Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#1 Bericht door PE1PQX »

Om de hobby (voor mij in ieder geval) meer te activeren had ik het in een ander topic al eens genoemd om met een FT-818 wat meer veldwerk te doen.
Daarbij zit ik ook te denken om met een zonnepaneel, een lood-zuur-accu (met een accu-laad-apparaat) een soort communicatie/hobby koffer te maken.
Een koffer waar de accu-lader, accu, FT-818, coax, ATU en een end-fed (en eventueel een 2m/70cm arrow antenne) in moeten passen en het zonnepaneel op de deksel en zo 'voor het grijpen' klaar hebben staan.

Nu heb ik op de site van Tinyelectronics een betaalbaar zonnepaneel gezien van 18Volt, 560mA (https://www.tinytronics.nl/shop/nl/voed ... 0x240x18mm)
Ik ga eerst met 1 paneel experimenteren, om zo (met accu-laad-apparaat) op 12Volt uit te komen gezamenlijk met die lood-zuur-accu om een leuke duurzamere voedingsbron te creëren.
Als dit werkt en mogelijk blijkt dat ik kwa vermogen (dus de te leveren stroom uit het paneel) toch te laag blijkt, heb ik een vraag: kan ik straffeloos 2 van deze panelen parallel schakelen of is het best-practice om daar per paneel een stevige diode in serie er bij te zetten om spanningsverschillen op te vangen?
De stroom die de FT-818 trekt is op zich niet zo heel erg groot, nog geen 2A bij 'high-power'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#2 Bericht door Ton_O_E »

zonnepanelen mogen parallel geschakeld worden.
De stroom de aangegeven wordt is bij de meest ideale omstandigheden.
op https://www.solaraqua.nl/ vind je veel informatie en materiaal voor 12V toepasingen
Ik heb 56Ah aan accu's (8x7Ah parallel) met twee panelen van 50W parallel via een laad-regelaar. Dat gaat best goed.
Waar je op moet letten, is dat gel-accu's stuk gaan als ze te ver leeg raken. Ook als je ze niet gebruikt gaan ze leeg.
Als je de set een paar maanden niet gebruikt, moet je zorgen dat het paneeltje nog wel wat zon opvangt
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#3 Bericht door pc1mb »

Diode is indd niet nodig. Zelfs met een beetje schaduw ontlopen de klemspanningen elkaar niet genoeg om een serieuze stroom in de verkeerde richting te laten lopen door het "slechte" paneel. Dat gebeurt alleen als een paneel echt stuk is.

Dat gaat vooral spectaculair mis als je er geen 2 maar een groter aantal parallel hebt staan. Dan kan de opbrengst van alle goeie panelen SAMEN het slechte paneel spectaculair oproken. Maar dat is bij 2 panelen dus niet aan de orde.

Artikeltje van SMA: https://www.sma-italia.com/fileadmin/co ... 083010.pdf

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#4 Bericht door PE1PQX »

Het is maar een bescheiden bouwsel voor een kleine velddagje. Ik ga eerst met 1 paneel testen om te zien of het idee werken kan.
Omdat iedere paneel zijn eigen toleranties heeft zal de spanning altijd wel wat kunnen afwijken, en om de panelen voor elkaar te beschermen dacht ik aan zo'n serie-diode (1N4007 of 1N5401 of zo). Een dergelijke constructie zie je ook wel bij voedingen die parallel geschakeld worden.

Maar 'stomweg' parallel schakelen is niet schadelijk voor de panelen onderling?

Edit: met het tikken van dit verhaaltje kwam de uitleg van pc1mb in beeld. Dank!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#5 Bericht door PA2EFR »

Er zit een protectiediode in het paneel ingebouwd, staat erbij. :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#6 Bericht door PE2AAB »

Eens; ze zijn belachelijk duur maar in de US gebruiken ze voor SOTA etc vaak rollable PV panels. Sommigen hebben zelfs een ingebouwde chargeunit en batterij/power bank.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.powerfilmsolar.com/products ... olar-panel

Afbeelding
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#7 Bericht door pc1mb »

PA2EFR schreef: 04 mei 2021, 12:30 Er zit een protectiediode in het paneel ingebouwd, staat erbij. :wink:
Ingebouwde diodes zijn gemiddeld bestemd voor serieschakeling en staan dan parallel aan het paneel. Dit wordt ook wel een bypass diode genoemd.
Voor parallelschakeling zou je, als dat nodig was, een beveiligingsdiode juist in serie met het paneel willen.

