Een zendamateur.com-frequentie?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Een zendamateur.com-frequentie?

#1 Bericht door PA0ETE »

Geregeld uiten amateurs zich (ook hier en op amateurfrequenties) geregeld over de slechte activiteit op de banden. Amateurs zitten tegenwoordig in Whatsapp- of andere groepjes, communiceren uitgebreid via Facebook, Zello en wat al niet meer.

Ik vraag me wel eens af of er nog amateurs zijn die het zich herinneren hoe het was, toen er nog QSO's gemaakt werden.

Daarom denk ik dat het (tongue-in-cheek) hoog nodig is om één of meerdere zendamateur.com-frequenties in te stellen om nog enigszins het goede voorbeeld te geven. Ik bedoel, zendamateur.com is natuurlijk ook zo'n plek op internet, die ten koste gaat van zinvolle QSO's over deze zelfde onderwerpen op de band.

Dus daarom mijn vraag: moet er een zendamateur.com-frequentie komen? En zo ja, moet dat een landelijke frequentie zijn (uiteraard zonder enig recht of exclusiviteit te claimen)? En op welke band moet dat dan zijn? Met een niet zo spectaculaire antennes kun je op 50 MHz bijv. een groot deel van het land bereiken. Maar dan kunnen de N-ers weer niet meedoen.

En niet iedereen heeft een antenne of de spullen voor 80 of 40 meter. Een repeater of iets op digitale spraakgebied hiervoor inzetten is ook niet zo'n heel goed idee. Bovendien heeft niet iedereen de spullen daarvoor. Maar om aan alle zendamateur.com-leden te vragen weer een yagi van minstens 10 elementen met een antennerotor voor 2m op te stellen gaat ook wel weer wat ver.

Kortom, wat zijn je gedachten hierover? Alle ideeën welkom! Ook als je het een heel erg slecht idee vindt. Maar geen gemopper hoor. Dit is een lichtvoetig onderwerp :lol: Maar je weet nooit, misschien komt er toch wel een goed idee uit dat ook nog bruikbaar is....
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

Re: Een zendamateur.com-frequentie?

#2 Bericht door PE4WJ »

Ik vind het wel een leuk en gezellig idee. Denk dat 40m nog het meest haalbaar is, daar mogen zowel N als F amateurs komen, en met een beetje draad in de lucht word je wel gehoord op 40m. Horen we jou dan ook John?

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0ETE
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Je snapt (vanwege het Technieknetje vroeger) dat 50 MHz enigszins mijn voorkeur zou hebben. :) Maar ik zit niet zo vaak meer in die band.

Ik heb voor 40m niet een fantastische antenne, maar ik kan daar meedoen. Als ik de transceiver nu inschakel begint hij vrij zeker rond 7022 in CW, waar ik het laatst geluisterd heb. Maar mijn signaal is daar binnen Nederland en omgeving niet sterk. Ik werk daarnaast meestal met minder dan 10W. Mijn tuner voor die antenne kan max. 25W aan. Dat gebruik ik in phone op 40m wel eens. Dus ja ik kan meedoen :)

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#4 Bericht door TheoP »

Korte golf is voor mij een no go, alles boven 2 meter is goed.
En laten we daar een bijna landelijke dekking hebben met 2 repeaters?

Theo

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk initiatief.

Hopelijk groeit het uit als een actief netje waarbij er naar elkaar geluisterd wordt en zeggen de inmelders meer dan alleen "no traffic". :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PD7P

#6 Bericht door PD7P »

TheoP schreef: 22 dec 2025, 12:03 Korte golf is voor mij een no go, alles boven 2 meter is goed.

Theo
Probleem daarmee is dat je weer merk-afhankelijk wordt..........en ik ( en met mij meerdere )laat me niet verplichten aanschaf van een specifiek merk.

PA0ETE
Contacteer:

#7 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 22 dec 2025, 12:03 Korte golf is voor mij een no go, alles boven 2 meter is goed.

