Goos schreef:
Eigenlijk zou je de gain moeten beschrijven als functie van de hoek en dit voor voor elevatie.
Inderdaad ook voor hoogte boven de grond.( voor HF )
Voor VHF UHF: free space.
Voor een actieve HF antenne is de hoogte boven de grond wel degelijk van belang zie specs van bv HE010 van R&S.
de eerste paar meter kan het wel 10 dB uitmaken. Uit mijn hoofd weet ik het zo niet , maar op het werk heb ik van deze antenne wel K-factoren voor verschillende hoogtes en frequenties mocht er interesse in zijn.
Hetzelfde geld denk ik voor een verkorte antenne met een 1 op zoveel trafo , Maar deze antennes zijn meer voor ontvangst.
O Ja, als er geen "i" of "d" achter de dB's staat, heb dan maar een gezond wantrouwen.
Goos
Gain vs elevatie wordt voor HF passieve antennes ook vaak gedaan.
Het vergelijken van gain van verticale actieve antennes met gain van het CB-voorbeeld (hor. Yagi-Uda) gaat niet op. Ik denk dat we even gain (G) en richtwerking (D, Directivity) van elkaar moet scheiden.
Bij actieve antennes op een geleidende mast (dus ook de miniwhip waarbij de coaxmantel de mast is), gaat in eerste instantie alleen de effectieve lengte omhoog (dus Vout/Einc), maar de directivity (D) nagenoeg niet. Zolang de lengte van de mast maar kleiner dan een kwartgolflengte is, neemt de richtwerking (D) maar weinig toe (minder dan 1 dB).
Bij de actieve antenne neemt de gain toe doordat de versterker meer signaal en ruis krijgt van de spriet. De vorm van het stralingsdiagram verandert niet veel. Stop ik er een versterker met meer versterking in, dan neemt de gain ook toe, maar zo eenvoudig zit het niet in elkaar v.w.b S/N verhouding van wat he hoort.
Bij het CB-geval neemt de gain toe omdat de vorm van het stralingsdiagram flink wijzigt, en daar pak je doorgaans de winst in S/N ratio mee.
Het langer maken van de spriet, of mast bij actieve antennes doe je meestal om een goede balans te vinden tussen groot signaal gedrag en bijdrage van de versterkerruis. Boven bepaalde lengte van spriet of mast, zie je dat de S/N ruisverhouding van het gedemoduleerde signaal niet toeneemt, dat is puur vanwege dat de Directivity nagenoeg niet toeneemt.
Komt je mast met actieve antenne in kwart golfresonantie bij een sterk signaal, dan ga je in leveren ten gevolge van intermodulatie en andere groot signaalgedragproblemen.
Hopelijk heb ik het niet al te verwarrend gemaakt