Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#1 Bericht door PA3LS »

Ik heb altijd een end fed voor 40 en 80m gehad die perfect werkte, deze hing altijd in een boom die op gemeentegrond stond.
Helaas is de prachtige kastanjeboom door een ziekte geveld. Sindsdien heb ik amper nog een signaaltje er uitgekregen op de KG.

Nu zit ik te denken aan semi-mobiele oplossingen. Ik kan prima de hele avond een mastje neerzetten in het perk op de voormalige plek van de boom. Ik zit dus aan een glasvezelmast te denken. Die kan ik dan ook een keer meenemen het park in.

Voor zover mogelijk wil ik 'm zonder tuidraden gebruiken voor end fed antennes, of voor een inverted V met flauwe hellingshoek voor 160m of iets in die richting. Maar hier bij het huis wordt ie als end fed gebruikt.

Ik heb een paar video's gezien van de zwarte Spiderbeam 10m of 12m mast. Die lijkt een lichte draad prima te kunnen dragen. Buigt 'n beetje maar kan geen kwaad.

Ik vind niet direct een verkoper in nederland, maar wel wat dat er sterk op lijkt:

https://www.handelsondernemingveenstra. ... t-10m.html

https://www.handelsondernemingveenstra. ... t-10m.html

https://www.bcihaarlem.nl/product/bci-f ... -10-meter/

Wat zijn jullie ervaringen met deze masten? Zijn de minder dure eigenlijk prima, of is het iets waarvoor je beter het origineel kan nemen?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#2 Bericht door ON7RA »

@ PA3LS
Spiderbeam masten zijn kwalitatief zeer goed, die goedkope bij Veenstra zou ik persoonlijk niet kopen.

Ikzelf heb een 12m mast van DX wire. https://www.dx-wire.de/gfk-masten/gfk-masten/ Max 10m bruikbaar omdat de bovenste twee delen heel dun zijn, net zoals een vishengel!

De 'Heavy Duty' mast bij Veenstra lijkt wel in orde, en de prijs is ongeveer zoals bij DX wire.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#3 Bericht door DC4CP »

Afbeelding

Dit is een van mijn vakantie antenne setups, endfed eraan en ja hij buigt wel door maar je kan zien dat het wel meevalt.

Afbeelding

Hier gebruikte ik dezelfde enfed als vertical antenne.

Afbeelding

Hier als 1/4 golf 20 meter vertical

Het is de 12 meter uitvoering van spiderbeam, ben er zeer tevreden over maar heb wel geen andere glasvezel mast om te vergelijken, wel een aluminium mast en die buigt ook door als je hem naar een kant teveel belast.

Afbeelding


http://www.joachims-gmbh.de/detail_blatt/ASM126030.html voor de alumast, heb die enkele jaren geleden voor rond de 200 euro op een beurs gekocht, nu kost deze 264€.

https://www.spiderbeam.com/product_info ... 0eebd09e87 89 - 110 € afhankelijk van de uitvoeringen.

Glasvezelmast is ook transport vriendelijker 1,18 meter versus 2 meter.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#4 Bericht door ----- »

Ik heb maar een woord: Spiderbeam

Ik heb er meerdere gehad van diverse merken, maar geen enkele komt in de buurt van de kwaliteit van de spiderbeam. gewoon in Duistland bestellen, verzendkost 8.05 euro voor de 12mtr versie.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#5 Bericht door PA3LS »

Verrek! Ja, die verzendkosten vallen reuze mee. Verbazingwekkend, een pakket van dat formaat bínnen nederland verzenden kost al meer.
Dan is de keuze vrij simpel.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#6 Bericht door PE2AAB »

Van de week is mijn 12m Spiderbeam paal binnen gekomen.

Ik had er eentje van Andy's Funkladen (c.a. 10m) maar deze is na een jaartje of 15 (waarvan zeker 5 jaar buiten, ingeschoven weliswaar) gesneuveld tijdens de afgelopen JOTA. Het ding schoof spontaan in elkaar en een van de elementen zat voor bijna de helft in de andere gespiesd. Enkeltje container.
212_gr.jpg
212_gr.jpg (24.04 KiB) 1527 keer bekeken
De mast van Andy's Funkladen; az-Tele

Tijdje aan het zoeken geweest naar een alternatief. Dat was Spiderbeam. Goedkoop, verzendkosten acceptabel, snelle levering en veel steviger dan mijn vorige mast. PACC; Ik ben er klaar voor :-)
WhatsApp Image 2021-01-14 at 12.51.36.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#7 Bericht door PE2WD »

Ik gebruik al een aantal jaar de 18m versie van Spiderbeam
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit er van.
helaas kan ik hem niet naar sommige gewenste hoeken tuien ( ik gebruik daar 2mm kevlar voor ) daardoor schuif ik m altijd een aantal meters in bij harde wind, gewoon voor mijn gemoedsrust :-)
ik ben wel wat bezorgd over wat water doet wat in het onderste segment ophoopt, er zit wel een gaatje onder in de rubber bescherm sok, maar als het vriest vriest dat natuurlijk dicht, en ik ben wel bang dat de onderste segment daardoor kan scheuren
komend voorjaar gaat ie er af en ga ik hem goed reinigen en inspecteren om weer terug te plaatsen.

ter vervanging denk ik inmiddels al aan de 22m of 26m versie :-)
Bijlagen
spbeam2.jpeg
zoals de spiderbeam er bij staat
zoals de spiderbeam er bij staat

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#8 Bericht door PA3BZT »

Bij Wimo in Duitsland verkopen ze alleen de 18 en 26m versie.

Waar is de 12m te koop?

73, Fred

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#9 Bericht door PE2AAB »

Direct bij Spiderbeam
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#10 Bericht door PD2R »

Spiderbeam. In ons groepje hebben wel als jaren allemaal de 12 meter Spiderbeam masten. Gaan al jaren overal mee naar toe en stellen nooit teleur. Sinds vorig jaar ook een alu mast van Spiderbeam voor onze 5 of 3 banden Spiderbeam yagi.
Geen gel#l, goed spul :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#11 Bericht door Snof »

PE2WD schreef:Ik gebruik al een aantal jaar de 18m versie van Spiderbeam
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit er van.
helaas kan ik hem niet naar sommige gewenste hoeken tuien ( ik gebruik daar 2mm kevlar voor ) daardoor schuif ik m altijd een aantal meters in bij harde wind, gewoon voor mijn gemoedsrust :-)
ik ben wel wat bezorgd over wat water doet wat in het onderste segment ophoopt, er zit wel een gaatje onder in de rubber bescherm sok, maar als het vriest vriest dat natuurlijk dicht, en ik ben wel bang dat de onderste segment daardoor kan scheuren
komend voorjaar gaat ie er af en ga ik hem goed reinigen en inspecteren om weer terug te plaatsen.

ter vervanging denk ik inmiddels al aan de 22m of 26m versie :-)
Er zijn diverse verwarmingslinten in de handel waarmee je het bevriezen eenvoudig kunt voorkomen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#12 Bericht door ----- »

Je wil toch eigenlijk helemaal geen water in je antenne mast hebben staan wat je dan moet gaan verwarmen.

Ik zou de rubberen dop er helemaal afhalen en iets anders eronder maken wat open is maar de delen wel steunt.
Waarschijnlijk iets van een small stuk plastic o.i.d waarop de delen kunnen rusten, maar water zonder problemen langs op loopt.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#13 Bericht door PA3LS »

Een paar millimetergaatjes in de mast boren moet wel kunnen lijkt me. Een klein laagje water puur in de voet kan geen kwaad zolang het niet vriest en de boel kapotbreekt.
Althans, dat is mijn ervaring met water en glasvezelpolyester bootjes.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#14 Bericht door PA3LS »

Negeer mijn berichtje hierboven. Op deze site wordt in hoofdletters aangegeven dat je er niet in mag boren: https://www.dj0ip.de/vertical-antennas/ ... tion-tips/

Ik zit nu zelf even te denken of ik alleen de mast koop, of dat ik meteen tuimateriaal en klemmen er bij koop. Hij zal niet permanent uitgeschoven staan hier, en dan zeggen ze 'gebruik plakband'... hmm. Kost nog best wat centen bovenop de antenne.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Glasvezel antennemasten - kwaliteit VS merk

#15 Bericht door PA1SVM »

Zoals al meerdere keren hier aangegeven: 12m spiderbeam pole. Is bijna hufterproof.

Afbeelding

viewtopic.php?f=5&t=22722#p242380

Gr, Sven

Plaats reactie