Voor wie na de Amerikaanse verkiezingen nog steeds niet genoeg heeft gehad van peilingen:Bijlage:
AMgroundplane.JPG [ 18.85 KiB | 14982 keer bekeken ]
Dit weekend heb ik een nieuwe UHF amplitude peilantenne voor de RDF41/42/43 voltooid en geïnstalleerd.
In de basis is het een slank gebouwde Ground Plane antenne die ik in het voedingspunt heb voorzien van een MMIC preampje.
De truc is nu dat deze antenne is omringd door een 4-tal reflectors die ik middels een simpel netwerkje aan en uit kan schakelen.
Met alle reflectors uit is het dus een gewone GP en met een reflector aan krijgt de GP 5dB winst de ene kant op en zo'n 7dB verlies de andere kant op.
Een VA-verhouding van ca. 12dB.
Als we middels de RDF de 4 reflectors met hoge snelheid om de beurt aanschakelen kunnen we deze richtantenne laten "ronddraaien": 2000 stapjes per seconde = 500 rondjes per seconde.
Dat geeft in een aangesloten AM-ontvanger een knoert van een AM toon die ik dan weer in de RDF41/42/43 stuur.
Die behandelt deze toon zoals hij een normale pseudo-doppler toon behandelt en rekent braaf een Angle Of Arrival uit.
Een jaartje of 2 geleden had ik zo met een auto-versie van deze techniek een voortreffelijk resultaat tijdens een veldtest: Gemiddelde afwijking 1,5 graden.
Deze nieuwe antenne heb ik zo nog niet getest maar ik heb vandaag een aantal 400MHz radiosondes aan-gepeild waarvan ik ook de exacte positie kan decoderen.
Ideale meetzenders dus...
Met de antenne net boven de nok van het dak op ca. 9m hoogte was de grootste afwijking ca. 6 graden en de gemiddelde afwijking ongeveer twee tot drie graden.
Dat is veelbelovend en waarschijnlijk hoef ik met een dergelijke lage opstelling ook niet veel beters te verwachten.
Nog een keer het voordeel van AM peilen: Je kan ook prima signalen peilen die veel breder zijn dan je ontvanger-bandbreedte.
Zelfs krachtige ruisbronnen zou je kunnen peilen.
De beschrijving van de bouw vind je hier:
http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/AMgroundplaneUHF.htmlGroetjes,
Wil.