Kilowattknallers

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
NL11975

Kilowattknallers

#1 Bericht door NL11975 »

Waarom accepteren clubstations N en F gebruikers die zich niet aan de regels houden als het om vermogen gaat.
Als ik zit te luisteren en moet aanhoren hoeveel amateurs met te hoge vermogens werken trek ik maar één conclusie.
RDI is de weg kwijt en weet niet meer hoe te handhaven. Bij radiozendamateurs is totaal geen besef meer dat zij de hobby kapot maken voor SWL stations. 100 voor N en 400 voor F gebruikers lijkt duidelijk als het om regels gaat. Maar nee vooral clubstation operatoren toeteren er op los.
Ze hebben hun buik vol van intruders (piraten) maar zelf reflexjes zijn niet meer te vinden.
Als SWLér vermijd ik de Nederlandse praatclubjes met de dagelijkse rapportjes en de breedbandig kilowattknallers.

Jullie zijn Illegaal bezig dus stop met die onzin om één S-puntje beter binnen te komen met een dove antenne.

Maak mijn hobby niet kapot.
:( :oops: :x

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: Kilowattknallers

#2 Bericht door PA0BAK »

Dit was te verwachten, omdat er niet gehandhaafd wordt, het heeft (blijkbaar) geen prioriteit.
Hetzelfde argument wordt door de politie gebruikt als argument om fietsers geen bekeuring te geven wanneer er geen richting wordt aangegeven.
Zonder handhaving gaan mensen de regels overtreden, dat schijnt "normaal" te zijn.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#3 Bericht door TheoP »

Wat is er mis mee?
Gaat je ontvanger over de nek er van?
En ja ik roep al veel vaker dat de meeste piraten onder de zendamateurs zitten, inc de band politie. :mrgreen:
Vooral bij wedstrijden gaat het fout, en vele doen aan valsheid in geschrifte door te verklaren zich aan de regels te hebben gehouden.
Is van alle tijden, niet druk om maken en gewoon iets anders gaan doen.
SWL op bv 23 cm of 3 cm is ook erg leuk, en daar kom je geen kiloknallers tegen.

Theo

pa3a
Roepletters: PA3A
Contacteer:

#4 Bericht door pa3a »

TheoP schreef: 26 jun 2024, 10:43 Wat is er mis mee?
...
Vooral bij wedstrijden gaat het fout, en vele doen aan valsheid in geschrifte door te verklaren zich aan de regels te hebben gehouden.
Internationaal gaat er niks fout met hogere vermogens. Het is alleen lastig als je omgeving er last van krijgt.
Dan wordt het tijd om te handhaven.

Wat betreft de wedstrijden: volledig eens.
Internationaal maakt het weer niet uit, maar als je bv een PACC doet, word je nationaal vergeleken. En dan vind ik dat je je zeker aan die vermogensgrenzen moet houden.
Schatting: iedere dB meer vermogen is ca. 5% meer punten scoren. Vandaar.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

coolepascal
Contacteer:

#5 Bericht door coolepascal »

#define AligatorTranceiver "No ears, all mouth"

Voor mij is 5W genoeg, zonder condities kom je met meer ook niet weg, en de wapenwedloop vind ik meer iets voor de jaren 80
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

NL11975

#6 Bericht door NL11975 »

SWL op bv 23 cm of 3 cm is ook erg leuk, en daar kom je geen kiloknallers tegen.
Theo
Daar ga je ook niet met een draadantenne luisteren :wink:

NL11975

#7 Bericht door NL11975 »

pa3a schreef: 26 jun 2024, 13:09
...
Stel jij werkt een station en die vraagt jou de QSO te bevestigen en vervolgens krijgt te horen dat je Nederlandse collega Amateur niet geïnteresseerd is in QSL.
Dat vind ik ook in gebreke blijven. Die man wil misschien ook alle landen bevestigd zien.
En dan die dollarjagers (al kan ik me indenken dat in sommige landen het voelbaar is in de portemonnee als je honderden Europeanen of Noord Amerikanen moet bevestigen.) Ik kreeg pas een mooie Award binnen via Union Spanish Radioamateur. Ze bestonden 75 jaar en heb er tien gelogd op CW. Ook al stuurde ik alleen maar een SRT rapport via email van de "URE" dat doet me best goed. Hun hadden twee correcties en stuurde mij er twee met de mededeling dat het voor de Venezolaan zijn eerste CW verbinding was met Europa en ook die heeft me een bevestiging gestuurd met de mededeling dat ik zijn eerste bevestiging ooit was uit Nederland. Als SWL weet ik hoe oninteressant ze je soms vinden.

Ja dan hadden ze het verplichte logboek maar niet moeten afschaffen zal jij nu opmerken.
En ja dan geef ik je gelijk. En toch zou het tof zijn als jij na honderd Italianen en Canadezen ze allemaal netjes logt en bevestigd. Omdat je het van hun ook graag zou zien.

Ik begreep trouwens dat het in sommige landen wel lastig is geworden door diezelfde regelgeving.
En PO Box in Nederland is vandaag de dag ook een luxe waar je een mooie radio van kan kopen.
En als je zoals ik geen lid meer bent van een vereniging met eigen QSL Bureau dan is het knap lastig.

Groet Jan Willem
NL11975

Roy pd8rw

#8 Bericht door Roy pd8rw »

Vroegah was toch alles beter …

ook het weer :wink:

TheoP

#9 Bericht door TheoP »

NL11975 schreef: 27 jun 2024, 00:37 En als je zoals ik geen lid meer bent van een vereniging met eigen QSL Bureau dan is het knap lastig.

Groet Jan Willem
NL11975
Dat zijn keuzes die je maakt in je leven toch?

Ik weet niet hoe dit gaat met QSL daar ik niet op korte golf aktief ben.
En de keer tijdens de vakantie dat ik zo een simpel draadje omhoog steek, is de grap daar heel snel van af.
Ik vermoed dat er in de afgelopen 30 jaar wel 4 QSL kaarten voor mij gekomen zijn.
:mrgreen:

Voor ATV op de SHF banden is je beeld al voldoende, recorder aan en klaar.
Daar verlopen QSO ook op een heel andere wijze, daar is tijd geen probleem en worden gesprekken gevoerd over je zelf geboude zender en ontvanger.
Veel relaxter, waarbij opvalt dat SWL ers zeer zeldzaam zijn.
En die gene die er zijn worden altijd in het QSO betrokken.

Theo

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#10 Bericht door PA1AHM »

Misschien is het kort door de bocht, maar waarom hebben we ooit geleerd hoe de regels zijn en er zelfs een examen voor gedaan.

Als dat allemaal met een korreltje zout mag worden genomen kun je het gelijk uit de huidige examens halen, scheelt weer wat tijd.

TheoP

#11 Bericht door TheoP »

Dat is er voor om te weten dat met 100 watt iets aansturen om 1000 watt er uit te halen geen beste combi is.
Gelukkig waren de fabrikanten zo slim om dikke weerstanden op de ingang te maken zodat er een 50 Ohm punt is en het vermogen gedempt wordt
Ter vergelijking mijn middengolf eindtrap wordt met min 13 dBm aangestuurd om 100 watt te maken.
Das pas gain in een versterker :mrgreen:

Theo

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

NL11975 schreef: 27 jun 2024, 00:37 En als je zoals ik geen lid meer bent van een vereniging met eigen QSL Bureau dan is het knap lastig.

Groet Jan Willem
NL11975
Volgens mij is nu je SWL nummer ook vervallen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA2RU
Roepletters: PA2RU
Contacteer:

#13 Bericht door PA2RU »

NL11975 schreef: 27 jun 2024, 00:37

Stel jij werkt een station en die vraagt jou de QSO te bevestigen en vervolgens krijgt te horen dat je Nederlandse collega Amateur niet geïnteresseerd is in QSL.
Dat vind ik ook in gebreke blijven.
Ah..ik ben niet zo van de qsl-kaarten dus val ik in jou optiek daar ook onder..
Sorry maar er is een land vol amateurs die het wel doen , geen handje vol..
Ieder bedrijft de hobby op zijn/haar manier , het zou je sieren als je dat eens respecteert .
73 René PA2RU

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#14 Bericht door PD7BOR »

Kan iemand eens kort samenvatten wat nu het probleem is in dit onderwerp?
Heb het 3x gelezen maar snap niet waar we het hier over hebben.

TheoP

#15 Bericht door TheoP »

Dat waren de 1e 2 vragen van mij. :D
QSL kaarten en geen lid v/d vereniging meer zijn, was het antwoord.
De SHF banden zijn geen optie omdat daar de draad erg kort van werd.

Theo

Plaats reactie