Theo
Op zich geen slecht idee, maar heb jij C4FM? :)

Dat is serieus hoor, ik heb begrepen dat PI2NOS in elk geval hier vandaan alleen met die mode nod gebruikt kan worden. Ik heb C4FM, maar dat beperkt natuurlijk wel het aantal deelnemers, waarschijnlijk ongeveer net zoals 40 m :)

(de pagina stond nog open, en ik had daardoor bevenstaande nog niet gezien)

TheoP

#8 Bericht door TheoP »

Nee dat heb ik niet en dat gaat er ook niet komen de eerste tijd.
Das wel jammer maar zeer begrijpelijk waarom deze keus.
Korte golf gaat hem bij mijn niet worden, anders dan als ik op veldtocht ben.
En ook daar is mijn ervaring beroerd voor binnenlands verkeer, meestal waren de condities hiervoor te slecht.
En als het goed gaat zitten er altijd wel russen of italianen op een paar hz tegen aan te drukken :D

Theo

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#9 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 22 dec 2025, 16:41 Nee dat heb ik niet en dat gaat er ook niet komen de eerste tijd.
Das wel jammer maar zeer begrijpelijk waarom deze keus.
Korte golf gaat hem bij mijn niet worden, anders dan als ik op veldtocht ben.
En ook daar is mijn ervaring beroerd voor binnenlands verkeer, meestal waren de condities hiervoor te slecht.
En als het goed gaat zitten er altijd wel russen of italianen op een paar hz tegen aan te drukken :D

Theo
Daar komt nog bij dat over een paar jaar 40 m voor binnenlands NVIS verkeer helemaal niet meer werkt. In de zomer kan het dan alleen als er een Es plak boven NL ligt. Landelijk dekking voor zowel N als F gaat op de korte golf niet lukken.

Een dikke HF repeater op 40 m in Frankrijk, of webSDR in Frankrijk met antenne die voornamelijk naar het noorden kijkt?

PD3E
Roepletters: PD3E
Contacteer:

#10 Bericht door PD3E »

Wat een ontzettend leuk idee!
En is de 10 meter misschien ook een optie?
Ook daar kun je met beperkte middelen leuke resultaten behalen.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor twee banden.
Bijvoorbeeld de 10 en 40 meter.
Degenen die op 10 meter willen/kunnen gaan daar heen, de anderen gaan naar 40 meter.
73's PD3E, Erwin.

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#11 Bericht door PE4WJ »

PA3DJS schreef: 22 dec 2025, 17:14
Daar komt nog bij dat over een paar jaar 40 m voor binnenlands NVIS verkeer helemaal niet meer werkt. In de zomer kan het dan alleen als er een Es plak boven NL ligt. Landelijk dekking voor zowel N als F gaat op de korte golf niet lukken.
Dat is een goed punt! Dan wordt het erg lastig op HF ja...

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Maar dat is iets wat iedere 11 jaar voorkomt :)

Het is niet zo dat ik meteen nu al 40m de beste optie vind, maar op zich staat dit niet in de weg om nu op 40 te beginnen. Als dat over 2 of 3 jaar relevant wordt kunnen we kijken wat dan de alternatieven zijn. Misschien heeft iedereen dan inmiddels C4FM of er is een concurrende repeater voor NOS gekomen waar je zonder C4FM ook op kunt :) (Een bovenregionale repeater op 10 meter bijvoorbeeld :lol: :lol: :) )

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#13 Bericht door pe1cmo »

En die praatpaal boven ons. De QO100. Die is voor iedereen te ontvangen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

TheoP

#14 Bericht door TheoP »

Dat lijkt mij een beter idee om te gebruiken.

Theo

PA0ETE
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef: 22 dec 2025, 22:14 En die praatpaal boven ons. De QO100. Die is voor iedereen te ontvangen.
N-amateurs kunnen daar niet meedoen (maar ik ook niet, ik heb geen spullen ervoor en ik heb met de verhuurder de afspraak dat hij al mijn antennes gedoogt, als ik me aan één voorwaarde houd: géén antennes die op een schotel lijken (echt waar!))

Ik heb geen bezwaar tegen bijv. de ronde op een landelijke repeater, maar de opzet toen ik dit idee opschreef was eigenlijk dat we elkaar via de ether zouden moeten kunnen ontvangen zonder hulp van repeaters. Maar dat is landelijk best moeilijk. En zeker (waar ik in dit geval wel voor ben) als we ook de mogelijkheid hebben dat N-amateurs meedoen.

Tegelijk wil ik er eigenlijk ook geen extra antennes voor opzetten. Dat is nogal een punt natuurlijk.

Hoewel ik zelf een vrij waardeloze antenne voor die band heb, is op dit moment 40m wel een haalbare oplossing, al is het niet een heel lang houdbare oplossing. Als het moet kan ik wel een betere antenne voor 40 meter maken. Dat is niet zoveel werk. Maar dat is niet volgende week al klaar. En ik wil liever ook onder de 25W blijven.

Maar niets ligt nog vast. Als iemand wat beters weet...

Plaats reactie