R of EN?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

R of EN?

#1 Bericht door pa2st »

Hoi,

Vaak seinen mensen 'R R' als het bericht begrepen is en gaan dan verder met seinen. Mijn vraag gaat hierover.

Het viel me eerder al eens op dat ik in plaats van 'R R', 'EN EN' hoor. Gek, maar toen viel het kwartje. R = dit dah dit, en EN is dit dah dit, maar dan met een pauze tussen de E en N.

Toch hoor ik zo nu en dan echt EN in plaats van R. Seint men dit met een reden zo? Doen jullie dat ook?
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: R of EN?

#2 Bericht door PA0FRI »

pa2st schreef:Hoi,Vaak seinen mensen 'R R' als het bericht begrepen is en gaan dan verder met seinen. Toch hoor ik zo nu en dan echt EN in plaats van R. Seint men dit met een reden zo? Doen jullie dat ook?
Het is de interpretatie van de "kunstenaar" in dit geval de hand van de seiner. Vaak wordt ook dit/daaaah/dit gedaan met een heel lange streep.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: R of EN?

#3 Bericht door pa2st »

Over smaak (kunst) valt niet te twisten! Als beginner, moet ik het zo netjes mogelijk, binnen de lijntjes seinen. Oefening baart kunst, maar mijzelf kennende blijf ik meer een R-mens, dan een EN-mens :wink:
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: R of EN?

#4 Bericht door PA3DAT »

Kijk, ook weer wat geleerd! :D
Ik hoor EN veelal in contesten en heb nooit begrepen wat het precies betekende (ik doet dus zelf ook niet).

Wat ik me nog wel eens afvraag:
ik gebruik N1MM+ voor CW-contesten, hoe doen die tegenstations dat toch die 599 seinen op 30wpm om
vervolgens het volgnummer te seinen op bijv. 24wpm. Dan ga ik er vanuit dat ze NIET met de hand seinen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: R of EN?

#5 Bericht door PA0FRI »

PA3DAT schreef: hoe doen die tegenstations dat toch die 599 seinen op 30wpm om vervolgens het volgnummer te seinen op bijv. 24wpm.
Ik weet het ook niet, maar waarschijnlijk een elektronische keyer met een omschakelaar dat ingesteld is op twee snelheden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: R of EN?

#6 Bericht door pa4o »

Aloys,

Dat kun je instellen met < > of meerdere <<< >>> of nog meer.
Ik heb dit zo F2 Exch,<<<<{SENTRSTCUT}>>>>~>>>>{EXCH}<<<<

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: R of EN?

#7 Bericht door PA3DAT »

Ah geweldig Peter, zó simpel kan het zijn! :D

Variabele snelheden in N1MM CW-contesten
We moeten dus in N1MM, in CW, met de rechter muisknop op F2 klikken. Dan krijg je de CW-tabellen te zien.

Mag ik het zó uitleggen?

F2 Exch, <{SENTRSTCUT}>~{EXCH} betekent dat je je RST (599) 2wpm sneller uitzendt dan je ingestelde snelheid van bijv. 24wpm.
F2 Exch, <<<<{SENTRSTCUT}>>>>~{EXCH} betekent dat je je RST 8wpm (4x2) sneller uitzendt dan je ingestelde snelheid.

Let daarbij op de richting van de groter-dan of kleiner-dan tekens! En het sinusje (~) hoort ertussen.

F2 Exch, {SENTRSTCUT}~>>{EXCH}<< betekent dan dat je je exchange (volgnummer, zone of provincie) 4wpm langzamer uitzendt dan je ingestelde snelheid.

Die van jou, F2 Exch,<<<<{SENTRSTCUT}>>>>~>>>>{EXCH}<<<< betekent: rst 8wpm sneller, volgnummer 8 wpm langzamer.
Pijltjes wijzen naar buiten = sneller, pijltjes wijzen naar binnen = langzamer.

Wil je dit uitproberen, zorg dan dat je in CW zit, in N1MM, en niet in SSB :D
Eerst werkte het niet bij mij: ik had de codes aangepast in de RUN-tabel, de S&P-tabel staat daaronder.
Ik was niet aan het runnen, dus beter uittesten in de S&P-tabel, dan hoor je het resultaat!

Meer info vond ik hier: https://n1mmwp.hamdocs.com/setup/function-keys/

Mocht ik iets fout getypt hebben, dan maak ik dit bericht verderop opnieuw aan, maar dan gecorrigeerd!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: R of EN?

#8 Bericht door Roy pd8rw »

Als je dan ook nog esm (enter sends message) gebruikt
Kun je dat gene dat in je invoerscherm staat automatisch zenden in cw.. Bijvoorbeeld een halve call.. Ipv steeds agn of ? Zenden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: R of EN?

#9 Bericht door PA3DAT »

Dat was me wel bekend. Ik gebruik N1MM al jaren, dus ik run vooral met ESM.
Maar die verschillende snelheden, nooit uitgezocht hoe ze dat deden. :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: R of EN?

#10 Bericht door PA1FJ »

Als er iets hinderlijk is dat men tijdens een rapport van snelheid wissel!
Ik kan echt wel CW maar geen 30Wpm bij 15 houd het op, dus gebruik ik vaak in contesten ook een decodeer programma zoals CWget maar die verslikt zich vaak in dit soort dingen, overigens ook andere decodeer programma's.

73 Fred

Plaats reactie