Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#46 Bericht door -Verwijderd account »

pa0ejh schreef:Je hebt toch een soldeerbout??

Modificeer die bestaande BiasTee, en hang er een 12V accu aan, klaar is kees....

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....
pc1mb schreef:Schakelvoedingen vervangen door ouwe loodaccu's. En dan verbaasd zijn als we als zendamateurs een stoffig imago hebben :wink:
Precies dàt, ja. Maar er zijn uitzonderingen :)

Een accu kan best weleens handig zijn, als je een hele dag lang geen stroom hebt :idea:
En dan ook gelijk onbegrip over dat je bij stroomstoring niets hebt aan je zonnepanelen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#47 Bericht door Radioot »

Probeer eerst maar eens met de Mla-30 bias-tee

https://twitter.com/mehdi0x61/status/12 ... 9585154050

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#48 Bericht door -Verwijderd account »

Bij een filiaal van Blokker een houten bezemsteel gekocht, met een gat erin waarmee ie aan een haak hing in de winkel :) Daarna de loop opgezet -door het genoemde gat bovenin- en het kastje gemonteerd op de bezemsteel. Het geheel buiten aan het balkonhek bevestigd en ondanks het winderige weer (het tocht een beetje...) blijft de loop aardig in model. Dat ziet er dus goed uit.

Dan binnen alles aangesloten en de radio aangezet. Het enige wat ik hoor is een soort geratel welke knetterhard is :cry: Op alle HF-banden. De bias-tree werd al meermalen genoemd als verdachte in deze zaak, vanwege de benodigde 5V USB voeding. Wat heb ik onderzocht?

Notebook uitgezet en ook de netadapter van de notebook uit; geen verbetering.

De notebook, enkel op eigen accu (zonder aangesloten netadapter) gebruikt als voeding voor de bias-tree; geen verbetering.

Geen verschil tussen overdag en late avond, zonnepanelen kunnen dus niet de bron van storing zijn.

Het voedingsnoertje van de bias-tree losgenomen van de externe voeding, dus geen voedingspanning voor de bias-tree. Enige verandering is de sterk afgenomen signaalsterkte, maar het geratel blijft onveranderd overheersen :shock:
Ik ben hoogst verbaasd dat er nog signaal doorgegeven wordt aan de radio, ondanks dat de bias-tree geen voedingspanning heeft.

Alleen radiosignalen die nòg sterker zijn dan het stoorsignaal komen hoorbaar door. Maar moeilijk te volgen door het overheersende geratel. Ik kan niet de juiste woorden vinden om het stoorsignaal goed te kunnen omschrijven.

De gebruikte radio is Yaesu Musen FT-7

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#49 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:
Snof schreef:Gewoon een powerbank, is je antenne ook mobiel :D
Daar zit óók een schakelvoeding in....
Maar kennelijk werkt het wel storingvrij :D

youtu.be/-Hy2RHQ5n6g

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#50 Bericht door pa0ejh »

Misschien de Loop eens verdraaien om te zien of de storing minder wordt??

Je FT7 eens op een 12V accu laten werken, storing kan via het lichtnet in je voeding komen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#51 Bericht door -Verwijderd account »

Hoe de loop staat maakt niet uit, had 'm al een kwart slag gedraaid maar zonder resultaat.
Ook alle stekkeradapters, tegenwoordig allemaal van het schakelende type (radio; tv; klok; internetmodem; etc) uit het stopkontakt getrokken, maar ook dat gaf geen verbetering.
Blijft over, de netvoeding voor de radio. Dat is een Radiocom PS30SW III (zie foto) en die staan niet bekend als stoorzenders :)
Afbeelding

Een 12V accu is zeker een optie, je komt ze onder andere tegen bij modelbouw en bij velddagen.
Maar welke is een aanrader en dan dien je natuurlijk ook een acculader erbij te kopen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#52 Bericht door PA1AIS »

Die voeding is wel een stoorzender, die "noise offset"knop is op de schakel frequentie iets te verschuiven, zodat de storing net niet over je signaal heen ligt.

- Seen it
- Done it
- Been there

Ik wist niet hoe snel ik die voeding weer kwijt moest.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#53 Bericht door Radioot »

PE4WJ schreef:
In die Bias_TEE zit ook een schakelende voeding,
:shock: Dat is een beetje vergelijkbaar met een ghettoblaster aanzetten in een stiltegebied hi :D
Ja dat doet het altijd goed zo'n hyperbool.

De DC_Boost stoort wat in het VLF bereik, stuk minder spannend.

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#54 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb gisteren een andere test gedaan.
Dankzij een ander topic in dit forum ben ik naar discounter Action gegaan en heb daar luidsprekersnoer gekocht. Kost amper een knaak :D Die uit elkaar getrokken, gewoon omdat het kan, en 1 ader voorzien van een banaansteker. Die andere ader van het luidsprekersnoer heb ik niet gebruikt. Die banaansteker in de antenneplug van de radio gestoken en het resultaat was onveranderd, ook in de late avond.

Blijft over als laatste test: een 12V accu als voeding waarbij de huisinstallatie spanningloos gemaakt is.
.
.
.
.
.

Vroeger, jaren 80, gebruikte ik ook gewoon een stukkie draad voor HF ontvangst en dat werkte best goed :D
Die was toendertijd middels een MLB-balun aan de coax verbonden welke laatste ging naar de Kenwood R5000 die ik destijds had. Nu dus alleen zonder MLB omdat ik die niet meer bezit.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#55 Bericht door Michiel »

[quote="PE2CH"]

Dan binnen alles aangesloten en de radio aangezet. Het enige wat ik hoor is een soort geratel welke knetterhard is :cry: Op alle HF-banden. De bias-tree werd al meermalen genoemd als verdachte in deze zaak, vanwege de benodigde 5V USB voeding.

/quote]


Ik denk dat je last hebt van een power lijn adapter, zo`n ding om internet/tv via het stopcontact aan te sluiten.
Heb je toevallig zo`n ding?
Anders even bij je buren vragen of die dat gebruiken.

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#56 Bericht door -Verwijderd account »

Een PLC zou natuurlijk ook kunnen als bron van ellende, daar is al vaak genoeg over geschreven, ook op dit forum. Vanzelfsprekend gebruik ik geen stoorzenders :mrgreen:
Of een buurtbewoner zoiets heeft? Zou kunnen natuurlijk, maar ff bij de buren vragen is hier geen optie :cry:
We wonen in een flat (sociale huur) en er is al genoeg overlast hinder hier van elkaars activiteiten. Olie op het vuur gooien lijkt me geen strak plan :) Gaan ze straks klagen over mijn antenne's en dat ze ineens last hebben van straling :oops:

Zoals in mijn vorige post al opgemerkt: nog een test gaan doen op een accu en alle elektra in huis afgeschakeld.

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#57 Bericht door -Verwijderd account »

PA1AIS schreef:Die voeding is wel een stoorzender, die "noise offset"knop is op de schakel frequentie iets te verschuiven, zodat de storing net niet over je signaal heen ligt.

- Seen it
- Done it
- Been there

Ik wist niet hoe snel ik die voeding weer kwijt moest.
Had je dit niet eerder kunnen vertellen?
In de zoekbalk van dit forum heb ik de naam ingeklopt (Radiocom) en er kwam een topic over die voeding naar boven :) Nee, positief waren de mensen niet daarover.

En dat heb ik nu zelf ook ondervonden, deze avond. Probleem gelokaliseerd dus :D
Dat gaat betekenen dat er een andere voeding op de plank moet komen, eentje die absoluut niet stoort op de HF-banden.

Aan de MLA-30+ met de meegeleverde Bias-T ligt het niet, dat is nu helder.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#58 Bericht door PA1AIS »

Deze voeding kan ik je van harte aanbevelen, prima toestel! Nog geen storing waargenomen.
We hebben er nu 6 op de zaak en 1 privé.
Beetje noisy fan, maar vervangen door low-noise type en en rubbertjes hangen maakt het een groot succes nummer!
En vooral betaalbaar.

5 Ampere, prima als labvoeding. Voor een echte zender is het niet genoeg.

https://www.eleshop.nl/korad-ka3005p-0- ... eding.html

Geen aandelen, wel daar gekocht.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#59 Bericht door Michiel »

PE2CH schreef:
PA1AIS schreef:Die voeding is wel een stoorzender, die "noise offset"knop is op de schakel frequentie iets te verschuiven, zodat de storing net niet over je signaal heen ligt.

- Seen it
- Done it
- Been there

Ik wist niet hoe snel ik die voeding weer kwijt moest.
Had je dit niet eerder kunnen vertellen?
In de zoekbalk van dit forum heb ik de naam ingeklopt (Radiocom) en er kwam een topic over die voeding naar boven :) Nee, positief waren de mensen niet daarover.

En dat heb ik nu zelf ook ondervonden, deze avond. Probleem gelokaliseerd dus :D
Dat gaat betekenen dat er een andere voeding op de plank moet komen, eentje die absoluut niet stoort op de HF-banden.

Aan de MLA-30+ met de meegeleverde Bias-T ligt het niet, dat is nu helder.
Daar heb ik ook een clone van.
Ik heb er weinig storing van, dat zal wel per situatie verschillen denk ik dan.
Zelf heb ik hem wel op een geaard stopcontact zitten.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#60 Bericht door PE1KEL »

pc1mb schreef:
Snof schreef:Gewoon een powerbank, is je antenne ook mobiel :D
Daar zit óók een schakelvoeding in...
Ik was voorzichtig met reageren, want ik wist niet dat die dingen zo werkten.
Maar ik moet toegeven dat je gelijk hebt.
Tot zelfs al is de powerbank niet aangesloten, dat ding ratelt en stoort een partij in de middengolf-band, 160 en 80 meter als je het te dicht in de buurt van de ontvanger houdt.

Weer wat geleerd.

Overigens heb ik de MLA30+ ook binnen, dus nog in een testopstelling.
En het werkt in alle gevallen 100 maal beter dan de Tecsun AN-48X, want die oscillator is echt niets waard.
Ik ga de staaldraad-loop vervangen door een mooie koperen loop. Al is het alleen al voor de stevigheid.

Plaats reactie