Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#1 Bericht door Pelk »

Hoe moet je contactpunten van een Junkers seinsleutel, of andere seinsleutel schoonmaken. Ik had geen "verbinding" meer na de sleutel jaren lang niet gebruikt te hebben. Ik heb nu voorzichtig een stuk dun schrijfpapier papier tussen de contact punten door getrokken met enige druk op de sleutel, waarna ik weer "contact" had. Maar hoe moet het echt, contact punten van een seinsleutel schoonmaken? Zijn daarnaast de Junkers Morse sleutel contactpunten trouwens van massief zilver of verzilvert? Zilver oxide zou toch, beter dan zilver, moeten geleiden. Fijn schuurpapier lijkt mij uit den boze. Stof is er nauwelijks tussen te krijgen. Demonteren is voor mij geen optie gezien het precisie mechaniek en afstelling. Ik ben benieuwd. Nico.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#2 Bericht door PA2EFR »

Inderdaad papiertje er tussendoor trekken.
Eerst met een weinig contactspray, daarna schoonmaken en met een papiertje met alcohol of IPA, niet het bier..., navegen.
In hardnekkige gevallen polijsten met iets als Commandant, of desnoods Jif.
Maar naderhand alles weer kurkdroog schoon maken na reinigen met alcohol of IPA.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#3 Bericht door PE2AAB »

Zelfde als met het Magnastat contact van een Weller bout gok ik inderdaad. Papiertje ertussendoor trekken. Papiertje vies, contact schoon. Soldeerbout werkt alweer jaren goed.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#4 Bericht door on4ged »

Ik ben zelf niet vertrouwd met de Junkers seinsleutel, maar naar wat ik er ooit van gehoord heb (kwaliteit en toepassingsgebied) ga ik er van uit dat de contactpunten van deze seinsleutels inderdaad met zilver belegd zullen zijn. Bij degelijk professioneel materiaal werden in die tijden nagenoeg alle contacten voor zwakstroom verzilverd. Dus ook de Junkers seinsleutels volgens mij.

Met schuurpapier en dergelijke, vijlen etc. moet je héél ver weg blijven van alle soorten van contacten. Ze maken allemaal krassen in het contactoppervlak zodat het op die plekken kan gaan vonken. Resultaat: nog slechter contact als voorheen. En ik veronderstel dat wanneer het om zilver- of goud belegde contacten gaat dat die nooit meer te herstellen zijn eens uiterst dunne die laag beschadigd is.
Ik heb heel mijn leven in de telecom gewerkt en in mijn beginjaren werkte daar nagenoeg alles met relais met zeer fijne contacten. Meestal waren die ook zilver belegd. Een slecht contact opkuisen met een schuurpapiertje of een vijltje was daar volledig uit den boze, je maakte het er alleen maar erger mee. Minuscule en nagenoeg onzichtbare krasjes in het contact oppervlak zorgden voor nog veel meer problemen dan er al waren. Inderdaad, een papiertje doortrekken was een zeer doeltreffend middel. Maar wij hadden ook een speciaal metalen plaatje, een lamelletje, waarmee je de contacten kon reinigen. Net als met een papiertje trok je het tussen de contacten door en de zaak was geklaard. Ergens moet ik hier nog zo een paar lamelletjes liggen hebben, maar wat er nu zo speciaal is aan die plaatjes is ben ik nooit te weten gekomen. Maar wel weet ik dat ze hun werk voortreffelijk deden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#5 Bericht door Pelk »

Dank voor jullie antwoorden. Gelukkig was het gebruik van papier zo dom nog niet. Gek, dat het er tussen door trekken van een papiertje het verschil maakt tussen wel of geen contact. Ik zag ook geen viezigheid na afloop op het papier. Hoe vaak zo'n probleem nu voorkomt weet ik niet, maar op internet heb ik over het schoonmaken van contactpunten tot nu toe niet veel kunnen terugvinden. Werd zo iets je ook verteld op een marconisten opleiding? Of leerde je dat door ervaring? Kwam het nooit voor door het intensieve gebruik van je sleutel?

Zijn de metalen plaatjes, waar on4ged - Günther het over heeft, geen voelertjes om de juiste afstand tussen de contactpunten te bepalen? Je ziet zoiets ook bij bougies afstellen.

Hoewel Begali massief gouden contactpunten monteert in zijn seinsleutels, is zilver ook zo gek nog niet. Zilveroxide geleid beter dan zilver zelf. Verzilveren van contactpunten? Je krijgt dan gauw een te dun en zacht laagje dat je met een papiertje makkelijk weg slijpt, maar dit is natuurlijk niet uit te sluiten.

Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

73, Nico.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#6 Bericht door PA3HMP »

stukje karton van een kladblock, tuner 600 spray erop (geen contactspray) en een paar keer er tussendoor trekken, werkt perfect, het polijst je punten weer en je kunt weer heel lang vooruit

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#7 Bericht door on4ged »

Neen, die plaatjes waar ik van sprak zijn helemaal geen voelermaat. Ze waren wel degelijk bedoeld om die contacten te reinigen.
Voor de afregeling van die contactveren werd nog gebruik gemaakt van een verenweger. Daarmee werden de veren op de juiste spanning gebracht. Of, en hoe eventueel de contactafstand juist ingesteld werd weet ik niet, of niet meer.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#8 Bericht door pe1hzg »

Pelk schreef:Dank voor jullie antwoorden. Gelukkig was het gebruik van papier zo dom nog niet. Gek, dat het er tussen door trekken van een papiertje het verschil maakt tussen wel of geen contact.
Ik zou ook zorgen dat er een paar mA door de sleutelcontacten loopt dan "branden" de contacten schoon.

Kijk uit met "papier" - papier is heel fijn schuurpapier, als je niet anders kan is het wat maar probeer dit te voorkomen.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Contactpunten Junkers seinsleutel schoonmaken

#9 Bericht door PA2EFR »

Zilveroxide geleidt wel, maar echt niet beter dan zuiver zilver.

Plaats reactie