RT4600 radioactief?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

RT4600 radioactief?

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden!

Hier heb ik een vraag over de Philips RT4600 legerzender.
RTstapel.jpg
De knoppen van de RT4600 en bijbehorende delen hebben groene lichtgevende verf. Dit heeft de schijn van radiumhoudende verf. Maar ik ben er niet zeker van. Hopelijk kan iemand mij uitsluitsel geven of de verf op de RT4600 radioactief is of niet.

- De verf licht op bij uv-licht zoals hieronder is te zien. Dit kán een indicatie zijn van radiumhoudende verf. Het kan ook zijn dat de niet radioactieve variant is gebruikt die oplicht.
- Met de dosismeter (Alfa, Bèta en Gammsstraling) meet ik niets. Aangezien er lak op zit, is het mogelijk dat alle straling wordt tegengehouden.
- De set is van na 1980, dus aannemelijk is dat er geen radiumhoudende verf is gebruikt omdat dat naar verluid sinds 1979 verboden is.
uv.jpg
De WS19, RT77, GRC-9 en dergelijk hebben wel de radiumhoudende verf, maar dat zijn oudere sets. De SEM25 en SEM35 heeft witte verf dus dat is zeker niet radioactief. Maar de RT4600 is voor mij een twijfelgeval. Omdat ik niets meet, heb ik de indruk dat de RT4600 de niet radioactieve lichtgevende verf bevat. Kan iemand dit vermoeden bevestigen of ontkrachten?

Ik heb eerder metingen en testen gedaan aan luchtvaart instrumenten zoals hieronder te zien is. De radiumhoudende verf licht overduidelijk op bij uv-licht. (Klik op de foto voor de animatie.)
amateurtelecom-avionics_dials_uv_light.gif
Voor de geïnteresseerden is hier meer te lezen van de bevindingen: http://amateurtele.com/index.php?artikel=336. Er staat ook een videootje van een dosismeting.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#2 Bericht door PD2R »

Uit nieuwsgierigheid, wat voor meter heb je gebruikt?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RT4600 radioactief?

#3 Bericht door Thijzer »

Vroeger werd radium gebruikt voor lichtgevende delen. In de 2e Wereldoorlog werden glow-discs achter op de helm bevestigd en die waren gevuld met fosforiserend poeder en radium. Die dingen gaven goed licht maar waren ook stevig radioactief.
Tegenwoordig gebruikt met tritium, een waterstof isotoop dat je niet hoeft op te laden. Werkt jaren lang en is ongevaarlijk als er een laagje overheen zit (horlogeglas, vernis) maar je moet 't niet inslikken.
Dat zijn beide technieken die gebruik maken van het uiteenvallen van een isotoop en het afstaan van deeltjes die het fosforiserende materiaal aanslaan waardoor het begint licht uit te stralen. Hoef je niet op te laden maar het werkt dus ook niet oneindig lang. Als het is uitgewerkt, kun je met UV wel de fosforiserende werking van de verf nog zien (en wat reststraling dus meten).

Op de RT-4600 zit een onschuldige verf die je moet aanstralen met licht met UV (LED verlichting thuis werkt in de regel niet) om ze "op te laden" en dan licht het een tijdje na. Werkt best aardig. Is niet radioactief omdat deze techniek niet zoals bovenstaande werkt.

Ik heb twee keer een goeie deal gemaakt voor een IM-7001 stralingsmeter en dat is een mooi toestel. Kun je van alles mee meten zoals gaskousjes of rookmelders en zelfs uranium-glas (groene schijn). Eentje helemaal compleet doch zonder koffer; de vorige eigenaar had 'm gekocht vanwege de koffer en verkocht de inhoud voor een appel en een ei... Die dingen waren ooit een fortuin waard:

Afbeelding

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#4 Bericht door radioshack »

PD2R schreef:Uit nieuwsgierigheid, wat voor meter heb je gebruikt?
Ik gebruik een Gammascout (http://amateurtele.com/index.php?artikel=293). Dat is een teller die Alfa (!), Bèta en Gamma kan detecteren. Er zit een logger in en de nodige luxere opties. De teller is niet extreem gevoelig, maar redelijk goed betaalbaar, compact en kan ook Alfa detecteren. De meeste betaalbare tellers kunnen alleen Bèta en Gamma detecteren. Ik heb ooit een SV500 (http://amateurtele.com/index.php?artikel=166) gehad, maar die is redelijk doof en vrij groot. En helaas had ik de Alfa detector er niet bij. Ondanks dat de detector buis nu al twee keer vervangen is (productiefout), bevalt de Gammascout verder goed. Het is geen top teller, maar naar mijn idee de beste keus. Mijn primaire voorkeur is een RadEye met 'pancake' sensor, maar die kost €2.500+. Au...

Een bekende moet voor medische redenen radiotherapie ondergaan en heeft 'voor de aardigheid' de meter een poos gebruikt. De partner heeft de meter bij zich gehouden om te kijken hoeveel dosis opgevangen wordt ondanks dat zij (tijdelijk uit veiligheid) zo ver mogelijk van elkaar leven in één huis. Het verval van twee weken is duidelijk te zien in de grafieken.

Hier staat een demo van de Gammascout voor de liefhebber: https://youtu.be/QUDWOhvwGrI

Noot: Mocht je aankoop plannen hebben zou ik de /ALERT versie nemen. Die is iets duurder, maar dan hoor je de tikken wel.

---
Thijzer schreef:Vroeger werd *knip* fortuin waard:
Dank voor de info! Mijn vermoeden wordt hiermee bevestigd. Omdat het oplicht bij uv-licht en het de kenmerkende groene kleur heeft, ben ik alert. Maar omdat de meter niets aangaf twijfelde ik of ik de straling niet meet of dat het daadwerkelijk niet radioactief is. Maar dan is het inderdaad een minder schadelijke stof dan radium. Fijn. 8)

Je hebt de nieuwere versie van de SV500. Met de digitale uitlezing is wel mooier. Ook heb je de 'vloeistoffen probe' erbij. Dan heb je de set mooi compleet. Ik ben alert op radioactiviteit en zoek het niet op. Maar een meter hebben is wel handig gebleken.

Voor de geïnteresseerden is hier een link naar mijn APRS telemetrie station: https://aprs.fi/telemetry/a/PI1APA-1?range=month
Op de bovenste grafiek is de radioactiviteit in de shack te zien. De overige grafieken is klimaatinformatie in de shack. De weer informatie moet nog een keer naar buiten worden gebracht om er een beter weerstation van de maken...

Om de meter te testen heb ik een gloeikousje (in een reageerbuisje) en voor het testen van Alfa deeltjes een element van een rookmelder met americium. Hieronder een test foto. Op een centimeter van de sensor meet ik 48,11 uSv/h. De achtergrondstraling is 0,1 uSv/h. Da's best een verschil.
Am.jpg
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RT4600 radioactief?

#5 Bericht door Thijzer »

Ik ben wel benieuwd hoe je de data van de gammascout op aprs.fi krijgt. Wat gebruik je hiervoor?

In rookmelders zit americium, een synthetisch element dat gammastraling uitzendt. In de gammascout zit een GM-buisje dat ook alfastraling detecteert, dat heeft de IM-7001 niet. Ik weet niet of je bij de rookmelder de alfa- of gammastraling meet omdat die laatste het sterkste is.

Ik heb nog een SV-500, de analoge versie waarbij je de naald wat meer zit "tikken" en nog wat andere meters die ik her en der heb opgescharreld. Ik heb uit Australië nog een buisje uranium-erts en in de Eiffel vlak over de grens kun je ook uranium vinden, in zeer kleine concentraties. Er is zelfs een uranium-mijn geweest in Moresnet (vroeger was Vaals een 4-landenpunt met als 4e land het onafhankelijke Moresnet... lang verhaal) in de plaats Plombière, aan de Nederlandse kant (men spreekt voornamelijk Duits in Moresnet, dat nu België is) Bleiberg genoemd, Loodberg vrijvertaald en La Calamine (Kali-mijn).
De Geul (snelst stromende rivier van Nederland) ontspringt in Moresnet en het water is rijk aan zink omdat deze mijn in een ader vol zink, uranium en lood zit. Dat zink spoelt nog steeds uit waardoor je langs de Geul het Zinkviooltje tegenkomt, een unieke bloem die nergens anders voorkomt en die gedijt door een hoge concentratie zink.

Zo, nog wat toeristische informatie gegeven voor wie nog eens naar Zuid-Limburg wil afreizen en iets anders wil zien dan de ruïne van Valkenburg. Auto parkeren in Eupen en dan de Barraque Michèl op fietsen richting Signal de Botrange, het hoogste punt van België. Daar stond tot voor kort de repeater ON0TB (Top of Belgium) die op 70cm een gigantisch bereik had. Maar ja, die is er helaas niet meer. Elk jaar gaan we met een stel amateurs naar de Ardennen voor onze velddagen, dan komen we daar langs. Vorig jaar mocht 't niet, hopelijk krijgen we dit jaar wel weer de kans.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#6 Bericht door radioshack »

Thijzer schreef:1. Ik ben wel benieuwd hoe je de data van de gammascout op aprs.fi krijgt. Wat gebruik je hiervoor?

2. In rookmelders zit americium, een synthetisch element dat gammastraling uitzendt. In de gammascout zit een GM-buisje dat ook alfastraling detecteert, dat heeft de IM-7001 niet. Ik weet niet of je bij de rookmelder de alfa- of gammastraling meet omdat die laatste het sterkste is.

3. Ik heb nog een SV-500, de analoge versie waarbij je de naald wat meer zit "tikken" en nog wat andere meters die ik her en der heb opgescharreld. Ik heb uit Australië nog een buisje uranium-erts en in de Eiffel vlak over de grens kun je ook uranium vinden, in zeer kleine concentraties. Er is zelfs een uranium-mijn geweest in Moresnet (vroeger was Vaals een 4-landenpunt met als 4e land het onafhankelijke Moresnet... lang verhaal) in de plaats Plombière, aan de Nederlandse kant (men spreekt voornamelijk Duits in Moresnet, dat nu België is) Bleiberg genoemd, Loodberg vrijvertaald en La Calamine (Kali-mijn).
De Geul (snelst stromende rivier van Nederland) ontspringt in Moresnet en het water is rijk aan zink omdat deze mijn in een ader vol zink, uranium en lood zit. Dat zink spoelt nog steeds uit waardoor je langs de Geul het Zinkviooltje tegenkomt, een unieke bloem die nergens anders voorkomt en die gedijt door een hoge concentratie zink.

Zo, nog wat toeristische informatie gegeven voor wie nog eens naar Zuid-Limburg wil afreizen en iets anders wil zien dan de ruïne van Valkenburg. Auto parkeren in Eupen en dan de Barraque Michèl op fietsen richting Signal de Botrange, het hoogste punt van België. Daar stond tot voor kort de repeater ON0TB (Top of Belgium) die op 70cm een gigantisch bereik had. Maar ja, die is er helaas niet meer. Elk jaar gaan we met een stel amateurs naar de Ardennen voor onze velddagen, dan komen we daar langs. Vorig jaar mocht 't niet, hopelijk krijgen we dit jaar wel weer de kans.
1. De Gammascout gebruik ik als losse meter en is niet met APRS verbonden. Hieronder staat een weergave van het telemetrie station. Het is ooit in een paar dagen in elkaar geflanst en ik heb nog niet de tijdelijke versie omgezet naar de definitieve versie, maar het draait zo al bijna een jaar stabiel. 8) Ik heb een aantal sensoren aan een Arduino 'geknoopt'. De Arduino code maakt er seriële APRS data van dat (via een converter) naar de RS232 poort van een Kenwood TH-D7 wordt gestuurd.
De dosismeter geeft pulsen voor elke ontlading in de buis. De Arduino meet het aantal pulsen over vijf minuten en rekent het terug naar het aantal ontladingen per minuut (cpm). In de Arduino construeer ik een telemetrie tekstregel volgens het APRS protocol. In de praktijk zijn het een aantal regels die worden uitgezonden. De parameters (PARM), vergelijkingen (EQNS) en eenheden (UNITS) worden elke zoveel minuten ook uitgezonden. Ook zit er een status regel in en bulletin (BLN) regels. Als er geen straling meer wordt gemeten komt er een bulletin dat de meter kapot is. Als er abnormaal veel straling is, komt er ook een waarschuwing bulletin uit.
Bij het opstarten van de Arduino gaat er eerst instelling info naar de zendontvanger zoals verlichting uit, CTCSS uit, frequentie naar 144.800 MHz en aansluitend wordt de TNC omgeschakeld naar de tekst ingang van de seriële poort. Als je interesse hebt kan ik je de code nog wel doorsturen. Het is niet heel spannend, maar ik ben wel trots op het resultaat. 8)
telemetrie.jpg
controller.jpg
2. De Gammascout is schakelbaar tussen Gamma / Gamma+Bèta / Alfa+Gamma+Bèta. Bij de drie soorten gaat de meter het meest snel met Am. Bij Gamma+Bèta is het al veel minder en bij Gamma meet ik niets meer dan achtergrondstraling. Dus Am geeft het meeste Alfa af en een klein beetje Bèta.

3. Lang geleden heb ik ooit op de camping Het Zinkviooltje gestaan. Waar waren, zoals te verachten, inderdaad veel Zinkviooltjes. Er werd toen al gewaarschuwd om niet in het water te komen van de Geul...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#7 Bericht door PD2R »

Ik stelde de vraag omdat niet alle meters Alfa straling kunnen meten. Die van jouw dus duidelijk wel. Hier zelf ook een bovengemiddelde interesse in ioniserende straling maar dan meer op grotere schaal. Zo ben ik al eens rondgeleid op het Reactor Instituut in Delft en ben ik op studiereis geweest naar Chernobyl.

Als ik iets wil meten dan gebruik ik de Automess 6150AD van mijn werk. Niet de meest gevoelige meter maar voor mij prima.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Maar vrienden is de vraag:

"Hopelijk kan iemand mij uitsluitsel geven of de verf op de RT4600 radioactief is of niet.' nu beantwoord of niet ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: RT4600 radioactief?

#9 Bericht door radioshack »

Juul - PE0GJG schreef:Maar vrienden is de vraag:

"Hopelijk kan iemand mij uitsluitsel geven of de verf op de RT4600 radioactief is of niet.' nu beantwoord of niet ?
Zeker. ;-)
Thijzer schreef:*knip* Op de RT-4600 zit een onschuldige verf die je moet aanstralen met licht met UV (LED verlichting thuis werkt in de regel niet) om ze "op te laden" en dan licht het een tijdje na. Werkt best aardig. Is niet radioactief omdat deze techniek niet zoals bovenstaande werkt. *knip*
Helaas kan ik de beginpost niet aanpassen, anders had kunnen vermelden dat de vraag reeds beantwoord is. Dus de originele vraag is beantwoord en het is nu een 'theekransje' geworden voor radioactiviteit gerelateerde zaken. :roll:
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RT4600 radioactief?

#10 Bericht door Thijzer »

HAha ja je zou de essentie van de post zomaar kunnen missen natuurlijk...

Ioniserende straling vind ik wel iets magisch hebben en ik kocht ooit bij de Regenboog in Heerlen een Russiche stralingsmeter met een SBM-20 buis erin. Die waren na het beruchte ongeluk in Tsjernobyl (daar zou ik graag ook nog eens heen willen) geproduceerd en na een aantal jaar weer gedumpt. Kostte geen drol maar werkte wel. Ik heb 'm nog steeds trouwens, met LCD scherm zelfs. Ik heb ooit iemand de handleiding laten vertalen maar dat heb ik jammer genoeg niet meer.

Daarna kocht ik bij Helmut Singer een SV-500 zonder toebehoren uit de rommelbak buiten. Die dingen hebben een interne sonde en deze deed het gelukkig ook. Later heb ik bij Singer nog een Beta/Gamma sonde gekocht en toen werd het interessant. Die kan ik ook gebruiken om "klikjes" te meten trouwens, dus dat APRS project vind ik wel interessant, kom ik nog op terug.

Mijn mooiste vondst was een mandje met water-sonders voor de IM-7001. Er stond op dat ze defect waren dus ik kocht ze om er zelf een SBM-20 buisje in te bouwen. Maar thuisgekomen bleken ze allemaal te werken... Was ik voor een paar euro spekkoper van een lading zeer gevoelige sondes.
Na Fukushima heb ik nog een handeltje gehad van SV-500 meters die ik op zaterdag bij Singer haalde en door de week via Marktplaats voor veel geld verkocht. Van de winst kon ik toen de IC-7200 kopen.
Nu ligt de rest op zolder, leuk voor de heb en hopelijk nooit nodig. Ik neem de IM-7001 nog wel eens mee naar de velddagen maar meestal blijft ie in de koffer.

Dus nee, die knopjes van de RT-4600 zijn niet radioactief.

Plaats reactie