Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#16 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 01 sep 2023, 23:04 Ik snap dus niet waarom dat bestaansrecht er toen gewoon was, en waarom dat bij het matige gebruik nu niet meer zo is.
Tja, toen viel er geen geld te verdienen aan de uitverkoop van frequenties.

Zelf heb ik nu 45 jaar een 'machtiging' en ik zie ook geen grote verschillen tussen toen en nu. Op 430 en hoger is er zelfs meer activiteit.
Als ik het argument van activiteit strikt hanteer zouden zendamateurs juist meer ruimte moeten krijgen trouwens. Er zijn genoeg frequenties te vinden waar de commerciële activiteit ook minimaal en zelfs lager dan op onze banden is.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#17 Bericht door PA3CQN »

PD9FVH schreef: 07 nov 2023, 22:20
PA0ETE schreef: 02 sep 2023, 09:16 Het kost geen 100-en euro per jaar maar ongeveer 100 per jaar (als je de vergunning bedoelt). Drie jaar vergunning kost 35 euro (voor die drie jaar), en daarnaast betaal je handhavingskosten iets van 85 euro per jaar.
Daarnaast kost een nieuwe aanvraag je ruim 200 euro. Dat is voor o.a. het frequentie-onderzoek wat gedaan wordt. Dat bedrag wordt niet opnieuw gerekend als je na drie jaar verlengt. Het wordt wel opnieuw gerekend, als je van frequentie, zendvermogen of antennehoogte verandert, maar bij zendvermogen en antenne is dat alleen als een van die beide 'hoger' wordt. Het wordt ook gerekend als je onbemande station meer dan een paar km van locatie verandert.
Je kunt me nog meer vertellen maar dat is honderden euros.
Ja op lange termijn iets minder gemiddeld maar voor de opstartkosten alleen al heb je een leuk laptopje.
200 + 100 + 3 * 85 = 555. Dat is niet meer dan een instapmodel laptop die je ook in drie jaar afschrijft en waar je met moeite SDR software op draait.
En ieder hobby kost nu eenmaal geld: ik denk echt dat de meeste mensen al meer aan horeca uitgeven per jaar dan de kosten die je bij de RDI maakt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#18 Bericht door PD5DJ »

PD9FVH schreef: 02 sep 2023, 08:24
PA0AA schreef: 30 aug 2023, 20:05 Zoals uit meerdere topics op dit forum naar voren is gekomen, blijkt, dat er ( te ) weinig aktiviteit is op 70 cm,
om deze band met succes te kunnen verdedigen tegen aanvallen van overige gebruikers van het radiospectrum.
Het zou schelen als het niet honderden euro's per jaar kost om bijv. zelf een bbs in het leven te kunnen schoppen.
Ik had graag wat geexperimenteerd met ax.25 en de diverse protocollekes die daarover gaan.
Nou dan is dit het moment, wat ik zo om mij heen zie is dat het Packet virus weer om zich heen grijpt :-), onlangs ook weer besmet geraakt en er dagelijks druk mee bezig op 2m. Maar dit kan natuurlijk ook op 70cm ;-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pe2pck
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2023, 17:04
Roepletters: PE2PCK
Locatie: Wolvega

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#19 Bericht door pe2pck »

Graag meer packet, toch wat uitdagender dan 4 regels op FT8. Helaas op 2 meter S7 storing de hele dag. Zijn er 70cm packet frequenties in gebruik in de regio Heerenveen/Steenwijk?

73
Leon
QTH: Wolvega Yaesu FT-7800 - Icom IC7300 - Icom IC9700 - EFHW en Diamond X-50

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#20 Bericht door PA0ETE »

PD9FVH schreef: 07 nov 2023, 22:20
Je kunt me nog meer vertellen maar dat is honderden euros.
Ja op lange termijn iets minder gemiddeld maar voor de opstartkosten alleen al heb je een leuk laptopje.
Het is toch echt zo dat de kosten per jaar voor de vergunning rond de 100 euro zijn. Er gelden daarnaast opstartkosten. Dat is echter eenmalig, en niet per jaar. Ook niet per drie jaar. Eenmalig.

En ja het laptopje. Als we zo beginnen weet ik ook nog wel wat: voor de 3000 euro die ik voor mijn repeater (los van de vergunning) al betaald heb, kun je zelfs een tweedehands auto kopen met niet al teveel roest die ook nog door de APK heen komt. :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#21 Bericht door TheoP »

ha ha begin een middengolf zender zou ik zeggen :D
Denk dat ik daar de 10.000 euro al wel aantik.
Dat voor de hobby, en ik ga niet zeuren over de 550 euro per opstel plek kosten bij het RDI.
En dan de andere organisaties die allemaal geld van je willen.
Begin dit jaar in nog geen 3 week tijd voor 700 euro aan mosfets stuk zien gaan.
Zonder dat je ook maar een idee hebt waarom ze stuk zijn gegaan.
Troost is dat ik hierin niet de enige was die hier tegen aan is gelopen.
Bij Frits, FRI staat er een mooie beschrijving over op zijn site.
Daar mee gestopt, dat begrote me te zeer en mijn vrouw begon te mopperen :D

Theo
Bijlagen
DSCF0927.JPG
DSCF0924.JPG
DSCF0919.JPG
DSCF0944.JPG

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#22 Bericht door PA0ETE »

Dat is inderdaad heel zuur. Ik heb in meerdere zelfbouw-eindtrappen met dure torren destijds allerlei stroombeveiligingen gezet zodat als er iets zou gaan oscilleren of anderszins uit de hand lopen dat dat dan beveiligd was. Bijv. de eindtor van 25W in mijn ATV-zender. Die was destijds 150 gulden, wat voor mij toch wel een heel bedrag was toen.

Het zal vast wel niet, maar zijn er geen goedkopere? Ik weet dat je voor 100 euro een FET koopt die 1 kW op 144 (of 100) MHz doet.

Dutchrfshop verkocht die versterkers met printplaat en onderdelen plus FET (maar zonder koelplaat of behuizing) voor 160 euro.

Deze mede-amateur die ik van heel lang geleden nog ken had er twee gekocht :)


youtu.be/io3KeGlJmCs
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#23 Bericht door TheoP »

De beveiligingen zaten er allemaal wel op, maar stuk gaan bij uit uitzetten.
Of gewoon aanzetten zonder sturing en dan direct stuk gaan.
Terwijl je de ruststroom ziet, die is goed en toch flits.
Ik kom tot de conclusie dat die dingen teveel vermogen maken op een te lage frequentie.
Maar waarom? en waarom ging de een pas na 6 maand stuk en de anderen in nog geen week tijd?
Zelfde schakeling zelfde voeding enzo.
Ach zo kom je wel verder en dan een stap terug naar de SD2933.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#24 Bericht door PA0ETE »

Mosfets zijn zeer gevoelig voor statische elektriciteit. Ik weet niet of dat bij die grote jongens ook zo is, en ze zullen, zoals de latere mosfets ook wel goed beveiligd zijn, maar dat is het eerste wat me invalt. Opslingeringen in relaisspoelen is er ook zo eentje. Een voeding met onvoldoende ingangsfilters die spikes niet genoeg opvangt.

Ik moet me in deze grote dingen verdiepen voordat ik er echt uitspraken over kan doen, maar in de tijd dat vermogenstransistoren voor 144 MHz nog 28 volt voedingsspanning nodig hadden, konden diezelfde transistoren overlijden doordat bij AM modulatiepieken in het HF boven de maximale collectorspanning uit kwamen. Bij dat soort grote versterkers zijn de marges voor dit soort dingen wel kleiner dan bij lagere vermogens.

Bij die morderne dingen moet je nog goed je best doen om ze aan het oscilleren te krijgen (daar hadden die goudkleurige driepootjes van hierboven met schroefdraad eraan van hierboven minder moeite mee :) ), maar zoiets kan ook de oorzaak zijn. Die moderne FET s versterken wel heel veel, dus dan kan het heel snel gebeurd zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie