Welke antenne mee op vakantie?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Welke antenne mee op vakantie?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Binnenkort ga ik naar Bonaire voor een welverdiende vakantie, uiteraard gaat de FT817 weer mee. Nu twijfel ik wat de beste antenne keuze is als ik vanaf Bonaire nog wat verbindingen kan maken met Europa. Nu heb ik een aantal opties:

- een eenvoudige dipool of eindgevoede draad horizontaal (schuin omhoog), ik neem een telesoop mastje mee van +/- 6 meter
- een vertical van qrpguys https://qrpguys.com/qrpguys-tri-band-po ... al-antenna (langs de telescoop -> 1/4 golf)
- de PD7MAA travelloop (doorsnee +/- 90cm)

Belangrijkste is een lage opstraalhoek denk ik. De beste band voor DX lijkt mij, gezien de huidige condities, de 20 meter band. Tijdens de donkere periodes waarschijnlijk 30 en 40 meter, al verwacht ik daar niet te veel van gezien de beperkte middelen.
Ik denk dat de verticale antenne de beste optie is voor deze locatie. Hoe zien jullie dit? Tips?
Gebruikte modi heel misschien cw maar waarschijnlijk digi.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

73, Gert

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#2 Bericht door on4avt »

Dag,
ik vertrek nu aanstaande zaterdag 16 februari naar Senegal
Ik neem de ft 891 yaesu mee, en een fibermast van 10 m lang, ingeschoven 62 cm.

https://www.dx-wire.de/lng/en/10m-grp-pole-mini.html

Ook een endfed voor 10/20/40
Een tweede endfed voor de 30 en de 60 m
Bedoeling is ook digi mode en ssb en cw.
Ik kan daar de mast rechtop zetten op een horizontaal dak en de antenne ofwel, verticaal langs de mast ,ofwel schuin naar beneden.
Verder touw en een 20 m coax .
willy

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#3 Bericht door PA1AIS »

Voor de onvoorziene situaties heb ik een Fuchs antenne met tunertje (origiginele bron van endfed) en fibermast.

QRP tuner:
http://members.aon.at/oe6gc/SOTA/body_sota.html

Aan boord gebruik ik een deltaloop die ik ophijs in de mast bij gebruik. Voorheen ook wel inverted-V gebruikt, maar de loop bevalt beter .
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#4 Bericht door pa3dsc »

Neem contact op met de DKARS voorzitter Peter pj4nx
Hij woont op Bonaire
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#5 Bericht door PA1FJ »

Ik neem al 12 jaar mijn Buddistick mee, geweldig en zeer compact om mee te nemen.

Fred PA1FJ

PA1REG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2016, 10:55
Roepletters: PA1REG

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#6 Bericht door PA1REG »

Ik gebruik al jaren als het kan een Delta Loop beschreven door PE1MWB :

https://people.zeelandnet.nl/axxes/delt ... 20-40m.htm

Alleen een horizontale draad van bijna 9m lang en 1.20m hoog + nog wegspanlijnen is vaak erg lastig naast de caravan op een camping. :? In die gevallen probeer ik wat met een 1:9 balun. Niet het beste maar je hebt tenminste iets.


73, Reg de PA1REG

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#7 Bericht door PA1GVZ »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Maar wat zou de beste DX antenne zijn van de genoemde drie?
Is de loop een optie? Zo'n kleine coax loop is ook redelijk mee te nemen en op te stellen op een tafeltje.
Over een verticale 1/4 golf antenne lees ik dat deze een gunstige afstraalhoek heeft voor DX. De 3 band vertical van QRPguys wordt veel gebruikt voor sota activiteiten.

73, Gert

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi

Op Bonaire, ik zou gaan voor een kwartgolf vertical langs je mastje met ground radials een 10 tal.
als het kan met zijn voetjes in het zoute water, dat werkt echt perfect.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#9 Bericht door on4avt »

Voor dx ,inderdaad een kwart golf. Kan niet missen. Ik heb ook een Buddipole en werkte ook altijd best in die mode. Zelfs met 1 elevated radiaal,die kun je nog in de richting spannen om een effect te hebben. Een portable loop zal waarschijnlijk niet veel pwr aankunnen.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#10 Bericht door PA1GVZ »

Voetjes in het water gaat niet lukken helaas, het huis thuis tegen de helling op 80m boven zee niveau.

Is een buddipole een verkorte kwart golf voor 20m?

V.w.b. power in de portable loop gaat dat wel meevallen, uit mijn ft817 komt maar 5 watt.

73, Gert

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#11 Bericht door PA1GVZ »

PA1GVZ schreef:Voetjes in het water gaat niet lukken helaas, het huis thuis tegen de helling op 80m boven zee niveau.

Is een buddipole een verkorte kwart golf voor 20m?

V.w.b. power in de portable loop gaat dat wel meevallen, uit mijn ft817 komt maar 5 watt.

73, Gert
Ik bedoel een buddistick ....
Zo te zien een verkorte 1/4 golf, ik had niet verwacht dat dit het zo goed zou doen. Dus mijn tri-band-vertical van qrpguys kan het ook op 40m nog wel eens redelijk doen? Blijft de afstraling dan nog acceptabel vlak voor dx?

73, Gert

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#12 Bericht door pe1br »

Als je een mastje bij je hebt of een hoog punt waar je een touw overheen kunt gooien zou ik zeker ook eens kijken naar een ZS6BKW.
Niet de allerbeste DX antenne maar wel veel banden voor weinig gewicht en ruimte.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#13 Bericht door PA1GVZ »

pe1br schreef:Als je een mastje bij je hebt of een hoog punt waar je een touw overheen kunt gooien zou ik zeker ook eens kijken naar een ZS6BKW.
Niet de allerbeste DX antenne maar wel veel banden voor weinig gewicht en ruimte.
Inderdaad voor multiband een praktische antenne, ik ben alleen bang dat ik met mijn 6 meter telescoop dan meer een NVIS antenne krijg vanwege de geringe hoogte. De Norcal doublet lijkt hierop. Op Kreta vorig jaar was deze laatste niet heel erg succesvol, gevoelsmatig vanwege de gering hoogte maar dat kan ik mis hebben natuurlijk en waren het gewoon de slechte condities.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#14 Bericht door PA3DAT »

Ik zou gaan voor een kwartgolf vertical, voor de vakantie zonder balun. Paar radialen eraan. Thuis even
op lengte maken, swr 1:1. Dan heb je geen tuner nodig.

Zo'n ding zet ik achterop mijn campertje, 5m lang, spoeltje ertussen voor 40m en dan werk ik met 40 Watt
in FT8 Antarctica vanuit Noord-Noorwegen.

Zo'n zelfde loop heb ik ook, die zou ik thuis laten! Niets ten nadele van PD7MAA, maar met die loop heb ik
eens een CW-verbinding gemaakt op 40m, met Duitsland. Was nog in de Duitse contest ook, tijdens de
Jota. Verder ben ik er niet mee gekomen, voor zover ik me herinner...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke antenne mee op vakantie?

#15 Bericht door on4avt »

Met 5 wat ga je ook geen wonderen doen in die loop. De buddipole die ik heb kan een kwart golf op 20 m aan ,met de verlengstukken.

Plaats reactie