Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#1 Bericht door PA0AA »

Zoals uit meerdere topics op dit forum naar voren is gekomen, blijkt, dat er ( te ) weinig aktiviteit is op 70 cm,
om deze band met succes te kunnen verdedigen tegen aanvallen van overige gebruikers van het radiospectrum.

Dus heb ik getracht om iets te bedenken, waardoor er misschien wat meer leven in de brouwerij op 70 cm
te brengen is. Per slot van rekening moeten die Bami-Praters toch ergens voor gebruikt worden, toch ?

M'n voorstel is, om de afdelingskanalen, die de meeste regio's op twee meter hebben, volgens een vast stramien om te rekenen naar 70 cm.

Bijvoorbeeld;

Afd. Centrum ( Utrecht e.o. ) werkt op twee meter op 145.325 MHz, dat zou dan op 70cm 433.325 MHz worden.
Afd. Zuid Limburg, zit op twee meter op 145.250 MHz, dit zou op 70cm dan 433,250 MHz worden.
Afd. het Gooi ( Hilversum ) werkt op 145.225 MHz, dit wordt dan 433.225 MHz.
Afd. Nieuwegein, zit op twee meter op 145.425 MHz, dit wordt op 70cm 433.425 MHz.

Uiteraard bevinden deze frequenties zich midden in het LPD deel, dus als er dusdanig 'medegebruik' van LPD gebruikers is,
waardoor e.e.a. niet lekker ( lees: storingsvrij ) meer werkt, dan zouden wij als radiozendamateurs van CTCSS gebruik kunnen maken,
volgens het geografische schema, wat ook voor de repeaters in gebruik is, ( Klik HIER ) zodat ook deze CTCSS info voor een bezoekende amateur gemakkelijk terug te vinden is.

Uiteraard wil ik stellen, dat dit niet het zoveelste 'bandplan' is, of weer een 'aanbeveling' waar we geacht worden ons aan te houden,
maar het zou een leuke aanvullende mogelijkheid moeten worden om elkaar ook binnen de 10 MHz brede 70 cm band, gemakkelijk terug te kunnen vinden,
ook in een regio, waar we niet bekend zijn. Zie het maar als een extra 'ontmoetingskanaal'.
Immers, de twee meter afdelingskanalen zijn vrijwel altijd wel bekend, bijvoorbeeld via de rubriek 'Komt u ook?' zoals die elke maand in Elektron staat.
Via deze info zijn dus ook de bijbehorende 70 cm afdelingsfrequenties gemakkelijk terug te herleiden.
Ook op Internet is veel info over lokale en regionale afdelingen en radioclubs te vinden, compleet met afdelingsfrequenties.

Mocht toevallig net jouw afdelingsfrequentie bezet zijn, door LPD, of door een andere OM, dan zou als algemene uitwijkfrequentie 433.000 MHz gebruikt
kunnen worden, deze ligt nl. op dit moment ( aug. 2023 ) nog buiten het LPD deel van de band, dit in tegenstelling tot de alg. oproepfrequentie 433.500 MHz. :roll:

Hopelijk word door deze suggestie de 70 cm band weer wat beter gebruikt, dit alles onder het motto 'use it or lose it'.
Uiteraard sta ik open voor suggestie's, aanvullingen, opmerkingen, enz.enz.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#2 Bericht door PE1PQX »

Prima idee.
Ik zou naast FM spraak ook willen oproepen om APRS, Packet en indien mogelijk ook breedband ATV toe te gaan passen op 70cm.
Één aardig topic over gebruik van 70cm: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=25769 (LoRa op 70cm)

SSB/Meteor-scatter/FT8 op 70cm wordt al toegepast, maar aangezien 70cm meer uitdagend is dan 2m....?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi gedaan Ruben. "Top"....................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#4 Bericht door Charles_ »

Tsja...
Dit kan net zo goed gezegd worden over alle VHF/UHF hambands. Het is overal oorverdovend stil, zelfs op repeaters.
Meeste activiteit is nog slechts tijdens -lokale- rondes en daarbuiten hoofdzakelijk in DV-modes, D-star en DMR dus.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#5 Bericht door PA1AIS »

Ik weet niet of jullie wel eens luisteren in het segment 433-435 MHz, maar in Friesland en Noord-Holland gilt het van de LPD gebruikers met 50 watt. Ik had dat niet verwacht.
Er leeft daar een geheel eigen biotoop met complete 27MC mentaliteit. In West-Friesland zelfs wel een een botsing tussen 70cm boven- en 70cm-onderwerld waar de RDI aan te pas moest komen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#6 Bericht door Thom PA9T »

Pfoe, dat zou dan wel eens een 'interessante' botsing kunnen opleveren tussen zendamateurs en LPD-ers...

Overigens ging en gaat contact tussen zendamateurs, luisteramateurs en LPD-ers hier in de omgeving van Gouda en Woerden gewoon goed, want de zendamateurs gebruiken op LPD-kanalen dan hun call niet meer en dan 'kan het wel', maar het mag natuurlijk niet :) RDI waarschuwde er laatst zelfs voor.

Maar voor we afdwalen: ik vind het idee wel geinig Ruben! Overigens is de 70cm band mijn meest gebruikte band; voor satellietverkeer, DMR en FM-repeaterpraat.

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#7 Bericht door PA0AA »

Thom PA9T schreef: 31 aug 2023, 10:14 ...... Pfoe, dat zou dan wel eens een 'interessante' botsing kunnen opleveren tussen zendamateurs en LPD-ers .....
Des te meer een reden, om te zorgen, dat het gebied 430,0 MHz - 433,05 MHz vrij blijft van LPD achtige toepassingen.
Maar daar zijn inmiddels andere topics op dit forum voor beschikbaar.

73, Ruben, PA0AA.

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#8 Bericht door sottezero »

eigenlijk hebben de LPDers een primaire status gekregen.. wij als amateurs mogen daar niet communiceren (met hen) wanneer LPD gebruikers actief zijn. dat is in mijn optiek dus een primaire status voor de LPD-ers en een secundaire status voor zendamateurs..
liggen etteren schiet niemand wat mee op, dus per definitie zijn zendamateurs geofferd, wij moeten ons aan regels houden, andere niet EN er wordt niet gehandhaafd op hen. (niet dat ik een baan ambieer als Inoffizieller Mitarbeiter) maar het is niet eerlijk zo...
verder is natuurlijk al jaren beleid om antenne installaties en masten zo lastig mogelijk te maken om te plaatsen, zijn repeaters tering duur geworden en zonder antennes en repeaters gaat het gebruik vanzelf achteruit.
doe dan nog regelen dat de licenties minder snel uitgegeven worden zodat er geen nieuwe bijkomen, en je hebt zo de amateurs om zeep geholpen...
terwijl in de VS, Italie en Engeland het aantal nog stijgt, lijkt het me overheidsbeleid om zendamateurs hier weg te poetsen..
immers, de gemiddelde leeftijd is vrij hoog in nederland, dus een paar jaar wachten en wat hier en daar helpen...
misschien nog wat lokale tv zenders wat opdrachten geven over electrosmog, straling van antennes enzovoorts, en niemand durft meer een zendamateur te zijn.

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#9 Bericht door PA3FBO »

Het kwijt raken van (VHF en) UHF en hoger is jaren geleden al in gang gezet.
Met de MARC als opstapje kwamen er meer novicen bij met een D machtiging.
Het werd wat erg druk op de 6 D-kanaaltjes.
De novice machtiging werd permanent.
De D-amateurs kregen de bovenste helft van de 2m band, altijd leuk wanneer je voor niets dingen krijgt.
Vooral ook leuk voor de paalklevers die de repeater als eigendom gingen beschouwden, die gebruikten om met de buurman 3 straten verderop te roddelen over de poes van de buren en tante Truus. Andere amateurs werden er niet tussengelaten of werden met verbaal geweld verjaagd.
Voor de C-amateurs was er nog 70cm, 23cm, 13cm en hoger.
Voor SHF was wel technische kennis nodig, apparatuur voor b.v 23cm was schaars (is nu nog schaarser) en duur.
Voor HF moest een morse examen gedaan worden, B, 8 wpm of A, 12 wpm.
Na het behalen van de machtiging mocht je morse verder vergeten.
Toen kwam er een bom onder (de waterlijn) van het systeem.
Iedereen mocht op HF.
Het was alsof je een stop uit een badkuip trekt.
UHF en hoger stroomde leeg, en de HF werd overspoeld.
Het is natuurlijk veel makkelijker op HF een verre verbinding te maken dan op een band waar je na lang knutselen maar een paar km ver komt.
De apparatuur is door de komst van de chinese merken ook goedkoper geworden.
Een set/porto voor VHF kost een paar tientjes, een HF set een paar honderd euro.
Hierdoor is alles veel betaalbaarder geworden (als je niet te veel eigen stelt aan de kwaliteit).
Wat ook niet helpt is de verkabeling van NL.
Mensen zijn niet meer gewend aan antennes op daken (vooral voor UHF en hoger van groot belang).
Woningbouw verenigingen en verenigingen van eigenaren zijn fel gekant tegen dingen op hun dak.
Wanneer een bankstel in een vuurkorf opgestookt wordt is daar niets op tegen ofschoon dat meer hinder voor de omgeving oplevert.
Een draad voor HF valt minder op en roept daardoor minder negatieve reacties op.

Moeten/kunnen we terug?
Ik denk het niet.
Je zou mensen dingen moeten gaan afpakken en gaan dwingen naar UHF en hoger te gaan.
Dat gaat niet werken.
Aangezien de machtiging geen machtiging meer is zijn ook rechten verloren gegaan.
De overheid maakt hier dankbaar gebruik van door de industie van "onze" banden gebruik te laten maken en ons zo weg te jagen.
Na de sloten van auto's waarvoor ATV moest wijken kwamen er de koptelefoons en LPD's die niet gestoord mochten worden ondanks dat dat geen primaire gebruikers waren.
De overheid kan (wil en zal) de hogere banden voor toepassingen gaan gebruiken die geld opleveren.
De voor commercie afgeschreven HF mogen de amateurs voorlopig gebruiken, tot ze daar een commerciele toepassing voor gevonden hebben.
Zelfs uit de afgeschreven middengolf wordt nog geprobeerd geld te halen d.m.v. de laag vermogen vergunnigen.

Dat er initiatieven zijn om in elk geval de 70cm bezet te houden kan ik alleen maar toejuigen.
Of het gaat helpen? Waarschijnlijk niet, vooral niet wanneer de overheid er geld in ziet.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#10 Bericht door Charles_ »

Er zijn genoeg argumenten te geven hoe het zover gekomen is. Een aantal daarvan is reeds benoemd in bovenstaande reacties.
Maar wat te denken van het feit dat radiozendapparatuur tegenwoordig vrij te koop is. Je hoeft als koper niet aan te tonen bevoegdheid te bezitten om radiozendapparatuur te mogen bezitten en gebruiken. Voorheen stond het bij diverse winkels als exportartikel en dan mocht het gewoon verkocht worden. Nooit begrepen waarom exportartikelen in reguliere winkels te koop mocht zijn. Eenieder mocht het toen al gewoon kopen en niet zelden werden er nog ff modificaties uitgevoerd na verkoop. Nu kan je bij tante Ali en Bol gewoon portootjes bestellen voor weinig geld. En wat ook niet helpt is het feit dat LPD-portofoontjes en PMR446 portofoontjes gekocht en gebruikt mogen worden door wie het maar wil, zonder de regels te kennen of zich daar aan te houden. En handhavers weten en zien vaak het verschil niet tussen deze handhelds en die voor de radiozendamateur.

Anderzijds is Nederland het afvoerputje van Europa geworden als het gaat om electronica meuk. Wat in andere europese landen geweerd werd, was en is hier in Nederland gewoon welkom. Argument wat onze nationale overheid steeds aanvoerde was angst voor dat er sprake zou kunnen zijn van handelsbeperkingen en dus werd alles toegelaten. En wat het nog erger maakte is dat er geen eisen werden gesteld aan ongewenste RF uitstraling met als gevolg daarvan dat die electronica meuk niet voorzien werd van ontstoringsfilters.

Maar we moeten echter ook naar onszelf kijken. Hoeveel amateurs er wel niet zijn die zich niet aan de regels houden, niet alleen wat betreft gebruik van repeaters. Er zijn erbij die bewust(!) buiten de band zenden. Die zitten vaak op 146.xxx en 149.xxx oftewel de Freenet frequenties die enkel Duitsland kent. Waarom dáár en niet gewoon binnen de bandgrenzen van de 2-mtr band??

En over onze hobby in het algemeen en het mogelijk kwijtraken van frequentiebanden loopt al een topic klik hier
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Veel zendamateurs luisteren meer dan zenden, ik momenteel ook door een ongemakje.

Veel luisteren en meer gaan zenden zal misschien een beetje helpen. Met alleen luisteren genereer je geen activiteit.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het wel eerder op dit forum geschreven, maar toen ik begon met deze hobby waren er 2700 radioamateurs. Je moest, terwijl ik midden in het land zat, de grootste moeite doen om op je ontvanger een Nederlandse amateur te vinden. De enige mogelijkheid was op 80 meter waar af en toe wel een station zat en ook toen al het Nederlandstalig amateurnet.

De amateurhobby had toen, en in de periode daarvoor bestaansrecht, net als de banden die wij voor experimenten hadden. Op 2m zaten in die tijd vermoedelijk tientallen amateurs (maar meestal hoorde je alleen wat als er mobieleriken onderweg waren), er waren 3 repeaters plus 1 lineaire transponder en op 70 cm zaten hooguit 20 mensen, op de banden daarboven nog minder.

Ik snap dus niet waarom dat bestaansrecht er toen gewoon was, en waarom dat bij het matige gebruik nu niet meer zo is. Dat matige gebruik valt best mee. Niet helemaal een exacte graadmeter, maar het zegt zeker iets: er zijn op dit moment 160 repeaters in Nederland. Niet drie of vier, maar 160.

Het is niet zo weinig. AT heeft wel eens geroepen dat er geen plek meer is voor het meedoen aan nieuwe ontwikkelingen, omdat die toch vooral door grote groepen ontwerpers gedaan worden bij de bedrijven, maar ook dat kun je zo logenstraffen. Codec2 is door twee mensen gemaakt. Dat is een zeer, zeer goede open source vocoder. Beter dan AMBE, of in elk geval beter toegerust voor amateurgebruik. Geschat wordt dat tussen 60 en 100 man twee jaar lang aan de AMBE-vocoder hebben gewerkt. En dat is ook niet de enige ontwikkeling. De software van één Duitse amateur was toonaangevend bij de zoektocht naar de MH17, plus dat er amateuruitzendingen (ik dacht WSPR) gebruikt zijn om de precieze vlucht van het vliegtuig te reconstrueren. Toen er een schoolvoetbalteam in een grot in Thailand opgesloten zat, was er niet één commercieel product beschikbaar om de communicatie door de rotsen te verzorgen. Het was een amateurontwerp (SSB op 75 kHz) speciaal voor dat doel bedacht, waardoor de jongens konden worden gered. En dit is nog maar een greep. En grotendeels allemaal ontwikkelingen die door slechts één amateur zijn bedacht.

Niet zo fatalistisch doen hoor. Zo'n groot probleem is die lage activiteit ook weer niet. In elk geval het grootste deel van die nieuwe ontwikkelingen zou niet meer kunnen gebeuren als er een flink deel van onze banden zouden worden afgepakt.

Die Duitse amateur was wel grappig. Hij had de software op zijn website staan, gewoon op de server bij hem thuis. En vervolgens kwam hij erachter dat op veel van de schepen van de US Navy zijn SDR-software gebruikt werd, omdat het zeer veel beter was dan welk commercieel verkrijgbaar product ook, zonder dat er dure hardware nodig was (het maakt gebruik van de geluidskaart van de PC zelf). En ik vind het zo'n prachtig beeld ook, al die marineschepen die die software van zijn servertje bij hem thuis trekken in plaats van 10-duizenden dollars uit te geven (al zullen ze de software waarschijnlijk wel onderling gekopieerd hebben. :lol: )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#13 Bericht door PD9FVH »

PA0AA schreef: 30 aug 2023, 20:05 Zoals uit meerdere topics op dit forum naar voren is gekomen, blijkt, dat er ( te ) weinig aktiviteit is op 70 cm,
om deze band met succes te kunnen verdedigen tegen aanvallen van overige gebruikers van het radiospectrum.
Het zou schelen als het niet honderden euro's per jaar kost om bijv. zelf een bbs in het leven te kunnen schoppen.
Ik had graag wat geexperimenteerd met ax.25 en de diverse protocollekes die daarover gaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#14 Bericht door PA0ETE »

Het kost geen 100-en euro per jaar maar ongeveer 100 per jaar (als je de vergunning bedoelt). Drie jaar vergunning kost 35 euro (voor die drie jaar), en daarnaast betaal je handhavingskosten iets van 85 euro per jaar.

Daarnaast kost een nieuwe aanvraag je ruim 200 euro. Dat is voor o.a. het frequentie-onderzoek wat gedaan wordt. Dat bedrag wordt niet opnieuw gerekend als je na drie jaar verlengt. Het wordt wel opnieuw gerekend, als je van frequentie, zendvermogen of antennehoogte verandert, maar bij zendvermogen en antenne is dat alleen als een van die beide 'hoger' wordt. Het wordt ook gerekend als je onbemande station meer dan een paar km van locatie verandert.

De huidige vergunningen zijn wat RDI noemt "technologie-neutraal", dus je mag packet doen en ook FM of digitale spraak. Ook is de ingangsfrequentie doorgaans vrij te kiezen. Zolang die in een legale amateurband zit (waarbij enigszins het bandplan gevolgd moet worden) is dat in orde. Je kunt dus ook iets maken dat op dinsdagmiddag packet doet, woensdagochtend D-STAR en de rest van de woensdag FM of SSB. Of je kunt het schakelbaar maken (mijn FM-repeater kun je bijvoorbeeld omschakelen naar een SSTV-repeater).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bevorderen aktiviteit op 70 cm FM.

#15 Bericht door PD9FVH »

PA0ETE schreef: 02 sep 2023, 09:16 Het kost geen 100-en euro per jaar maar ongeveer 100 per jaar (als je de vergunning bedoelt). Drie jaar vergunning kost 35 euro (voor die drie jaar), en daarnaast betaal je handhavingskosten iets van 85 euro per jaar.
Daarnaast kost een nieuwe aanvraag je ruim 200 euro. Dat is voor o.a. het frequentie-onderzoek wat gedaan wordt. Dat bedrag wordt niet opnieuw gerekend als je na drie jaar verlengt. Het wordt wel opnieuw gerekend, als je van frequentie, zendvermogen of antennehoogte verandert, maar bij zendvermogen en antenne is dat alleen als een van die beide 'hoger' wordt. Het wordt ook gerekend als je onbemande station meer dan een paar km van locatie verandert.
Je kunt me nog meer vertellen maar dat is honderden euros.
Ja op lange termijn iets minder gemiddeld maar voor de opstartkosten alleen al heb je een leuk laptopje.

Plaats reactie