Licentie vers van de pers

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Licentie vers van de pers

#1 Bericht door PA8L »

Vanmiddag kreeg ik bericht via email van de Stichting Radio-Examens dat ik geslaagd ben voor het F-examen en dat ik mijn call kon proberen te registreren. Onmiddellijk gedaan, met succes, en nu ga ik dus door het leven als PA8L. Meteen maar een verzoek op qrz.com ingediend om mijn luisternummer NL13919 om te zetten naar mijn call, zal nog wel even duren. Volgens het AT callbook is mijn call nog beschikbaar, dat zal ook wel wat tijd nemen voordat dat is bijgewerkt. Ik heb weinig last van geduld, dus het wachten totdat ik examen kon doen, duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid. Enfin, het feest kan beginnen!

Ik ben nu 67 jaar en ik ben eigenlijk al sinds mijn jongste jaren met radio en elektronica bezig geweest. Op mijn twaalfde begon dat pas echt goed toen ik een Philips EE doos kreeg en later nog de uitbreidingsdoos. Meteen een radio bouwen natuurlijk! Mijn droom was om mijn eigen spullen te kunnen ontwerpen en bouwen en dat is in de loop der jaren gelukt, mijn 0-2 MHz dubbelsuper ontvanger met synchrone demodulator staat als bewijs in mijn shack. Op de grond, want hij is lomp groot; ik ben niet erg handig in het bouwen, ik vind het eigenlijk veel leuker om te experimenteren. Verder nog een aantal voedingen, audio-versterkers, acculaders, meetapparatuur etc. gebouwd, met als laatste project een 13,8 V voeding voor de ELAD DUOr die tegelijkertijd een lood/gel accu kan opladen. Het gepriegel gaat me wel steeds moeilijker af, ik heb een jaar geleden voor het eerst één SMD-component verwerkt en dat hoop ik niet nog eens te hoeven doen.

Het F-examen dacht ik wel te gaan halen, dus vooruitlopend daarop had ik alvast een Yaesu FTDX10 gekocht en provisorisch een antenne opgehangen, een 2 x 17 m dipool, gemiddeld een meter of 4 boven de grond. Ontvangen doet hij goed genoeg en afstemmen lukt ook met een aparte antenne-tuner (MFJ-969), op de NanoVNA kon ik hem op een SWR beneden 1,1 krijgen op 80, 60, 40 en 20. De rest heb ik nog niet geprobeerd. Van verveling zal ik de komende dagen geen last hebben, denk ik zo.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Ad,

Van harte welkom op dit forum! Tevens gefeliciteerd met het behalen van je vergunning! Ik hoop je binnenkort te treffen op een van de lokale repeaters van Eindhoven (2, 70 of 23) de 70 repeater van de KAR of wellicht rechtstreeks. Ik woon in Aalst dus vlakbij.

Hebben we elkaar wellicht al eens een aantal keren getroffen bij de KAR in Bladel? Staat me iets van bij.

Veel plezier met deze mooie hobby!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#3 Bericht door PA8L »

Dag Rick,

Bedankt voor de welkomstwoorden en felicitatie! Ik denk dat je iemand anders voor ogen hebt want ik ben nog nooit in Bladel geweest. Ik kan nu nog niet op 2 m of 70 cm uitkomen, ik begin met HF. Ik ben wel van plan om een keer een simpel VHF setje te kopen om op 2 m uit te kunnen komen, met inderdaad het doel om in contact te komen met amateurs in de buurt. Zoveel te doen en te beleven...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Ad,

Veel succes met je call.

Licentie is tegenwoordig registratie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Licentie vers van de pers

#5 Bericht door PH7R »

Mooi 1 van de 97 F geslaagden :D dit jaar. Veel plezier en succes!
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#6 Bericht door PA0BAK »

Van harte gefliciteerd en natuurlijk ook van harte welkom :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Licentie vers van de pers

#7 Bericht door Rene - pg3r »

Mooi verhaal Ad. Gefeliciteerd met je licentie/zendmachtiging/registratie!

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Licentie vers van de pers

#8 Bericht door PA3OZB »

Top Ad,

Van harte gefeliciteerd met het behalen van het examen. Heel veel plezier met de hobby.
Je gaat je vast niet vervelen :D
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#9 Bericht door PA8L »

Dank allen.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#10 Bericht door PA3RIS »

Gefeliciteerd, goed gedaan! Veel plezier met deze mooie hobby.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Licentie vers van de pers

#11 Bericht door PA0KLS »

Ja Ad,

iets bouwen is leuk, maar iets ook mechanisch netjes afronden is iets heel anders. Ik heb dat diverse keren gemerkt, o.a. met mijn Antenne Tuner, zie het bericht daarover in de rubriek Zelfbouw. Het heeft meer dan 25 jaar geduurd voordat het ding echt af was, geverfd en beletterd en al. Dat is geen schande. Bovendien heb je dan meermaals plezier van de vorderingen.

Ik wens je veel plezier in deze intrigerende hobby. En zorg dat je in contact komt met de mede-amateurs in de regio.

73, Klaas KLS

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#12 Bericht door PA8L »

Dag Klaas, bedankt voor de bemoedigende woorden; gelukkig krijgt mijn ego geen deuk van mijn gepruts, ook als het weer eens niet meezit. En ja, ik ga zeker contact zoeken met mede-amateurs in de buurt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#13 Bericht door PA3DJS »

Welkom bij de corona-proof hobbyclub (op de corona-ontlading na dan als je met flink vermogen aan de gang gaat)!

Je website geeft mij aan dat je lekker bezig bent (bijv. die acculader in behuizing van hout). Ik doe zelf ook nog wel eens wat in hout, maar sta dan wel erg in de "wat als" modus, vanwege dat hout kan branden.

SMD verwerken kan een stuk makkelijker gaan met de juiste tools (goede soldeergereedschap, pincetten, arm-/handondersteuning, etc).

Heb je ergens een foto van de middengolf dubbelsuper met synchrone detector?

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#14 Bericht door PA8L »

Ik werk niet vaak met hout, veel vaker met plastic voedseldozen, al zal ik nu wel vaker naar metalen behuizingen overgaan om HF beter weg te houden van het inwendige. Voorlopig houd ik me verre van SMD-gepruts, ik wil er (nog) geen gereedschap voor aanschaffen.

Hier is een fotogalerij van mijn radio met alle schema's.

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Licentie vers van de pers

#15 Bericht door PA8L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 10 nov 2021, 18:27 Welkom Ad,

Veel succes met je call.

Licentie is tegenwoordig registratie.
Een paar dagen terug kreeg ik de papieren thuis van Agentschap Telecom, waaronder dit document:
20211127-001.jpg
Ik kan dus gewoon (blijven) zeggen dat ik een licentie of vergunning heb, niet alleen maar een registratie, want dat zegt minder vind ik. Beetje muggenzifterij moet ook kunnen op zijn tijd :wink: .

Plaats reactie