leuke afstand

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TheoP
Roepletters: PE1OPQ

leuke afstand

#1 Bericht door TheoP »

DX is dit in het breedste woord? Legaal is het toverwoord en als dit niet voor dit onderwerp geld, dan is het niet erg als het verplaatst wordt.
Kreeg een leuke QSL van een luisteraar uit Finland, hier een stukje uit zijn tekst.

My receiver was Perseus software defined receiver and I used a long wire antenna of 3300 ft. directed to West Europe. I picked up your signal in Aihkiniemi, which is situated some 250 miles north of the Arctic Circle. I usually spend a week or two per year in Lapland “hunting” distant AM signals.

Here are some details of the program heard:

15:31 – Radio T-Pot weather forecast (I presume) followed by “Crosstown Traffic” performed by The Jimi Hendrix Experience

https://pixeldra.in/u/WUtFvu9Z
Screenshot 2025-03-14 at 09-26-53 Aukiniemi - Google Maps.png
Jammer dat een mp3 bestandje niet ondersteund wordt in het forum, dan blijft de opnname hier staan.
Met weinig vermogen toch redelijk ver komen op de middengolf.
Ach het is niet mijn insteek maar dit is een leuke bijvangst :D

Theo

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

Re: leuke afstand

#2 Bericht door on4ged »

Met een longwire van 3300 voet? Dat is 1 Km lengte. Dat zal wel een schrijffoutje geweest zijn.
Zal eerder 330 voet moeten zijn. Ook nog een flinke lengte. Zoveel plaats heb ik hier helaas niet.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#3 Bericht door PE1PQX »

Dit zijn wel de hele leuke berichtjes waarvan je hobby-hart ietsje sneller van gaat kloppen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#4 Bericht door PD2EW »

.

De Middengolf leeft weer op en gehoord worden in Noord Zweden is dan ook 'Helemaal Top!'.

Zelf betrap ik me er ook wel eens op dat ik op de Middengolf kijk/luister met de RSP1A en SDR-Sharp versie 1732, maar jouw signaal heb ik hier helaas nog niet kunnen nemen (918 staat hier wel onder een voorkeuze.. net als onze Twentse vrienden op 1008 en 1332).
Ook mijn gereviseerde radio's, eentje met 'catkin' buizen (1933) en eentje met 'gewone' buizen (1934) vinden het leuk dat er weer wat te ontvangen valt, tussen 200 en 2000 meter.
Trouwens, alle LPAM frequenties staan vermeld op: https://babylona.home.xs4all.nl/pe9mj/indexLPAM.htm

Theo, er is volgens mij geen prijs voor in het leven geroepen maar -met recht- een mooi resultaat!

.

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#5 Bericht door pa3met »

supergaaf. anders kan ik het niet verwoorden.

re die lange antenne, benieuwd of het idd zo lang is/was en wat voor een antenne precies, beverage?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#6 Bericht door PA3DAT »

Geweldig Theo, dat zijn toch de leuke dingen van de radiohobby he?

Overigens denk ik dat een langdraad van 1100m best kan voor de middengolf, daar in het hoge noorden hebben ze vaak ruimte in overvloed.
SJ2W, het conteststation van Michael SM2WMV in het noorden van Zweden, heeft 8 beverages voor de kortegolf, de langste is 800m. Zijn beverages hangen tussen de bomen op ruim 2m hoogte. Je moet ze in die contreien namelijk niet te laag hangen, want dan lopen elanden en rendieren de draden stuk... :D

Overigens, wat is ook alweer een langdraad (volgens WiMo): "only antennas whose length is large compared to the wavelength of the operating band are called "long-wire" antennas." En op jouw golflengte van rond de 300m is een antenne van 1100m wel een échte langdraad!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#7 Bericht door TheoP »

PD2EW schreef: 14 mar 2025, 14:05
Theo, er is volgens mij geen prijs voor in het leven geroepen maar -met recht- een mooi resultaat!
Zo als ik al zei, het is niet de bedoeling om skywave te maken, maar je ontkomt er niet aan. :D
En als je al QSL uit Canada hebt gehad, dan is Europa even behelpen :mrgreen:
Ik stuur altijd een verhaaltje en een E QSL kaart terug en waar meer informatie is te vinden over het radio station.

Theo

Plaats reactie