Welk type ferrietkernen nodig?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Welk type ferrietkernen nodig?

#1 Bericht door pe0alx »

Ben er niet 100% zeker van dat mijn vraag in dit forumgedeelte thuishoort, dus verplaats hem gerust als het nodig is.

Ik heb een IC7300 die verbonden is met een LDG Z100 autotuner en via een stuk coax zijn signaal loslaat op een endfed random wire antenne. Nu heb ik last van RFI (weet dat endfed random wires vragen is om RFI, maar kan nu niets anders kwijt op dak) in de shack en dat blijkt telkens wanneer ik bijvoorbeeld gebruik maak van FT8 op een van de HF-banden en een wattage of 20 of hoger, dat mijn pc zijn connectie met de 7300 kwijtraakt en dat zowel de CAT-interface als de ingebouwde audiokaart van de 7300 niet meer functioneert.

Hopelijk is dit op te lossen met een aantal ferrietkernen. Kan iemand aangeven welk type ik nodig heb en het liefst ook waar ik die kan kopen? Ik kom er nu niet helemaal uit.

Alvast bedankt.
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#2 Bericht door PE4WJ »

Heb je een "counterpoise" draadje aan de mantel van de coax op het punt waar je coax aansluit op de antennedraad? Of zit de coax mantel daar nergens op aangesloten?
De retourstroom moet namelijk ergens vandaan komen en als die via je coax mantel loopt dan veroorzaakt dat RFI (want dan straalt de mantel) zowel voor zenden als ontvangen. Dmv een common mode choke ("mantelstroomfilter") met ferrietkernen op de coax onderdruk je die stroom, maar dan moet je wel zorgen dat de stroom ergens anders kan lopen - bijvoorbeeld dmv zo'n stuk draad als counterpoise.

73,

Wouter Jan PE4WJ

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#3 Bericht door pe0alx »

Nee, er zit nog geen counterpoise aan de antenne. Ik had ook al een vermoeden dat dit toch echt nodig was. Er zit op de unun ook een aansluiting hiervoor, maar de fabrikant gaf aan dat een counterpoise niet nodig was.

Dan ga ik toch nog een keer het dak op. Mijn vraag is alleen nu nog, hoe lang zou zo'n counterpoise draad moeten zijn? De random wire is 16,2 meter lang. Niet erg lang, weet ik, maar veel meer kan ik op mijn dak niet kwijt en over de tuin heen spannen wordt niet gewaardeerd door mijn partner... :)
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#4 Bericht door pe0alx »

Nog een vraag: ik heb een common mode choke in mijn bezit, maar waar moet ik die plaatsen: bij de antenne of bij de zender? Ik hoor hier verschillende dingen over.
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#5 Bericht door PA0FRI »

pe0alx schreef: 24 sep 2021, 11:12 Nog een vraag: ik heb een common mode choke in mijn bezit, maar waar moet ik die plaatsen: bij de antenne of bij de zender? Ik hoor hier verschillende dingen over.
Bij de tuner tussen coaxkabel en tuner en verder zie de bijlage.
Bijlagen
Endfed3.GIF
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#6 Bericht door PE4WJ »

Er zit op de unun ook een aansluiting hiervoor, maar de fabrikant gaf aan dat een counterpoise niet nodig was.
tsja, dan gaat de fabrikant ervanuit dat je de coax hiervoor "misbruikt". Met een paar meter coax in een storingsarme omgeving (buiten in het veld bijvoorbeeld) werkt dat op zich prima, maar in de gemiddelde opstelling in een woonwijk en met de coax hoofdzakelijk binnen kan dit problemen geven.

73,

Wouter Jan PE4WJ

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#7 Bericht door ----- »

Andere optie, dikke aardkabel tussen 7300 en PC (bv gemaakt van dikke coax mantel) en dan de usb kabel zo vaak als je kan door een ferriet ring halen of om een staaf wikkelen, maakt niet wat voor ferriet, wat je hebt liggen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#8 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef: 24 sep 2021, 11:37
pe0alx schreef: 24 sep 2021, 11:12 Nog een vraag: ik heb een common mode choke in mijn bezit, maar waar moet ik die plaatsen: bij de antenne of bij de zender? Ik hoor hier verschillende dingen over.
Bij de tuner tussen coaxkabel en tuner en verder zie de bijlage.
Bijlagen
Endfed system.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#9 Bericht door pe0alx »

PE5TT schreef: 24 sep 2021, 15:32 Andere optie, dikke aardkabel tussen 7300 en PC (bv gemaakt van dikke coax mantel) en dan de usb kabel zo vaak als je kan door een ferriet ring halen of om een staaf wikkelen, maakt niet wat voor ferriet, wat je hebt liggen.
Ok, goed om te weten. Mogelijk dat ik eerst dit probeer; het dak opgaan is niet mijn favoriete bezigheid... :) Wat ik me dan nog wel afvraag, het probleem met dat de coax dat die straalt bij het zenden speelt dan dus nog steeds als er geen counterpoise aanwezig is? Heeft dat ook nog gevolg voor ontvangst (extra noise bijvoorbeeld)?

73,
Alexander PE0ALX
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#10 Bericht door pa0ejh »

Veel antwoorden, maar niet op de vraag "welke Ferrietkern gebruik je voor een mantelstroom Filter "
43 Materiaal wordt veel gebruikt, nu is er 31 materiaal dat nog beter werkt, in ieder geval geen Bosje Coax en geen Riool Choke.

Ik ken je situatie niet, zit je dicht onder de Antenne, dan kan het nog directe instraling zijn, je gebruikt een 1 op 9 Unun
daar is meestal een Counterpoise bij nodig, als je Coax lang is, dan zou de Choke buiten kunnen plaatsen, voor dat je de de Woning in gaat, anders direct onder de Unun, en een Counterpoise gebruiken....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Jomosoft
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 apr 2021, 12:59
Roepletters: PE1AZX

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#11 Bericht door Jomosoft »

Antenne-wise zit ik ongeveer in dezelfde situatie. Ofschoon de fabrikant adviseert om het choke filter niet te dicht bij de ununte plaatsen, heb ik uiteindelijk beide bakjes rechtstreeks aan elkaar gekoppeld. Vervolgens een counterpoise draadje met een slangeklem aan de coaxconnector van de unun. De lengte hiervan heb ik zo kort mogelijk gehouden omdat deze binnenshuis ligt en daar misschien ook gaat stralen. Met een nanovna ter controle was een kort draadje van zo’n anderhalve meter voldoende. Op mijn xiegu g90 met 20 w output heb ik goede swr’s en werk ik met ft8 de hele wereld. Helaas is het me niet gelukt om alle rfi weg te werken. Op 40 m wil mijn wifi router nog wel eens op tilt gaan.

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#12 Bericht door PG0M »

Heb je tussen de 7300 en PC een goede usb-kabel ?
Dus een afgeschermde kabel met ferriet ?
Dat hielp bij mij ook om rfi-problemen op de pc te verhelpen.
73, Marcel - PG0M

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welk type ferrietkernen nodig?

#13 Bericht door PA1GVZ »

Een USB isolator loste bij mij deze problemen op. Zie dit draadje:
https://www.zendamateur.com/viewtopic. ... or#p228033

Plaats reactie