wat mag ik hebben als luisteramateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

wat mag ik hebben als luisteramateur

#1 Bericht door kuls »

Hallo allemaal , Ik heb een vraagje als beginnend luisteramateur. ( wellicht een domme vraag maar toch)
Zoals vermeld in mijn voorstelling luister ik momenteel naar een scanner wat ook al leuk is maar ik wil meer . Eerst wilde ik me een "27mc bakkie" kopen om te kijken in het hoe en wat maar dat lijkt me op sterven na dood en aangezien ik mijn geld maar 1 keer kan uitgeven geen goede investering. Dus dan maar een stap verder dacht ik .Nu kom ik op internet van alles tegen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Als ik luisteramateur ben , welke apparatuur mag ik dan hebben en wat is absoluut verboden . Als me het luisteren bevalt dan ben ik van plan om ook een licentie te gaan halen. Alle tips zijn welkom aangezien ik niks fouts wil doen.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#2 Bericht door PA3BAS »

Kort gezegd mag je in Nederland overal naar luisteren. Voorwaarde is dat je het voor jezelf houdt.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij is de vraag meerder bedoeld als: "Mag ik een transceiver hebben om te luisteren?"

Dit mag mits je er niet zomaar mee kan gaan zenden.

Is dit je vraag?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#4 Bericht door kuls »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 28 jan 2022, 10:31 Volgens mij is de vraag meerder bedoeld als: "Mag ik een transceiver hebben om te luisteren?"

Dit mag mits je er niet zomaar mee kan gaan zenden.

Is dit je vraag?
Inderdaad dat is de vraag. Dus eigenlijk als ik het goed van je begrijp is dat ik alles mag hebben , zolang ik bv er geen microfoon op heb zitten.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

kuls schreef: 28 jan 2022, 10:40 Inderdaad dat is de vraag. Dus eigenlijk als ik het goed van je begrijp is dat ik alles mag hebben , zolang ik bv er geen microfoon op heb zitten.
Ik weet niet of je de eindtrap ook nog uit moet schakelen voor gebruik. Mogelijk zijn er anderen die hier meer specifiek op kunnen antwoorden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#6 Bericht door PE2AAB »

De definitie is dacht ik dat het ook niet 'makkelijk' in bedrijf kan en mag worden gesteld. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een heel groot probleem is als je bezig bent met je studie je alvast een radio aanschaft. Luisteren is altijd een hele goede manier om te leren.

Haal inderdaad de microfoon eruit om zeker geen 'problemen' te kunnen krijgen en wellicht ook een TX blokkade instellen. Er zijn transceivers waarbij je dat in kunt stellen dacht ik en anders hardwarematig.

Maar volgens de letter van de wet mag een radio niet zend bedrijfsklaar zijn opgesteld.
In de regels en voorschriften staat:
Zendinrichtingen dienen zodanig te zijn gedemonteerd dat de zendinrichtingen niet geschikt zijn of op eenvoudige wijze geschikt gemaakt kunnen worden voor het doen van uitzendingen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#7 Bericht door PA1AIS »

Ik heb daar in het verleden contact over gehad met een Agentschap telecom ambtenaar.
het gaat er om dat het toestel niet direct voor gebruik klaar is. (zenden)
Echter de microfoon er af telt niet, als je die in een lade weg legt is dat nog steeds klaar voor gebruik.
Zoals al eerder geopperd; het loskoppelen van de eindtrap inwendig zou wel tellen, die heb je niet in 5 minuten weer operationeel. Er dient dus een duidelijke barriere te zijn voordat het toestel weer zou kunnen zenden.

E.e.a. zal ook waarschijnlijk aan de interpretatie liggen van een betreffende ambtenaar.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#8 Bericht door andre »

even de knuppel in het hoenderhok...
Zie het zo, als jij een set neerzet en er uitsluitend op ga ontvangen is er helemaal niemand die daar iets mee doet.
Zou je er zelf wel mee gaan zenden en je gaan mengen in bijvoorbeeld onderling qso met gelicenceerde amateurs, val je direct door de mand.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#9 Bericht door PH7R »

PA1AIS schreef: 28 jan 2022, 11:29 E.e.a. zal ook waarschijnlijk aan de interpretatie liggen van een betreffende ambtenaar.
Ach beetje burgerlijke ongehoorzaamheid :mrgreen: , zolang je niet zendt komt er geen enkele ambtenaar langs dus maakt het ook niet uit waar de mic ligt of PA uitgeschakeld is. Maar luisteren via een websdr is gratis.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#10 Bericht door PD7P »

Het is net wat Andre zegt....haal in huis wat je hebben wilt...luister naar wat je maar kunt ontvangen.
Zet een fatsoenlijke antenne neer en de wereld gaat voor je open...op luistergebied dan hé...
Wees wijs en blijf van de micro af en geen hond zal er over klagen en vragen wat je hebt staan.

Succes alvast met de studie, 73 Paul PD7P

kuls
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2017, 16:48
Locatie: Montfort ( Limburg )

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#11 Bericht door kuls »

Dank jullie allemaal voor de reacties tot nu toe . Ik hoop er nog vele te krijgen, ook op mijn andere vragen die zeker nog gaan komen ( zullen waarschijnlijk ook vele domme vragen tussen zitten ) . Zal eens op internet gaan rondneuzen voor een betaalbare zend/ontvanger aangezien mijn budget op dit moment niet zo groot is . Maar geduld is een schone zaak.

Ik ben voorzichtig begonnen met doornemen van de cursus voor N licentie die ik op internet heb gevonden om te kijken of ik er uberhaupt iets van snap

grtjs uit Montfort Paul

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#12 Bericht door on4ged »

Je kan natuurlijk ook op veilig spelen en een ontvanger aanschaffen, dan kan je geen problemen krijgen.
En goede (tweedehands) ontvangers zijn er nog steeds tegen zeer redelijke prijzen te vinden.

Ik heb hier bij mij een oude FRG-7 staan waar ik nog altijd enorm veel plezier aan beleef.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#13 Bericht door ON7RA »

Code: Selecteer alles

 Als me het luisteren bevalt dan ben ik van plan om ook een licentie te gaan halen. Alle tips zijn welkom aangezien ik niks fouts wil doen.

Eens googelen op RTL-SDR Dongle, misschien is dit een optie, voor je vele centen uit geeft aan een dure transceiver, waar je later spijt van krijgt als het allemaal niet is wat je er van verwacht had. Aan de andere kant kan een transceiver die toch al wat kost, je er wel toe aanzetten om door te zetten en je licentie te halen. En een tweedehands ontvanger zal je ook al een serieuze duit gaan kosten.
https://www.amazon.nl/Tuner-Receiver-Ra ... 092DKMC91/
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#14 Bericht door Rene - pg3r »


PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: wat mag ik hebben als luisteramateur

#15 Bericht door PE1RTC »

Ieder z'n meug, maar als ik als beginnend luisteraar zou kiezen voor een RTL stick of zou gaan luisteren op een websdr dan was de lol er gauw af.
Dat is natuurlijk persoonlijk maar juist het magische van het draaien aan een tuning knop, de meter zien uitslaan, het spelen met de apparatuur, dat maakt het zo leuk.
Waarom koop je geen goede tweedehands kortegolf transceiver?
Als het je niet bevalt verkoop je de set weer voor ongeveer dezelfde prijs.

Als je wat op het oog hebt kan ik je wel advies geven via pb.
Ben al enige jaren op de hoogte van de apparatuur en de prijzen.
Succes, Gert

Plaats reactie