Oefening

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Oefening

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

PI5EHV was ook een interessante toen ze nog actief waren.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Oefening

#17 Bericht door Sparkysan »

Ik begrijp niet waar deze discussie over gaat. 15 jaar als marconist grote vaart weet ik: alle tekens zijn even moeilijk met slechts twee makkelijke: de E en de T. Er is maar één moeilijk teken: het foutteken. Is dus 8 punten. Probeer maar eens het foutteken te geven terwijl je 22 wpm seint. Recent heb ik het apestaartje geleerd. Was er niet in mijn opleidingstijd (1961-1964). Wel een leuk gevonden teken: het apestaartje ziet er uit als een A in een C. En sein dat dus ook: een A en een C aan elkaar geplakt. Verder een tip voor iedereen. Morse seinen en opnemen komt je echt niet aangewaaid. Wil je beide echt goed onder de knie krijgen 20-22 wpm dan duurt dat 2 jaar. En probeer het te leren met de telmethode. Dan pak je het na 35 jaar weer op alsof je het gisteren gedaan hebt. Al is de snelheid wel iets afgenomen hi

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Oefening

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wat is de tel methode?

Ik ben het zelf nu ongeveer een maand of 8 aan het oefenen.
Via LCWO.net, ik oefen met ongeveer 20 wpm. De meeste tijd besteed ik aan de koch lessen, dat gaat me redelijk af, de meeste oefeningen luister ik een keer of 5 a 6 en dan heb ik de meeste tekens wel.

Dit weekend toevallig op 20m wat zitten luisteren, maar volgens mij was er een contest gaande, want het was druk, en de meeste stations waren vrij snel.
Echt ontcijferen lukte niet, behalve CQ, en bij een hele boel sloten ze af met TEST, daar zal vast ook wel CON voor gezeten hebben, maar dat haalde ik er niet uit. Terwijl een o toch wel herkenbaar zou moeten zijn...

Zat me ook af te vragen een aantal stations hoorde ik MM voor hun call seinen, maar ik hoorde geen /, wat is de MM?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oefening

#19 Bericht door PE2AAB »

Yannick schreef:PI5EHV was ook een interessante toen ze nog actief waren.
Ik denk dat je PI7CWE bedoeld. Helaas is dit Morse Cursus station uitgeschakeld nadat de Technische Universiteit Eindhoven leeg moest. Ook PI7CWE was daar opgesteld. De apparatuur is gelukkig niet weg en kan nog worden ingezet. Wie weet dat we er nog eens een geschikte locatie voor terug vinden. Leuk detail; de besturing van PI7CWE loopt op een Philips P2000 computer en is o.a. gebouwd door Klaas, PA0KLS (tevens lid van dit forum).

Technische details van het station (weliswaar outdated) vind je hier: https://www.qsl.net/pi7cwe Er liep ook een kort topic over op dit forum na wat hardware wisselingen: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=2879#p2879

De hardware van PI7CWE is in het rack te zien. Het betreft de bovenste drie componenten op de foto.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Oefening

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

Nee ik bedoel PI5EHV.
.--. .. ..... . .... ...- 16 punten op een rij
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Oefening

#21 Bericht door PA1FOX »

Sparkysan schreef:Ik begrijp niet waar deze discussie over gaat.

.....

Wil je beide echt goed onder de knie krijgen 20-22 wpm dan duurt dat 2 jaar. En probeer het te leren met de telmethode. Dan pak je het na 35 jaar weer op alsof je het gisteren gedaan hebt. Al is de snelheid wel iets afgenomen hi
Misschien dat dat vroeger zonder computers de beste leermethode was. Inderdaad kan het dan 2 jaar duren, een marteling doordat je het direct al verkeerd aanleert, namelijk door te tellen in plaats van naar de klank van een letter te luisteren.

Veel beter, makkelijker ook met de huidige techniek, is om op een snelheid tussen 22 en 25 te starten. Daarbij wennen aan de klank en direct de juiste letter associeren. Als je niet gaat contesten, ook niets opschrijven. Proberen de letters te bufferen en al te wennen aan het leren van korte woordjes en Q codes. Dat bied je later de mogelijkheid om gewoon uit het hoofd mee te luisteren en direct te kunnen antwoorden zonder eerst je meegeschreven tekst te gaan lezen (terwijl het tegenstation zit te wachten)

Maar ik snap, even zoveel mensen, even zoveel leermethodes. Echter heb ik al meermalen met bovengenoemde methode in 2 x 8 weken beginners naar 22 wpm head copy zien gaan.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ik het in de jaren 80 ook met tellen en langzaam aan geleerd heb. Achteraf gezien was dat een kwelling en zinloos tijdverdrijf. Maar zoals de politiek vaak zegt... met de kennis van nu....

Echter wil ik wel een goed tegengeluid laten horen naar mensen die heden ten dage nog steeds die ouderwetse leermethode promoten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oefening

#22 Bericht door PE2AAB »

Yannick schreef:Nee ik bedoel PI5EHV.
.--. .. ..... . .... ...- 16 punten op een rij
Ah je bedoelde de lastig te seinen callsign van PI5EHV het contest station van ESRAC. Mijn fout.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Oefening

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

Nu ga ik me schamen voor mijn 8 maanden :)
Maar ik merk wel, na een dag werken, jong gezin aandacht geven, als ik dan 's avonds een uurtje voor mezelf heb om te oefenen, dan ben ik moe, is de concentratie weg en lukt het gewoon niet.
Zaterdagmiddag gaat dan een stuk beter, maar dan heb je minder oefenmomenten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Oefening

#24 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE2AAB schreef:
Yannick schreef:Nee ik bedoel PI5EHV.
.--. .. ..... . .... ...- 16 punten op een rij
Ah je bedoelde de lastig te seinen callsign van PI5EHV het contest station van ESRAC. Mijn fout.
Nee het contest station was pi4tue, want pi5 mag niet in contesten gebruikt worden :)
PI5 was de onderwijs call, ESRAC gebruikte het grootste deel van de tijd de PI4TUE, af en toe eens PI5, omdat de unieke prefix soms wat voordeel had als het wat drukker was.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oefening

#25 Bericht door PE2AAB »

Ja weer gelijk. PI4TUE/PI5EHV (net waarvoor gebruikt inderdaad :-))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Oefening

#26 Bericht door PG0DX »

@sparkysan..

KVO....

Ehm..voor mij als leek...

Mag ik vragen hoe u dat bedoelt ?
Hoe.... tel ik boven de 20WPM ?
Boven de globaal 12 wpm worden het voor mij al "klanken" ?
Ik heb geluisterd naar 30WPM ..njah..niet te doen...

Inmiddels al een paar QSO's gehad op 10..12 WPM, een ieder raad me dat af.
En ik merk ook...dan ga ik dus echt tellen.. het liefst heb ik dan ook dat het tegenstation elk woord herhaald...dan heb ik bevestiging.
Dingen als "rst" name" QTH" worden inmiddels makkelijker...
"CQ'' ach dat kan ik nemen met 40..50 WPM... hihi.
Dat is voor MIJ makkelijk....maar als de C of Q onafhankelijk langskomt met 30+WPM ...geen idee...

Maar ik ben ook nog maar een maand bezig.....dus heb nog hoop :-)

Vraag me wel af...hoe kun je nog tellen bij die snelheden (20WPM >) kan dat echt ?

Nog veel te leren !.....rustig doorgaan... gaan we fixen !

Fijne avond !


73 Henry.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Oefening

#27 Bericht door PG0DX »

ps... net een CW QSO gehad met EI5DS ...dat waren ook puntjes genoeg :-)))

...maar echt ...goed te nemen..
Tja, kijk ik op zijn QRZ page.....een collega van Sparkyspan hi.
Geen puntje of streepje fout.... super voor mij om te leren !

Dat scheelt toch wel: er zijn een aantal bij die seinen....en dan denk ik ...het is een melodie die je jezelf hebt aangeleerd...maar ik maak er weinig van.
(ligt aan mij hoor hi).

73 Henry

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Oefening

#28 Bericht door Sparkysan »

PA1FOX schreef:
Sparkysan schreef:Ik begrijp niet waar deze discussie over gaat.

.....

Wil je beide echt goed onder de knie krijgen 20-22 wpm dan duurt dat 2 jaar. En probeer het te leren met de telmethode. Dan pak je het na 35 jaar weer op alsof je het gisteren gedaan hebt. Al is de snelheid wel iets afgenomen hi
Misschien dat dat vroeger zonder computers de beste leermethode was. Inderdaad kan het dan 2 jaar duren, een marteling doordat je het direct al verkeerd aanleert, namelijk door te tellen in plaats van naar de klank van een letter te luisteren.

Veel beter, makkelijker ook met de huidige techniek, is om op een snelheid tussen 22 en 25 te starten. Daarbij wennen aan de klank en direct de juiste letter associeren. Als je niet gaat contesten, ook niets opschrijven. Proberen de letters te bufferen en al te wennen aan het leren van korte woordjes en Q codes. Dat bied je later de mogelijkheid om gewoon uit het hoofd mee te luisteren en direct te kunnen antwoorden zonder eerst je meegeschreven tekst te gaan lezen (terwijl het tegenstation zit te wachten)

Maar ik snap, even zoveel mensen, even zoveel leermethodes. Echter heb ik al meermalen met bovengenoemde methode in 2 x 8 weken beginners naar 22 wpm head copy zien gaan.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ik het in de jaren 80 ook met tellen en langzaam aan geleerd heb. Achteraf gezien was dat een kwelling en zinloos tijdverdrijf. Maar zoals de politiek vaak zegt... met de kennis van nu....

Echter wil ik wel een goed tegengeluid laten horen naar mensen die heden ten dage nog steeds die ouderwetse leermethode promoten.
Even goed begrijpen. Morse is seinen en opnemen. Opnemen is het makkelijkste deel. Goed morse seinen is oneindig veel moeilijker. Daarvoor maakten we gebruik van een metronoom die het ritme en de snelheid aangaf. De telmethode. Dus de letter "G" b.v. telde je mee 123en223en1123volgende letter etc. De metronoom werd steeds sneller afgesteld tot een circa 8 wpm. Daarna kun je het natuurlijk niet meer 123-en bijbenen. Daarna ging je je snelheid opvoeren waarbij de verhouding streep-punt exact 3:1 bleef. De afstand tussen 2 leters exact de lengte van een streep en de afstand tussen 2 woorden 7 punten. Dat werd met een lineaal nagemeten op een morseschrijver. We hebben het uiteraard over een up-down sleutel, geen automaat. Dat heeft niets met morse te maken. Vaak na het eerste jaar vielen aspirant marconisten af die wel goed konden nemen maar de kwaliteit van het seinen onder de maat bleef. Einde carriere.... Als ik nu de HF banden beluister kan ik zo zeggen die het met de telmethode heeft geleerd of op een andere manier. Het opnemen ging met de Koch methode. De tekens op 12 letters per minuut met grotere tussen pauzes. Dus dat je op circa 5 wpm netto uitkomt. En dat werd daarna ook weer opgevoerd. Examen was minimaal 20 wpm voor 2e klasse en 25 wpm 1e klasse.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Oefening

#29 Bericht door ----- »

Ik heb het mezelf geleerd met behulp van de telmethode, en ik ben het met Sparkysan eens voor je seinschrift is het goed, ritmisch wordt je daardoor een veel betere seiner. Maar ik ben ook tegen de nadelen van de telmethode aangelopen en dat is dat je op een gegeven moment niet meer snel genoeg kan tellen. inderdaad 20 hooguit 25 wpm ga je al tellende halen . Maar als je naar de 30 of hoger wil gaat dat je niet meer werken.
Het is echt een drempel geweest om het tellen los te laten en nog steeds is het een valkuil waar ik soms inval, ik heb het eigenlijk 2x moeten leren. Voor wat betreft automaat niet met morse te maken heeft is onzin, voor mij morse geen romantisch mode die ik met een pijp in m'n mondhoek op een stoomschip bedrijf. Ik sein met de computer, ik kan niet eens >30wpm zelfs niet met een padlle zit ook niet te wachten op RSI, opnemen doe ik wel met m'n oren want daar kan geen computer tegenop. En zo heeft iedereen plezier met morse.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Oefening

#30 Bericht door PA1FOX »

Verreweg de meeste mensen hebben bij het leren problemen met nemen. Bij seinen kun je vooraf denken wat je doet, bij nemen loop je altijd achter de feiten aan. Nemen gaat veel beter als je direct op hogere snelheid start.

Voor wat betreft seinen, ook daar bij voorkeur starten met een paddle. Ik weet dat ik daarbij tegen het zere been van veel marconisten aan trap. Een paddle zorgt voor in ieder geval een goede punt-streep verhouding en ook voor een goede spatiëring binnen het karakter. Daarmee is al vrij snel goed te seinen. Voor wie daarna handgesleuteld wil leren is er de mogelijkheid om alsnog via tellen de tijd goed te krijgen, in ieder geval het seinschrift gelijk te krijgen aan computer geseinde tekst.

Typen leer je tegenwoordig ook niet meer op een typemachine, maar op een keyboard.

Plaats reactie