Goedendag,
ik ben nieuw op dit forum en begin ook met de radio hobby, nog niet gelicenceerd maar in de loop van dit jaar hoop ik mijn F licentie te halen.
Ik woon op een zeewaardig zeiljacht en ben nu druk bezig om communicatieapparatuur aan boord te krijgen.
Marifoon is inmiddels aanwezig en ook een Yaesu FG7700 HF ontvanger, de HF antenne bestaat uit een achterstag van ca 15meter.
Op dit moment wil ik vooral de de antenne in orde brengen met een antenne tuner die ik zelf wil bouwen en de meetzender.
Verder met de meetzender dus.
Deze wil ik opbouwen met een AD9850 module in combinatie met een arduino besturing, dat is gewoon modules aan elkaar plakken en klaar maar van de vele ontwerpen die ik op internet ben tegengekomen vind ik de buffertrap een zwak punt. Ik vraag me af hoe met die tweetransistorschakeling je 5Vpp in 50 Ohm kan sturen! Simulatie laat dan ook zien dat de onderste sinushelft wordt afgekapt en het signaal is behoorlijk vervormd.
In het onderstaande plaatje zie je hoe ik een wat stevigere buffertrap heb ontworpen
Bijlage:
HFamp.jpg [ 129.87 KiB | 5220 keer bekeken ]
De emittervolger aan het begin heb ik toegevoegd omdat ik de uitgangskarakteristieken van het module niet ken, er zit nog een behoorlijk filter achter het IC en als de uitgangsimpedantie niet constant is dan heeft dat meteen invloed op het amplitudeverloop. Verder heb ik de mogelijkheid ingebouwd om wat compensatie in te bouwen.
De schakeling verschilt verder niet veel van de voorbeelden op internet alleen is de 2N2222 transistor vervangen door een BD139 vanwege een wat hogere stroom, de stroombron is toegevoegd om ook de uitsturing van de negatieve sinushelft te kunnen waarborgen bij 5Vpp is dit toch al snel 25mA bij een belasting van 50Ohm.
Voor het meten van antenne karakteristieken wil ik gebruik maken van een Directional coupler en een AD8307 IC om mee te meten.
Dat laatste ben ik nog niet helemaal uit maar en suggesties zijn welkom.
vraag
kun je met een normale SWR meter met zo'n meetzender aan de slog om een antenne 1op1 te zetten of heb je daar echt meer vermogen voor nodig?