DAB+ radio (Protectie level)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

DAB+ radio (Protectie level)

#1 Bericht door luistervink »

Weet iemand ook waarom NPO protectie level EEP-3B (kanaal 12c) gebruikt? Daardoor is uw DAB+ signaal sterk verslechterd en in de Randstad zitten er nu ook veel gaten in de ontvangst. VCR (commerciële omroep, kanaal 11C)
gebruiken EEP-3A met een beter resultaat.

Weet iemand ook welke vormen van DAB+ er nog meer zijn? EEP-3C enzovoorts bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#2 Bericht door KHoos »

luistervink schreef:Weet iemand ook waarom NPO protectie level EEP-3B (kanaal 12c) gebruikt? Daardoor is uw DAB+ signaal sterk verslechterd en in de Randstad zitten er nu ook veel gaten in de ontvangst. VCR (commerciële omroep, kanaal 11C)
gebruiken EEP-3A met een beter resultaat.
De enige uitspraak die er ergens uitgekomen is van de NPO: "ruimte voor extra themazenders".
In theorie kunnen er nu nog 15 services bij komen: er zijn 540 vrije 'Capacity Units' CUs en een 64 kbit dab+ aac service met level 3-A kost 36 CUs.
Met het huidige gebruik van 9 stuks 64 kbit dab+ aac services, 324 CUs in gebruik is er nog heel veel ruimte voor foutcorrectie.
luistervink schreef:Weet iemand ook welke vormen van DAB+ er nog meer zijn? EEP-3C enzovoorts bijvoorbeeld?
Het hele setje:

Code: Selecteer alles

Protection level               1-A  2-A  3-A  4-A
Convolutional coding rate      1/4  3/8  1/2  3/4

Protection level               1-B  2-B  3-B  4-B
Convolutional coding rate      4/9  4/7  4/6  4/5
3-A is dus 1/2: 1 bit data komt overeen met 2 bits 'in de lucht'. 3-B is 4/6: 4 bits data komen overeen met 6 bits in de lucht.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#3 Bericht door PE9ZZ »

Wie heeft er nu al (of: nog) een DAB ontvanger? Heb er ooit mee geklooid (PCI kaart in PC om dumps te maken van Slam FM, Edit den Doosch) maar dat was bijna tien jaar terug. Iedereen gebruikt FM radio of DVB-T. Oh wacht, dat was DVB-T! :lol:

Maar afgezien daarvan, hoe kan 3A (FEC 1/2 oftewel 3/6) nu een veel beter resultaat geven dan 3B (FEC 4/6)?

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#4 Bericht door PA1Bj »

Ik heb een Noxon Dradio 110. Handig modelletje en één van de weinigen met een antenne-connector.
Maar er is ook een te downloaden (Nederlands..) Software programma ; Dit draait op een RTL-stick

http://www.sdr-j.tk/index.html

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#5 Bericht door luistervink »

Wat ik verder niet zo goed begrijp: Bij DAB+ zenden ze landelijk uit op één kanaal 11C. Dit zouden ze bij DVB-T ook kunnen doen? Echter niet bij Nederland, 1, 2, 3 en regio TV. Dit omdat het vierde kanaal van de regio afwijkend is.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#6 Bericht door PE9ZZ »

DVB-T gebruikt een heel kanaal (8 MHz UHF/ 7 MHz VHF). Het kan wel smaller (2 MHz) maar de consumentendozen hebben doorgaans geen firmware die dat snapt.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#7 Bericht door KHoos »

luistervink schreef:Wat ik verder niet zo goed begrijp: Bij DAB+ zenden ze landelijk uit op één kanaal 11C. Dit zouden ze bij DVB-T ook kunnen doen? Echter niet bij Nederland, 1, 2, 3 en regio TV. Dit omdat het vierde kanaal van de regio afwijkend is.
De dekkingsgebieden van de UHF frequenties zijn niet landelijk maar als je heel goed gaat kijken zul je zien dat alleen van de multiplex met NL1/2/3+regio de grenzen ongeveer overeen komen met de regionale TV grenzen, voor de andere multiplexen lopen de grenzen nogal door elkaar. En er worden wel single frequency netwerken (SFN) gebruikt waarbij dus meerdere zenders hetzelfde signaal uitzenden.
De 'waarom' zal wel zitten in verschillende eigenschappen van UHF (waar DVB-T nu zit) versus VHF band III (waar DAB+ zit).
Koos van den Hout callsign PE4KH

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#8 Bericht door PE5PVB »

Heb het sinds deze zomer in de auto, wil nu echt niet meer zonder hoor...

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#9 Bericht door luistervink »

Ik had juist begrepen dat dit met het buitenland in de knel zit?

Je hebt namelijk UHF kanaal 33 in Groningen stad zitten en kanaal 33 Hoogersmilde!

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#10 Bericht door KHoos »

luistervink schreef:Ik had juist begrepen dat dit met het buitenland in de knel zit?

Je hebt namelijk UHF kanaal 33 in Groningen stad zitten en kanaal 33 Hoogersmilde!
Dat laatste kan dus omdat die twee zenders synchroon exact hetzelfde signaal uitzenden waarbij een ontvanger die de 2 verschillende signalen ziet ze binnen krijgt binnen de 'guard time'. Dit is dus zo'n Single Frequency Network. De 'guard time' is een tijdsfactor binnen DVB-T en DAB waarbinnen het digitale signaal stabiel is zodat reflecties geen bitfouten veroorzaken.
Op https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... Modulation staat een betere uitleg dan ik zo gauw kan verzinnen.
Koos van den Hout callsign PE4KH

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#11 Bericht door luistervink »

Gaan ze de zendamateurs ook nog eens digitaliseren? :D C2000 geeft allemaal problemen zo ik begrepen heb. Ik vind dat digitaal wel kan maar je moet analoog ook als backup hebben? Want met analoog signaal kun je soms in ruis nog wel iets ontvangen. Bij digitaal valt de complete verbinding weg, zeker met condities?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DAB+ radio (Protectie level)

#12 Bericht door PE9ZZ »

Wie is "ze"? Ik ben zelf bezig met digitale modi (DVB-T). Zeker bij een royale foutcorrectie is een signaal wat anders niet meer neembaar is wel digitaal te decoderen.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie