiterlijk en naar grootte er enigszins uitziet al de HF10CL maar die komt alleen op de magneetvoet bij stilstand.
Zo'n gevaarte (± 2,2m en 600gr) op een magneetvoet moet al rijdend wel verschuiven. Tenzij je misschien de snelheid beperkt tot stapvoets. Ik vind het niet veilig om rond te rijden met zo'n antenne die gemonteerd is op een magneetvoet.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie