zelfbouw Gaas Schotel

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

zelfbouw Gaas Schotel

#1 Bericht door on4cgw »

Beste ,

Iemand ervaring met zelf bouwen van Gaas Schotel ?

Mvg
Kurt

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#2 Bericht door PA3BAS »

eh...waarom zou je dat willen? Als je een beetje rondvraagt dan heb je zo een schotel met LNB voor niks...
.... But will it blend?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#3 Bericht door on4avt »

Kan je een grote maken met minder windlast?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#4 Bericht door pe1cmo »

30 jaar terug zo'n ding gemaakt, maar tegenwoordig kan je bouwkits kopen bij iemand in Drachten.
https://www.rfhamdesign.com/

tot 4,5 meter aan toe, dat groot genoeg ?? https://www.rfhamdesign.com/products/pa ... /index.php
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#5 Bericht door on4cgw »

PA3BAS schreef:eh...waarom zou je dat willen? Als je een beetje rondvraagt dan heb je zo een schotel met LNB voor niks...
toch niet in BE :)

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#6 Bericht door on4cgw »

on4avt schreef:Kan je een grote maken met minder windlast?
Idd Willy, dit is de reden minder windlast.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#7 Bericht door on4cgw »

on4avt schreef:Kan je een grote maken met minder windlast?
Zal proberen zelf te knutselen, zoals mijn magnetic loop Willy.
ken je nog die persoon die onze loop heeft gebogen in Alu.

Graag via PM

Mvg,
Kurt

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#8 Bericht door Goos »

Kan je een grote maken met minder windlast?
Afhankelijk van de afmetingen van de mazen zal de windlast, bij een bepaalde windlast, even groot worden als een dicht oppervlak. !
I ken zo niet de berekening, maar is vast wel ergens te vinden.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#9 Bericht door PA3DJS »

Goos schreef:
Kan je een grote maken met minder windlast?
Afhankelijk van de afmetingen van de mazen zal de windlast, bij een bepaalde windlast, even groot worden als een dicht oppervlak. !
I ken zo niet de berekening, maar is vast wel ergens te vinden.

Goos
Ten opzichte van de maaswijdte heeft gaas best een dun draadje. De reductie in Cd hangt af van de "porosity factor". Die factor is gelijk aan de verhouding open oppervlak gedeeld door totaal loppervlak. Bij gelijke porosity factor, maar hele kleine maas (dus dan ook heel dun draad) gaat de weerstand inderdaad omhoog. Dit komt doordat Re(d_draad) bij heel dun draad op een gegeven moment zo laag wordt, dat Cd van de individuele gaasdraden toeneemt.

voor vierkant gelast draadgaas met maas van 12.7 mm en draaddikte van bijv 1 mm, heb je porosity factor = 1- 2*1/12.7 = 0.85, of "fill factor" van 15%.

Als je gaat zoeken naar de weerstandscoefficient (Cd) op het web, kom je op getallen uit die best ver uit elkaar liggen. Helaas wordt er nogal eens niet goed geciteerd uit bronnen, of de randvoorwaarden worden weggelaten, of een kwadraatje in een formule ontbreekt. Draadgaas heeft bijvoorbeeld minder weerstand dan gestanst gaas.

Voor 12.5 mm vlak volieregaas (gelast gaas) van 1 mm draad moet je denken aan Cd = 0.25 bij stevige wind. Dat is toch een aardige reductie ten opzichte van Cd= 1.2 voor een massieve plaat.

Voor een dichte schotel en de wind voor in de schotel, heb je een Cd in orde van 1.4, en dat zal bij gebruik van bijv. volieregaas best minder worden.

Als de wind niet meer haaks op de schotel komt, neemt Cd bij een gaaschotel sterker af in vergelijking met een dichte schotel. Bij "gunstige" wind, wordt een dichte schotel gewoon een vleugel met ongunstige lengte/koorde verhouding.

De reductie in Cd is (helaas) wel minder dan je zou verwachten als je door gaas kijkt.

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#10 Bericht door ON4CJQ »

Hoi Kurt,

Ik dacht ook zoiets zelf te bouwen, maar toch al snel het besluit genomen om een kit te kopen. Om deze te controlleren op de nauwkeurigheid qua vorm heb ik voor elk model van mesh dish, een mal in hout gemaakt om de glooiing van de ribben te checken.
Om de windlast te beperken, ga je bedrogen uitkomen vrees ik. 95% van de tijd gebruik ik deze schotels als /P, en dat het een gaas-schotel is of een dichte, wind is nooit goed.
En voor de mesh, ipv de theoretische 1/10L , neem je best kleiner bv 1/30L.

73's Jerry

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#11 Bericht door PA3DJS »

ON4CJQ schreef:Hoi Kurt,

Ik dacht ook zoiets zelf te bouwen, maar toch al snel het besluit genomen om een kit te kopen. Om deze te controlleren op de nauwkeurigheid qua vorm heb ik voor elk model van mesh dish, een mal in hout gemaakt om de glooiing van de ribben te checken.
Om de windlast te beperken, ga je bedrogen uitkomen vrees ik. 95% van de tijd gebruik ik deze schotels als /P, en dat het een gaas-schotel is of een dichte, wind is nooit goed.
En voor de mesh, ipv de theoretische 1/10L , neem je best kleiner bv 1/30L.

73's Jerry
Ik ben het eens met ON4CJQ. De "standaard" 0.1lambda is een echt een compromis tussen materialen en prestaties. Je hebt zo'n 85% vermogensreflectie in geval 0.1lambda. Ga je naar 0.05lambda, dan wordt de vermogensreflectie reeds 96%. Even uitgaande van draadgaas met maaswijdte/draaddikte van ongeveer 10.. 15.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: zelfbouw Gaas Schotel

#12 Bericht door pe1br »

Ik heb het Parabola Calculator 2.0 programma gebruikt om mijn 1.20M schotel te bouwen.
Geweldig programma, geef de gewenste maat en en diepte op en het programma geeft alle maten van de ronding tot de focusafstand.
https://mscir.tripod.com/parabola/

Plaats reactie