SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#1 Bericht door C.J. Boer »

Hallo,

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik een Air Spy HF + SDR ontvanger. Uiteraard uitgebreid getest en vergeleken met mijn analoge ontvangers. Ik heb er een stuk of 7. Ik heb de Airspy vergeleken met mijn Icom R 75, NRD 515 en NRD525. Alle drie, net zoals de Airspy, via een Elad antennesplitter, aangesloten op dezelfde longwire met MLB balun. Dus alle 4 ontvangers op dezelfde antenne.

Ik luiste naar de korte golf en dan eigenlijk alleen USB utility. Vanaf 1625 Khz. De Airspy is aangesloten op een vrij moderne HP laptop, met Intel core I5 6 th generation processor en 8 GB intern geheugen.

De Airspy is een aardige ontvanger. Zeker voor de sterkere stations. Ook de SDR programma's, SDR sharp en SDR console version 3, zijn leuk. Veel mogelijkheden. Waterval en spectrumanalyzer. Heel aardig allemaal.

Maar als het op het echte DX'en aankomt is de Airspy nergens. Bijvoorbeeld Bangkok Volmet op 6676 Khz. Net zoals Auckland volmet prima te beluisteren hier op Schiermonnikoog. Maar vandaag 14 april 2019 zijn de omstandigheden slecht. Bangkok Volmet komt slecht door. Op de Icom R75, NRD515 en NRD525 kan ik de tekst nog horen/ontcijferen. Op de Airspy alleen maar ruis. En alle ontvangers dus op de zelfde splitter en antenne.

Ik heb de afgelopen tijd veel meer vergelijkingen gedaan, op diverse banden en steeds hetzelfde, hierboven genoemde, resultaat.

Ook heb ik de veel duurdere Perseus mogen testen. Exact dezelfde uitkomst.

Mijn (voorlopige) conclusie is: SDR, leuk, prachtige watervallen en streepje/balkjes in het beeld. Maar als het op het echte DX ontvangstwerk aankomt, halen ze het niet bij de echte ontvangers.

SRD, het is een begin dat echt nog in de in de kinderschoenen (zeg maar groep 2 van de basisschool) staat. Ik ben heel benieuwd wanneer SDR een volwaardig alternatief wordt voor de analoge ontvangers uit de jaren 80 en 90.

Groet,

Kees
Schiermonnikoog.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#2 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Hallo,

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik een Air Spy HF + SDR ontvanger. Uiteraard uitgebreid getest en vergeleken met mijn analoge ontvangers. Ik heb er een stuk of 7. Ik heb de Airspy vergeleken met mijn Icom R 75, NRD 515 en NRD525. Alle drie, net zoals de Airspy, via een Elad antennesplitter, aangesloten op dezelfde longwire met MLB balun. Dus alle 4 ontvangers op dezelfde antenne.

Ik luiste naar de korte golf en dan eigenlijk alleen USB utility. Vanaf 1625 Khz. De Airspy is aangesloten op een vrij moderne HP laptop, met Intel core I5 6 th generation processor en 8 GB intern geheugen.

De Airspy is een aardige ontvanger. Zeker voor de sterkere stations. Ook de SDR programma's, SDR sharp en SDR console version 3, zijn leuk. Veel mogelijkheden. Waterval en spectrumanalyzer. Heel aardig allemaal.

Maar als het op het echte DX'en aankomt is de Airspy nergens. Bijvoorbeeld Bangkok Volmet op 6676 Khz. Net zoals Auckland volmet prima te beluisteren hier op Schiermonnikoog. Maar vandaag 14 april 2019 zijn de omstandigheden slecht. Bangkok Volmet komt slecht door. Op de Icom R75, NRD515 en NRD525 kan ik de tekst nog horen/ontcijferen. Op de Airspy alleen maar ruis. En alle ontvangers dus op de zelfde splitter en antenne.

Ik heb de afgelopen tijd veel meer vergelijkingen gedaan, op diverse banden en steeds hetzelfde, hierboven genoemde, resultaat.

Ook heb ik de veel duurdere Perseus mogen testen. Exact dezelfde uitkomst.

Mijn (voorlopige) conclusie is: SDR, leuk, prachtige watervallen en streepje/balkjes in het beeld. Maar als het op het echte DX ontvangstwerk aankomt, halen ze het niet bij de echte ontvangers.

SRD, het is een begin dat echt nog in de in de kinderschoenen (zeg maar groep 2 van de basisschool) staat. Ik ben heel benieuwd wanneer SDR een volwaardig alternatief wordt voor de analoge ontvangers uit de jaren 80 en 90.

Groet,

Kees
Schiermonnikoog.
Hallo Kees,

Veel SDR-ontvangers hebben een 14 bits adc, en de bekende RTL-sticks moeten het doen met maar een 8 bits resolutie. Zelf werk ik voor ontvangst met een 16 bits Elad DuoR, en vergelijk deze vaak met mijn standaard analoge referentie, toevalig ook een Icom R75. Het verschil tussen deze twee bij een AB vergelijking is dan erg klein. Als ik bij zeer zwakke signalen verschil in gevoeligheid hoor, is dat dan inderdaad wel ietsje in het voordeel van de R75, maar de voordelen van o.a. de rust in het signaal, filtering, de zeer goede NB, zijn zo groot dat ik nooit meer terug zou willen. Nog nooit meegemaakt dat ik iets hoorde op de R75 dat niet hoorbaar was op de Elad. Voor mij staat dit apparaat echt niet meer in de kinderschoenen. Ik weet niet of dit alleen te verklaren is vanwege de hogere resolutie ad conversie, maar mocht je ze eens onder handen krijgen, dan ben ik benieuwd naar je bevindingen met Elad SDR’s.

73’s, Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#3 Bericht door PA1AIS »

De vergelijking is niet helemaal correct denk ik.
Waarom worden er wel in 1 adem even 3 analoge top ontvangers genoemd en blijkt de hele vergelijking met slechts één gemiddelde SDR stick te zijn?

Op zijn minst moet je dan ook een evengroot arsenaal aan SDR ontvangers hebben.
Ik heb er diverse en er zijn wel degelijk verschillen.
De slechtste is de oridinaire RTL TV stick, je reinste bagger, maar prima als test ontvangertje.
Een betere is de RTL-SDR.com stick met TCXO. prima voor in het veld en onderweg.
De meest veelzijdige is bij mij een HackRF (met portapack) en is echt een werkpaard , ook als signaal generator. De 6 bits ontvanger blinkt niet uit.
En dan gebruik ik de SDRplay, dat is echt een betrouwbaar 12 bits juweeltje wat wél grote signalen kan verwerken en uiterst nauwkeurige signaal niveau's heeft (gemeten) en kan echt als een redelijke referentie ontvanger dienen.

Je doet de SDR tekort als je maar over één nacht ijs gaat. De ongekende filter en decodeer mogelijkheden zijn ver boven de analoge mogelijkheden en techniek.
Neem b.v. maar de Icom 7300, is een prima SDR transceiver, die helemaal niet onderdoet voor analoge toestellen, in tegendeel.
Bekijk de sherwood lijst maar eens.
http://www.sherweng.com/table.html
In de top 20 is bijna alles SDR of gedeeltelijk SDR.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#4 Bericht door PA0HJA »

Ik denk, dat het verschil in de ontvangst bij de genoemde "AirSpy HF+" en de genoemde analoge ontvangertypes zeer waarschijnlijk (ik ken de architectuur van de "AirSpy HF+" niet specifiek) zit in de kwaliteit van de bandfiltering vòòr de analoog naar digitaal omzetting, zeg maar de AD-converter in de "AirSpy HF+".

De AD-converter is bij een SDR-ontvanger meestal super breedbandig.
Bv. 700 MHz bij de Linear Technology LTC2208, 130 Ms/sec, 16-bit A/D converter die in mijn HPSDR onvanger zit.
Zonder goede (meer smalbandige-) filtering vòòr de AD-converter staan er heel veel signalen op de ingang van de AD-converter (~ ruis), die daarmee de signaal/ruisverhouding en dus de maximale gevoeligheid van de ontvanger negatief beïnvloeden.

Dit maakt dat een goede SDR-ontvanger (behalve de genoemde gewenste hoge resolutue van de AD-converter) nog steeds goede (analoge-) bandfilters nodig heeft die de genoemde analoge ontvangers ook hebben.

De betere SDR-ontvangers zijn hierdoor dan ook duurder dan de genoemde types zonder deze voorzieningen.

En speelgoed is SDR technologie zeker al lang niet meer, de professionele wereld (militair, commercieel) heeft deze technologie al lang geleden omarmd en ontwikkeld tot op een niveau van zeer hoge kwaliteit.


PA0HJA
....The Singularity is near!

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#5 Bericht door C.J. Boer »

Dank voor jullie reacties. Ik heb bij wijze van test nu twee SDR ontvangers en de Icom R75 en NRD 525 (beide laatsten elk met een BHI DSP speaker) via een Elad antennesplitter aangesloten op een longwire (ca. 17 meter met MLB Balun).

Mijn bevindingen blijven echt hetzelfde. De SDR ontvangers (Airspy HF+ en SDR Play RS2 pro) zijn absoluut niet slecht en de mogelijkheden heel divers. Vooral de spectrum analyzer erg leuk.

Wart betreft DSP/noise reduction, vind ik de BHI speakers beter. Minder "digitale bijgeluiden" en beter filtering van spraak. En ja, als het gaat om echt zwakke USB zenders op de korte golf, dan winnen de analoge ontvangers het toch echt. Bijvoorbeeld vanmiddag op 13270, Gander radio (iedere 10 minuten voor het hele en halve uur) vanwege de condities erg zwak. Net hoorbaar op de Icom en NRD, maar op de SDR ontvangers alleen maar ruis. Uiteraard instellingen geprobeerd, maar dat hielp niet. Software voor de Airspy is SDR conolse V3. 007 en SDR sharp. Software voor de SDR play is ook SDR console V3.007 en SDR UNO.

Dus ja, met alle respect voor het SDR gebeuren, qua ontvangst kunnen ze, in ieder geval bij mij thuis, niet op tegen de "echte" analoge ontvangers.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#6 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef: Dus ja, met alle respect voor het SDR gebeuren, qua ontvangst kunnen ze, in ieder geval bij mij thuis, niet op tegen de "echte" analoge ontvangers.

Dat is wel jammer, want ze zijn tegenwoordig écht goed. Mocht je een keer de kans krijgen, probeer dan je analoge ontvangers alleen te vergelijken met gelijkwaardige/volwassen SDR’s zoals de Elad’s en de Icom 7300. Anders krijg je een verkeerd beeld van de huidige stand van zaken. T.o.v. analoog(zowel stand-alone als i.c.m. een pc) krijg je er een wereld aan extra mogelijkheden bij...

73’s, Jan PA8JDG

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#7 Bericht door pe1ioc »

Dag Kees

Ik houd het maar liever bij mijn Racal buizenontvangers RA 17 en RA 117
Allemaal kort geleden nagekeken en weer op specs afgeregeld door Egon, PA3AAT
Wow ! Een wat dovig oudje is weer prima gevoelig geworden !

Ook mijn SSB adapters ( die heb je bij dit type radio echt wel nodig hoewel het met de BFO alleen redelijk gaat maar met een product detector toch nèt even wat comfortabeler ) zijn door hem onder handen genomen en functioneren nu weer goed.
Aan te raden adres voor reparatie/ afregelen voor dit merk dus, heb jaren naar iemand gezocht die Racal uit het buizentijdperk kon repareren.
Kreeg destijds nog wel de tip voor de heer Korbeeck maar het gerucht wilde ook dat hij met deze zware en moeilijk te tillen jongens te servicen gestopt was .

Geen geheugens en de modernere features op deze ontvangers dus te vinden , pure jaren 50 buizen nostalgie .
Afstemmen is handen en voetenwerk maar heeft ook wel weer wat ( en voor mij als verzamelaar juist leuk )
Echter.. je moet er wel genoeg ( berg ) ruimte en een stevige tafel voor hebben.. :mrgreen:

Tjerk, PE1IOC
Bijlagen
475FD5C1-583A-4B6E-B941-990DE77B5F20.jpeg
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#8 Bericht door Laurens PD9X »

Van harte welkom om eens je ontvanger naast mijn Flex 6400 te zetten, ben zelf ook wel benieuwd. Je zou vanaf Schiermonnikoog ook in kunnen loggen op mijn Flex, maar dan heb je natuurlijk niet dezelfde antennes etc tot je beschikking…
flex.jpg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je inderdaad wel vergelijkbare apparaten moet vergelijken. Een IC-7300 of duurder apparaat vind ik wel een goed voorbeeld. De modernste van die apparaten doet wat een analoge ontvanger nooit kan: de FPLA's werken adaptief, afhankelijk van de situaties op de band. Een IC-7300 doet dit bijvoorbeeld. Als er een sterk signaal vlakbij je ontvangstfrequentie zit, wordt gevoeligheid ingeleverd voor een andere filterkarakteristiek en andere dynamische eigenschappen.

Natuurlijk zie ik ook wel de charme van wat Tjerk beschrijft met buizenapparatuur als van Racal en de spullen van een merk als Collins. Zeker in de tijd waarin het gemaakt is zijn het juweeltjes van techniek. Het probleem is dat je geen amateurkwaliteit uit het lagere segment moet vergelijken met top-ontvangers uit het verleden. Vergelijk het dan met een FRG-7, die in die tijd overigens veel duurder was dan veel van de amateur-SDR-producten nu. Of neem serieuze professionele SDR-apparatuur.

Praat maar eens met PA3FKM of PE1NWK over dit onderwerp. Dat zijn mensen die zelf een KG-SDR-(zend)ontvanger hebben gemaakt naar eigen ontwerp met FPLA's.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#10 Bericht door pa3dsc »

vraag waar zitten de drie of vier knoppen zitten die ik nodig heb......

Een zin uit het artikel van Herbert PA0SU
Hoe SDR de User Interface naar de ratsmodee hielp
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#11 Bericht door PA0ETE »

pa3dsc schreef:vraag waar zitten de drie of vier knoppen zitten die ik nodig heb......

Een zin uit het artikel van Herbert PA0SU
Hoe SDR de User Interface naar de ratsmodee hielp
Dat ging misschien tien jaar geleden op, maar tegenwoordig niet meer. Bij dit apparaat zitten er in elk geval heel duidelijke knoppen op. En dat geldt voor alle SDR-apparaten die ik hier heb (behalve in mijn repeater, maar daar heb ik geen knoppen nodig :-) )

Afbeelding

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#12 Bericht door Laurens PD9X »

pa3dsc schreef:vraag waar zitten de drie of vier knoppen zitten die ik nodig heb......

Een zin uit het artikel van Herbert PA0SU
Hoe SDR de User Interface naar de ratsmodee hielp
Ook daar is aan gedacht, de Maestro. Ideale tool, en overal ter wereld toegang tot je eigen station.

Prachtig systeem, maar je moet er wel voor open staan.. :D
pd9xflexmaestro.jpg

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#13 Bericht door PA0HJA »

De "vergelijkende test" van de TS is "appels met peren vergelijken".
Hij vergelijkt een redelijke "budget" SDR-ontvanger met twee "echte" analoge ontvangers (zoals hij ze zelf noemt), twee betere analoge ontvangers.

Ik heb de door hem genoemde SDR-ontvangers hier even bekeken:

https://airspy.com/airspy-hf-plus/
https://www.sdrplay.com/rsp2pro/

Dit zijn echt niet de betere SDR ontvangers. (alhoewel ze wel heel veel waarde bieden voor het geld!)
Er zijn veel betere, ook voor zendamateurgebruik.

Zoals ik al vermoedde zijn o.a. de AD-converters (max. resolutie, max. sample-rate, dynamisch bereik etc.) en de ontvanger front-ends niet van de hogere kwaliteit die nodig is om een echt goede SDR ontvanger te maken.

En over de user-interface.....
Ach dat is denk ik ook voor een deel een kwestie van smaak.
Daar zijn tegenwoordig ook hardware-oplossingen voor die de "look en feel" van de oude analoge knoppen-transceivers realiseren kunnen, met MIDI-interface en al.....

En ja, die oude buizenontvangers van destijds, toen de absolute top, nu betaalbaar voor ons zendamateurs, zijn en blijven een categorie apart.
Alleen de geur al....

;-)


PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#14 Bericht door pa3dsc »

Ik begrijp uit voorgaande reaktie dat de link niet is gelezen:
https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/User%20Interface.pdf
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#15 Bericht door pe5t »

SDR is een fantastische ontwikkeling, en de nieuwste SDR modellen kunnen zich prima meten met de klassieke techniek. Ze bieden ook veel extra's. De klassieke analoge radiotechniek is rijp voor het museum.
Het afgeven op nieuwe ontwikkelingen en het verheerlijken van het verleden is van alle tijden. De verbrandingsmotor had het al moeilijk om de stoommachine te verdrijven en de transistor (buizen klinken toch veel beter...) kon geen goed doen, de CD was inferieur aan de plaat en de digitale foto kon niet tippen aan de analoge foto enz.

Plaats reactie