Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verboden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verboden

#1 Bericht door PA0ETE »

Hoogstwaarschijnlijk wordt vanaf 1 juli van dit jaar het gebruik van bijvoorbeeld een portofoon, naast het gebruik van alle andere elektronica op de fiets verboden. Er zal dan een boete van 95 euro hiervoor worden ingevoerd.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur heeft op 1 februari haar aan het eind van de afgelopen zomer al geïntroduceerde wetsvoorstel in de ministerraad ingebracht.

Zie eventueel het hele artikel op http://pa0ete.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#2 Bericht door PA0BAK »

Het vasthouden wordt mogelijk verboden, niet het gebruik.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#3 Bericht door PA2EFR »

Dan mag je waarschijnlijk ook een losse microfoon niet vasthouden.
Want wat is het verschil.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#4 Bericht door pa5wil »

Vanaf 1 juli 2019 mag u geen mobiele telefoon meer vasthouden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld om te appen, de navigatie te gebruiken of muziek uit te zoeken op de fiets. Het verbod geldt voor alle mobiele elektronische apparaten voor communicatie- en informatieverwerking. Dus ook voor muziekspelers. Als u stilstaat mag u uw telefoon of andere mobiel apparaat vasthouden en bedienen.

Handsfree muziek luisteren toegestaan
Zolang u uw telefoon, muziekspeler of ander mobiel elektronisch apparaat niet met de hand vasthoudt, mag u muziek luisteren. Bijvoorbeeld via een koptelefoon waarmee u het apparaat bedient. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort. Bijvoorbeeld door maar 1 oordopje te gebruiken. Of het volume laag te zetten.
Wil

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#5 Bericht door PA0ETE »

Wat is de bron van deze informatie?

Het voorstel is overigens nog niet door de Eerste Kamer, maar het lijkt het wel te gaan halen.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#6 Bericht door PA3BAS »

Er wordt gesproken over ‘een mobiel elektronisch apparaat’, niet over ‘mobiele telefoon’ of ‘smartphone’. Stilstaan doe je ook voor het stoplicht, of als er een andere verkeersdeelnemer doorrijden onmogelijk maakt. Als je toch gevaarlijk bezig bent naar de mening van de politie kan je een bekeuring krijgen vanwege artikel 5, het kapstopartikel.
Het verbod geldt voor alle mobiele elektronische apparaten voor communicatie- en informatieverwerking. Dus ook voor muziekspelers. Als u stilstaat mag u uw telefoon of andere mobiel apparaat vasthouden en bedienen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets

Edit: volgens mij citeert pa5wil uit dezelfde webtekst...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#7 Bericht door PA0ETE »

In de meeste bewoordingen van onder andere de minister, maar ook andere mensen van het ministerie wordt gesproken over "een algeheel verbod op het gebruik van elektronische apparaten op de fiets" of zelfs over "een algeheel verbod op het gebruik van elektronische apparaten in het verkeer".

Dit staat er bijvoorbeeld over in de Volkskrant van 31 januari van dit jaar:

"In september stuurde de VVD-minister een wetsvoorstel naar de Kamer met een algeheel verbod in het verkeer op het gebruiken van mobiele elektronische apparaten, zoals mobieltjes, maar ook laptops en camera’s. De omschrijving is breed, zodat ook in de toekomst ontwikkelde apparaten eronder vallen."

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdbab38f/

En in september in NRC:

¨Er komt een algeheel verbod in het verkeer op het gebruik van mobiele elektronische apparaten, zoals mobieltjes, laptops of muziekspelers en camera’s. Het gebruik van mobieltjes is sinds 2002 al verboden voor het gemotoriseerd verkeer (auto’s, brommers, motors).¨

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25/ap ... n-a1769776

Het is in dat soort gevallen altijd lastig om te bepalen wat er gaat gebeuren. De minister kan wel een voorschotje nemen, en de voorlichters van het ministerie die dit op de website schrijven kunnen zich wel (terecht of onterecht) baseren op de bestaande wetgeving voor automobilisten. Daarnaast kan de minister bij een stemming hierover ook nog concessies doen voordat het voorstel definitief is.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#8 Bericht door pa5wil »

PA0ETE schreef:Wat is de bron van deze informatie?

Het voorstel is overigens nog niet door de Eerste Kamer, maar het lijkt het wel te gaan halen.
website overheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets
Wil

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#9 Bericht door PA3HMP »

Leuk voor al die agenten die door de stad scheuren op hun mountainbike, die mogen dan ook hun portofoon niet meer bedienen

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#10 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Goede middag beste spreekbuizen.

Nog even wachten en dan is hetgeen door de voormalige verkeersofficier werd verkondigd bewaarheid.
De heer Spee wist en weet heden ten dagen ook nog van wanten. Een dikke vinger!

Nu de fiets, dan de "vertegenwoordigers" auto's aan de beurt.
Een situatie die zeker de verkeersveiligheid ten goede komt.

Ik zie met grote belangstelling de aanvullende reacties van onder andere John PA0ETE in dit topic voorbijflitsen.

Immers, zij die wind zaaien binnen de volksvertegenwoordiging zullen storm oogsten, met of zonder een microfoon. :mrgreen:

73

pd0hdf

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#11 Bericht door PA3BAS »

PA3HMP schreef:Leuk voor al die agenten die door de stad scheuren op hun mountainbike, die mogen dan ook hun portofoon niet meer bedienen
Die agenten mogen van alles wat wij niet mogen zoals door rood rijden. Dan passen ze het zo aan dat ze wel hun porto mogen gebruiken. En volgens mij is er sowieso niets aan de hand, want ze gebruiken een oortje. Dat mag gewoon.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#12 Bericht door PA0ETE »

-Pd0hdf- schreef:Goede middag beste spreekbuizen.

Nog even wachten en dan is hetgeen door de voormalige verkeersofficier werd verkondigd bewaarheid.
De heer Spee wist en weet heden ten dagen ook nog van wanten. Een dikke vinger!

Nu de fiets, dan de "vertegenwoordigers" auto's aan de beurt.
Een situatie die zeker de verkeersveiligheid ten goede komt.

Ik zie met grote belangstelling de aanvullende reacties van onder andere John PA0ETE in dit topic voorbijflitsen.

Immers, zij die wind zaaien binnen de volksvertegenwoordiging zullen storm oogsten, met of zonder een microfoon. :mrgreen:

73

pd0hdf
Je overschat mijn invloed op de fracties in Den Haag wel heel erg. En ik heb er niet zoveel meer over op te merken, maar misschien komt er nog een vervolg..

Dit bericht was met microfoon, want het was een onderwerp gisteren in de Daily Minutes. Ik zet de berichten uit die uitzendingen tegenwoordig vaak ook in geschreven vorm op op www.pa0ete.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#13 Bericht door PE2AAB »

Taxichauffeurs, loader/graafmachine berijders, vrachtwagenchauffeurs (al dan niet 27MC), wij zendamateurs enz. Allemaal ondervinden we hinder van deze wet.
Hulpdiensten zullen inderdaad wel een uitzondering krijgen. Politie/Ambu/BRW met C2000, RWS met Entropia.

Wat me overigens opvalt is dat er diverse groepen zendamateurs het prima vinden. Een verdedigings-strategie heeft hier dus geen zin helaas.
Ik vind het jammer. Het is een einde van een tijdperk. Ik hoop van harte dat er op enige manier toch een amateur uitzondering komt. Ik ga niet een PTT switch in de auto bouwen en een microfoon plaatsen (daar waar deze voor de auto carkit nu juist zo mooi in het interieur is geïntegreerd) Een VOX is ook niet werkbaar dus dan trek ik het setje er maar uit. :(

En helaas is Nederland zo dat het 'door de strot' wordt gedrukt en vervolgens hebben we geen keus. Ja we morren soms wel een weekje maar daarna is het ja en amen. In Frankrijk trappen ze de hoofdstad nog een keer kapot en trekken gele hesjes aan maar uiteindelijk zwichten zelfs zij voor het gezag. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#14 Bericht door PA0CMU »

Er zullen niet echt veel radioamateurs "fiets mobiel" zijn schat ik in, maar het aantal racefietsers dat beschikt over een geavanceerde fietscomputer die ook voor navigatie gebruikt wordt is aanzienlijk. Ik ben benieuwd of die Garmin, Mio en andere merken elektronica dingen ook onder die wetgeving gaan vallen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gebruik amateurapparatuur op de fiets komend zomer verbo

#15 Bericht door PE2AAB »

PA0CMU schreef:Er zullen niet echt veel radioamateurs "fiets mobiel" zijn schat ik in...
Ik ken er best wel een aantal. Zeker tijdens activiteiten als een JOTA is het druk.
PA0CMU schreef: maar het aantal racefietsers dat beschikt over een geavanceerde fietscomputer die ook voor navigatie gebruikt wordt is aanzienlijk. Ik ben benieuwd of die Garmin, Mio en andere merken elektronica dingen ook onder die wetgeving gaan vallen.
Als je ze in de hand houdt wel. Dan is het een elektronisch apparaat. Er gaat helaas meer onder vallen als we nu beseffen.
Ben ook zeer benieuwd hoe een alcoholslot chauffeur zijn alcohol slot mondstuk moet gaan bedienen op het moment dat de wet van kracht is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie