Goedkoop schuifmastje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Goedkoop schuifmastje

#31 Bericht door PA4WK »

M
ja duidelijk, dat gaat 'm niet worden.
Maar toch een leuk mastje voor niet te veel geld
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Goedkoop schuifmastje

#32 Bericht door PD2EW »

Heb hem hier ook... en er zijn kunststof draaikoppelingen (zo lijkt het) tussen de buizen onderling.
Als die eenmaal met een twist zijn aangedraaid, dan is er wel een meetbare galvanische verbinding tussen de buizen onderling.
Hoe 'stevig' of die is, dat kan ik niet beoordelen omdat ik niet in de koppeling kan kijken.

Je schuift eerst de topbuis uit en draait die buis zelf vast in een soort van plastic knelverbinding (of hoe dat ook moge heten).
Daarna schuif je het volgende deel uit en draait dat ook weer vast in een knelverbinding. Je draait dus de uit te schuiven buis met de klok mee, ten opzichte van de buis die eronder zit.
Als het geheel op lengte is, dan is er op het totaal ook wel wat speling, door die 5 koppelingen. Bij mij lijkt het ook een beetje wankel te zijn als de buizen allemaal volledig zijn uitgeschoven.

De topbuis is iets van 28 mm in doorsnede en ik ga er een buis omheen schuiven, waar ik mijn x-50 dan op vast ga maken.
De basisbuis is bij mij ongeveer van dezelfde dikte als de tegelvoeten die ik al gebruik, dus daar moet ik nog iets op vinden.

Voor gebruik bij de scouting is het een prima uitkomst en een mooie low-budget oplossing, maar een grote last zou ik er zelf niet in durven hangen.
Het geheel wordt ook wat wankel, door alle onderlinge knelverbindingen. Hoe zich dat in de toekomst gaat houden en onder mindere weersomstandigheden, dat weet ik niet.

Het is niet eerlijk om er mee te vergelijken, maar wij hebben een dikwandige telescopische 5 delige aluminium uitschuifmast in gebruik, die in totaal 9 meter lang is.
Dat is 'different koek'... maar voor het geld is dit uitschuifmastje zeer zeker niet slecht.
Bij mij vervangt het de 4 groene epoxy leger camouflagenetstokken, die overigens ook ook van een kleine diameter zijn en prima hun taak vervullen.

De Duitse vlag gaat in het magazijn.. voor het geval er weer eens een voetbalwedstrijd is waarbij ik partij moet kiezen... :lol:
.

pa11605
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2020, 09:56

Re: Goedkoop schuifmastje

#33 Bericht door pa11605 »

Ik heb deze mastje nu meer dan een week , en perfect :D , Bij deze mastje is er een groene pvc buis bij geleverd voor in de grond te plaatsen , Ik heb een parasolvoet en daarin staat de mastje nu { eerst de groene pvc buis in de buis van de parasolvoet geschoven en daarna de mastje erin ,als een huis staat ie nu 8) , Daarna had ik litze koperdraad om de buis van de mastje gedraaid, en daarna een MLB rf System aan de litze koperdraad gemonteerd en met Coax RG213u { 25 meter } naar binnen , De hele week is er Es Propagatie dus ik kon mooi ff testen tussen 25 Mhz en 50 Mhz , Ik kan gelijk zeggen dat deze mastje zeer goed ontvangt in 11 meter en 10 meter en auto snelwegen in Frankrijk 35 Mhz t/m 36 Mhz { auto telefoons} , Aantal Radar signalen in 31 Mhz ,32Mhz enz.. , en 6 meter ook prima :D , 8 meter S55ZMS 40.670 Mhz Baken ook gehoord uit Slovenie , Uiteraad ook ff op Korte Golf gekeken en middengolf piraten ontvangen op 1.620Khz en 1.623 Khz enz.. , ook zeer goed! , en op 25 Meter band 11.175 Khz U.S.Air Force kwam ook heel hard door , 20 Meter band ook heel goed , Ik zou zeggen probeer het! , het is een heel goedkope Antenne :D ,
grt jan

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Goedkoop schuifmastje

#34 Bericht door pa1bvm »

ga hem gebruiken als ondersteuning voor draad antenne ..ik moet toch ook eens iets op HF gaan doen ..
maar eerst een auto was borstel eraan ( duct-tape ) en de tuinslang .. dan de zonne panelen even poetsen ..

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Goedkoop schuifmastje

#35 Bericht door Thijzer »

Mastje gisteren gekregen en aangenaam verrast: lichtgewicht en klein formaat ingeschoven. Ik heb 'm in de grondboor voor de parasol gezet en uitgeschoven en voor een rondstraler is 'ie stevig zat. Net genoeg hoogte voor een stuk beter bereik. Een hark zou ik er niet in durven hangen want ik weet niet welk gewicht die knelkoppelingen kunnen verdragen.

Nu nog een toepassing vinden voor die spuuglelijke vlag die erbij zat...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Goedkoop schuifmastje

#36 Bericht door PE2AAB »

Thijzer schreef: 01 jun 2021, 07:56 ...Nu nog een toepassing vinden voor die spuuglelijke vlag die erbij zat...
:D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Goedkoop schuifmastje

#37 Bericht door pa1bvm »

ik dacht aan zo iets voor 6 meter .. zal wel niet helemaal" super" gaan door de aluminium mast ..
dat geeft vast wat verstoring .. maar zal niet veel uitmaken bij e-skip ..


https://www.la2pj.net/software/hentenna.htm

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Goedkoop schuifmastje

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

jan vhf schreef: 31 mei 2021, 22:34 Ik zou zeggen probeer het! , het is een heel goedkope Antenne :D ,
grt jan
Het gaat toch om een mastje? :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa11605
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2020, 09:56

Re: Goedkoop schuifmastje

#39 Bericht door pa11605 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 01 jun 2021, 11:49 Het gaat toch om een mastje? :wink:
:lol:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Goedkoop schuifmastje

#40 Bericht door PA0FRI »

PA4WK schreef: 25 mei 2021, 13:54 Bij Bol.com nog goedkoper.
Heb het inmiddels ook, lengte Alu uitgeschoven is 5.57 m.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Goedkoop schuifmastje

#41 Bericht door PA3OZB »

PA4WK schreef: 25 mei 2021, 13:54 Bij Bol.com nog goedkoper.
https://www.bol.com/nl/p/deuba-vlaggenm ... _JEALw_wcB
Hij kan nog goedkoper en dan heb je die gekke vlag er ook niet bij:
https://www.bol.com/nl/p/uitschuifbare- ... oductImage
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Goedkoop schuifmastje

#42 Bericht door pc1mb »

Wel "iets" kleiner...

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Goedkoop schuifmastje

#43 Bericht door PA0FRI »

pc1mb schreef: 04 jun 2021, 08:26 Wel "iets" kleiner...
Inderdaad 120 cm "hoog"!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PB0P
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2005, 11:04
Roepletters: PB0P
Locatie: Bladel

Re: Goedkoop schuifmastje

#44 Bericht door PB0P »

Hoe lang is het mastje ingeschoven?
Qrming since 1984

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Goedkoop schuifmastje

#45 Bericht door PD2EW »

Het antwoord stond er al: ingeschoven heeft het geheel de lengte van 4 gewone stoeptegels naast elkaar (1.20m dus).
Denk er wel aan dat de draaikoppelingen van hard plastic zijn, gooi dit mastje dus niet zomaar 'effe' ergens neer als je hem niet gebruikt.
En áls die koppeling tóch breekt, dan is de klemfunctie ook weg.

Over blijft dan een iets korter mastje, bij het in de lengte inslijpen van de buizen en het gebruik van slangklemmen... :)
Als ik tijd heb, zal ik een foto maken... ben er best wel blij mee. :D (dank voor de tip!)

Plaats reactie