Kan natuurlijk zijn dat dit paneel de diode wel in serie heeft en dan ben je natuurlijk helemaal klaar. Maar dan zou de output 0,7V lager liggen dan gespecificeerd...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#8 Bericht door pc1mb »

"Let op: De plus en min contacten zitten aan de achterkant onder het zwarte klepje. Mogelijk zit de protectiediode in de weg waardoor deze markering niet zichtbaar is. Indien dit het geval is moet je de kant van de streep op de diode aanhouden als plus en de andere kant dus als min."

Dat klinkt alsof de anode aan de min ligt; een bypass diode dus. Heeft geen functie in parallelschakeling, behalve als je er een sterk inductieve belasting aan knoopt.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#9 Bericht door Gert_PA2LO »

Om de hobby (voor mij in ieder geval) meer te activeren had ik het in een ander topic al eens genoemd om met een FT-818 wat meer veldwerk te doen
Maak je het met zonnepanelen niet nodeloos complex? Met een compacte LiFePo4 accu kan je je met de FT-818 toch al uren in het veld vermaken?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#10 Bericht door PE1PQX »

Gert_PA2LO schreef: 04 mei 2021, 15:15 Maak je het met zonnepanelen niet nodeloos complex? Met een compacte LiFePo4 accu kan je je met de FT-818 toch al uren in het veld vermaken?
Kan, maar het is ook een stuk knutsel werk wat je dan weer lekker bezig houd. In geval van zo'n LiPo accu moet je wel zorgen dat je voor vertrek zorgt dat je de accu gewoon vol is, en met een zonnepaneel wek je ter plekke ook nog wat op dat je dan gelijk tot je beschikking hebt.
Kans is dan ook dat je (als je 2 panelen gebruikt) meer opwekt dan je verbruikt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#11 Bericht door pe1rxq »

Je kunt ook twee onafhankelijke laad circuits maken en de accu als eerste gezamelijke punt gebruiken.
Ieder paneel kan dan optimaal werken, ook bij ongelijke belichting.

Als de belichting altijd gelijk is kun je de panelen net zo goed in serie zetten. (Moet je laad circuit wel de hogere maximale spanning van 36V aan kunnen, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#12 Bericht door PE1PQX »

Ik wil eerst met 1 paneel kijken of het idee werken kan ("Proof of concept"), als dit goed gaat wil ik een 2e paneel er bij plaatsen en zo iets meer puf opwekken dan de FT-818 maximaal gebruikt.
Eventueel komt er een arduino-nano dingetje bij met een GPS voor de maidenhead locatie (voor het loggen) en een UTC klokje.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#13 Bericht door pc1mb »

Let wel op met de keuze van laadregelaar. Zou zonde zijn als die rommel produceert op HF in een verder stille veld omgeving...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#14 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 04 mei 2021, 18:30 Let wel op met de keuze van laadregelaar. Zou zonde zijn als die rommel produceert op HF in een verder stille veld omgeving...
Ik houd dat zeker in mijn achterhoofd... Heb wel via dezelfde site 1 paneel, 1 laadregelaar en 1 accu besteld, komt als het goed is morgen binnen.
Dan kan het experimenteren beginnen, en als blijkt dat de regelaar te veel rommel produceert gaat het retour.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Portabele setup met een zonnepaneel (of 2)

#15 Bericht door PB2T »

Zie hier mijn eerste SOTA activering in 2012.
Het kan, ook zonder laadregelaar.
IMG_3808.jpeg
De 10 zelfklevende zonnepaneeltjes heb ik voor 2 dollar per stuk op de kop getikt in Dayton, op een stuk nylondoek geplakt en onderling doorverbonden. Inmiddels is de batterij vervangen door een lichtere LiFePo en de KX1 door een zwaardere KX3.
73, Hans PB2T

Plaats reactie