gedateerde HF-transceivers

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

gedateerde HF-transceivers

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Zoals reeds bekend bestaan er aan deze kant verhuisplannen.
Hoewel concreet nu nog niets bekend is betreffende een nieuwe QTH, betaalbaar woningaanbod is buitengewoon schaars :( , is het voor mij inmiddels wel duidelijk geworden dat mijn activiteiten met amateurradio beperkt zal blijven. Er zijn belangrijkere zaken in het leven :)

Nu vraag ik me af of er wel interesse zou bestaan in behoorlijk gedateerde transceivers uit mijn posting in bovenstaande link.
En dan heb ik het onder andere over een FT-7/FT-7B incl. FP-12
Deze transceivers verkeren vanzelfsprekend niet meer in nieuwstaat, maar zien er aanvaardbaar uit.
Ik kan ze natuurlijk gewoon in de verhuisdozen laten zitten en meesjouwen naar het nieuwe QTH, maar als er serieuze interesse voor blijkt te bestaan dan kan ik gaan overdenken om ze in de verkooprubriek van dit forum te zetten.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: gedateerde HF-transceivers

#2 Bericht door Thijzer »

Ik heb ooit de FT-7 omgebouwd naar een FT-7d:

https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=22360

Een leuk project dat voor een paar tientjes voor de doet-'t-zelvert gemaakt kan worden. Dus misschien is het wel een leuke aanzet voor een nieuw project? Ik weet dat je daarmee geen ruimte creëert maar toch...

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: gedateerde HF-transceivers

#3 Bericht door PA3JVA »

Als de FT7B en FP12 nog in originele staat zijn heb ik wel interesse. Ooit de hele lijn gehad (incl de counter) maar deze toen verkocht.

Achteraf gezien toen niet moeten doen.

Joop

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: gedateerde HF-transceivers

#4 Bericht door EA5JEX »

Niet verkopen, tranceivers zijn nooit out dated, daar ga je spijt van krijgen!

Kees

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#5 Bericht door PA0FRI »

EA5JEX schreef: 23 jul 2021, 10:52Niet verkopen, tranceivers zijn nooit out dated, daar ga je spijt van krijgen!Kees
Inderdaad niet verkopen, tenzij je de €100-€150 die je ervoor terugkrijgt nodig hebt. Ze zijn als een tank gebouwd. Bij mijn missie in Libanon gewoon in de plunjezak meegegaan en ook zonder schade teruggekeerd. Ondanks het vele gesjouw met de bagage. Ideaal voor gebruik met accu's, want bij ontvangst verbruiken zij 90% minder energie dan een moderne set. Zo'n rustige ontvanger kom je bijna niet meer tegen. Haal de antenne er af en draai het volume op maximum, doe hetzelfde met een moderne set en vergelijk.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA3JVA schreef:Als de FT7B en FP12 nog in originele staat zijn heb ik wel interesse. Ooit de hele lijn gehad (incl de counter) maar deze toen verkocht.

Joop
De FT7B is de sommerkampversie en de counter is dat ook. De FP12 is de Yaesu versie. Alles afkomstig van een radiozendamateur die noodgedwongen daar afstand van moest doen wegens verhuizing naar een kamer in een verpleeghuis. Voor zover mij bekend (heb geen HF-antenne's) is het spul werkend en werd door die OM voornamelijk meegezeuld naar vakantiebestemmingen.
PA0FRI schreef: 23 jul 2021, 11:23
EA5JEX schreef: 23 jul 2021, 10:52Niet verkopen, tranceivers zijn nooit out dated, daar ga je spijt van krijgen! Kees
Inderdaad niet verkopen, tenzij je de €100-€150 die je ervoor terugkrijgt nodig hebt. Ze zijn als een tank gebouwd.
Het gaat mij niet om geld, maar wel leuk om te weten wat het nog waard is :D

Zoals in mijn startpost opgemerkt, ik doe er niets mee en het zit al in verhuisdozen. En ik kan het natuurlijk gewoon meenemen en dan blijft het waarschijnlijk in de verhuisdozen zitten. Er is vast wel een betere bestemming te vinden dan in dozen in de berging.
Dit topic heeft enkel als doel om de belangstelling peilen of er nog interesse ervoor zou bestaan.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: gedateerde HF-transceivers

#7 Bericht door PA3JVA »

Zo had ik hem ook. De FT7B en counter Sommerkamp en de FP12 Yaesu.
Het is maar een label maar wel grappig.
Ik zal hem ook niet dagelijks gebruiken. Ben niet heel actief op Hf.
Had hem destijds naast een Patcomm PC16000 staan. Ontvangst veel rustiger dan de Patcomm. Alleen met een pile up is het allemaal wat minder.

Wat is het waard?? Wat de gek er voor geeft is het meestal met dat oudere spul.
Had je zelf een idee??

Joop

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#8 Bericht door PA2REH »

Inderdaad wat een gek (lees: verzamelaar) ervoor geeft. Heb zelf ook een FT7B van Sommerkamp. Ook wel getwijfeld om m weg te doen en beetje gevolgd wat het dan zou opbrengen. Kom je toch al in de buurt van 300 euro. FT7B (niet de FT7). Maar ik doe m voorlopig niet weg. Zoals eerder aangegeven, zeer robuust, kan alles zelf repareren, mooi opgebouwd en gewoon een ontzettend leuk apparaat. Zit hier ook in doos. Slecht voor de elco's en zo, maar dat zien we wel over een paar jaar of zo als de spanning er weer opgaat hihi.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik vind € 300 erg veel geld voor een FT7B. Ik heb hier een FT-857, álle HF-banden 100W plus 2m/70cm allmode. Daarvan schat ik de waarde op zo'n € 300. Zelf heb ik er (meer dan 10 jaar geleden) nieuw € 695 voor neergeteld. Maar ik hoef 'm nog niet kwijt: hij zit vast ingebouwd in de camper als VHF/UHF mobielsetje...

Ik kocht zelf een FT7B voor € 150, een jaar of 5 geleden, als cadeautje voor mijn xyl :D . Zij was érg gesteld op onze FT7B begin jaren '80, toen ze haar call PA3DWK haalde. Uiteindelijk deed ze er niets mee en heb ik 'm ook weer verkocht.

Maar misschien worden die FT7's in de loop der jaren wel méér waard :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: gedateerde HF-transceivers

#10 Bericht door Thijzer »

De FT-7 die ik ooit voor een habbekrats kocht had een VFO dat vreemd deed. Ik heb nooit geweten wat de oorzaak precies was want toen ik zag hoe groot dat VFO was, vergeleken met die kleine set, zag ik meteen opportunities voor een bouwproject.

Hij ontvangt inderdaad prima en ik heb met 10W ook al menig QSO gemaakt. En was het VFO niet slecht geweest dan had ik 'm denk ik nooit omgebouwd. Want hoewel het werken met zo'n set iets spartaanser is dan met een full-option moderne SDR transceiver, is de lol uiteindelijk groter wanneer je iemand eraan krijgt.

Geen wonder dat die dingen niet zo vaak worden aangeboden, ik denk dat die bij de meeste amateurs uit nostalgie op de plank blijven staan. En waarom ook niet?

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#11 Bericht door PA2REH »

Ik vond het ook een hoop geld (was op eBay). Overigens het ziet er leuk uit de FT7D. Ga je dit misschien nog ergens publiceren?
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: gedateerde HF-transceivers

#12 Bericht door EA5JEX »

Als je er echt niets mee gaat doen, zou ik hem aan een startende jonge zendamateur geven.

Kees

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: gedateerde HF-transceivers

#13 Bericht door pc1mb »

De prijs die ooit een gek ervoor gegeven heeft, is niet hetzelfde als wat het waard is. Tuurlijk is nostalgie leuk en sommige oudere sets robuust. Maar ook óud! Zet ze tien jaar op zolder en de helft doet het niet meer. Elco's, tantaaltjes enz.

En oude spullen die toch alleen maar in een doos staan als je op de nieuwe QTH geen antenne kwijtkan of mag? Weg ermee.

Bezit is last. Je sleept het maar achter je aan en je hebt er niks aan. En je hebt kans dat je nabestaanden t.z.t. de hele zooi naar een ontruimer doen als ze geen zin of tijd hebben om het allemaal uit te sorteren... Dan kun je er beter zelf een nieuwe bestemming voor zoeken toch?

Wil je toch ooit weer actief worden, dan kun je dán weer iets uitkiezen wat direct werkt én goed geschikt is voor wat je er dán mee wilt. Ipv min of meer gebonden te zijn aan je eigen keuzes van dertig jaar terug...
Laatst gewijzigd door pc1mb op 24 jul 2021, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: gedateerde HF-transceivers

#14 Bericht door pc1mb »

EA5JEX schreef: 24 jul 2021, 10:01 Als je er echt niets mee gaat doen, zou ik hem aan een startende jonge zendamateur geven.
Weggeven zou ik dan weer niet zomaar doen, tenzij je zeker weet dat het op (nostalgische) waarde geschat wordt. Anders kan de set een kort leven beschoren zijn daarna.

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef: 24 jul 2021, 08:12Geen wonder dat die dingen niet zo vaak worden aangeboden, ik denk dat die bij de meeste amateurs uit nostalgie op de plank blijven staan. En waarom ook niet?
Klopt. Vaak gepaard gaande met opmerkingen als dat was mijn eerste HF-transceiver :) Spijt dat ik 'm destijds weggedaan heb.

Voor zover mij bekend hebben we hier in Nederland geen museum voor amateurradio. Er is wel een CB-museum en een scannermuseum, maar meer is er niet.
Radiomuseum en museum voor communicatie zijn door "Beeld en Geluid" uit Hilversum overgenomen en maken sindsdien deel uit van "Beeld en Geluid" collectie.

Plaats reactie