QRO of barefoot?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

QRO of barefoot?

#1 Bericht door pe1rdp »

Sinds een jaartje ben ik weer begonnen met CW en het leren ervan gaat met vallen en opstaan.
In LCWO ben ik nu bezig net callsigns op 25wpm en een standaard qso rond 20wpm lukt me ook al vrij aardig.

Wat ik kan ontvangen kan ik meestal ook wel werken. De transceiver is een FTdx5000MP die 200 watt levert. De antenne een 2 elements mosley mini32A antenne waar ik zeer tevreden mee ben. Een grotere antenne kan ik niet plaatsen.

Echter in contesten, pile-ups en ook andere verre stations, kom ik soms net wat vermogen te kort. Daarom wil ik voor deze gevallen een PA aanschaffen. De antenne kan tot 500 watt CW aan dus dat is tevens mijn limit qua vermogen.

Toch zit ik nog met enkele vragen:

1. Zou het verschil tussen 200w en 500w merkbaar zijn? Theoretisch een halve s-punt maar wat doet de praktijk?

2. Welke PA? Een moderne SSPA of een buizen? Op 2m (en 70cm) heb ik beide gehad. De SSPA hadden duidelijk voordelen maar de antennes zijn hier altijd wel resonant. Op 2m had ik een antenne eens vergeten aan te sluiten en begon cq EME te roepen. Pas na enkele sequences kwam ik erachter dat de TX lijn niet was aangesloten. De GS35B had dit wonderbaarlijk overleefd.
De reviews van bijv een acom 600s of 700s laten zien dat de "onverwoestbare" freescale fet's toch wel defect gaan. Een buis zoals een GU74B zal langer overleven. Maar hoe lang zijn deze buizen nog leverbaar? Worden deze nog gemaakt of zijn we nu bezig met het opmaken van de NOS voorraad?

3. Uitgaande van de reviews zou mijn voorkeur uitgaan naar een ACOM PA. Een 1010 heeft voldoende vermogen, is kleiner en een stuk goedkoper. Weliswaar geen 6m maar hiervoor is de 200w barefoot ruimschoots voldoende. Heeft een ACOM 1000 meerwaarde? Betere beveiligingen? In elk geval zijn meer parameters uit te lezen.

Wie heeft ervaring hiermee en kan me van advies voorzien?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: QRO of barefoot?

#2 Bericht door ----- »

pe1rdp schreef: 26 aug 2021, 12:32mosley mini32A De antenne kan tot 500 watt CW
Let op dat het niet eindtrap input vermogen is, er zijn antenne fabrikant dit dat truukje gebruiken om het beter te laten klinken.

Een moderne eindtrap is toch beschermd tegen hoge SWR een seconde zenden voordat de beveiliging inspringt overleeft de freescale FET wel.
Ik heb zelf een JumaPA1000 Dat is 1000W en is 3.5Kg zwaar incl voeding, en het mooie is dat hij ook met hoge SWR kan zenden als het gereflecteerde vermogen
< 250W is.

Ik gebruik m nooit boven de 400W , maar mocht ik op expeditie gaan heb ik 1KW in 3.5Kg en met 10w sturing (KX3 1Kg) een zeer portable QRO station

Of het verschil tussen 200W en 500W groot hmm.... denk t niet

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#3 Bericht door pe1rdp »

Wow Marcel!

Wat een schitterende SSPA is die Juma PA 1000. Enorm compact en licht. Alles in 1 doosje. Ideaal voor expedities.
En de prijs? Ja het is veel geld maar de PA is niet extreem duur.

Om het verschil tussen 200 en 500W te simuleren heb ik FT8 gebruikt. Via PSKreporter zie je de actuele rapporten in dB's onder een bepaald niveau.
De manual schrijft dat FT8 mogelijk is tot zo'n -20dB en als ik de de rapporten tussen -17 en -20 erbij neem, dan zijn er dit behoorlijk veel.

Het verschil tussen 200 en 500watt is zo'n 3 tot 4dB. De stations die me nu met bijvoorbeeld -18dB ontvangen (met 200watt TX , ja ik weet, dat ik enorm veel voor een "weaksignal mode") zou ik met 100 watt niet kunnen werken omdat hun rapport dan theoretisch -21dB zou worden. En dat is onder de -20dB threshold. Nu zal de grens niet zo scherp zijn maar het zegt wel iets over het verschil in 3-4dB extra vermogen.

Het verschil is toch groter dan ik zelf dacht.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#4 Bericht door pa3a »

Ik gebruik al jaren een kpa500.
Mooi in de buurt van de NL legal limit.
Het helpt je vaak net over de rand bij overschakelen van 100W naar 500W.

Wat betreft de weak signal kreet, weak signal ontvangst is iets heel anders dan laag vermogen zenden. Dus een kW kan nog steeds ergens een weak signal geven.
😃
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#5 Bericht door PD2R »

Zeker tijdens het contesten en pile-ups ga je dat extra vermogen volgens mij wel merken. Het verschil tussen er gelijk uitgepikt worden of pas na de 10e keer zit hem vaak in een paar dB. Dat gezegd hebbende, operator skills zijn zo nodig nog belangrijker. Je timing is belangrijk en niet precies zero beat gaan seinen met alle anderen. En tijdens het contesten moet je gewoon de regel van twee eens proberen. Wanneer je na twee keer aanroepen er niet uitgepikt wordt, gewoon verder draaien. Een contest log programma zet het station in de bandmap zodat je het 10 minuten later nog eens kunt proberen. Niet zelden werk je ze dan na slechts één keer aanroepen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#6 Bericht door pe1rdp »

De eerste vraag lijkt nu wel beantwoord. Het verschil zal marginaal zijn maar wel merkbaar.
Ook vraag 2 (SSPA vs Tube) is al aan de orde geweest.
Iedereen dank voor de antwoorden.

En is er nog iemand actief die me kan adviseren met vraag 3?

2. Acom 1000 vs 1010? Is er naast vermogen en 6m nog een wezelijk verschil? Andere adviezen qua merken of types zijn ook van harte welkom.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#7 Bericht door PD2R »

De 1010 gebruikt dezelfde buis. Als het niet hebben van 6 meter voor jou geen issue is dan zou ik die paar honderd euro lekker in mijn zak houden en de 1010 kiezen. Voor zover ik heb kunnen ontdekken wordt de GU74B niet meer gemaakt en is het allemaal NOS, al zijn er wel nieuwere en oudere modellen in omloop.
Ik heb hier nog een reserve buis voor mijn 1000 voor het geval het ooit nodig mocht zijn. Maar aangezien de 1000 zo weinig gebruikt wordt zal dat hopelijk nog een hele poos duren.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#8 Bericht door PA3DAT »

Die 200W is een mooi vermogen. Zelf heb ik een 600W buizeneindtrap, die ik zelden/vrijwel nooit gebruik (alleen Jota en contesten buiten de deur).
Toevallig deze week wél gebruikt, in een vakantieronde op 80m (PA > OZ).
Met 400W output was ik de sterkste van het groepje.

De volgende ochtend kwam mijn bejaarde buurman mijn hulp inroepen. Hij kreeg niet het gewenste beeld op zijn TV. Bleek dat de input verkeerd stond.
Ook klaagde hij dat ie weer problemen had met zijn KPN-abonnement, Digitenne. De avond ervoor had ie gekeken naar een voetbalwedstrijd, maar rond de tijd van mijn ronde bevroor regelmatig het beeld op zijn TV...

Mijn FD4 eindigt aan de nok van het huis van deze buurman, het is een geweldige buurman! Hij heeft niet alleen geholpen bij mijn nieuwe badkamer, bij het inbouwen van mijn campertje, zelfs mijn mast heeft hij helpen opbouwen...
Ik denk dat ik mijn eindtrap voorlopig maar niet meer gebruik! Die 100W die ik bijna altijd gebruik is óók mooi! En met CW kan het zelfs nog met minder. :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#9 Bericht door PA0FRI »

Bij verkeer over een langere afstand heeft men te maken met “dx versterking”. Dat wil zeggen de theoretische versterking van een PA blijkt dan in de praktijk groter te zijn.
Verder heb ik al een paar jaar een ACOM 600S dat voornamelijk gebruikt wordt om baluns, antennes, coaxkabels, antennetuners etc. te testen. Daarbij maak ik ondanks mijn ervaring met PA’s nog regelmatig fouten zoals geen belasting, teveel sturing, verkeerde band of antenne en slechte SWR. Tot mijn verbazing heeft de interne bescherming zodanig gereageerd dat de PA nog steeds heel is. De slechte roep die gemeld wordt is niet mijn ervaring.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#10 Bericht door PA3DJS »

Over vermogen

Propagatie op HF varieert heel sterk (als functie van tijd en plaats). Die +4 dB zal wat schelen, maar niet zoveel dat je door significant meer pile-ups heen komt (vergeleken met je 200W).

Een PA kan wel handig zijn als je vindt dat je TRX wat aan de hete kant wordt.

Over je FT8 experiment
Je zou "moeten" kijken naar hoe vaak je per maand een verbinding kunt maken met 200W en met 500W (of lager vermogen, maar wel met gelijke verhoudingen). De kans neemt toe, maar ik vermoed minder dan dat je hoopt.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#11 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef: 27 aug 2021, 11:32 Bij verkeer over een langere afstand heeft men te maken met “dx versterking”. Dat wil zeggen de theoretische versterking van een PA blijkt dan in de praktijk groter te zijn.
Verder heb ik al een paar jaar een ACOM 600S dat voornamelijk gebruikt wordt om baluns, antennes, coaxkabels, antennetuners etc. te testen. Daarbij maak ik ondanks mijn ervaring met PA’s nog regelmatig fouten zoals geen belasting, teveel sturing, verkeerde band of antenne en slechte SWR. Tot mijn verbazing heeft de interne bescherming zodanig gereageerd dat de PA nog steeds heel is. De slechte roep die gemeld wordt is niet mijn ervaring.
Met de ACOM 600S heb ik geen ervaring maar ik vervang toch nogal eens een dual-mosfet in een SSPA.
Vorige week nog een MRFX1K80H ( 1,8 kW mosfet) vervangen in een bekend merk SSPA .
Ja, ze gaan wel stuk die onverwoestbare mosfets.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#12 Bericht door pe1rdp »

Iedereen dank voor alle reacties.

De 4dB meer vermogen zal de kans op een geslaagd QSO inderdaad wel wat doen toenemen maar de kans op storing op apparatuur van jezelf of anderen wordt ook telkens groter. Een PA kan heel leuk zijn maar je moet hem dan wel kunnen gebruiken.
En ach, een DX station werken is leuk maar het eindigt uiteindelijk in een vinkje in LoTW. Een QSO is geen must en met barefoot is de voldoening leuker. Het gebrek aan voldoening deed mij ook wegjagen van FT8 en (weer) beginnen aan CW. Maar dat is hier off topic.

Ik moet er nog eens goed over nadenken. Nogmaals dank.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: QRO of barefoot?

#13 Bericht door pe1rdp »

Vandaag een paar uurtjes vrij, de kinderen naar school en de to-do list van de YL afgevinkt.
Dus even tijd voor een paar radio experimenten.
Dit maal het verschil in RF niveau's bepalen.

We hebben vele webSDRs in de wereld en ik ben op diverse banden mijn signalen gaan terugluisteren. Zowel op een paar km afstand als aan de andere kant van de wereld waar mijn cw signaal nog net hoorbaar is.
In eerste instantie met 200W standaard uit de FTdx5000MP. Vervolgens het vermogen terug gaan draaien. Tussen 100 en 200 Watt is zo af en toe wel wat verschil te merken maar de QSB is vele malen groter dan die 3dB extra vermogen. Het verschil wordt pas echt merkbaar als ik het vermogen terug draai naar zo'n 20 a 25 Watt.

Dit komt inderdaad overeen met de resultaten van de volgende youtuber:
https://www.youtube.com/watch?v=8vXoH2yj7uM&t=232s

Mijn voorlopige conclusie: die 3dB die me een PA zou brengen, zal in de praktijk nauwelijks verschil uitmaken. Zo'n PA staat staat misschien wel heel stoer in je shack maar zo'n glimmende ACOM 1000 kost ook zo'n 3k. Da's toch 1000 euro per dB.

Oh ja, ik merkte wel verschil op LFI niveau. Met 200 Watt had ik veel meer eerder en meer last van instraling op de cheapo PC speakers. Met 400-500 Watt zal dit nog meer zijn. Mogelijk ook bij de buren waar ik nu nog totaal geen klachten van heb ontvangen.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie